از وان ترکیه چه بخریم؟ راهنمای خرید از وان

4.1
از 34 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور در وان مثل حرفه ای ها خرید کنیم؟
17 مهر 1402 08:00
0

خرید از وان، یک عامل مهم برای سفر ایرانیان به این شهر شرقی کشور ترکیه است. نام شهر وان همیشه در لیست مقاصد پرطرفدار برای ایرانی‌ها وجود دارد، مخصوصاً اگر اهل خرید و علاقه‌‌مند به گشت‌وگذار در بازارها باشید، این شهر اولین گزینه انتخابی شما خواهد بود. خرید از وان ترکیه، یکی از الزامات سفر به این شهر است؛ زیرا امکان ندارد در خیابان‌های آن قدم بزنید، با مغازه‌ها و بازارهای پرهیاهو و قیمت‌های فوق‌العاده اجناس رو‌به‌رو شوید و دست خالی برگردید. در این مطلب از لست‌سکند، قصد داریم راهنمای خرید در وان و لیستی از برندهای معروف در وان ترکیه را در اختیارتان قرار دهیم تا قبل از سفر، اندکی با این مقصد رویایی برای عاشقان خرید آشنا شوید.

چرا خرید از وان ترکیه پرطرفدار است؟

وان، شرقی‌ترین شهر ترکیه و نزدیکترین شهر این کشور به مرزهای ایران است، به همین دلیل، بسیاری از ایرانیان سفر زمینی به وان را در برنامه خود قرار می‌دهند. سهولت در دسترسی، زیبایی شهر وان، طبیعت دیدنی و البته خرید به‌صرفه، مسافران را ترغیب می‌کند تا به وان سفر کنند. مهمترین مسئله‌ای که علاوه بر دیدن جاهای دیدنی وان توجه گردشگران ایرانی را جلب می‌کند، خرید از وان است. مزیت‌های وان برای خرید کردن از عواملی هستند که گردشگران را جذب پاساژها، بازارها و خیابان‌های دیدنی آن می‌کنند. یکی از این مزیت‌ها، تنوع و کیفیت کالاهای موجود در فروشگاه‌های این شهر است.

شما در وان می‌توانید اغلب برندهای بین‌المللی را بیابید که در شهرهای بزرگ جهان شعبه دارند و با قیمتی بسیار کمتر از آن‌ها خرید کنید. مهم‌ترین عاملی که خرید از وان ترکیه را لذت‌بخش می‌کند، یافتن کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب است. این موضوع، روح علاقه‌مندان به این کار را جلا می‌دهد. وجود کالاهای اصل، پایین‌تر بودن قیمت لباس در وان نسبت به باقی شهرهای ترکیه، تنوع در کالاها و امکان خرید بیشتر، از دیگر مزیت‌های خرید از وان ترکیه هستند.

lastsecond.ir-Shopping guide in Van.jpg
خیابان های وان

از وان ترکیه چه بخریم؟

اگر در خیابان‌های وان قدم بزنید، با انبوهی از فروشگاه‌های پوشاک ترک و بین‌المللی مواجه خواهید شد که این موضوع نشان‌دهنده تقاضای زیاد گردشگران برای خرید این نوع کالاها است. بهترین فروشگاه‌ها و برندهای داخلی ترکیه و همچنین برندهای مطرح بین‌المللی در مراکز خرید و خیابان‌های مهم خرید در وان ترکیه، مانند خیابان جمهوریت شعبه دارند. پس اولین شاخه از کالاهایی که باید بودجه مناسبی را برایش اختصاص دهید، لباس بزرگ‌سالان، لباس کودک، کیف و کفش است.

در این میان، سوغات ترکیه و کالاهای محلی هم طرفداران خاص خود را دارند؛ فرش‌های ترکی، باقلوا، ظروف مسی و برنجی، قلیان، صنایع‌دستی حکاکی شده بر چوب گردو، قهوه‌جوش و فرآورده‌های لبنی، از موارد مناسب برای تهیه سوغاتی از وان به شمار می‌آیند. دیگر اجناسی که خرید آن‌ها در سفر به وان مقرون‌به‌صرفه به‌نظر می‌رسد، لوازم آرایشی، اکسسوری، زیورآلات و لوازم خانگی (با ابعاد کوچک) هستند. برندهای ترک لوازم خانگی، مانند برند آرچلیک، وستل، بکو، وایت اند بژ، مادام کوکو، کاراجا، انگلیش هوم و ازدلیک، برای خرید لوازم خانگی با کیفیت بسیار مناسب هستند.

راهنمای سفر تا صد سفر به وان

خرید پوشاک از برندهای معروف در وان ترکیه

با گشت‌وگذار در شهر وان، انواع برندهای بین‌المللی و داخلی کشور ترکیه را خواهید دید که به‌روز‌ترین لباس‌های فصل را می‌فروشند. بعضی برندهای معروف در وان ترکیه، برشکا، اچ اند ام، ال سی وایکیکی، ماوی، کوتون، دفکتو و مانگو هستند. علاوه بر فروشگاه‌های مطرح، سراسر خیابان‌های خرید شهر وان، مانند جمهوریت و کاظم کارابکر، مملو از مغازه‌هایی هستند که لباس‌های باکیفیت را با قیمت مناسبی می‌فروشند.

البته در مورد برندهای موجود در شهر وان، باید خاطر نشان کرد که گروه فروشگاه‌های کمپانی اسپانیایی ایندیتکس که شامل برندهای زارا، ماسیمودوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه و استرادیواریوس است، در این شهر شعبه‌ای ندارد، اما یکی از فروشگاه‌های این کمپانی، یعنی برشکا، که در سال 1998 در وان بازگشایی شد، علاوه بر فروش محصولاتش، کالاهای برند زارا و باقی برندهای این مجموعه را به فروش می‌رساند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود گردشگران این شهر بیشتر خرید پوشاک را مد نظرشان قرار دهند، کیفیت مناسب، قیمت اقتصادی و تنوع محصولات است. به‌طوری که بسیاری از افراد برای تهیه اجناسی که می‌خواهند و تجربه خرید از وان ترکیه، بارها و بارها همراهی با تور ترکیه را تجربه می‌کنند و از سفرشان به این شهر نهایت لذت را می‌برند و حتی بازدید از وان را به دیگران پیشنهاد می‌دهند.

lastsecond.ir-shopping guid in van.jpg
فروشگاه لباس در وان

بهتربن زمان تجربه خرید از وان ترکیه

به‌طور کلی، قیمت اجناس در وان نسبت به باقی شهرهای ترکیه اقتصادی‌تر است؛ به‌خصوص در حوزه پوشاک این مسئله نمود بیشتری پیدا می‌کند. با این حال، در زمان‌های خاصی از سال با برگزاری فستیوال‌ها و حراجی های وان، شرایط بسیار خوبی برای خرید اقتصادی و به‌صرفه ایجاد می‌شود. در این زمان، مرز شلوغ‌تر می‌شود و گاهی قیمت تورهای وان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما با این حال اگر قصد خرید عمده یا نسبتاً زیاد را داشته باشید، این زمان برای سفر به وان مناسب است. توجه کنید که در باقی ایام سال هم حراج‌هایی ناهماهنگ در فروشگاه‌های وان برگزار می‌شود که با کمی جستجو می‌توانید اجناسی مناسب را در آن‌ها بیابید. به‌دلیل تعداد روبه‌رشد گردشگران ایرانی در شهر وان، بسیاری از فروشگاه‌ها کلمه فارسی حراج را روی ویترین خود درج می‌کنند. با این حال اگر با کلمه indirim مواجه شدید، اجناس آن فروشگاه در حراج هستند.

اگر قصد سفر به وان در نوروز را دارید، در این شرایط مرز شلوغ و سفر کمی زمان‌بر خواهد بود. اما توجه داشته باشید در نوروز، حراجی‌های لباس‌های زمستانی در برخی از فروشگاه‌ها وجود دارد و حراج‌ سراسری خاصی در وان برقرار نیست. در مورد خرید در وان ترکیه با توجه به اینکه در آخرین ماه‌های سال هستیم، باید در نظر داشته باشید که شهر وان در زمستان آب‌و‌هوای سرد و برفی دارد و این موضوع گشت‌و‌گذار شما را در شهر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، در فصل زمستان به‌دلیل کاهش مسافر و کمتر شدن خرید نسبت به فصول پر سفر، حراجی‌های بسیار خوبی در فروشگاه‌های وان اتفاق میفتد. به‌علاوه در این فصل، مرز بسیار خلوت‌ و معطلی در آن بسیار کمتر خواهد بود. 

در وان از کجا خرید کنیم؟ 

وان برای عاشقان خرید بهشت است؛ چون با قدم زدن در خیابان‌های اصلی آن می‌توانید انواع کالاها را با تنوع بسیاری بیابید. با اینکه دو خیابان اصلی خرید وان یعنی جمهوریت و کاظم کارابکر، مملو از فروشگاه‌های لباس، لوازم خانگی، زیورآلات و...، هستند، در سطح شهر وان هم مراکز خرید بزرگ و لوکسی وجود دارند که برندهای مطرح را گرد هم آورده‌اند. این مراکز خرید، محیطی آرام و دلچسب را برای مشتریان فراهم می‌کنند و معمولاً امکاناتی مثل فودکورت و مراکز سرگرمی هم در آن‌ها دیده می‌شود.

مهم‌ترین، مدرن‌ترین و شاید شناخته‌شده‌ترین مرکز خرید این شهر، وان ای وی ام (Van AVM) است. این مرکز خرید شامل انواع برندهای مطرح، مانند ال سی واکیکی و همچنین فروشگاه مواد غذایی میگروس و یک فودکورت است. بسیاری از فروشگاه‌های لوازم خانگی را می‌توان در این مرکز خرید یافت. پس اگر می‌خواهید سری به لوازم خانگی بزنید، حتماً به وان ای وی ام مراجعه کنید.

مرکز خرید آیدین پریهان، مرکز خرید تورکاواز، مرکز خرید وان پارک، مرکز خرید رانس و آتایوس سیلور از دیگر مراکز خرید این شهر هستند. اگر به‌دنبال خریدی سنتی‌تر و البته ارزان‌تر در وان هستید، ارزانترین مراکز خرید وان و همچنین بازارهای محلی می‌توانند تجربه خوبی برای شما باشند. در سفرتان به وان، بازدید از بازار روس‌های وان و بازار سنتی شهر را هرگز فراموش نکنید، زیرا خرید از این مراکز محلی، علاوه بر اینکه کالاهایی متنوع با قیمت مناسب را در دسترستان قرار می‌دهد، فرصت آشنایی با فرهنگ این شهر و مردمان بومی را هم در اختیارتان می‌گذارد و شما را با حال و هوای سنتی شهر روبه‌رو می‌کنند.

lastsecond.ir-shopping guid in van 3.jpg
مرکز خرید وان ای وی ام، مدرن‌ترین مرکز خرید وان

ترفندهای حرفه‌ای‌ها برای خرید در وان ترکیه

هنگام خرید در وان ترکیه، رعایت چند نکته باعث می‌شود خریدی بدون مشکل، لذت‌بخش و مفید داشته باشید. این نکات شامل مواردی هستند که گاهی موجب دردسر در سفر می‌شوند و اگر شما پیش از بستن چمدان‌هایتان آن‌ها را بشناسید، از بسیاری مشکلات جلوگیری خواهید کرد. در ادامه، برخی از این نکات را بررسی می‌کنیم:

  1.  تمام پول خود را تبدیل به لیر تبدیل نکنید: در سفر به شهر وان، حتما کارت بانکی ایرانی به همراه داشته باشید. طبق قانون، هر مسافر می‌تواند تا 5000 دلار یا معادل این رقم، ارزهای دیگر را همراه خود وارد خاک ترکیه کند؛ اما توجه داشته باشید تمام پول خود را تبدیل به لیر نکنید. در سطح شهر صرافی‌ها و حتی کارتخوان‌هایی وجود دارند که پول شما را تبدیل به لیر می‌کنند. با این حساب، به مقدار نیاز تبدیل ارز انجام دهید تا متضرر نشوید.
  2. محدودیت ورود بار به ایران را بررسی کنید: طبق قانون گمرک، شما می‌توانید به مقدار 40 کیلوگرم بار همراه خود وارد کشور کنید. این 40 کیلو می‌تواند شامل لباس و مواد غذایی باشد. وسایل همراه شما به شرط غیرتجاری بودن، از پرداخت حق گمرک معاف هستند و مسافران می‌توانند یک بار در سال، کالاهایی را به ارزش حداکثر ۸۰ دلار با معافیت از پرداخت حق گمرکی، به‌شرط غیرتجاری بودن و فقط برای مصارف شخصی، وارد کشور کنند. برای خرید عمده، از پاسپورت افرادی استفاده کنید که قصد سفر مجدد و خرید از وان ترکیه را ندارند.
  3. خرید لوازم الکترونیکی را از وان انجام ندهید: خرید لوازم الکترونیکی از وان، مانند گوشی و لپ‌تاپ، به‌دلیل قیمت گران، به‌صرفه نیست و قیمت اینگونه لوازم از ایران گران‌تر است.
  4. هنگام خرید چانه بزنید: در بازارهای محلی، چانه زدن کارتان را راه میندازد؛ چراکه کمک می‌کند قیمت بسیاری از اجناس کاهش پیدا کنند. بسیاری از فروشندگان بازارهای محلی، قیمت کالاهایشان را با توجه به بومی نبودن مشتری، بالا می‌برند. چانه زدن، این کالاها را به قیمت اصلی نزدیک‌تر می‌کند. توجه داشته باشید در مراکز خرید اصلی و فروشگا‌های برند، چانه‌زنی کاربردی ندارد.
  5. تمام مغازه‌ها را بررسی کنید: هنگام خرید، قانونِ «از اولین مغازه خرید نکنید» را مد نظرتان قرار دهید؛ زیرا بسیاری از فروشگاه‌ها لوازم خریداری شده را پس نمی‌گیرند. پس با دقت بیشتری خرید کنید و وقت بیشتری را به بررسی کالاها اختصاص دهید.
  6. اجناس با کیفیت در مراکز خرید: ممکن است موقع بازدید از مراکز خرید، با قیمت‌هایی گران‌تر از فروشگاه‌های خیابانی روبه‌رو شوید. باید توجه داشته باشید که فروشگاه‌های برند در این مراکز، اجناسی با کیفیت بهتر و البته ارزان‌تر از مشابه آن در ایران را می‌فروشند. بسیاری از برندهای موجود در این شهر در کشورمان شعبه ندارند و توسط فروشندگان متفرقه با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند، پس خرید از آن‌ها با توجه به این موضوع بسیار به‌صرفه است.
  7. خرید مواد غذایی در وان: برای خرید مواد غذایی در وان به فروشگاه‌های میگروس یا کارفورسا مراجعه کنید. این فروشگاه‌ها شعب متعددی در شهر دارند و البته کیفیت مناسبی نیز ارائه می‌دهند. قیمت محصولات غذایی در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار مناسب است؛ همچنین تنوع خوب محصولات و برندهای غذایی، تجربه خریدی مناسب را در اختیارتان قرار می‌دهد.
lastsecond.ir-shopping guid in van 4.jpg
خرید در وان ترکیه، یک تجربه تکرار نشدنی

نحوه خرید بهترین تورهای وان 

اگر به‌دنبال رزرو تور وان با قیمت مناسب در تاریخ مد نظرتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم با یک جستجوی ساده در لست‌سکند، آن را بیابید. با توجه به اینکه تورهای وان به صورت زمینی برگزار می‌شوند، قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به باقی تورهای کشور ترکیه دارند. با بررسی‌ تورهای موجود در لست‌سکند و مقایسه آن‌ها از نظر قیمت، تاریخ سفر، هتل‌ها و خدمات، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین پکیج را انتخاب کنید و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

سخن آخر

به‌طور کلی، خرید از وان ترکیه یکی از کارهایی است که به‌صورت ناخودآگاه آن را انجام خواهید داد. چه قصد خرید داشته باشید چه نه، شرایط طوری است که شما را به سمت این کار سوق می‌دهد. بنابراین مطالعه راهنمای خرید در وان ترکیه برای کسب اطلاعات کاربردی درباره نحوه انجام این کار، بسیار مفید خواهد بود.

کسانی که برای بار اول به این شهر زیبای ترکیه سفر می‌کنند، کنجکاو و مشتاقند تا خریدی موفق داشته باشند و اگر تجربه خرید از وان ترکیه برای آن‌ها مفید باشد، بارها و بارها آن را تکرار خواهند کرد. اگر شما هم از افرادی هستید که در سفرهای خود تجربه خرید از وان ترکیه را داشتید، پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.  

 

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!