فصل 3 قسمت 13: روسیه، سرزمین تزارها

3.5
از 20 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر به سرزمین تزارها
09 بهمن 1401 11:00
4

radio-majara_russia_(900-530)1401-11-9.jpg

در این قسمت از سفر و ماجراجویی، به سراغ پهناورترین سرزمین دنیا رفتیم. جایی که به گستردگی خاوردور تا خاور نزدیک است و سردترین شهر جهان را در خودش جای داده است. مقصد این ماجرا روسیه، سرزمین تزارها است. سرزمینی با فضایی تلفیق شده از سیاست آسیا و کالبد ظاهری اروپا. جاذبه‌ها و زیبایی‌های روسیه، همیشه به خاطر پیشینه‌ تاریخی پرفراز و نشیبش، اهمیت دوچندان پیدا کرده، اما کمتر کسی انتظار دارد شهرهای اروپایی روسیه با شهرهای اسرارآمیز سایر کشورهای اروپایی رقابت تنگاتنگی داشته باشد. با این توضیحات می‌توان انتظار داشت که تور روسیه طرفداران بسیاری داشته باشد و هر کدام از شهرهایش میزبان مسافران از سراسر دنیا باشد.

به کدام شهرهای روسیه سفر کردیم؟

ابتدا به سراغ ثروتمندترین شهر روسیه، یعنی مسکو رفتیم. مسکو در حال‌ حاضر به عنوان پایتخت روسیه و یک جهان‌شهر، مقصد اصلی توریست‌های روسیه است. این شهر با ترکیبی از مدرنیته و بناهای تاریخی با شهرت جهانی‌اش، توانسته هم در دنیای روز و هم از لحاظ تاریخی اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. لازم است اشاره کنیم که اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر در میدان سرخ مسکو یافت می‌شوند. جایی که کلیسای سن باسیل، کاخ کرملین، مقبره لنین و مرکز خرید گوم واقع شده است.

در مقصد مسکو، سپیده‌ عزیز ما را همراهی کردند. این همسفر خوش‌رو و اصالتا اصفهانی به عنوان تورلیدر روسیه فعالیت دارند و با بیان شیرین خود برای ما از جذاب‌ترین موضوعات جاری مسکو سخن گفتند.

مقصد مهم بعدی، شهر سن‌پترزبورگ است. این شهر با شهرت جهانی، یادگار دوره امپریالیستی روسیه است و اروپایی‌ترین شهر روسیه قلمداد می‌شود. با قدم زدن در کاخ‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های سن‌پترزبورگ می‌توان فهمید اگرچه روزهای شاهانه این شهر به پایان خود رسیده‌اند، اما بازتاب آن دوران پردسیسه و توطئه هنوز در بناهای باشکوه در سراسر شهر طنین می‌اندازند. اصلی‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ را نیز می‌توان در کلیساهای باشکوه آن، کاخ‌های مجلل و باغ‌های زیبا و بی‌بدیل آن دانست. در سفرمان به سن‌پترزبورگ، حمیدرضای عزیز همراه ما بودند و علاوه بر فعالیت حرفه‌ای ایشان در زمینه تورلیدری شهر سن‌پترزبورگ، در این شهر جادویی اقامت دارند و برای ما از جذابیت‌های بی‌شمار و بی‌نظیر آن روایت کردند.

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، سردترین شهر دنیا نیز در روسیه قرار دارد. شهر یاکوتسک با ساختاری متفاوت از هر شهر دیگری، توانسته است بر دمای بسیار سرد نواحی شمال روسیه غلبه کند و به مردمان این منطقه فرصتی برای زندگی دهد.

مساحت گسترده کشور روسیه باعث شده تا از لحاظ جاذبه‌های طبیعی نیز درخشش خود را حفظ کند. برای مثال به جز معدودی از نقاط دنیا نمی‌توان انتظار مشاهده شفق قطبی را داشت. اما اگر به شمالی‌ترین شهر روسیه یعنی شهر مورمانسک سفر کنید، می‌توانید حیرت‌انگیزترین نمایش مصور طبیعت را ملاحظه و ثبت کنید. شهروز اسماعیلی عزیز نیز به عنوان برگزارکننده‌ تورهای قطبی با ما بودند و برای ما از تجربه ملاحظات و مشاهدات متعددشان از این پدیده‌ زیبا گفتند.

دریاچه بایکال نیز به عنوان یک سرمایه ملی روسیه شهرت بین‌المللی داشته و گردشگران زیادی برای بازدید از این دریاچه منحصربفرد به سیبری سفر می‌کنند. به‌این‌ترتیب، بی‌راه نیست که بگوییم روسیه مقصدی بی‌بدیل است، جایی که تاریخ و هنر، معماری و طبیعت، سرما و حرارت مردم با هم تلاقی دارند و مردم را از این تضاد و تناسب حیرت‌زده می‌کنند.

 

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.