با 10 مسیر برتر ترکینگ (Trekking) در جهان آشنا شوید

4.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین مسیرهای ترکینگ در جهان + تصاویر
12 مرداد 1400 08:00
0

پیش از اینکه به بهترین مقاصد ترکینگ در جهان بپردازیم بد نیست نگاهی به تعریف اصطلاح ترکینگ داشته باشیم. می‌توان گفت ترکینگ (trekking) در زبان فارسی معادل دقیقی ندارد و ناچاریم به تعریف آن متوسل شویم؛ در یک تعریف، به پیاده‌روی‌های طولانی مدت در کوه یا مناطق طبیعی اطلاق می‌شود. ترکینگ نوعی ماجراجویی است که افراد به صورت گروهی و بدون استفاده از وسایل نقلیه مسیر بلندی را می‌پیمایند. نمی‌توانیم نام پیاده‌روی روی آن بگذاریم زیرا مسیرها و شیوه آن متفاوت از پیاده‌روی عادی است.

اکنون که با اصطلاح ترکنیگ آشنا شدیم به سراغ معرفی بهترین مسیرهای ترکینگ در جهان خواهیم رفت. اگر شما از حرفه‌‌ای‌ترین ماجراجویان این سوال را بپرسید که کدام یک بهترین مسیر ترکینگ در جهان است، جواب‌های مختلفی را خواهید شنید، اما این بار قرار است چکیده تجربه بسیاری از  ماجراجویان را برای شما به اشتراک بگذاریم و به معرفی بهترین مسیرهای ترکینگ بپردازیم. این لیست 10 تایی از سایت معتبر lonelyplanet گردآوردی شده است.

01 copy 6.jpg

1. ترکینگ درGR20، فرانسه

یکی از افسانه‌ای‌ترین مسیرهای ترکینگ در جهان GR20 نام دارد. مسیر 168 کیلومتری که پیمایش آن حدود 15 روز زمان می‌برد و شهرت بالایی به دلیل تنوع چشم اندازهای طبیعی‌اش دارد، چرا که در GR20 ماجراجویان می‌توانند از جنگل‌ها، سنگ‌های گرانیت، باتلاق‌ها، قله‌های پوشیده از برف، یخچال‌های طبیعی و ... دیدن کنند و مشاهده این طیف وسیع از مناظر گوناگون در کمتر جایی ممکن است. البته توجه داشته باشید که این مسیر به دلیل تپه‌های متعدد که دارد، برای ماجراجویان مبتدی پیشنهاد نمی‌شود.

 

فرانسه

 

2. ترکینگ در مسیر اینکاها، پرو

Inca Trail یک مسیر ترکینگ باستانی است که نخستین بار توسط گروهی از سرخ پوست‌ها به نام اینکاها در تپه ماچو پیچو ایجاد شد. این مسیر تا سالیان سال ناشناخته باقی مانده بود تا این که در سال 1991 کشف شد و مورد توجه قرار گرفت. اینکا تریل یک مسیر ترکینگ 33 کیلومتری است که به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، منظره خیره کننده‌ای از جهان اطراف را برای ماجراجویان به نمایش می‌گذارد.

 

پرو

 

3. ترکینگ در Pays Dogon ، مالی

دوگون‌ یک قبیله در غرب قاره آفریقا و کشور مالی است که جزو قبایل تازه کشف شده در جهان نیز به حساب می‌رود. اما در این مطلب قرار نیست درباره تمدن یا سبک زندگی دوگون‌ها صحبت کنیم، زیرا ترکینگ پِیز دوگون که پیمودن آن یک ماجراجویی 10 روزه را در انتظار گردشگران قرار می‌دهد، از روستاهای دوگون‌ها و تپه‌ کوتوله‌ها (cliff dwellings) می‌گذرد که عبور از آن می‌تواند برای هرکسی یک سفر فراموش نشدنی رقم بزند.

 

Pays Dogon

 

4. ترکینگ در بیس کمپ اورست، نپال

ترکینک در بیس کمپ اورست (Everest base camp) برخلاف آن چیزی که ممکن است فکرش را کنید، ارتباطی با کوهنوردی و فتح قله اورست ندارد. در واقع پیشمایش بیس کمپ اورست کار بسیار دشوراری نیست و ماجراجویان عمدتا از روستاهای کوهستانی دورافتاده اورست عبور می‌کنند. ترکینگ در اورست شامل دو بیس کمپ می‌شود که یکی از آن‌ها از در کشور نپال انجام می‌شود و دیگری در تبت.

 

قله اورست

 

5. ترکینگ در Indian Himalayas، هند

هندی‌ها اعتقاد دارند که در هیمالیا خدایان زندگی می‌کنند و جایی برای انسان‌ها نیست. این جمله را اگر از لحاظ دشوراری بخواهیم بررسی کنیم کاملا حقیقت دارد؛ چرا که با وجود یک مسیر چالش برانگیز، حتی گردشگران حرفه‎ای نیز به آسانی قادر به عبور از مسیر ترکینگ ایندیان هیمالیا نخواهند بود. با در نظر گرفتن منطقه اسپیتی (spiti) به عنوان مبدا ترکینگ و منطقه لداخ (ladakh) به عنوان مقصد، ماجراجویان یک سفر 24 روزه در پیش خواهند داشت.

 

هند

 

6. ترکینگ در Routeburn Track، نیوزلند

مسیر ترکینگ روتبرن ترک، واقع در جنوب نیوزلند یک مسیر 32 کیلومتری با چشم اندازی بی‌نظیر است که پیمایش آن 3 روز طول خواهد کشید. این مسیر که از جنوب آلپ آغاز می‌شود دو پارک ملی در نیوزلند را دربرمی‌گیرد. اصلی‌ترین چالش در این مسیر ترکینگ محبوب، پیدا کردن کمپ‌های اقامتی گردشگران است که معمولا در هر زمانی تنها تعداد محدوی از آن‌ها موجود است.

 

نیوزلند

 

7. ترکینگ در Overland Track، استرالیا

اگر تمایل دارید به حیات وحش پرقدمت تاسمانی سفری داشته باشید، مسیر ترکینگ اورلند ترک انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. در این مسیر انتظار می‌رود ماجراجویان یک مسیر 80 کیلومتری را طی 5 تا 6 روز طی کنند.

 

استرالیا

 

8. ترکینگ در The Narrows، ایالات متحده آمریکا

عبور از کنار دره‌های کنده‌کاری شده‌ و رودخانه‌های آرام وریجین برای هرکسی می‌تواند لذت بخش باشد. مسیر ترکینگ  the Narrows که در پارک ملی زیون واقع شده است به یک پیمایش 26 کیلومتری نیاز دارد که برخلاف مسافت کمتر این مسیر ترکینگ، نسبت به بقیه موارد این فهرست سختی‌های مختص به خود را دارد.

 

The Narrows آمریکا

 

9. ترکینگ درHaute Route ، فرانسه - سوئیس

برای تماشا و لذت بردن از کوه‌های آلپ و طبیعت بکر آن هیچ مسیری را نمی‌توان جایگزین Haute Route کرد. این مسیر که پیمایش آن حدود 2 هفته زمان می‌برد از منطقه شامونی فرانسه تا زرمات سوئیس امتداد داده شده است.

 

Haute Route

 

10. ترکینگ در Baltoro Glacier & K2، پاکستان

لزوما تمامی مسیر های ترکینگ معروف جهان در قاره اروپا واقع نشده‌اند. زیرا در مسیر ترکینگ Baltoro Glacier & K2 ماجراجویان می‌توانند طی  سپری کردن یک مسیر 12 روز از رودخانه‌های یخی، یخچال بالتورو و البته k2، دومین کوه مرتفع جهان بازدید کنند.

 

پاکستان

 

منبع: lonelyplanet

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.