احتمال اجرای قانون لغو روادید میان ایران و تایلند وجود دارد

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
14 مرداد 1392 01:00
0

ادوم ساک سریتانگوس، سفیر تایلند در تهران در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری میراث فرهنگی از احتمال اجرای قانون لغو روادید در آینده خبر می‌دهد.

با توجه به اینکه تایلند کشوری موفق در زمینه صنعت گردشگری به شمارمی‌رود، به نظر شما بین دو عاملِ "وجهه بین المللی" و "پتانسیل گردشگری"یک کشور، کدام‌یک از اهمیت بیشتری برای جلب گردشگر برخردار است؟
وجهه یک کشور یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگر خارجی برای آن محسوب می‌شود. کشور تایلند به "سرزمین لبخند" مشهور است چون وقتی گردشگران وارد آن می شوند، شهروندان در خیابان‌ها به آنها لبخند می زنند و برخوردی محترمانه دارند و به این ترتیب ورود گردشگران خارجی به کشورشان را خوش‌آمد می گویند. کشور ما پیشینه ای همراه با صلح و آرامش دارد. همچنین ما امکانات خوبی نیز برای گردشگران تدارک دیده ایم. جاده های خوب، فرودگاه‌های خوب و پذیرش خوب گردشگران از آن‌جمله هستند. مثلا یک گردشگر مجبور نیست که یک ساعت منتظر تاکسی یا پذیرش در هتل بماند.

همانطور که می‌دانید، تا سال 2011 و پیش از سقوط ارزش پول ایران، شمارگردشگران ایرانی در تایلند رو به افزایش بود. با توجه به افت واحد پولایران، پیش‌بینی شما از تعداد گردشگران ایرانی تا پایان سال 2013 چیست؟
من در حال حاضر اطلاع دقیقی دراین باره در دست ندارم و تنها حدس خودم را با شما درمیان می‌گذارم. ایران یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری تایلند به شمار می‌رود. ایران سه برابر تایلند وسعت دارد. درست است که تحریم های کشورهای غربی باعث بروز مشکلات بویژه در زمینه پول رسمی ایجاد کرده اما من یک روند رو به رشد را پیش‌بینی می‌کنم. ثروتمندان زیادی در تهران زندگی می‌کنند. هزینه‌ها در این شهر بیشتر از تایلند است. مردم خونگرم و البته ثروتمندی دارد و پتانسیل افزایش گردشگران ایرانی در تایلند زیاد است. انتخاب رئیس جمهور جدید نیز این احتمال را تقویت می کند. البتهاینها حدس‌های شخصی من است.

آیا ایران هم می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران تایلندی باشد؟
تایلند هم می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد. میلیون‌ها تایلندی در سال به خارج از کشور سفر می کنند اما مقصد بسیاری از آنها ایران نیست. برای تایلندی‌ها همه چیز ایران تازگی دارد مکان‌هایی مثل شیراز، تخت‌جمشید و اصفهان.

کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و ارمنستان که ایران بازار مهمی برایگردشگری آنهاست قانون لغو روادید و یا روادید مجانی را در دستور کار خودقرار داده‌اند. آیا تایلند برای رقابت، چنین برنامه‌ای را درپیش خواهدگرفت؟
در حال حاضر ما توافقی بر سر این موضوع نداریم و این مسئله باید از طریق دو دولت پیگیری شود. ما لغو روادید را با بیش از 60 یا 70 کشور اجرا می‌کنیم. بعضی کشورها هم ویزای هنگام ورود دریافت می کنند. شاید در آینده این مسئله در مورد ایران هم اجرایی باشد. در ماه جاری ما با ژاپن بر سر لغو روادید به تفاهم رسیدیم. یعنی از ابتدای ماه جولای ژاپنی ها به مدت 15 روز می‌توانند در تایلند بدون ویزا اقامت داشته باشند و این برای بهبود صنعت گردشگری بود. اما تایلندی‌ها هم باید برای دیدار از ایران روادید دریافت کنند.

با توجه به شناخت شما از دو کشور ایران و تایلند، به نظر شما ایران میتواند از تجربه تایلند برای رشد در زمینه گردشگری بهره ببرد؟
بی تردید. 20 میلیون گردشگر از کشور ما بازدید می کنند. اما من فکر می کنم شما باید فضای کشورتان را بیشتر برای گردشگران خارجی باز کنید. مثلا در تهران شما تنها چند هتل پنج ستاره دارید که این به هیچ عنوان برای جلب توریست کافی نیست. اما در تایلند امکانات بهتری برای توریست‌ها در نظر گرفته شده. با توجه به داشتن شهرهایی مانند اصفهان و شیراز، شما به امکانات بهتری احتیاج خواهید داشت.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.