هما در کنار سوریه به قعر جدول کیفیت خدمات رفت

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
19 بهمن 1392 00:00
0

شرکت مشاوره اسکای تراکس هر از چندگاهی یک سری رتبه بندی های هوایی را در اختیار ایرلاین ها و مسافران قرار می دهد تا از این طریق مسافران برای سفری خوش و امن با رتبه بندی که از سوی این شرکت انجام شده اقدام به انتخاب کنند. هر چند مسافران ایرانی برای انتخاب هواپیماهای ایرانی و یا حتی ایرلاین به علت مشکلات فراوان مجبور به انتخاب نیستند اما خالی از لطف نیست که رتبه الگوی دولتی ایرلاین های ایرانی یعنی شرکت هواپیمایی هما در ذیل مورد ارزیابی قرار گیرد.

کمتر از دوماه به نوروز 93 باقی مانده و این به معنای برنامه ریزی مسافران برای سفر با انوع وسایل حمل و نقلی است. اما نکته قابل توجه میزان خدماتی است که هر شرکت خدمات حمل و نقلی باید بدهد. بسیاری با خودروی شخصی و برخی با وسایل حمل و نقل عمومی زمینی به سفر می روند اما در این میان ایرلاین ها هم چون سایر شرکتهای خدماتی سفر برای جذب مسافران تلاش می‌کنند.

طبق این گزارش، هر روز شرکت هواپیمایی هما ادعاها و بهانه‌های جدیدی را مطرح می‌کند؛ این در حالی است که از سویی هما ادعای رشد و پیشرفت دارد و از سوی دیگر علت عقب ماندگی خود را گردن تحریم ها می اندازد. جالب این که از جمله حوزه‌های که ارتباطی با تحریم ها ندارد سطح خدمات مناسب به مسافران است. در صورتی که سایت اسکای تراکس رتبه هما را از نگاه ارائه خدمات در قعر شرکت های هواپیمای خاورمیانه و آسیای میانه اعلام کرده است.

این گزارش حاکی است، شرکت مشاوره“ اسکای تراکس“( skytrax) در انگستان و هر ساله نظرسنجی رضایت خدمات ایرلاین ها را انجام می‎دهد و بر این اساس شرکت های هواپیمایی جهان را رتبه بندی و رکینگ می‌کند. جالب این که بر اساس آخرین اطلاعات این سایت شرکت هواپیمایی هما وضعیت مناسبی نداشته و با گفته های مدیران هما که در هر مناسبتی خبر از توسعه و پیشرفت می‎دهند در تضاد است.

خدمات سایت اسکای تراکس در سال 1999 به جهانیان معرفی شد. این شرکت از شرکت های صنعت حمل و نقل هوایی استقلال مشخصی دارد که تلاش دارد استانداردهای کیفیت خدمات هوایی را تعیین کند. نظام رتبه بندی شرکت های هواپیمایی این سایت بیش از 800 عامل را ارزیابی می کند و رتبه بندی نهایی برآمده از تجمیع این عوامل است، این نظام یک رویکرد منصفانه، روشن و مستقل دارد. این رتبه بندی به گونه ای است که شرکتی که بالاترین سطح استاندارد کیفیت خدمات را رعایت می کند نمره 5 و شرکت که کمترین سطح استانداردهای کیفیت خدمات را رعایت کند نمره 1 دریافت می کند و البته شرکتی که اصلا سطح خدمات را رعایت نکند نمره‌ای از سوی این سایت دریافت نمی‌کند.

به منظور راستی آزمایی سخنان مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به اطلاعات رتبه بندی این شرکت و سایر رقبای بین المللی در سطح ملی و در محدوده منطقه کشورمان در قالب جدول زیر بر اساس رتبه رکینگ شده اند.


شرکت هواپیمایی رتبه
امارات 5
قطر 5
عمان 4
ترکیش ایر 4
قزاقستان 4
مصر 3
عربستان سعودی 3
خاورمیانه (لبنان) 3
گلف ایر 3
اردن 3
پاکستان 3
ازبکستان 3
یمن 2
سوریه 2
هما 2

همان گونه که در جدول بالا مشخص است، کشورهای امارات و قطر در منطقه بهترین خدمات را به مسافران خود عرضه می کنند و هواپیمای ملی کشور بحران زده سوریه، یمن و هما در انتهای این جدول قرار دارند. همان گونه که در جدول بالا مشخص است حتی کیفیت خدمات این شرکت حتی از شرکت های هواپیمای ملی کشورهای پایین دستی نظیر لبنان، ازبکستان، پاکستان و اردن نیز کم تر است و به نظر می رسد حداقل در حوزه‌ای که تحریم های بین المللی تاثیر ندارد، عملکرد این شرکت در مقایسه با سایر رقبای بین المللی مناسب نبوده و ادعاها و بهانه های این شرکت با توجه آمار و اطلاعات سایت های معتبر قابل قبول نیست.

در خاتمه دوباره سئوال این مقاله پیش کشیده می شود، چرا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حوزه‌ای که تحریم بر آن تاثیری ندارد، عملکرد ضعیفی دارد؟

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.