کاخ فرعونهای مصر کریسمس امسال در تصرف اشباح بود

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
18 دی 1392 00:00
0

با انتشار اخباری از ادامه ناآرامی در قاهره و مرگ و میر خارجیان درمصر و اخیرا مرگ یک زوج سوییسی، منطقه تاریخی لوکسور که کریسمس هرسال با سیلی از گردشگران خارجی مواجه بود، امسال به شهر ارواح شباهت دارد.

منطقه لوکسور که به کاخ یا گنجینه‌های فرعون‌های باستانی شهرت دارد، هرسال کریسمس تحت فشار بازدید کنندگان خارجی بوداما امسال با ادامه درگیری‌های سیاسی که از سال 2011 و سرنگونی حسنی مبارک آغاز شد، سبب نابودی گردشگری شده است که شریان اصلی اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

صلاح 51 ساله که قبلا با کرایه دادن اسب و کالسکه به گردشگران زندگی خود و 4 فرزندش راکه آخرین آن نوزاد 18 ماهه اوست زندگی خود را می گذراند، اکنون همانند راهنمایان گردشگری دیگر با تنبلی وبی حوصلگی در شهرمی‌گردد.

او می‌گوید قبلا قادر بود ماهی 300 تا 420 یورودرآمد بدست آورد اما اکنون اگر 10 پوند درآمد کسب کند، خوشحال خواهد بود.

او می‌گوید ناگزیر به فروش اسب‌های خود شده زیرا قادر به تامین خوراک آن‌ها نیست و تا بحال شاهد مرگ 20 اسب بوده که از گرسنگی مرده‌اند. صالح میان انتخاب غذا میان 4 فرزند و 2 اسب خود ناگزیر شده است، اسب‌های خود را بفروشد.

درمنطقه لوکسور که محل انواع آثار باستانی با شهرت جهانی است و روزانه بیش از 10 هزار نفر بازدید کننده و هرسال میلیون‌ها گردشگر را بخود جلب می‌کرد، زندگی سکنه این منطقه عمدتا از طریق گردشگری و صنایع وخدمات وابسته به آن اداره می‌شد. علاوه براین گردشگری دست کم بیش از 11 درصد از تولید ناخالص مصر را تامین می‌کرد.

اکنون فرودگاه این شهر خلوت و خالی و تاکسی‌ها متوقف و درانتظارطولانی برای مسافر و هتل‌ها نیز هرچند درلابی خود درخت کریسمس گذاشته‌اند، اما اثری از جشن و شادمانی گردشگران نیست.

فروشندگان محلی نیز بخش دیگری از زیان دیدگان از ناآرامی‌های داخلی و افول گردشگری مصر هستند. محمد حسین 23 ساله نیز می‌گوید میزان خرید به قدری کم شده که برخی ناگزیر به فروش طلا و جواهرات همسران ویا مصرف پس اندازهای خود شده‌اند.

ازسال 2011 تاکنون مصر بارها به ازسرگیری بازار گردشگری خود امیدوار شده است اما هربار با تشدید ناآرامی‌ها و تهدید گردشگران خارجی، مراکز امورخارجه کشورهای غربی دست به انتشار هشدارسفر زده‌اند . از دیگر سو به دلیل فشارافراطیان داخلی نیز مقامات گردشگری مصر در اجرای طرح‌های احیای گردشگری خود با شکست مواجه شده‌اند.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.