نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

4.3
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نان‌های این منطقه در نزدیکی ایران، مقدس است! +تصاویر
22 فروردین 1398 08:00
0

آذربایجان، منطقه‌ای بی‌نظیر است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، دارای فرهنگ بومی غنی و به خصوصی نیز هست. در این مطلب قصد داریم تا باهم سفری به آذربایجان داشته باشیم و حقایق مهمی را در مورد این منطقه مرور کنیم، حقایقی که شاید کمتر کسی از آن‌ها باخبر باشد. پس با لست‌سکند همراه باشید.

 

1. عاشق پنکیک‌ هستند

پنکیک‌های پرشده در واقع غذای ملی آذربایجان هستند.آن‌ها با کدوتنبل، سبزیجات، گوشت و یا فقط یک سیب‌زمینی پر شده و سپس برشته می‌شوند. نوتلا را فراموش کنید! پنکیک‌های  آذربایجان به‌شدت خوشمزه است.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

2. این کشور، مرزهای پیچیده‌ای دارد

در آذربایجان غربی، شما می‌توانید از مرز میان قره‌باغ، یک منطقه خودمختار عبور کنید. بااین‌حال، قره‌باغ به‌عنوان بخشی از آذربایجان هم به رسمیت شناخته‌شده است. دیگران این منطقه را به خاطر کوه‌های مرتفع و میوه‌های توت‌فرنگی و تاکستان‌هایی که در دره‌هایشان شکوفا می‌شوند، می‌شناسند.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

3. آن‌ها چای را با مربا می‌خورند

هیچ جشنی بدون چای برگزار نمی‌شود، که اغلب با مربا نوشیده می‌شود. چای‌های آن‌ها طعم آویشن، لیمو، نعناع یا گل رز دارند.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

4. اسب‌هایشان قهرمان هستند

اسب قره‌باغ - که به خاطر سرعت، هوش و استقامتش مشهور است - حیوان ملی آذربایجان است. آن‌ها بومی این کشور و یکی از قدیمی‌ترین نژادهای جهان هستند. گوشت اسب زمانی در آذربایجان به‌طور گسترده خورده می‌شد، اما اکنون دیگر باب دل افراد نیست؛ و به‌جای آن، گوشت بره و گاو را در منوی غذاهایشان پیدا خواهید کرد.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

5. در واقع خیلی کوچک است

این کشور تقریباً همان اندازه ارمنستان و گرجستان است، اما انگار چون توسط ترکیه، ایران و روسیه، که هم‌مرز با این کشور است احاطه شده، کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

6. گاز در آن فراوان است

کوه آتش به‌طور مداوم، با یک شعله طبیعی که از ذخایر عظیم گاز تغذیه می‌کند، روشن مانده است. این کوهستان، که چندان دور از باکو نیست، برای قرن‌ها مسافران و فاتحان را شیفته خودکرده است. در قرن سیزدهم، مارکوپولو به این منطقه سفر کرد و از آتش مرموزی که سراسر شبه‌جزیره را سوزانده، یاد کرده است. گاز طبیعی یک منبع درآمد بزرگ برای آذربایجان است: در سال ۲۰۱۳، این کشور ۲۹ میلیارد مترمکعب سوخت تولید کرده است.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

7. ارز آن بر مبنای یورو است

پول رایج آذربایجان (که به‌عنوان مانات (manat) شناخته می‌شود)شبیه اسکناس‌های یورو، با اندازه‌های مشابه، رنگ‌ها و قلم‌های مشابه است. اما هر نوشته با جنبه‌های مختلفی از هویت ملی بازی می‌کند: در ۵ ماناتی (manat) ، گزیده‌ای از سرود ملی را پیدا خواهید کرد، درحالی‌که ۲۰ ماناتی (manat) با یک شمشیر، سپر و کلاه‌خود برای نشان دادن قدرت طراحی شده‌اند.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

8. قوی است

اگر به باکو، پایتخت آذربایجان بروید، ممکن است بخواهید برای مسابقه مچ اندازی آستین‌های خود را بالا بزنید: این شهر خانه فدراسیون مچ اندازی است که میزبان لیگ حرفه‌ای این کشور نیز هست. اخطار: مچ انداختن در سالن‌های ورزشی باکو جدی است.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

9. آن‌ها عاشق فرش خوب هستند

موزه فرش آذربایجان در سال ۲۰۱۴ در کنار اسکله باکو در ساختمانی که شبیه یک قالیچه پاره بزرگ است، گشایش یافت. در داخل، شما می‌توانید فرش‌های مختلف، از سراسر کشور را ببنید .

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

10. بچه‌هایشان قلاب‌بافی بلد هستند

دختران از سنین کودکی قلاب‌بافی را آموزش می‌بینند تا برای مسابقات سنتی هفت زیبا آماده شوند: مسابقه‌ای که با همین جوراب‌ها انجام می‌شود.

نکات مهمی که درمورد آذربایجان نمی‌دانید

 

11. باکو عقل از سرتان می‌پراند

معماری آسمان‌خراش‌های آذربایجان اغلب به دبی شبیه است. هایلایت های معماری شامل مرکز منحنی حیدر علی‌اف که توسط شرکت معماران زاها حدید طراحی شدند؛ برج قوس مانند SOCAR؛ و آسمان‌خراش‌های برج شعله، که نشان‌دهنده ذخایر نفت و گاز آذربایجان است، همه و همه نمونه‌ای از این نوع معماری هستند.

Architecture-in-Baku.jpg

 

12. روسی‌ها در آن‌جا هم‌زبان دارند

آذربایجانی‌ها آذری صحبت می‌کنند، اما زبان روسی‌زبان دوم آن‌ها است. زبان انگلیسی به‌طور گسترده‌ای صحبت نمی‌شود، بنابراین‌ اگر روسی و آذری نمی‌دانید، یک لغات نامه همراه داشته باشید.

Russia-and-Azerbaijan.jpg

 

14. نان در اینجا مقدس است

وقتی نان بیات می‌شود، آشپزهای آذربایجان تنها آن را در سطل زباله رها نمی‌کنند: آن‌ها آن را در کیسه‌ها و جدا از بقیه‌ی زباله‌ها آویزان می‌کنند و به نوعی احترامشان را حفظ می‌کنند. اگر نان از دست شما به زمین بیفتد، رسم آن است که آن را به نشانه عذر ببوسید. این رسم و احترام به نان در کشور خودمان هم مرسوم است.

bread.jpg

 

15. اکثر افراد دندان‌طلا دارند

لبخندهای طلایی و درخشان، به‌ویژه در میان نسل‌های قدیمی‌تر آذربایجان دیده می‌شود. برای بعضی‌ها، این‌یک روش جالب برای جایگزینی دندان‌های فاسد است. برای دیگران، این شبیه به‌ یک حساب پس‌انداز است.

gold-teeth.jpg

 

آیا شما از وجود چنین حقایقی در آذربایجان باخبر بودید؟ چه نکته‌ی دیگری در مورد فرهنگ مردم این کشور وجود دارد که در این مطلب از قلم افتاده است؟ آن را با ما و سایر همراهان لست‌سکند در میان بگذارید!

منبع: telegraph.co.uk

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.