سفر بک پکری یا کوله گردی؛ هیجان بیشتر یا خطرات راه؟

4
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راه و روش سفر پرهیجان فقط با یک کوله
15 دی 1400 08:00
1

سفر بک پکری یکی از مدل‌های گردشگری و سفر است که هر روزه به تعداد مخاطبین آن نیز بیش از پیش افزوده می‌شود. این مدل از سفر، قواعدی کلی دارد که طبق آن‌ها شرایط مختلف سفر معنا پیدا می‌کنند و قوانینشان مشخص و تعیین می‌شوند.

سفر بک پکری در لغت به سفر کوله گردی نیز معنا می‌شود، اما این معنا تمامی جهات و مضامین آن را دربرنمی‌گیرد و اهداف بسیار بیشتری برای این نوع از گردشگری وجود دارد. در این متن لست سکند به این می‌پردازیم که یک بک پکر چه ویژگی‌هایی دارد و به طور کلی کوله گردی چیست و اگر کسی بخواهد کوله گرد شود، باید چه کارهایی انجام دهد و چه مواردی را در نظر بگیرد.

09.jpg

بک پکری چیست و چه اهدافی دارد؟

کوله گرد به معنای واقعی کلمه، فردی ماجراجو است و اهداف مختلفی را در یک سفر دنبال می‌کند. حال این ماجراجویی هم خود می‌تواند در اشکال مختلف باشد، مثل نحوه پیدا کردن مسیر، جستجو برای یک اقامتگاه یا سکونت در جایی مناسب، کاوش در فرهنگ مردمان بومی هر منطقه و...

کسی که قصد کوله گردی دارد، تمام وسایل مورد نیاز سفر خود را درون یک کوله جای داده و سپس به دل جاده می‌زند و سفرش را شروع می‌کند. معمولا طول زمان سفر یک بک پکر کوتاه نیست و برای مدت قابل توجهی ادامه دارد. یکی از اهدافی که افراد در این نوع سفر دنبال می‌کنند، این است که سعی می‌کنند خیلی اقتصادی عمل کرده و خرج اضافی نکنند.

کوله گردی
سفر بک پکری

از بهترین عادت‌هایی که بین بسیاری از کوله گردها وجود دارد، کسب تجربه زندگی با افراد بومی هر مقصد است. هر چقدر که این مدت زمان کم باشد مهم نیست، آن تعاملی که بین گردشگر و افراد بومی به وجود می‌آید، اهمیت بالایی دارد و سبب تبادل و جابه‌جایی اطلاعات و تجربه‌های جالبی بین آن‌ها می‌شود و گردشگر می‌تواند به نحو احسن با فرهنگ مردم مقصدی که به آن‌جا رفته آشنا شود.

امکان چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی و بومی هر منطقه، هم کلام شدن با افراد آن‌جا و مواردی از این دست، شانسی است که برای یک بک پکر نسبت به یک گردشگر عادی، بیشتر وجود دارد. چرا که کوله گرد به واسطه مسیرها و سکونت‌گاه‌هایی که بر می‌گزیند، با تعداد بیشتری از مناطق و بومیان سر و کار خواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگری که اینگونه افراد در نظر دارند و یکی از اصول بک پکری به حساب می‌آید، این است که حتما محیط زیست و حفظ آن را در اولویت روند سفر خود قرار می‌دهند.

بک پکری
بک پکری و حفظ محیط زیست

چگونه بک پکر شویم و کوله گردی را آغاز کنیم؟

برای ترتیب دادن یک سفر بک پکری باید نکات گوناگونی را در نظر داشته باشید، مخصوصا اگر بار اول است که می‌خواهید این نوع گردش را تجربه کنید. در این صورت بهتر است که با یک یا چند نفر همسفر شوید. البته سفر دو یا چند نفره بین بک پکرها معمول است، ولی این نوع مسافرت به صورت تکی نیز صورت می‌گیرد. برای اینکه بتوانید این نوع سفر را تجربه کنید، نکاتی هست که حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برخی از این نکات را در ادامه خواهیم آورد تا بتوانید با دیدی باز و کامل‌تر تصمیم‌گیری کنید و آماده شوید.

  • آمادگی جسمانی: با توجه به مسیری که پیش رو دارید، آماده بودن بدن شما بسیار مهم است؛ به همین خاطر است که باید قبل از سفر به مسیر توجه کامل داشته باشیم. اگر بار اول است که می‌خواهید سفر بک پکری را تجربه کنید، بهتر است که مسیرهای آسان را انتخاب کنید.

  • وسایل درمانی: همه ما می‌دانیم که حادثه خبر نمی‌کند؛ پس داشتن تجهیزات کامل و مناسب برای زمانی که حادثه‌ای رخ داد از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم نیست که با خود کوله‌ای از تجهیزات پزشکی همراه داشته باشید، چراکه اصل بک پکری نیز بر سبک سفر کردن است، اما باید وسایل اولیه امدادی را داشته باشید.

  • کوله مناسب: کوله شما، به تعبیری زندگی شما و هر آن چیزی است که در بک پکینگ با خود دارید. پس کوله‌ای انتخاب کنید که علاوه‌بر مقاومت، جای کافی نیز داشته باشد. این کوله نباید وزن زیادی هم داشته باشد و در عین حال باید تحمل وزن بالا را دارا باشد تا با خیال راحت در آن وسیله قرار دهید.

  • لباس مناسب: لازم است که چند دست لباس داشته باشید، اما خود لباس‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند که بهترین کارکرد را برای شما ایجاد کنند. وزن کم، مقاومت بالا، آنتی باکتریال بودن، بهره‌مندی از منافذ مخصوص برای عبور هوا، روکش مناسب و مواردی دیگر از جمله نکاتی است که برای تهیه لباس باید مد نظر قرار دهید.

  • کفش مناسب: پا، قلب دوم انسان است، پس باید به خوبی از آن مراقبت کرد. کفشی که بتوان به آن در مسیرهای مختلف و غیر مترقبه تکیه کرد، از گزینه‌های مناسب است. اینکه کفش از نفوذ آب جلوگیری کند (با توجه به فصل و شرایط آب و هوایی) و احتمال خطر پیچ‌خوردگی مچ پا را کاهش دهد، بسیار مهم است.

  • کیسه خواب: کیسه‌های خواب انواع مختلفی دارند و با توجه به فصل می‌توان مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کرد. حفظ دما، عایق بودن، طول و ابعاد، وزن و شکل کیسه خواب، همگی مؤلفه‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

  • چادر مسافرتی: اگر اهل چادر زدن و کمپ هستید، حتما یک چادر مسافرتی همراه داشته باشید. در بک پکینگ احتمال پیدا نکردن اقامتگاه مناسب (از نظر اقتصادی و...) وجود دارد، پس شاید مجبور به چادر زدن شوید. مهم‌ترین نکته برای چادر، کم وزن بودن و داشتن عایق مناسب است. اگر یک زیرانداز هم داشته باشید، بهتر است، چرا که از آسیب دیدن قسمت زیرین چادر ممانعت می‌کند.

این‌ها برخی از وسایلی بودند که یک کوله‌گرد قطعا به آن‌ها نیاز پیدا خواهد کرد. اما یک‌سری نکات هم وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و الزاما باید به آن‌ها توجه شود، چراکه بی اهمیتی به آن‌ها ممکن است سبب وقوع اتفاقات بدی شود.

وسایل مورد نیاز برای سفر
وسایل مورد نیاز برای سفر کوله گردی

نکاتی که یک بک پکر باید بداند

  • شخصی که سفر بک پکری می‌کند، همیشه باید یک راهنما همراه خود داشته باشد، خواه این راهنما یک فرد و همسفر باشد، خواه یک نقشه یا کتاب راهنما؛ در بسیاری از مواقع ممکن است برای پیدا کردن راه، شناخت برخی گیاهان و گونه‌های جانوری نیاز به یک راهنمایی باشد، در این صورت است که وجود و حضور یک فرد مطلع، یک کتاب یا یک نقشه کاملا حس می‌شود.
  •  در هنگام سفر نیز سلامت جسم و حفظ انرژی اهمیت بسیاری دارد، به همین منظور بهتر است پس از هر مسافت بلند و طولانی مدتی که طی کردید، کمی استراحت کنید و حتی پاهای خود را هم از کفش بیرون آورید تا کمی هوا بخورند. شما باید کالری مورد نیاز بدن خود را تامین کرده تا انرژی مورد نیاز شما امکان ادامه دادن سفر را برایتان ایجاد کند.

  • بهتر است میزان کالری غذایی که می‌خورید بین 680 تا 1200 باشد. به همین منظور همراه داشتن و مصرف تخم مرغ، آبمیوه، کنسرو، چای، نسکافه و مواردی از این قبیل به شما کمک خوبی خواهد کرد. داشتن وعده‌های غذایی مناسب، به قدری اهمیت دارد که بهتر است همراه خود یک اجاق مسافرتی نیز داشته باشید تا امکان پخت و پز برای شما وجود داشته باشد. فراموش نکنید، یکی از مواردی که بک پکرها به خوبی آن را در نظر دارند، فراهم آوردن سفری اقتصادی است که پیش‌تر به آن اشاره داشتیم. اگر به غذا پختن در طبیعت علاقمند هستید مطلب غذاهای مناسب طبخ در جنگل را هم بخوانید.

4-Lastsecond.ir-Backpacking-Google-.jpg
غذا درست کردن در سفر بک پکری
  • بعضی از اوقات هست که کوله گرد برای تامین مخارج خود، در برخی از مقاصدی که می‌رود، کار هم می‌کند تا کمی در هزینه‌هایش صرفه‌جویی شود. به خاطر داشته باشید که انعطاف‌پذیر بودن، باید از صفات بارز شما باشد!

  • همراه داشتن لوازم بهداشتی نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. ضدعفونی کننده، داروهای اساسی و مهم، کرم ضدآفتاب، پماد سوختگی و اقلامی دیگر که بسته به هر شخص و موقعیت سفر متفاوت است، از اصلی‌ترین موارد هستند.

  • شرایط جوی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پیش از شروع سفر، حتما شرایط جوی را چک کنید، این کار کمک خوبی به شما می‌کند تا بتوانید آمادگی لازم جهت برنامه‌ریزی بهتر برای سفر را داشته باشید.

در آخر بهتر است که به تفاوت بک پکر و هیچهایکر نیز اشاره‌ای کنیم. هیچهایک در لغت به معنای «رایگان سواری» ترجمه شده، اما برخی آن را به «مرامی سواری» نیز می‌شناسند. می‌توان گفت که هیچهایک می‌تواند بخشی از یک سفر بک پکری باشد و به تعبیری زیر مجموعه‌ای از آن تلقی شود. هیچهایک فقط به رفت و آمد فرد مربوط می‌شود، اما بک پکری یک سبک کامل‌تر و جامع‌تری از سفر است که حمل و نقل هم بخشی از آن است.

هیچهایکر
تفاوت بک پکر و هیچهایکر

سخن آخر

در سفر بک پکری به طور کلی باید چند اصل را سرلوحه خود قرار دهید، اینکه سفری کاملا اقتصادی ترتیب دهید و حواستان به خرجی که می‌کنید باشد. غیر از این، باید کاملا در حفظ محیط زیست کوشا باشید و تلاش کنید که تاثیر منفی روی آن برجای نگذارید. آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم افراد بومی که در مقاصد مختلف می‌بینید هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.