بانجی جامپینگ چیست؛ قیمت ها و لیست مراکز بانجی جامپینگ ایران

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مراکز بانجی جامپینگ ایران و قیمت بانجی جامپینگ
26 شهریور 1400 08:00
0

 با دیدن تصاویر پرش از ارتفاع‌های بلندمرتبه یا قعر دره، چشمانتان را می‌بندید تا ادامه ماجرا را نبینید یا آدرنالین خونتان بالا می‌رود و دلتان می‌خواهد جای آن فرد باشید؟ اگر جزو دسته دوم هستید، متن را ادامه دهید، شاید راه و چاه تجربه‌اش را یاد گرفتید. می‌خواهیم از یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌ها بگوییم که در دهه اخیر بسیار محبوب شده و معمولا قشر نوجوان و جوان را شیفته خودش کرده، کسانی که عاشق هیجانند و دوست دارند کارهایی ورای معمول انجام دهند، منظورمان بانجی جامپینگ است! پس از کمی معرفی، به خطرات و تجهیزات این ورزش هیجان‌انگیز می‌پردازیم و تعدادی از مراکز بانجی جامپینگ ایران را هم معرفی می‌کنیم.

بانجی جامپینگ

 

 

بانجی جامپینگ
بانجی جامپینگ در ارتفاعات

بانجی جامپینگ چیست؟

 اگر بخواهیم بانجی جامپینگ را تعریف کنیم باید بگوییم ورزشی است که طنابی به نام «بانجی» به پای فردی که می‌خواهد بپرد و محل پرش وصل است و از مکان بلندی به پایین می‌پرد. بعد از سقوط آزادش، طنابی که او را نگه داشته به حداکثر کشش خود می‌رسد. 

گفته شده که ریشه چنین ورزشی به افسانه‌ای در جزیره پنطاکیا در وانواتو می‌رسد که نامش غواصی در زمین بوده؛ مردان برای اثبات خود از ارتفاع به سمت زمین می‌پریدند. حتّی بعدتر به شکل رسمی قبیله‌ای درآمد!

امّا در واقع بانجی جامپینگ به مفهوم مدرن آن از باشگاه ورزش‌های خطرناک آکسفورد در سال 1979 شروع شد که از پل کلیفتون انگلستان پایین می‌پریدند. به مرور خبر هیجان‌انگیزی این سقوط آزاد پیچید و سربازان آمریکایی هم از آن استفاده کردند. امّا اولین باری که بانجی جامپینگ به قصد تجاری برای عموم مردم انجام شده سال 1988 در نیوزلند بوده که به مرور در کشورهای دیگر هم رایج می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، بانجی جامپینگ ایران چندان قدمتی ندارد و می‌توان گفت رشته‌ای بسیار جدید است.

 هدف اصلی بانجی جامپینگ هیجان فراوان است به همین دلیل انتخاب مکان‌هایی که این هیجان را بیشتر می‌کند، بسیار مهم است. اگر به فیلم‌ها و تصاویرش نگاه کرده باشید، در دره‌های بسیار عمیق و هولناک یا ارتفاعات ترسناک این ورزش را انجام می‌دهند. به نوعی شاید بتوان گفت درصد زیادی از هیجان بانجی جامپینگ، مکانی است که فرد می‌خواهد در آن بپرد. شاید اگر یک فضای معمولی برای بانجی جامپینگ انتخاب شود، چندان هیجان انگیز به نظر نرسد.

ورزش بانجی جامپینگ
ورزش بانجی جامپینگ

 

برای بانجی جامپینگ چه تجهیزاتی لازم است؟

معمولا وقتی بانجی جامپینگ را به عنوان تفریح می‌خواهید انجام دهید، آوردن تجهیزات به عهده شما نیست، امّا اگر قرار باشد به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال کنید، لازم است تجهیزاتش را بشناسید. در این بخش می‌خواهیم نگاهی کلی به تجهیزات بانجی جامپینگ بیندازیم و با وسایلش آشنا شویم.

  •  بند بانجی

بند بانجی مهمترین جزء تجهیزات بانجی جامپینگ است. این همان بندی است که به پایتان و محل پرش وصل می‌شود و وقتی می‌پرید حالت ارتجاعی دارد. بند بانجی از چند رشته لاستیک و لاتکس طبیعی ساخته شده است. این بندها پس از 500 تا 1000 پرش باید دور انداخته شوند تا خیالمان بابت ایمنی پرش راحت باشد.

  • هارنس

موقع پرش دو هارنس به مچ پا و بدن فردی که می‌خواهد بپرد وصل می‌شود تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.

  • بند لاستیکی

 بندهای لاستیکی اضافی هم برای ایمنی بیشتر فرد استفاده می‌کنند.

به جز این سه مورد که جزو تجهیزات بانجی جامپینگ محسوب می‌شود، گاهی با توجه به مکانی که فرد می‌خواهد بپرد، ممکن است به او کلاه ایمنی یا لباس مخصوص هم بدهند امّا به صورت کلی تجهیزات بانجی جامپینگ در همین موارد خلاصه می‌شود.

 تجهیزات بانجی جامپینگ

خطرات بانجی جامپینگ چیست؟

 برای انجام بانجی جامپینگ حتما باید خیالتان بابت سلامتی‌تان راحت شود. بعضی‌ها فکر می‌کنند اینکه شهامت پریدن داشته باشی برای این ورزش کافی است، امّا برای بعضی افراد انجام دادن بانجی جامپینگ مطلقا ممنوع است یا لازم است با پزشکشان مشورت کنند:

  • افراد دارای فشار خون بالا

  • کسانی که بیماری‌های قلبی دارند

  • خانم‌های باردار

  • افرادی که بسیار چاق هستند

  • آنهایی که آسیب‌دیدگی دارند

 به صورت کلی چون هنگام پریدن ممکن است بدن دچار شوک شود بهتر است هر گونه بیماری یا مشکلی دارید با پزشک مشورت کنید که دچار آسیب نشوید.

پیش از پریدن حتما از استاندارد بودن تجهیزات و مهارت مربی مطمئن شوید، زیرا غیر اصولی انجام شدن این کار آسیب‌های جدید برایتان به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه هنگام پرش با معده پر یا خالی نپرید.

از نکات مهم در بانجی جامپینگ این است که بعضی افراد هنگام مواجه شدن با شرایط و قرار گرفتن در ارتفاع دچار ترس می‌شوند امّا باز برای اینکه توسط دیگران سرزنش نشوند، می‌پرند! پیش از پریدن با خودتان به نتیجه برسید و اگر فکر می‌کنید ممکن است بترسید، خودتان را مجبور به انجام دادنش نکنید. این تفریح برای کسانی مناسب است که عاشق پریدن از ارتفاع و در کل کارهایی هستند که آدرنالین خون را افزایش می‌هند، بنابراین اگر از این دسته افراد نیستید، خودتان را سرزنش نکنید و تفریحات دیگری که سازگاری بیشتری با روحیه‌تان دارند، انجام دهید.

 بعضی پژوهشگران معتقدند حتّی اگر سلامت کامل هم داشته باشید، انجام چنین کاری ممکن است سبب آسیب دیدن ستون فقرات، چشم و گردن شما شود.

بانجی جامپینگ چیست
بانجی جامپینگ در طبیعت

مراکز بانجی جامپینگ ایران

 همانطور که ابتدای متن هم اشاره کردیم، بانجی جامپینگ در ایران سابقه چندانی ندارد و در سال‌های اخیر طرفدارانی پیدا کرده است، به همین دلیل هم در همه شهرها ایجاد نشده و فقط تعداد سایت‌های محدودی در ایران به آن اختصاص دارد که در زیر آنها را معرفی می‌کنیم.

نکات مهم در بانجی جامپینگ ایران

پیش از استفاده از بانجی جامپینگ از شما سوالاتی می‌پرسند و استانداردهایی در نظر دارند که با انجام این کار دچار آسیب نشوید. البته در هر مرکزی ممکن است این موارد متفاوت باشد امّا کلیت آن به این صورت است:

  • داشتن بیماری خاص از قبیل دیسک، ناراحتی قلبی و …
  • داشتن سلامت فیزیکی کامل
  • داشتن سن ۱۴ سال و بیشتر
  • داشتن حداقل وزن و نداشتن وزن زیاد
  • عدم مصرف مواد مخدر، مسکن‌های خیلی قوی یا داروهای روان‌گردان
  • عدم مصرف مشروبات الکلی طی ۲۴ ساعت گذشته
  • ارائه توضیحات کامل در رابطه با سوابق بیماری‌های قلبی
  • پوشیدن لباس مناسب با شئونات اسلامی و عدم همراه داشتن اشیا و زیورآلات قیمتی

 

مراکز بانجی جامپینگ تهران

1. توچال

توچال اولین مکانی در ایران بود که بانجی جامپینگ را برقرار کرد. بانجی جامپینگ توچال حدود 40 متر ارتفاع دارد. البته در توچال علاوه بر بانجی جامپینگ، پرش آزاد هم هست که در اینجا اطلاعات بانجی جامپینگ را در اختیارتان می‌گذاریم.

  • آدرس: تهران، اتوبان چمران، خیابان یمن، خیابان ولنجک، بام تهران

  • ساعت فعالیت: از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 17 تا 23 و جمعه‌ها از ساعت 9 تا 23 برقرار است.

  • قیمت بانجی جامپینگ توچال: قیمت حدودی بانجی جامپینگ توچال (در شهریور 1400) با توجه به وزن افراد تقریبا بین 270 تا 330 هزار تومان است.

  • راه‌های ارتباطی: برای تماس و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 2720 تماس بگیرید یا به صفحه اینستاگرام مجموعه ورزشی توچال مراجعه کنید: @tochalcomplex
بانجی جامپینگ توچال
بانجی جامپینگ توچال تهران

2. باشگاه انقلاب

عده‌ای باشگاه انقلاب را به عنوان یکی از مراکز بانجی جامپینگ معرفی می‌کنند امّا این ورزشگاه فعلا در این ورزشگاه می‌توانید «بک جامپ» را تجربه کنید که متفاوت از بانجی جامپینگ است و روی تشک انجام می‌شود. البته لازم است عضو باشگاه انقلاب باشید تا بتوانید وارد مجموعه شوید.

  • آدرس: خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش، مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب 

  • ساعت فعالیت: از ساعت 18:30 تا 19:30 فعال هستند.

3. بوستان ولایت

 بوستان ولایت تهران علاوه بر تفریحاتی مثل دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، امکانات بانجی جامپینگ هم فراهم کرده است. متاسفانه اطلاعات دقیقی از نحوه انجام آن و ساعات کاری جدیدش موجود نیست.

  • آدرس: تهران، انتهای بزرگراه نواب، بوستان ولایت، ورودی ۴ مجموعه شهر ورزش

بانجی جامپینگ تهران
بانجی جامپینگ پارک ولایت تهران

مراکز بانجی جامپینگ مشهد

مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره

مجموعه گردشگری چالیدره در استان مشهد از آن مجموعه‌هایی است که به هدف تفریح مردم شرایطی را فراهم کرده تا افراد با سلایق مختلف تفریح کنند. یکی از تفریحات چالیدره بانجی جامپینگ است که در ارتفاع حدودا 40 متر برای اهالی هیجان آماده شده است.

  • آدرس: مشهد، طرقبه، کیلومتر ٢ جاده نغندر، مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

  • ساعت فعالیت: از ساعت حدودا 10 صبح تا 20:30 فعال است.

  • قیمت بانجی جامپینگ چالیدره: قیمت حدودی بانجی جامپینگ چالیدره (در شهریور 1400) با توجه به وزن، حدودی بین  300 تا 500 هزار تومان است.

  • راه‌های ارتباطی: برای تماس با این مجموعه می‌توانید به آدرس اینستاگرام این مجموعه مراجعه کنید: @Chalidarreh
بانجی جامپینگ مشهد
بانجی جامپینگ چالیدره مشهد

مراکز بانجی جامپینگ همدان

مجموعه گردشگری و تفریحی گنجنامه

 مجموعه تفریحی گنجنامه در استان همدان از آن مجموعه‌های تفریحی است که سعی کرده امکانات متنوعی ارائه کند. یکی از این تفریحات بانجی جامپینگ است که می‌توانید آن را امتحان کنید. البته بانجی جامپینگ این مجموعه همیشه برقرار نیست و پیش از برنامه‌ریزی حتما با مجموعه گنجنامه تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

    • آدرس: همدان، پنج کیلومتری جنوب غربی همدان، مجموعه گردشگری گنجنامه

    • راه‌های ارتباطی: برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 09182223313 تماس بگیرید یا به صفحه اینستاگرام مجموعه مراجعه کنید @ganjnamehvillage
بانجی جامپینگ همدان
بانجی جامپینگ گنجنامه همدان

مراکز بانجی جامپینگ کیش

باشگاه بانجی جاذبه

 باشگاه بانجی جاذبه، سایت بانجی جامپینگ جزیره کیش است و امکان پرش آن از دو ارتفاع 40 و 60 متر را فراهم کرده است.

  • آدرس: میدان المپیک، پشت شهر زیرزمینی کاریز

  • ساعت فعالیت: از ساعت 18 تا 21 فعال است.

  • قیمت بانجی جامپینگ باشگاه جاذبه: قیمت پرش از ارتفاع 40 متر، در شهریور 1400 حدود  380 هزار تومان است.

  • راه‌های ارتباطی: برای ارتباط و دریافت اطلاعات بیشتر با باشگاه بانجی جاذبه می‌توانید به صفحه اینستاگرام آن مراجعه کنید @gravity.club
بانجی جامپینگ کیش
بانجی جامپینگ کیش | عکس از مهدی بیرم

سخن آخر

البته پس از ورود بانجی جامپینگ به ایران، علاوه بر باشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که وابسته به سازمان‌ها و مراکز در این زمینه فعالیت می‌کنند، گاهی گروه‌ها و افرادی به صورت مستقل هم تور برگزار می‌کنند و مناظر متنوعی را برای پرش انتخاب می‌کنند. مثلا روی پل بیلقان کرج هم بانجی جامپینگ انجام می‌دادند امّا اطلاعات دقیقی از برگزاری آن در حال حاضر نیست. اگر قصد تجربه چنین تفریحاتی در مناظر بکر را دارید فراموش نکنید که اولویت، استانداردها و مهارت مربی و اعتبار آنهاست؛ زیرا کوچکترین اشتباهی می‌تواند به قیمت جانتان تمام شود.

در این متن سعی کردیم اطلاعات دقیقی از این تفریح در ایران در اختیارتان بگذاریم. خوشحال می‌شویم از تجربیاتتان بشنویم. آیا تا به حال این پرش هیجان انگیر را تجربه کرده‌اید؟ قصد انجام چنین تجربه‌ای را دارید؟

 

تألیف: لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.