مسافران منتظر شوک هوایی باشند

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
16 مهر 1392 00:00
0

آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما از جمله مسائلی است که در سال گذشته با ابهام مواجه شد و با یک تصمیم‎گیری که رئیس سازمان هواپیمایی کشور معتقد است با برنامه ریزی بوده 70 درصد به نرخ بلیت هواپیما اضافه شد اما مسئولان هوایی در مقابل کارشناسان که معتقد بودند آزادسازی به نفع مردم است و باید پیش از افزایش نرخ بلیت اجرایی می شدند اعلام کردند تا اطلاع ثانوی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نخواهیم داشت.

بارها کارشناسان هوایی اعلام کردند راز بقاء و تداوم فعالیت ناوگان هوایی کشور با علم به این که در شرایط اقتصادی و تحریمی نامناسبی به سر می بریم، آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست؛ در حالی که ظاهراً مسئولان هوایی کشور این نگرانی را نشنیده و هر از چندگاهی شوک‌هایی به این ناوگان وارد می‌سازند.

پهلوانی رئیس سازمان هواپیمایی در رسانه ها اعلام کرده است که آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما جزء سیاست‌های کلان است که باید دولت دستور اجرای آن را بدهد.

وی گفته بود که سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌های خود را برای اجرای این دستور، مدون کرده است تا در صورت اعلام اجرا از سوی دولت، آمادگی اجرای آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما را داشته باشد.

پهلوانی تاکید می کند که سازمان هواپیمایی کشوری طوری برنامه‌ریزی کرده که در زمان اعلام دستور دولت مبنی بر اجرای آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما بتواند سیاست‌های خود را با این دستور منطبق کند.

این گزارش حاکی است که پهلوانی طی سال گذشته نظری بر خلاف آن چه عنوان شد داشته و معتقد بود که آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه سازمان هواپیمایی قرار ندارد.

داستان از اینجا شروع شد که در آبان ماه سال گذشته(91)،در حالی که بسیاری از کارشناسان هوایی منتظر آزادسازی نزخ بلیت هواپیما توسط سازمان هواپیمایی کشور بودند این اتفاق تبدیل به یک شوک شد و به یکباره نرخ بلیت هوایی در داخل کشور 65 تا 70 درصد گران شد، اما این موضوع نه تنها انتقاد بسیاری از کارشناسان را در برداشت بلکه تعداد مسافران هوایی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری یافت.

مسئولان همچنان معتقدند که شرکتهای هوایی، نرخ سوخت بالا، بدهی به شرکت پخش فرآورده های نفتی، نبود ارز مرجع و دریافت ارز مبادلاتی را می‌توانند تحمل کنند؛ این در حالی‎است که شرکت‌های هواپیمایی زیر بار همین مشکلات مانده‎اند. حالا اگر آزادسازی نرخ بلیط هواپیما انجام شود که قطعا منجر به افزایش قیمت بلیط ناوگان هوایی می‌شود، مشکلات شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش مسافر و قطع مسیر بازگشت سرمایه، چندبرابر می‎‌شود.

از سوی دیگر رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است، با آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما افزایش قیمت بلیت هواپیما را نخواهیم داشت.

این در حالی است که پیش‌تر "علیرضا منظری" کارشناس ارشد ناوگان هوایی گفته بود با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزایش بلیت تا سقف 30 درصد را تجربه می‌‎کنیم؛ اما "عبدالرضا موسوی" رئیس انجمن شرکت‎های هواپیمایی به CHN، گفت: «آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای گرانی آن نیست.»

عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‎های هواپیمایی ادامه داد: «با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما،این اختیارات به مردم داده می‌شود تا با ارائه خدمات بهتر ، گزینه های بیشتری برای انتخاب سفر خود با هواپیما داشته باشند.»

رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: «با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نه تنهادولت با دادن یارانه از ناوگان هوایی حمایت می کند بلکه کیفیت ارائه خدمات افزایش یافته و رقابت سالم اتفاق می افتد.»

به گفته موسوی، نرخ هایی هم که در سال گذشته به یکباره افزایش یافت تعدیل خواهند شد.

همچنبن "علیرضا منظری" معتقد است: «آزادسازی نرخ بلییت دیر یا زود اتفاق می‌افتد چرا که با افزایش قیمت ها مسافران کاهش یافته و به دنبال آن برخی شرکتهایی که توان رقابت را ندارند از بازار خارج و برخی باقی خواهند ماند در نتیجه برای بقای فعالیت در بازار ناوگان هوایی باید هزینه هایشان را کاهش دهند تا مسافران را جذب کنند.»

منظری با اشاره به این که جلب رضایت مردم تنها راهکار بقاء در این بازار است ادامه داد: «این موضوع باعث کاهش نرخ بلیت هواپیما خواهد شد و این به نفع مردم است.»

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.