غذاهای قطر؛ معرفی خوشمزه ترین غذاها

4.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تجربه بی‌نظیر غذای عربی با بهترین دسرها و غذاهای قطر
24 آذر 1402 08:00
0

خاورمیانه، پر از غذاهای وسوسه‌انگیز است که حتی گاهی مهاجران و گردشگران، هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اند. غذاهای کشور قطر نیز یکی از همین موارد است. قطر، سرزمینی میان شن‌های درخشان و آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس است؛ اما شهرتش فقط به‌دلیل زیبایی‌های بیابانی و معماری مدرنش نیست. قطر در سال‌های اخیر با تنوع زیاد طعم‌های محلی و غذاهای سنتی، هر گردشگری را به وجد می‌آورد. غذاهای قطر نشان‌دهنده سنت‌های فرهنگی و مهمان‌نوازی این کشور است و این موضوع دلیلی شد تا در این مطلب از لست‌سکند، غذاهای محبوب قطر را به شما معرفی کنیم.

بهترین غذاهای قطر کدام‌اند؟

بهترین غذاهای قطر، ترکیبی از طعم‌ها و مواد اصیل منطقه خلیج فارس هستند که تحت‌تأثیر آشپزی عربی، هندی و ایرانی شکل گرفته‌اند. این غذاها عبارت‌اند از: مجبوس، ورق عنب، ام‌علی، سالونا، شاورما، قوزی، مادروبا، فلافل، پنی‌پوری و هریس. غذاهای قطر، طیف متنوعی دارند که برخی از آن‌ها به‌دلیل سنت و ریشه در فرهنگ، معروف‌تر هستند. در ادامه، فهرستی از این غذاها را معرفی می‌کنیم.

مجبوس (Majboos)

مجبوس که مچبوس (Machboos) هم نامیده می‌شود، غذای ملی قطر است. این غذا از برنجی که با انواع ادویه پخته‌ شده، همراه با گوشت مرغ، گوساله یا هر نوع گوشت دیگر، ازجمله شتر و ماهی تهیه می‌شود. در بیشتر غذاهای قطر، از مخلوط ادویه‌ای ویژه به نام «بیزار» استفاده می‌شود که ترکیبی از فلفل سیاه، دانه گشنیز، چوب دارچین، میخک، زنجبیل خشک، هل، فلفل قرمز خشک و زردچوبه است. گوشت مجبوس را در این ادویه‌ها مزه‌دار می‌کنند تا طعم و عطر بی‌نظیری بگیرد. البته، معمولاً هر رستوران نوع ادویه‌ها را کمی تغییر می‌دهد تا نسخه مخصوص خود را داشته باشد؛ در نتیجه ممکن است مزه‌های متفاوتی از این غذا را امتحان کنید. مجبوس که به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای قطر شناخته می‌شود، در فهرست غذاهای معروف دبی و همین‌‎طور دیگر کشورهای عربی هم جای دارد که البته مواد اولیه آن با یکدیگر فرق دارد.

chickenmachboos-8.jpg
مجبوس، از بهترین غذاهای قطر

ورق عنب (Warak Enab)

یکی از غذاهای ارزان قطر که به‌عنوان میان‌وعده می‌پزند، ورق عنب یا وَرَک عنب است؛ به معنای برگه انگور. این غذا شباهت زیادی به دلمه برگ‌مو دارد و تقریباً به همان شکل تهیه می‌شود. مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده، برنج، سبزی، گوجه‌فرنگی، گشنیز، فلفل و سیر را داخل برگه انگور قرار می‌دهند و به‌شکل لوله‌ای می‌پیچند. در کنار آن از لیمو به‌عنوان چاشنی اصلی استفاده می‌کنند.

در بین غذاهای قطر، ورق عنب به‌ویژه برای مسافران بسیار جذاب است؛ چراکه در بسیاری از رستوران‌ها کنار غذا سرو می‌شود. ورق عنب، به‌عنوان یک غذای خیابانی نیز مناسب است؛ به‌ویژه پس از گشت‌و‌گذار در مراکز خرید قطر. این لقمه قطری که در برخی جاها بدون گوشت درست می‌شود، غذای مناسبی برای گیاه‌خواران هم به شمار می‌آید.

food-3850206_1920.jpg
ورق عنب، از خوشمزه ترین غذاهای قطر

مادروبا (Madrouba)

مادروبا یکی از خوشمزه ترین غذاهای قطر است که در فرهنگ غذایی خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا از ترکیب برنج با گوشت، معمولاً گوسفند یا مرغ، همراه با مخلوطی از ادویه‌‌هایی مانند دارچین، هل، میخک و زیره تهیه می‌شود. دستور تهیه مادروبا در رستوران‌های قطر با یکدیگر متفاوت است و موادی مانند شیر یا لوبیا به آن اضافه می‌شود که بهتر است هنگام سفارش، آن‌ها را در منو بررسی کنید. به‌طور کلی، این غذا در زمان طولانی پخته می‌شود تا حالتی غلیظ و خمیری به خودش بگیرد.

مادروبا که در مراسم و جشن‌ها هم سرو می‌شود، نشان‌دهنده مهمان‌نوازی قطری‌هاست. این غذا را معمولاً با لیمو و ماست یا دیگر چاشنی‌های خنک میل می‌کنند تا بین طعم تندوتیز ادویه‌ها با سردی چاشنی‌ها تعادل ایجاد شود. این غذا در وعده‌های مختلفی از روز استفاده می‌شود و قیمتش تقریباً اقتصادی است.

63193005-46b6-4a88-9bf6-14a889b0c8f3_4009x3019.jpg
مادروبا، یکی از غذاهای سنتی قطر

سالونا (Saloona)

در بین بهترین غذاهای قطر، سالونا به‌عنوان یک غذای کلاسیک و البته سنتی، محبوب بسیاری از مردم محلی و گردشگران است. سالونا، در واقع نوعی خورش است که می‌توان آن را با هر ماده‌ای که در دسترس باشد؛ درست کرد. البته سیر و زنجبیل، پایه‌های ثابت این غذا هستند. اگرچه سالونا معمولاً با گوشت بره، گاو یا ماهی، همراه با سیب‌زمینی، هویج، گوجه‌فرنگی و همچنین سبزی‌جات فصلی تهیه می‌شود، اما نسخه‌های گیاهی این غذا نیز وجود دارد.

بین جاهای دیدنی قطر، در سوق واقف (Souq Vaqif) رستوران‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید طعم اصیل این غذا را امتحان کنید. سالونا در بعضی رستوران‌ها با نان و در برخی دیگر با برنج سرو می‌شود. قیمت این غذا هم با توجه به مواد اولیه متغیر است؛ اما بیشتر به‌عنوان یک غذای اقتصادی شناخته می‌شود.

Dejajsalona3.jpg
سالونا، یکی از غذاهای محبوب قطر

ام‌علی (Umm ali)

ام‌علی، معروف‌ترین دسر قطر است. بااینکه ریشه این غذا مصری است، در بیشتر کشورهای خاورمیانه به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود. در قطر برای درست کردن ام‌علی، قطعات کوچک نان را با شیر، شکر و تکه‌های نارگیل مخلوط می‌کنند و روی این مواد را با انواع آجیل و دارچین می‌پوشانند، سپس آن را در فر قرار می‌دهند تا رنگ قهوه‌ای طلایی به خود بگیرد و ترد شود. نام این خوراکی به‌عنوان یکی از غذاهای قطر، در لیست شیرین‌ترین دسرهای این کشور قرار دارد و معمولاً با چای کرک (Karak tea) که ترکیب بی‌نظیری از ادویه‌های تند است، در وعده‌های مختلف خورده می‌شود.

umm-ali-recipe-scaled.jpg
ام‌علی، یکی از دسرهای پرطرف‌دار قطر

پنی پوری (Pani Puri)

پنی پوری که با نام «گول گپه» هم شناخته می‌شود، اگرچه اصالتاً غذایی هندی است، اما به یکی از محبوب‌ترین غذاها در منطقه خلیج فارس تبدیل شده است و از غذاهای خیابانی قطر محسوب می‌شود. این غذای خوش‌مزه و سنتی، شامل توپ‌های کوچک و تردی است که از آرد گندم تهیه می‌شوند.

ابتدا پانی پوری را سرخ کرده و سپس داخلش را با نخود، پیاز، سیب‌زمینی و مواد دیگر پر می‌کنند. چیزی که درباره این توپ‌ها بسیار هیجان‌انگیز است، نوعی آب طعم‌دار با انواع ادویه‌های ترش و تندی است که در زمان سرو، روی پنی پوری‌ها ریخته می‌شود.

قیمت پنی پوری در قطر تقریباً ارزان است و به‌عنوان غذایی کم‌حجم و کم‌هزینه شناخته می‌شود. همچنین، سادگی تهیه‌ و طعم خوش‌مزه آن، باعث شده که به یک میان‌وعده مقرون‌به‌صرفه در رستوران‌ها هم تبدیل شود. خیابان المطار در دوحه، جایی است که واقعاً می‌توان طعم مناسب پنی پوری را در قطر پیدا کرد.

pani-puri.jpg
پنی پوری همراه با سس‌های مخصوص قطری

بلالیت (Baleelat)

بلالیت، یک ترکیب منحصربه‌فرد برای صبحانه در بین غذاهای قطر است. این غذا با ورمیشل (رشته‌فرنگی) سرخ‌شده در کره همراه با شکر، زعفران، گلاب و هل مزه‌دار می‌شود و در نهایت با یک املت تخم‌مرغی روی آن سرو می‌شود.

ترکیب شیرینی رشته‌فرنگی با شوری تخم‌مرغ، طعم اصلی این غذا را تشکیل می‌دهد که ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد؛ اما اگر با تور دوحه سفری به قلب قطر داشته باشید، متوجه می‌شوید که این غذا در این شهر، نه‌تنها برای صبحانه، بلکه به‌عنوان دسر یا میان‌وعده در هر زمانی از روز محبوب است و حتی به‌عنوان یک غذای خیابانی نیز مصرف می‌شود.

راهنمای کامل سفر به قطر

Balaleet-recipe.jpg
بلالیت، یکی از غذاهای قطر

شاورمای قطری (Shawarma)

شاورما از غذاهای اصلی قطر است. در واقع این غذا، گوشتی است که به‌آرامی روی یک جوجه‌گردان عمودی، ساعت‌ها برشته می‌شود. سپس به‌صورت تکه‌های نازک بریده می‌شود و داخل نان پیتا همراه با سبزی‌جات، ترشی و سس‌های مخصوصی سرو می‌شود.

شاورمای قطری شباهت زیادی به کباب ترکی دارد؛ با این تفاوت که برای تهیه شاورما از انواع گوشت مانند بره، بوقلمون، مرغ، گاو یا مخلوطی از آن‌ها استفاده می‌شود و شکل ساندویچی آن رایچ‌تر است. این غذا در قطر به‌عنوان غذای خیابانی محسوب می‌شود و به‌طور گسترده در فروشگاه‌های کنار خیابان، کیوسک‌های مواد غذایی و فست‌فودها به فروش می‌رسد. شما می‌توانید پس از تجربه تفریحات قطر، با خوردن شاورما لذت سفرتان را تکمیل کنید. قیمت شاورما معمولاً بسیار اقتصادی و ارزان است که این ارزان‌قیمت بودن، شاورما را به یک گزینه پرطرف‌دار برای وعده‌های غذایی یا حتی میان‌وعده تبدیل کرده است.

chicken-shawarma-4.jpg
ساندویچ شاورمای قطری

فلافل (Falafel)

فلافل، یکی دیگر از غذاهای خیابانی است که در قطر برای گردشگران جذاب است. این غذا، یک میان‌وعده گیاهی پرطرف‌دار است که به‌صورت توپ‌های ترد سرخ‌شده یا کتلت‌های تخت درست می‌شود. فلافل از نخود آسیاب‌شده، باقالی و حتی گاهی از هر دو تهیه می‌شود و در نهایت آن را داخل نان پیتا همراه با جعفری، گشنیز و سس عربی طحینه سرو می‌کنند. این غذا به‌ویژه برای افراد گیاه‌خوار، مناسب است.

اگر برای آشنایی با قیمت غذا در قطر لیستی تهیه کرده‌اید، فلافل را باید جزو غذاهای ارزان قطر و کاملاً مقرون‌به‌صرفه حساب کنید. بااین‌حال، به‌دلیل محبوبیت این غذا، ممکن است در برخی رستوران‌های لوکس دوحه، آن را به‌عنوان تشریفات روی میز غذا ببینید.

hcmp55068_1092012.jpg
ساندویچ فلافل، از غذاهای خیابانی قطر

قوزی (Ghuzi)

قوزی، معروف به غذای سلطنتی در قلب فرهنگ قطری، یک نمایش خیره‌کننده از هنر آشپزی است که در مناسبت‌های ویژه و جمع‌های خانوادگی سرو می‌شود. این غذا که ریشه‌های عمیقی در فرهنگ عرب دارد، ترکیبی است از برنج با عطر و طعم‌های خاص، لایه‌هایی از گوشت بره پخته‌شده و مخلوط با طیف وسیعی از ادویه‌جات، میوه‌های خشک و مغزهای خوراکی.

سرو قوزی با آیین خاصی همراه است. برنج، به‌عنوان بستری برای گوشت، در یک ظرف بزرگ چیده می‌شود و قطعات گوشت بره به‌آرامی روی آن قرار داده می‌شود. سپس میوه‌های خشک و مغزهایی چون بادام، گردو و پسته به‌عنوان تزیین نهایی اضافه می‌شوند. این وعده غذایی، در رستوران‌های لوکس دوحه به‌عنوان غذایی تشریفاتی محسوب می‌شود و قیمت زیادی دارد.

Dubai-Ghuzi.jpg
قوزی، یکی از خوشمزه ترین غذاهای قطر

کوسا مهشی (Kousa Mahshi)

کوسا مهشی یکی از غذاهای قطر در جدول غذایی خاورمیانه است که نمونه‌ای از آشپزی با هنر و طعم‌های متنوع است. کوسا مهشی به‌معنی کدو سبز است که داخلش را خالی کرده و با چیزهای دیگر پر می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده کوسا مهشی اغلب شامل برنج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز خردشده، سیر، نعناع تازه، گوجه‌فرنگی، زیره و دیگر ادویه‌جات مانند دارچین و هل می‌شود. این مواد با هم ترکیب شده و برای ایجاد طعمی عمیق و غنی با آب، گوجه‌فرنگی و لیمو پخته می‌شود. این غذا به‌عنوان میان‌وعده یا وعده اصلی همراه با ماست یا سالاد مخصوص قطری، سرو می‌شود.

قیمت این غذای لذیذ بسته به مکان و مواد استفاده‌‌شده متغیر است؛ اما عموماً به‌عنوان یک غذای مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. کوسا سرشار از فیبر است. ارزش فراوان غذایی و کم‌کالری بودنش، به‌علاوه وجود پروتئین گوشت چرخ‌کرده، این غذا را به یک انتخاب سالم برای وعده‌های غذایی گردشگران تبدیل کرده است.

Stuffed-Zucchini-Kousa-Mahshi-square.jpg
کوسا مهشی، یکی از بهترین غذاهای قطر

کنافه (Knafeh)

یکی از خوشمزه ترین غذاهای قطر که در دسته دسرها جای دارد، کنافه است. البته منشأ اصلی این دسر را نمی‌توان به قطر نسبت داد؛ چراکه کنافه در همه کشورهای خاورمیانه رایج است؛ اما در قطر به‌طور ویژه‌ای محبوب است. کنافه از رشته‌های نازک آرد سمولینا تشکیل می‌شود که داخلش با پنیر ترش یا خامه مخصوص همراه با انواع مغزها مثل بادام، پسته یا فندق پر می‌شود. کنافه به‌عنوان یک دسر لوکس و مجلل در نظر گرفته می‌شود و معمولاً در قنادی‌ها و رستوران‌های معتبر به فروش می‌رسد که قیمت آن ممکن است کمی گران‌تر از دیگر شیرینی‌ها باشد.

kunafa-lift-pic1-scaled.jpg
کنافه، از دسرهای قطر

هریس(Harees)

یکی از غذاهای قطر که در گروه غذاهای سنتی و اصیل این کشور قرار می‌گیرد، هریس است. این غذا شباهت زیادی به حلیم خودمان دارد؛ با این تفاوت که به‌جای گوشت، گاهی از مرغ هم در ترکیبش استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا، گندم را پس از پخت کامل، خوب می‌کوبند و با گوشت مخلوط می‌کنند. چیزی که طعم هریس را سنتی جلوه می‌دهد، بافت چرب آن همراه با ترکیب ادویه‌های معطر قطری است. این غذا با قیمت اقتصادی، به‌عنوان صبحانه و میان‌وعده برای اکثر گردشگران گزینه پرطرف‌داری است.

03-HARISSA.jpg
هریس، از غذاهای بسیار سنتی قطر

سفر با تور قطر

برای درک مزه غذاهای یک کشور، هیچ‌چیز به‌اندازه سفر کردن راهگشا نیست. این موضوع، درخصوص غذاهای قطر هم صدق می‌کند. با توجه به نزدیک بودن قطر به ایران، روش‌های مختلفی برای سفر وجود دارد؛ اما یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای این کار، سفر با تور قطر است. شما می‌توانید در وبگاه لست‌سکند، انواع تورهای قطر را ببینید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، متناسب با زمان و بودجه‌تان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب، با معرفی بهترین غذاهای قطر، سعی کردیم شما را با خوشمزه ترین غذاهای این کشور آشنا کنیم. برای علاقه‌مندان به آشپزی و غذاهای عربی، احتمالاً تجربه طعم خوشمزه ترین غذاهای قطر، بهانه خوبی برای سفر به این کشور است؛ جایی که غذاهای سنتی نه‌تنها طعم واقعی فرهنگ غنی این کشور را نشان می‌دهند، بلکه بخشی از هویتش را به نمایش می‌گذارند. اگر تاکنون به قطر سفر کرده‌اید، به‌نظر شما بهترین غذای قطر کدام غذاست؟

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.