جاهای دیدنی گیلان؛ معرفی بهترین مکان ها و جاذبه ها

4.4
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گیلان، بهشت پر جاذبه ایران
13 شهریور 1402 08:00
0

جاهای دیدنی گیلان مصداق خوبی برای این ضرب‌المثل است: «آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا داری!» هر آن چیزی که برای شیفته کردن مسافران نیاز باشد، در گیلان فراهم است؛ تنوع و زیبایی کم‌نظیر دیدنی های گیلان، سبزی بی‌پایان جنگل‌‌ها، دریا و آبی دوردست، تاریخ و فرهنگ غنی، غذاهای لذیذ و مردمان مهمان‌نواز. به همین دلیل هم هست که وقتی صحبت از جاهای دیدنی گیلان در میان باشد، همه ما حرفی برای گفتن داریم. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند به سراغ معرفی جاهای دیدنی گیلان رفته‌ایم؛ از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تا ییلاقات گیلان. با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی گیلان کجاست؟

 قلعه رودخان، کاروان‌سرای تی‌تی، مناره گسکر صومعه‌سرا، تپه باستانی مارلیک، موزه میراث روستایی گیلان، آبشارهای لاتون، ویسادار، زمرد و دودوزن، غارهای درفک و آویشو، جنگل‌ گیسوم، دریاچه و جنگل سراوان، تالاب‌های انزلی و استیل، دریاچه سقالکسار و عروس، تعدادی از شاخص‌ترین جاذبه های گیلان هستند که در این متن به صورت مفصل آن‌ها را معرفی کرده‌ایم و جاذبه‌های دیگری هم برای یک گیلان‌گردی حرفه‌ای پیشنهاد داده‌ایم.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی گیلان

طبیعت گیلان باعث شده تا به جاذبه‌های تاریخی این استان کمتر بپردازیم. البته این به آن معنا نیست که گیلان ازنظر جاذبه‌های تاریخی چیزی برای عرضه نداشته باشد، بلکه کاملاً برعکس؛ تنوع و قدمت جاذبه‌های تاریخی گیلان هم در نوع خود کم‌نظیر است. در ادامه، به معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گیلان می‌پردازیم.

قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از آن دیدنی های گیلان است که هم تاریخی طولانی و پرماجرا را پشت‌سر خود دارد و هم ازنظر زیبایی مسحور‌کننده است. این قلعه باشکوه در 20 کیلومتری جنوب غرب فومن واقع شده و بنای آن شامل دو بخش است؛ بخش ارگ (محل سکونت شاه) و بخش قورخانه (مربوط به امور نظامی). باستان‌شناسان تخمین می‌زنند که ساخت این قلعه مربوط به دوره ساسانیان است و در دوره سلجوقیان، بازسازی و مرمتی روی آن صورت گرفته است. بنا شدن این دژ مستحکم در ارتفاع و قرار گرفتنش در دل جنگل، باعث شده تا این قلعه در طی فرازونشیب‌های فراوانی که از سر گذرانده، همچنان استوار و تسخیرناپذیر باقی بماند.

از محوطه پارکینگ قلعه رودخان که بگذرید، بازاری وجود دارد که می‌توانید خوراکی و مایحتاج مسیر را تهیه کنید یا عکس یادگاری بگیرید و سوغات بخرید. بعد از بازار، نوبت به قدم گذاشتن در مسیر قلعه است. برای بازدید از این جای دیدنی گیلان باید صبور و باحوصله باشید؛ چراکه 1600 پله را باید طی کنید تا به قلعه رودخان برسید. بعداز طی کردن این مسیر دشوار، تصویر باشکوهی را خواهید دید که احتمالاً تمام خستگی راه را از تن شما بیرون می‌کند.

  • آدرس قلعه رودخان: 20 کیلومتری جنوب غرب فومن
  • ساعت بازدید از قلعه رودخان: بهار و تابستان 8 صبح تا 6 عصر، پاییز و زمستان 8 صبح تا 4 عصر
  • قیمت بلیط ورودی قلعه رودخان: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق قلعه رودخان روی نقشه

lastsecondقلعه.jpg
قلعه رودخان، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان 

کاروان‌سرای تی‌تی سیاهکل

تعداد کاروان‌سراها در شمال ایران بسیار انگشت‌شمار است و کاروان‌سرای تی‌تی یکی از آن‌هاست. در مورد تاریخ ساخت این بنا هم گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد و اغلب ساخت آن را به دوره صفوی نسبت می‌دهند. احتمالاً در مواجهه اول با این کاروان‌سرا به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان، تصویر قلعه‌های مخوف، متروکه و خزه‌بسته فیلم‌های اروپایی برای شما تداعی شود، اما با قدم گذاشتن به محوطه آن و دیدن معماری این کاروان‌سرا، پی به زیبایی و شکوهی که زمانی داشته خواهید برد.

  • آدرس کاروان‌سرای تی‌تی سیاهکل: سیاهکل، جاده دیلمان
  • ساعت بازدید از کاروان‌سرای تی‌تی سیاهکل: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ورودی کاروان‌سرای تی‌تی سیاهکل: رایگان

موقعیت دقیق کاروان‌سرای تی‌تی روی نقشه

lastsecondتی تی.jpg
کاروان‌سرای تی‌تی

کاخ سردار امجد

کاخ سردار امجد، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان است که در زمره دیدنی‌های تاریخی استان قرار می‌گیرد. این کاخ، متعلق به شخصی به نام سردار امجد، از درباریان دوره ناصرالدین‌شاه بوده و محلی برای پذیرایی از بزرگان و اشراف. بعد‌از انقلاب مشروطه این کاخ مورد حمله قرار می‌گیرد و پس‌از به آتش کشیده شدن، متروکه می‌شود. معماری این بنای قاجاری بسیار زیبا و پر از جزئیات است، اما هنوز امکان بازدید از داخل این بنا وجود ندارد و شما تنها می‌توانید به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان، از نمای بیرونی آن بازدید کنید. گفتنی است که زمزمه‌هایی مبنی بر تبدیل شدن این بنای تاریخی به موزه به گوش می‌رسد که هنوز محقق نشده است.

  • آدرس کاخ سردار امجد: تالش، میدان امام‌خمینی
  • ساعت بازدید از کاخ سردار امجد: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ورودی کاخ سردار امجد: رایگان

موقعیت دقیق کاخ سردار امجد روی نقشه

lastsecond سردار.jpg
کاخ سردار امجد

مناره گسکر صومعه‌سرا

مناره گسکر صومعه‌سرا، برجی آجری با ارتفاع 29 متر است که قدمت آن را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند. این مناره به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی گیلان است، اما بازدید از منطقه‌ گسکر که این برج در آن واقع شده هم خالی از لطف نیست؛ چراکه منطقه گسکر، تاریخی 1200 ساله دارد و یکی از نقاط تاریخی گیلان محسوب می‌شود.

  • آدرس مناره گسکر صومعه‌سرا: صومعه‌سرا، گسکر، روستای مناره‌بازار
  • ساعت بازدید از مناره گسکر صومعه‌سرا: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ورودی مناره گسکر صومعه‌سرا: رایگان

موقعیت دقیق مناره گسکر صومعه‌سرا روی نقشه

lastsecondگسکر.jpg
مناره گسکر صومعه‌سرا

تپه باستانی مارلیک

تپه باستانی مارلیک، که آن را با نام تپه چراغعلی هم می‌شناسند، در دره گوهررود نزدیک به شهر رودبار گیلان واقع شده است. این دره خوش‌آب‌و‌هوا و حاصلخیز، بقایایی از یک تمدن باستانی است که دست‌کم متعلق به سه هزار سال پیش است. آثار به‌دست‌آمده از این تپه، نشان از شکوه این تمدن باستانی در عصر آهن دارد؛ آثاری مثل جام مارلیک که از طلای ناب ساخته شده و در جهان کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیر است. البته جدا از خوش‌منظره بودن این منطقه، جای دقیق تپه مارلیک دقیق معلوم نیست و نمی‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید.

  • آدرس تپه باستانی مارلیک: شهر رودبار، دره گوهررود
  • ساعت بازدید از تپه باستانی مارلیک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ورودی تپه باستانی مارلیک: رایگان

موقعیت دقیق تپه باستانی مارلیک روی نقشه

lastsecondمارلیک.jpg
نمونه‌ای از اشیای به‌دست‌آمده در تپه باستانی مارلیک

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی گیلان است؛ اما باید بدانید که این موزه با تجربه‌های قبلی شما از موزه به‌کلی متفاوت است. این موزه در فضایی با مساحت 263 هکتار بنا شده و شبیه به یک گیلان کوچک است. این موزه آینه‌ای تمام‌قد از معماری، سبک زندگی، کشاورزی، فرهنگ، لباس، خوراک و کشاورزی گیلان و مردمان گیلان است. علاوه‌بر این، شما در این موزه می‌توانید غذاهای محلی بچشید، با لباس‌های سنتی عکاسی کنید، از بازارچه سنتی آن خرید کنید، از قسمت‌های کشاورزی و دام‌پرروی این موزه دیدن کنید و حتی در مهمان‌پذیر اینجا اقامت داشته باشید.

  • آدرس موزه میراث روستایی گیلان: فومن، جاده سراوان
  • ساعت بازدید از موزه میراث روستایی گیلان: 9 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط ورودی موزه میراث روستایی گیلان: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق موزه میراث روستایی روی نقشه

lastsecondموزه.jpg
موزه میراث روستایی گیلان

جاذبه‌های طبیعی گیلان

در همان بدو ورود به گیلان، زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی‌اش هرکسی را شیفته خودش می‌کند و در واقع می‌توان گفت نقطه به نقطه این استان پر است از جاذبه‌های طبیعی. ما در ادامه به معرفی شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان می‌پردازیم.

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از بلندترین آبشارهای ایران و یکی از مهم‌ترین مناطق دیدنی گیلان است. ارتفاع این آبشار 105 متر است و در دل جنگلی سبز و در مجاورت کوه اسپیناس قرار گرفته است. در مسیر رفتن به آبشار لاتون از روستای کوته‌کومه عبور می‌کنید که این روستا هم خود از دیدنی های گیلان به شمار می‌آید. چشمه‌های آبگرم کوته‌کومه معروف است و توصیه می‌کنیم در برنامه بازدید از آبشار لاتون، سر زدن به این روستای زیبا و دیدنی را هم بگنجانید.

  • آدرس آبشار لاتون: آستارا، روستای کوته‌کومه
  • بهترین فصل بازدید از آبشار لاتون: بهار و تابستان

موقعیت دقیق آبشار لاتون روی نقشه

lastsecondلاتون.jpg
آبشار لاتون

آبشار ویسادار

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان، آبشار ویسادار است که در منطقه رضوان‌شهر قرار دارد. ویسادار در گویش محلی به معنای سایه درخت بید است و این آبشار سومین آبشار بلند گیلان محسوب می‌شود. فاصله نزدیک این آبشار با جاده اصلی، امکان کمپ کردن را برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی در نزدیکی این آبشار فراهم می‌کند، اما بااین‌حال اقامتگاه‌های مناسب و کلبه‌های چوبی هم در اطراف این جای دیدنی گیلان وجود دارد و از این حیث جای نگرانی نیست.

  • آدرس آبشار ویسادار: رضوان‌شهر، 16 کیلومتری پره‌سر، روستای ارده
  • بهترین فصل بازدید از آبشار ویسادار: بهار و تابستان

موقعیت دقیق آبشار ویسادار روی نقشه

lastsecondویسا.jpg
آبشار ویسادار، یکی از جاذبه های گیلان

آبشار زمرد

آبشار زمرد را با نام آبشار دوقلو هم می‌شناسند؛ چراکه اگر از رو‌به‌رو به آن نگاه کنید، دو آبشار خواهید دید که یکی از دیگری کوچک‌تر است. این آبشار در جنگلی به نام حویق از توابع تالش، واقع شده است و ارتفاعی 15 متری دارد. همه‌ساله بسیاری از مشتاقان و طبیعت‌گردان برای بازدید از این آبشار از نقاط مختلف ایران به گیلان سفر می‌کنند. آب‌و‌هوای دل‌چسب، مناظر زیبا، مجاورت با جنگل‌های هیرکانی و تنوع پوشش گیاهی و جانوری از ویژگی‌های آبشار زمرد گیلان است. امکان صید ماهی قزل‌آلا در فصل زمستان را هم باید به محاسن این جای دیدنی گیلان اضافه کرد.

  • آدرس آبشار زمرد: تالش، حویق، روستای زمرد
  • بهترین فصل بازدید از آبشار زمرد: بهار و پاییز

موقعیت دقیق آبشار زمرد روی نقشه

lastsecondآبشار.jpg
آبشار زمرد

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن، در روستای سیاه‌مزگی قرار گرفته است. این روستا نام خود را از پنیر خوش‌طعمی به همین اسم (سیاه‌مزگی) گرفته است. ارتفاع آبشار دودوزن حدود 54 متر است و با سر زدن به اینجا به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان، می‌توانید از آب‌و‌هوای به‌غایت دل‌چسب، مناظر زیبای جنگل و طبیعت بکر، نهایت لذت را ببرید.

  • آدرس آبشار دودوزن: شهرستان شفت، روستای سیاه‌مزگی
  • بهترین فصل بازدید از آبشار دودوزن: بهار و تابستان

موقعیت دقیق آبشار دودوزن روی نقشه

lastsecondدود.jpg
آبشار دودوزن

غار درفک

غار یخی درفک، یکی از جاذبه های گیلان، واقع در شهرستان رودبار است که با قدم گذاشتن در آن، وارد فضایی آمیخته با شگفتی و هیجان می‌شوید. غار درفک در دامنه کوه قرار گرفته و یک یخچال طبیعی محسوب می‌شود. اهالی این منطقه تا سال‌ها از غار درفک برای تأمین یخ و آب مورد نیازشان استفاده می‌کرده‌اند و در گرم‌ترین روزهای سال هم شما در این غار شاهد وجود برف و سرمای هوا خواهید بود. البته گفتنی است که برای بازدید از این غار بهتر است که همراه با راهنمای محلی و تجهیزات لازم اقدام کنید.

  • آدرس غار درفک: رودبار، بخش خورگام
  • بهترین فصل بازدید از غار درفک: تابستان

موقعیت دقیق غار درفک روی نقشه

lastsecondvt;.jpg
غار درفک

غار دیارجان

غار دیارجان، یکی از دیدنی های گیلان است که برای بازدید از آن، تنها به یک وسیله روشنایی نیاز دارید و تجهیزات خاص دیگری نیاز نیست. غار دیارجان در منطقه خوش‌آب‌و‌هوای دیلمان قرار گرفته است و مسافران گیلان را به ماجراجویی و تجربه دعوت می‌کند.

  • آدرس غار دیارجان: روستای عاشور‌آباد
  • بهترین فصل بازدید از دیارجان: بهار و تابستان

موقعیت دقیق غار دیارجان

lastsecondغار.jpg
غار دیارجان

غار دربند رشی

غار دربند رشی در منطقه استخرگاه، از زیباترین ییلاقات گیلان، قرار گرفته است. این روستا خود به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود و طبیعتی بکر و زیبا دارد؛ اما وجود غار دربند رشی جذابیت این روستا را صدچندان کرده است. این غار هم در دسته جاذبه‌های طبیعی گیلان قرار می‌گیرد و هم در دسته جاذبه‌های تاریخی گیلان؛ چراکه براساس یافته‌های باستان‌شناسان و بقایای به‌دست‌آمده از اینجا، قدمت این غار به دوران پارینه‌سنگی برمی‌گردد. این غار زمانی سکونتگاه شکارچیان عصر سنگی بوده و در‌حال‌حاضر، شما فرصت بازدید از آن را دارید.

  • آدرس غار دربند رشی: رودبار
  • بهترین فصل بازدید از غار دربند رشی: بهار و تابستان

موقعیت دقیق غار دربند رشی روی نقشه

lastsecondغار دربند.jpg
غار دربند رشی

غار آویشو

از عمر این جای دیدنی گیلان بیش از 75 میلیون سال می‌گذرد! آویشو یک غار آهکی است که در منطقه ماسال واقع شده است و می‌توان به آن لقب کاردستی زمین را داد. غار آویشو یک غار آهکی است که در دل آن چندین چشمه، رودخانه و همین‌طور چندین حلقه چاه وجود دارد. با قدم گذاشتن به داخل این غار، چشمتان به اشکال متنوعی خواهد خورد که در اثر بارش باران و ترکیب آب با آهک ساخته شده‌اند؛ خصوصاً قندیل‌های این غار بسیار جالب‌توجه هستند. پیش‌از راهی شدن به سمت غار آویشو باید بدانید که برای ورود به اینجا نیاز به تجهیزات و لوازم غارنوردی است و نباید بی‌گدار به آب زد.

  • آدرس غار آویشو: ماسال، روستای سیاه‌مرد
  • بهترین فصل بازدید از غار آویشو: بهار و تابستان

موقعیت دقیق غار آویشو روی نقشه

lastsecondآویشو.jpg
غار آویشو

جنگل و دریاچه سراوان

سبزی بی‌پایان و انبوه؛ این اولین تصویر شما از مواجهه با پارک جنگلی سراوان است. این پارک، وسعتی حدود پنج هزار هکتار دارد و یکی از محبوب‌ترین مکان های دیدنی گیلان است. وجود یک دریاچه در قلب این جنگل، جذابیت این جای دیدنی گیلان را دوچندان کرده است. از زیبایی بصری سراوان که بگذریم، این جنگل ازنظر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری هم کم‌نظیر است. درختانی مثل بلوط، توسکا و بید و پرندگانی مثل قرقاول، کبک، دارکوب و جغد را در این جنگل زیبا می‌توانید ببینید. از دیگر تفریحاتی که در جنگل سراوان می‌توانید داشته باشید، قایق‌سواری در دریاچه سراوان است که لذت بازدید شما از این جای دیدنی گیلان را کامل می‌کند.

  • آدرس جنگل و دریاچه سراوان: رشت، کیلومتر 17 جاده رشت به قزوین
  • بهترین فصل بازدید از جنگل و دریاچه سراوان: بهار، تابستان و پاییز

موقعیت دقیق دریاچه و جنگل سراوان روی نقشه

lastsecondسراوان.jpg
دریاچه و جنگل سراوان

جنگل گیسوم

کنار هم قرار گرفتن دریا و جنگل اتفاق کم‌نظیری است که در جنگل گیسوم، به‌عنوان یکی از زیباترین دیدنی های گیلان، می‌توانید شاهدش باشید. بعد‌از دیدن مناظر جنگلی و حرکت در مسیری مسحور‌کننده با درختان سربه‌فلک‌کشیده، آبی دریا و ساحل گیسوم پدیدار می‌شود که منظره‌ای بی‌نظیر است. جنگل گیسوم مناظر طبیعی بی‌بدیل را در کنار امکانات رفاهی برای مسافران فراهم کرده است و از امکانات این جای دیدنی گیلان باید به مواردی مثل پارکینگ، آلاچیق، رستوران، بازار، جت‌اسکی و پاراگلایدر اشاره کرد.

  • آدرس جنگل گیسوم: محور رشت به آستارا، 10 کیلومتری جاده اسالم به خلخال
  • بهترین فصل بازدید از جنگل گیسوم: بهار و پاییز

موقعیت دقیق جنگل گیسوم روی نقشه

lastsecondگیسوم.jpg
جنگل گیسوم

تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از منحصر‌به‌فردترین مناطق دیدنی گیلان است که شهرتی جهانی دارد. این تالاب با قدمتی بیشتر از 15 هزار سال، محل زیست گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است؛ از پرنده‌های بومی و مهاجر گرفته تا آبزیان. از بین همه گونه‌های گیاهی تالاب انزلی، نیلوفر آبی از بقیه شناخته‌شده‌تر است. تالاب انزلی علاوه‌بر زیبایی منحصر‌به‌فردش، برای علاقه‌مندان به پرنده‌نگری هم یک مکان ایدئال است، مخصوصاً در فصول سرد سال که پرندگان مهاجر برای سپری کردن زمستان از راه می‌رسند. قایق‌سواری، عکاسی، پرنده‌نگری و ماهی‌گیری از تفریحاتی است که می‌توانید در تالاب انزلی، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان تجربه کنید.

  • آدرس تالاب انزلی: بندر انزلی، خیابان انقلاب
  • بهترین فصل بازدید از تالاب انزلی: فصل تابستان

موقعیت دقیق تالاب انزلی روی نقشه

lastsecondانزلی.jpg
تالاب انزلی، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی گیلان

تالاب استیل

تالاب استیل یکی از دیدنی های گیلان است که در 7 کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. وسعت تالاب استیل 138 هکتار است و زیست‌بوم بیشتر از هشتاد گونه مختلف گیاهی و جانوری محسوب می‌شود. تالاب استیل هر‌ساله میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که از اروپا به اینجا می‌آیند و همین اتفاق، این جای دیدنی گیلان را برای پرنده‌نگری به جایی ایدئال تبدیل می‌کند. تالاب استیل در مقایسه با تالاب انزلی، کمتر شناخته شده است و به همین دلیل هم بکرتر و خلوت‌تر است و برای عکاسی در طبیعت، گزینه بسیار خوبی است.

  • آدرس تالاب استیل: 7 کیلومتری شهر آستارا
  • بهترین زمان بازدید از تالاب استیل: فصل پاییز

موقعیت دقیق تالاب استیل روی نقشه

lastsecondتالاب استیل.jpg
تالاب استیل

دریاچه عروس حلیمه‌جان

دریاچه عروس، یکی از جاذبه های گردشگری گیلان است که در منطقه رودبار و روستای حلیمه‌جان واقع شده و به همین دلیل هم به دریاچه عروس حلیمه‌جان شهرت پیدا کرده است. در بازدید از این دریاچه، علاوه‌بر مناظر زیبا و دیدنی، آب‌و‌هوای دل‌چسب و تنوع گیاهی و جانوری، شما فرصت کمپ کردن، عکاسی و قایق‌سواری را هم خواهید داشت. گفتنی است که صید ماهی در دریاچه عروس ممنوع است که باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید.

  • آدرس دریاچه عروس حلیمه‌جان: رستم‌آباد، جاده حلیمه‌جان
  • بهترین فصل بازدید از دریاچه عروس حلیمه‌جان: فصل بهار و پاییز

موقعیت دقیق دریاچه عروس حلیمه‌جان روی نقشه

lastsecondعروس.jpg
دریاچه عروس حلیمه‌جان

دریاچه سقالکسار

روستای سقالکسار از توابع شهر رشت است و دریاچه سقالکسار هم در همین روستا واقع شده است. به همین خاطر می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در مسافت نزدیکی هم از رشت و جاهای دیدنی رشت دیدن کنید و هم به دریاچه سقالکسار سر بزنید. این دریاچه به‌دلیل توجه مردم بومی به محیط‌زیست، یکی از پاک‌ترین دریاچه‌های ایران است و بسیار بعید است که در اطراف آن زباله و پسماند مشاهده کنید. لذت بردن از طبیعت بکر و دیدنی این دریاچه، قایق‌سواری، کمپ و پیک‌نیک، پیاده‌روی و عکاسی از‌جمله تفریحاتی است که می‌توانید در دریاچه سقالکسار به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان تجربه کنید.

  • آدرس دریاچه سقالکسار: روستای سقالکسار
  • بهترین فصل بازدید از دریاچه سقالکسار: بهار و پاییز

موقعیت دقیق دریاچه سقالکسار روی نقشه

lastsecondسقال.jpg
دریاچه سقالکسار

سواحل گیلان

بخش جدایی‌ناپذیر سفر به گیلان سر زدن به دریاست؛ نشستن در ساحل و تماشای عظمت بی‌انتهای دریا. در ادامه به معرفی معروف‌ترین و محبوب‌ترین سواحل گیلان پرداخته‌ایم که اگر هوس کردید در کنار دیدنی‌ها، سری به دریا بزنید، بهترین ساحل گیلان را انتخاب کنید.

ساحل صدف آستارا

ساحل صدف آستارا، در 7 کیلومتری جنوب آستارا قرار گرفته و در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده لوندویل قرار دارد. این ساحل با مساحت 17 هکتار و امکاناتی مثل آلاچیق، استراحتگاه، بوفه، رستوران، سرویس بهداشتی و دوش آب، یکی از سواحل زیبا و مناطق دیدنی گیلان است.

  • آدرس ساحل صدف آستارا: آستارا

موقعیت دقیق ساحل صدف آستارا روی نقشه

lastsecondساحل.jpg
ساحل صدف آستارا

ساحل چمخاله

وقتی صحبت از سواحل گیلان در میان باشد، قطعا ساحل چمخاله یکی از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند. چمخاله یکی از زیباترین و بهترین سواحل ماسه‌ای گیلان است و در بین مسافران هم شهرت و محبوبیت زیادی دارد. از امکانات رفاهی ساحل چمخاله، آلاچیق، سرویس بهداشتی، پلاژ و باربیکیو است.

  • آدرس ساحل چمخاله: لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری، جاده چمخاله

موقعیت دقیق ساحل چمخاله روی نقشه

lastsecondچمخاله.jpg
ساحل معروف و شناخته‌شده چمخاله

ساحل رودسر

ساحل رودسر هم به‌عنوان یکی از سواحل پرطرف‌دار گیلان شناخته می‌شود. رودسر یکی از سواحل ماسه‌ای استان است و به همین دلیل هم در بین ورزشکاران و علاقه‌مندان به والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی بسیار معروف است.

  • آدرس ساحل رودسر: رودسر، میدان معلم

موقعیت دقیق ساحل رودسر روی نقشه

lastsecondرودسر.jpg
بخشی از ساحل رودسر

ساحل جفرود

یکی از معروف‌ترین خطوط ساحلی گیلان ساحل جفرود بندر انزلی است. ساحل ماسه‌ای و زیبای جفرود به شما امکان تجربه تفریحاتی مثل شنا، والیبال ساحلی، فوتبال‌ ساحلی، پیک‌نیک و قایق‌سواری را می‌دهد. علاوه‌بر این، ساحل جفرود در مسافت نزدیکی با منطقه آزاد کاسپین قرار گرفته است و شما می‌توانید تفریحات آبی و ساحلی را در کنار خرید و گردش در مراکز خرید با هم تجربه کنید.

  • آدرس ساحل جفرود: جاده انزلی‌ به کیاشهر

موقعیت دقیق ساحل جفرود روی نقشه

lastsecondجفرود.jpg
نمایی از ساحل جفرود

ییلاقات گیلان

ییلاقات هم یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان هستند و در فصول گرم سال، پناهگاهی برای فرار از گرما و پناه بردن به طبیعت به حساب می‌آیند. در ادامه این مطلب به معرفی زیباترین ییلاقات گیلان می‌پردازیم.

سوباتان

سوباتان یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان است که در چله تابستان، هوایی خنک و به‌غایت دل‌چسب دارد. سوباتان در فاصله 22 کیلومتری شهر لیسار تالش قرار گرفته است و با دریاچه نئور هم فاصله چندانی ندارد. آب‌و‌هوای خوش و مناظر طبیعی زیبا، تنها دلایل سفر به سوباتان نیستند. شما با سفر به این جای دیدنی گیلان در واقع به یکی از مناطق باستانی ایران هم سفر کرده‌اید که قدمت آن را چندین هزار سال تخمین می‌زنند.

وجود چشمه، آبشار، غار، رودخانه و دشت‌های گل، سوباتان را به یکی از محبوب‌ترین ییلاقات گیلان برای تفریح و سفر تبدیل کرده است. گفتنی است که بهترین زمان سفر به سوباتان، اواخر بهار تا نیمه تابستان است و در پاییز و زمستان هوا در این منطقه به‌شدت سرد می‌شود.

  • آدرس سوباتان: تالش، بخش کرگان‌رود
  • بهترین فصل بازدید از سوباتان: اواخر بهار تا نیمه تابستان

موقعیت دقیق سوباتان روی نقشه

lastsecondسوباتان.jpg
سوباتان، یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان

اولسبلانگاه

در بین ییلاقات گیلان، نام اولسبلانگاه هم از آن نام‌های معروف است. اولسبلانگاه در گویش تالشی به معنای محل رویش درخت ممرز است و این جای دیدنی گیلان در بخش ماسال و ارتفاعات تالش قرار گرفته است. مناظر سحرانگیز، هوای خنک و دل‌چسب، سکوت و ابرهای مخملی متراکم، اولسبلانگاه را به یک تابلوی نقاشی خیره‌کننده تبدیل کرده است.

  • آدرس اولسبلانگاه: ماسال، 25 کیلومتری غرب ماسال
  • بهترین فصل بازدید از اولسبلانگاه: اواخر بهار تا پایان تابستان

موقعیت دقیق اولسبلانگاه روی نقشه

lastseocndolasbelangah.jpg
اولسبلانگاه، یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان

داماش

روستای داماش، در دامنه‌ رشته‌کوه‌های البرز، بین لوشان و منجیل قرار دارد و یکی از ییلاقات گیلان است. این روستا، در ارتفاع 1800 متری قرار گرفته و خصوصاً در فصول گرم سال، هوایی بسیار خنک و دل‌چسب دارد. قدمت داماش به‌عنوان یکی از دیدنی های گیلان، به چندین هزار سال پیش بازمی‌گردد و علاوه‌بر اهمیت طبیعی، ارزش تاریخی و فرهنگی هم دارد.

روستای داماش مضاف بر تمام جذابیت‌ها و دیدنی‌هایش، محل رویش نوع نادری از گل سوسن هم هست که امروز فقط در داماش و بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان دیده می‌شود. سوسن چلچراغ، گلی واژگون از طایفه و خانواده سوسن‌هاست که متعلق به دوره چهارم زمین‌شناسی است و امروز در جهان کمیاب و حتی نایاب است. شما در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد امکان دیدن این گل زیبا و کمیاب را در روستای داماش دارید.

  • آدرس روستای داماش: رودبار، بخش عمارلو
  • بهترین فصل بازدید از روستای داماش: بهار و تابستان

موقعیت دقیق داماش روی نقشه

lastsecondداماش.jpg
نمایی از ییلاق داماش

دیلمان

برای عاشقان طبیعت‌گردی، دیلمان جایی شناخته‌شده از بین ییلاقات گیلان است. دیلمان در گویش گیلکی به معنای محل چرای دام است و این جای دیدنی گیلان در بخش سیاهکل واقع شده است. دیلمان در ارتفاع دوهزار متری از سطح زمین قرار دارد و همین باعث شده در اوج تابستان، هوای اینجا خنک و دل‌پذیر باشد. وجود آبشار، چشمه، دشت شقایق، کوه و جنگل، دیلمان را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل کرده است.

  • آدرس دیلمان: سیاهکل
  • بهترین فصل بازدید از دیلمان: بهار و تابستان

موقعیت دقیق دیلمان روی نقشه

lasttsecondدیلمان.jpg
دیلمان، یکی از زیباترین ییلاقات گیلان

املش

دیدنی های گیلان بسیار است و مخصوصاً تنوع در بین ییلاقات گیلان آن‌قدر زیاد است که با هر سلیقه‌ای، گزینه‌ای مناسب پیش رو دارید. املش با لنگرود، رودسر و رشت مجاور است و در بین ییلاقات گیلان، نزدیک‌ترین مسافت را با دریا دارد. علاوه‌بر اینکه آب‌و‌هوای املش در تابستان بسیار دل‌پذیر است، دیدنی‌های دیگری مثل آبشار سیاه‌تاش، روستای بلوردکان، عمارت صوفی‌ها و بقعه‌های تاریخی هم در املش وجود دارد که لذت سفر به این جای دیدنی گیلان را برای شما صدچندان می‌کند.

  • آدرس املش: 75 کیلومتری مرکز گیلان
  • بهترین فصل بازدید از املش: تابستان

موقعیت دقیق املش روی نقشه

lastsecondاملش.jpg

تصویری از طبیعت املش

اشکورات

اشکورات یکی از ییلاقات گیلان است که در شهر رودسر، در مرز بین دو استان گیلان و مازندران واقع شده است. قدمت اشکورات بر‌اساس یافته‌های باستان‌شناسی، بیش از سه هزار سال است و این تاریخ طولانی را در دیدنی‌های این منطقه، مثل گورستان و تپه‌های باستانی اشکور می‌توانید شاهد باشید.

جاذبه‌های این منطقه در تاریخ آن خلاصه نمی‌شود و شما در سفر به این جای دیدنی گیلان می‌توانید دریاچه، رودخانه، جنگل، کوه و چشمه‌های آبگرم هم ببینید. آب‌و‌هوای این ییلاق بی‌نظیر است و خصوصاً در فصل تابستان یکی از بهترین مقاصد برای سفر است.

  • آدرس اشکورات: رودسر، رحیم‌آباد
  • بهترین فصل بازدید از اشکورات: بهار و تابستان

موقعیت دقیق اشکورات روی نقشه

lastsecondاشکورات.jpg
اشکورات، عکس از لست‌سکند

جواهردشت

جواهردشت یکی از ییلاقات گیلان است که در چابکسر قرار دارد. بیشتر اوقات سال جواهردشت را اقیانوسی از ابرهای سفید احاطه کرده است و این منظره یکی از جذابیت‌های این روستاست. ارتفاع این روستا، مجاورت با کوه‌ سماموس و جنگل‌های هیرکانی، آب‌و‌‌هوای دل‌چسب و چشم‌اندازهایی بی‌نهایت زیبا به این منطقه بخشیده است. پیاده‌روی در طبیعت، عکاسی، تماشای آسمان شفاف در شب، کوه‌نوردی و کمپ از تفریحاتی است که می‌توانید در جواهردشت رودسر داشته باشید.

  • آدرس جواهردشت: رودسر، دهستان سیاهکلرود
  • بهترین فصل بازدید از جواهردشت: بهار و تابستان

موقعیت دقیق جواهر‌دشت روی نقشه

lastsecondجواهر.jpg
منظره‌ای از جواهردشت

سخن آخر

تنوع دیدنی های گیلان باعث شده تا معرفی بهترین جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی گیلان کار ساده‌ای نباشد. در واقع قدم‌به‌قدم و نقطه‌به‌نقطه این استان با آن طبیعت کم‌نظیر و سخاوتمندش، می‌تواند یک جای دیدنی باشد. ما در این مطلب سعی کردیم شاخص‌ترین، مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان را معرفی کنیم. شما چه تجربه‌ای از سفرتان به گیلان دارید؟ تا‌به‌حال جاهای معرفی شده را از نزدیک دیده‌اید؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.