مراقبت ‌های بهداشتی در سفرهای تابستانی

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مراقبت ‌های بهداشتی در سفرهای تابستانی +جزییات
04 تیر 1399 10:00
0

توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها در سفر شاید آخرین چیزی باشد که افراد در هنگام مسافرت و قبل از سفر به آن فکر می‌کنند اما باید اعتراف کرد که  اهمیت آنها از هر چیزی مهم‌تر است زیرا یک سهل‌انگاری کوچک می‌تواند با به خطر انداختن سلامت شما به کلی سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد. رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما به این نکته هم باید توجه داشت که کم شدن مقاومت بدن در سفر به دلایل مختلفی مانند کم‌خوابی، راه طولانی و خستگی، فرصت کم برای استراحت، شرایط آب و هوایی متفاوت مقصد سفر و تهیه غذا از منابع مختلف در شهر‌هایی بجز محل زندگی، حال جسمی شما و در نتیجه کیفیت سفر را به شدت تهدید می‌کنند. حالا که کم‌کم سفر آزاد می‌شود و البته هنوز مهمان ناخوانده‌مان به خانه‌اش برنگشته و با کووید - 19 همنشینیم، بد نیست در کنار رعایت پروتکل های سفر در شرایط کرونا، بار دیگر مراقبت‌های بهداشتی در سفرهای تابستانی را باهم مرور کنیم.

 summer_health_tips3.jpg

به مواد غذایی دقت کنید

مصرف غذاهای ناسالم و فاسد اصلی‌ترین علت مسمومیت در سفر است. بعضی‌ از افراد ترجیح می‌دهند به جای تهیه غذا در سفر آن را از محل زندگی‌شان ببرند که در این صورت این غذاها نباید از غذاهای فاسدشدنی مثل گوشت خام، تخم‌مرغ خام و فرآورده‌های لبنی باشند و باید حتما در ظروف مناسب و یخچالی حمل و نگهداری شوند. با این‌حال همیشه باید نسبت به تشخیص غذاهای مسموم از طریق بو و مزه ناخوشایندشان حساس بود. به همین دلیل، غذاهایی که بیش از سه روز در یخچال باقی مانده‌اند و غذاهای پخته شده‌ای که بیش از دو ساعت در هوای معتدل یا بیش از یک ساعت در هوای گرم باقی مانده‌اند هرگز نباید مصرف شوند.

در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته باشند. قوطی کنسرو را پیش از بازکردن و مصرف، 20 دقیقه بجوشانید.

 از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، سنگین و پرحجم هم خودداری کنید. در سفر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم استفاده شود. مصرف غذاهای حجیم، چرب و سنگین می‌تواند در طول سفر موجب تهوع و استفراغ مسافران شود، بنابراین بهتر است بیشتر میوه و سبزی مصرف کنید.

بهتر است در رستوران مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی را نخورید و اگر لیوان یا ظروف یک‌بار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف، آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد.

eating-in-summer-travels.jpg

قبل از مصرف آب به آن دقت کنید

از خریدن یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنید، چرا که منبع آبی که این یخ‌ها از آن تولید شده‌اند مشخص نیست و ممکن است از آب‌های ناسالم آلوده به انگل‌ تولید شده باشند و شما را دچار اسهال کنند.

مصرف آب آلوده نه تنها ممکن است باعث مسمومیت شود، بلکه ممکن است موجب امراض دیگری مانند تب تیفوئید، اسهال، بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و B، فلج‌اطفال و حتی وبا شود؛ به همین دلیل در سفر باید تا حد امکان از آب‌معدنی یا آب فریز شده شهری که به مرور زمان ذوب می‌شود استفاده کرد.

اگر با اتوبوس سفر می‌کنید و تشنه شده‌اید راننده وظیفه دارد لیوان یک‌بار مصرف در اختیار شما قرار دهد، در غیر این صورت باید از لیوان شخصی‌تان استفاده کنید اما به هیچ وجه از لیوان‌های معمولی پلاستیکی یا شیشه‌ای در اتوبوس استفاده نکنید.

drinking-water.jpg

نحوه استفاده از سرویس‌های بهداشتی را جدی بگیرید

در بین راه از صابون‌های جامد در توالت‌های عمومی برای شستن دست‌هایتان استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع استفاده کنید. اگر دست‌تان به دستگیره دستشویی یا به جاهایی که از تمیز بودن آنها مطمئن نیستید برخورد کرد، دست‌تان را بلافاصله با صابون بشویید.

در رستوران‌های بین‌راهی رعایت نکات بهداشتی بسیار اهمیت دارد. قبل از رفتن به سرویس بهداشتی دستمال معمولی یا دستمال مرطوب به همراه داشته باشید و به حفظ نظافت سرویس بهداشتی دقت کنید.

 summer_health_tips4.jpg

نکاتی که شاید کمتر به آنها توجه کنید:

  • از تماس با وسایل اماکن عمومی خودداری کنید. در حین مسافرت از لمس میله‌های اتوبوس و صندلی‌ها چه در اتوبوس و چه در هواپیما خودداری کنید.
  •  در طول مسافرت از تماس نزدیک با حیوانات خودداری کنید، تا جایی که برایتان امکان دارد از پذیرایی‌های هواپیما و اتوبوس استفاده نکنید و برای خود بطری آب یا فلاسک چای و قهوه در کیفتان داشته باشید.
  •  سیگار منبع آلودگی است. کشیدن سیگار را در سفر محدود کنید زیرا به تنهایی یک عامل تهدید کننده برای سلامت است.
  •  هنگام خرید در سفر برای پرداخت پول از مغازه‌دار یا دریافت کننده وجه بخواهید اجازه دهد خودتان کارت را در دستگاه کارت‌خوان بکشید و دریافت کننده وجه هم خودش مبلغ و رمز کارت وارد کند.
  •  علاوه بر اینکه به همراه داشتن داروهای روزانه خود را فراموش نمی‌کنید، حتما قبل از سفر یک کیت کوچک باند، کرم ضد آفتاب، پماد دارویی، محلول ضدعفونی کننده و تعدادی داروهای OTC مثل بعضی از قرص‌های ضدحساسیت و مسکن را تهیه کنید.
  •  استفاده از اسپری دفع حشرات روی پوست را جدی بگیرید. استفاده از مواد دفع حشرات می‌تواند از شما در مقابل بیماری‌های جدی مثل تب زرد، دنگو و مالاریا که بر اثر نیش پشه ایجاد می‌شوند محافظت کند.
  •  قبل از سفر خودتان را بیمه کنید. بیمه‌های مسافرتی معمولا هزینه تمام خطرهایی که قبل از شروع سفر و در حین آن شما را تهدید می‌کنند را پرداخت می‌کنند. پوشش هزینه‌های پزشکی و بستری در بیمارستان در خارج از کشور، جابجایی فرد بیمه شده مصدوم در صورت بروز بیماری یا وقوع حادثه در طول سفر و تهیه و ارسال داروهای خاص از داخل کشور برای بیمه شده، خدماتی هستند که شرکت‌های بیمه برای حفظ سلامت بیمه‌شدگان ارائه می‌کنند.

سفر برای جدا شدن از روزمرگی زندگی شهری و رفع خستگی روزهای کاری است. این که بتوانیم مراقبت‌های بهداشتی لازم در سفر را هم رعایت کنیم به داشتن سفری ایمن و تکمیل لذت از سفر کمک می‌کند، به خصوص در این روزها که همچنان درگیر بحران پاندمی کرونا هستیم.

تهیه و تالیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.