انتشار ویروس کشنده مارس درعربستان و امارات

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
15 دی 1392 00:00
0

درپی مرگ 74 نفر از 176 مورد ابتلا به ویروس مرگبار مارس به ویژه در عربستان و امارات، سازمان بهداشت جهانی نسبت به گسترش موارد ابتلا به این ویروس واگیر درسطح جهانی هشدار داد.

موارد تازه‌ای از ویروس مرگبار MERS به ویژه در کشورهای عربی و مشاهده مواردی در کشورهای اروپایی، سبب تشدید نگرانی سازمان بهداشت جهانی شده است.

مقامات مسئول در امور بهداشت و سلامت همچنان نگران انتشار ویروسی هستند که در سال 2012 سبب مرگ عده‌ای در عربستان سعودی شد وطبق بررسی‌های منتشر شده ازسوی سازمان بهداشت جهانی تا کنون نرخ مرگ ومیر ابتلا به این ویروس به 40 درصد رسیده است.

به گزارش رویترزاخیرا 5 مورد دیگر از ابتلا به ویروسMERS که سبب اختلال درسیستم تنفسی افراد می‌شود، رخ داده و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که تعداد کل موارد که قطعا به این بیماری مبتلا شده اند 176 نفر بوده است که تا کنون 74 نفر از آن ها درگذشته‌اند.

اخیرا 4 مورد جدید از ابتلا به این ویروس در سعودی و یک مورد در امارات متحده عربی مشاهده شده است. اوایل این هفته مردی از کشور عربستان سعودی از ابتلا به ویروس MERS درگذشت در کشورامارات نیز همسر مردی که قبلا ابتلای او به این ویروس اثبات شده بود، شواهدی از ابتلا به این بیماری را نشان داده است.

ابتلا به این بیماری سبب سرفه و تب وعفونت می‌شود وهرچند خطر گسترش تا کنون کم بوده اما مواردی از ابتلا تا کنون در عربستان سعودی، قطر، کویت، اردن ، امارات متحده عربی، عمان، تونس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا گزارش شده‌است. ویروس مارس شباهتی به سندرم تنفسی سارس که درسال 2003 شایع شد و جان 775 نفر را درسراسر جهان گرفت، ندارد اما از نظر زیستی از همان خانواده و مرتبط به ویروس‌های موجود دربدن خفاش است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی افرادی که احتمال ابتلا به این ویروس، در صورت بازدید از مزرعه‌ها و نواحی دامپروری که احتمال انتقال این ویروس درآن‌ها زیاد است،از هرگونه تماس نزدیک با حیوانات خودداری کنند.

این سازمان همچنین یادآور شده است که برای عموم مردم هنگامی که از مزارع بازدید می‌کنند، رعایت بهداشت فردی همانند شستشوی منظم دستها پس از تماس با حیوانات و به ویژه خودداری از هرگونه تماس با حیوانات بیمار و نیز رعایت بهداشت در مواد ومحصولات غذایی الزامی است.

شواهد نشان می‌دهد که این ویروس درمیان افرادی که تماس نزدیک با هم دارند منتشر می‌شود و مواردی نیز در میان پرسنل مراکز بهداشت و درمان دیده شده است.

دوهفته پیش محققان اعلام کردند که ویروس مارس می‌تواند سبب ابتلای شترها شود که این موضوع سبب تشدید این نگرانی‌ شد که شاید منبع اصلی شیوع این بیماری از شترها باشد. با این حال مقامات "مرکز تحقیقات پزشکی اراسموس" در روتردام که این تحقیقات را انجام میدهد، یادآور شده است که هنوز روشن نیست که انسان عامل ابتلا و انتشار ویروس به حیوانات است یا به عکس.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.