اولین مناظره سال 93 با موضوع هزینههای سفر در کشور با حضور سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، امیر حسین جعفری استاد دانشگاه جهانگردی، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران، احمد رضا عامری مدیر عامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور و محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنف دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد.
*نداشتن زیر ساختها لازم علت مشکلات در حوزه گردشگری
سیدمحمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به نظر من مشکلاتی که در عرصه گردشگری وجود دارد دلالت از عدم وضعیت مطلوب را دارد.
وی گفت: اگر بخواهیم یک عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات داشته باشیم پس از یک آسیبشناسی به این نتیجه میرسیم که مشکل اصلی ما زیرساختها هستند.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: البته به نظر من بیشتر از آنچه زیرساختهای عینی و کمی نقش داشته باشند با موضوع زیرساختهای ذهنی مواجه هستیم.
وی گفت: ما فراموشمان شده که برای چه به سفر میرویم و مقصد سفر چیست و امروز درگیر مسائلی نظیر امنیت، خوراک و مکان اقامت شدهایم.
بهشتی تصریح کرد: بیشتر سفرهایی که امروز میرویم ماجراجویانه بوده و بدون آنکه از پیش جای اقامت خود و حتی نحوه خورد و خوراکمان را تعیین کنیم رخ میدهد.
وی افزود: اگر منصفانه نگاه کنیم میبینیم معدل هزینههای سفر در کشور ما بالا نیست و مشکل اصلی ما این است که خود را با کشورهای پیشرفته نظیر سوئیس مقایسه میکنیم.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: آن چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آیا بهایی که ما میپردازیم هم ارزش چیزی که به دست میآوریم است یا خیر؟ و باید بدانیم رونق گردشگری مستلزم یکسری زیرساختها و مقدماتی است.
*ضریب اشغال هتلها بین 50 تا 70 درصد است
در ادامه این برنامه امیرحسین جعفری استاد دانشگاه جهانگردی گفت: هزینههای سفر و قیمت تمام شده مسافرت تابع یکسری عوامل است که نمیتوان این هزینهها را با کشورهای دیگر مقایسه کرد.
وی افزود: زمانی میتوان این شرایط را با کشورهای دیگر مقایسه کرد که درآمد هر نفر با درآمد کشوری که قرار است مورد مقایسه قرار گیرد برابر باشد.
استاد دانشگاه جهانگردی تصریح کرد: به نظر بنده آن چیزی که امروز نیاز گردشگری در کشور است توسعه زیرساختهاست و ما باید به سمتی حرکت کنیم تا همه افراد با هر میزان درآمد بتوانند به سفر بروند.
وی گفت: هزینههای سفر به میزان درآمد، فصل سفر، آب و هوای کشور، تعداد هتلها، پراکندگی جغرافیایی و گسترش شبکه حمل و نقل جادهای ارتباط دارد.
وی گفت: سفر در کشور ما محدود شده به یکسری زمانهای مشخص در حالی که سال 365 روز بوده و میتوان سفر را مدیریت کرد.
جعفری با اشاره به اینکه تنها 50 تا 70 درصد ظرفیت هتلها در طول سال اشغال میشود گفت: این به معنای آن است که هتل در نیمی از سال خالی است و طبیعی است که صاحبان آن در سایر مواقع حداکثر نرخ قانونی را از مسافرین اخذ کنند.
وی افزود: اگر ما سفر را به 13 روز عید و تنها چند هفته در تابستان محدود نکنیم هتلها در همه ایام سال فعالیت میکنند و میتوانند هزینههایشان را مدیریت کرده و در کنار آن به کاهش هزینه سفر کمک کنند.
*نداشتن استراتژی جامع عامل مشکلات موجود در صنعت گردشگری
جمشید حمزهزاده رئیس جامعه هتلداران ایران در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: اهمیت گردشگری برای همه مردم مشخص شده است و متأسفانه وضعیت گردشگری ایران امروز از آن جهت دچار مشکل شده که یک استراتژی مشخص در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: همین نداشتن برنامه کامل و جامع در حوزه گردشگری باعث شده تا گردشگری آسیبپذیر شده و نگرشهای سلیقهای و جزیرهای در آن وجود داشته باشد.
وی گفت: نگاههای سلیقهای باعث شده تا مدیران مشغول در حوزه گردشگری متحمل سختیهای فراوانی بشوند و نتوانند در واقعی شدن نرخ سفر کمک کنند.
وی افزود: دولت باید با همکاری مجلس، دانشگاهها، بخش خصوصی و رسانهها اقدام به تدوین یک استراتژی جامع برای سفر کنند.
حمزهزاده خاطرنشان کرد: متأسفانه بررسیهای ما نشان میدهد که امروز قیمت سفر 35 درصد بیشتر از قیمت تمام شده است در حالی که میتوان با داشتن یک برنامه جامع نرخ خدمات را پایین آورد که این امر همکاری و تعامل همه افراد را میطلبد.
*وجود 2 هزار شرکت مسافربری و 20 هزار اتوبوس در کشور
احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: یکی از شاخصهای توسعه رشد حملونقل عمومی است.
وی افزود: ما در بخش حملونقل دو برهه حساس را تجربه کردیم یکی در دوران جنگ تحمیلی و دیگری در زمان هدفمندی یارانهها.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور گفت: در زمان دفاع مقدس هزینه سفر 120 دینار نفر بر کیلومتر آن هم با یک سر خالی بود که پس از انعقاد قرارداد با ارتش و سپاه این رقم به 90 دینار بدون سر خالی رسید.
وی گفت: در دوره هدفمندی یارانهها هم ما یک روز صبح گازوئیل را لیتری 165 ریال خریدیم و 12 شب همان روز این عدد به 1500 ریال رسید اما ما همچنان تعهداتمان را عملی کردیم و اجازه ندادیم تا اتفاقی بیفتد.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور با اشاره به اینکه 2 هزار شرکت حملونقل جادهای در کشور وجود دارد گفت: این شرکتها با 20 هزار اتوبوس و 96 هزار مینیبوس اقدام به 450 میلیون جابجایی در سال میکند.
عامری به کاهش حوادث جادهای در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: حوادث جادهای ناوگان حملونقل کشور در نوروز شاهد کاهش 50 درصدی حوادث نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.
وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود ما در کشور 200 هزار تخت که در مقایسه با جمعیت کشور میشود چیزی حدود 350 به ازای یک تخت.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور پیشنهاد داد: دولت به کارمندان خود در طول سال بن سفر ارائه کند و آنها را مقید کند تا برای سفر خود در طول سال برنامهریزی کنند.
* به اندازه سایر صنایع برای صنعت گردشگری اهمیت قائل نشدیم
محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور در ادامه این مناظره گفت: به اعتقاد من زیرساخت و شفافیتسازی دو مقوله متفاوت هستند.
وی افزود: اینکه چرا سفر گران است و عده کمتری به سفر میروند این است که سفر در سبد خانوار قرار نگرفته و به همین دلیل ما مجبوریم به اندازه قیمت تمام شده از شهروندان پول دریافت کنیم.
کرمانی افزود: این موضوع اشتباه است که ما توقع داشته باشیم در ایام 13 نوروز که استقبال از سفر زیاد است شاهد کاهش قیمت خدمات ارائه شده باشیم در همه جای دنیا ایام شبیه نوروز وجود دارد و عدهای به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینهها از سفر جا میماند.
وی تصریح کرد: هر چند امسال ما در ایام نوروز شاهد فروش بلیط هواپیما به مقصد کیش به قیمت 7 هزار تومان بودیم در برخی از زمانهای سال هم شاهد آن هستیم که بلیط مسیری که 300 هزار تومان ارزش دارد 25 هزار تومان فروخته میشود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور گفت: اما در این میان آیا دولت حاضر است جبران نیمه خالی لیوان را چارهاندیشی کند.
کرمانی با اشاره به این نکته که متأسفانه صنعت گردشگری فقط نام صنعت را به دنبال میکشد گفت: ما به هیچ عنوان به اندازه سایر صنایع نظیر صنعت نفت و صنایع دیگر برای این صنعت اهمیت قائل نشده و برنامهریزی نکردهایم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور تصریح کرد: دولت باید رو در رو با دستاندرکاران بنشیند و چارهاندیشی کند و ببیند در کشورهای در حال توسعه برای سفر چه برنامهریزی شده تا بر اساس آن برنامهریزیها مدلی را برای ما تدوین کند.
عوارض و مالیات خدمات هتلداری را گران کرده است
جمشید حمزهزاده رئیس جامعه هتلداران اظهار داشت: سیاستهای ما غلط است یکسری در حوزه هتلداری سرمایهگذاری میکند و میبینیم اولاً زمین گران است و اکثر هتلهای ما که سالیان سال سرمایهگذاری کردند نیمهتمام مانده، بانکها وام نمیدهند و مجبورند از بخش خصوصی وام بگیرند و گرفتن مجوز از شهرداری در این خصوص سخت است و عوارضها نیز بسیار بالاست.
وی افزود: خیلی از هتلهای 5 ستاره نیاز به تجهیزات استاندارد دارد و بزرگترین مشکل وارد کردن تجهیزات از گمرک است و این در حالی است که 100درصد عوارض را میگیرند.
رئیس جامعه هتلداران گفت: از هتلداران 8 درصد ارزش افزوده میگیریم و این را آنها از مشتریان میگیرند در حوزه مالیات واقعاً مشکل اساسی داریم و با مجلسیان درگیر هستیم.
وی افزود: الان یک تفاهم ملی در گردشگری نداریم و میبینیم امروز یک سازمان و فردا سازمان دیگری تصمیم میگیرند قبل از عید متوجه شدیم در لایحه سیامین سال 93 همه هتلها باید 5 درصد از درآمد خود را به شهرداریها بدهند و ما دو ماه درگیر بودیم تا این را حذف کنیم که این سبب افزایش 15 درصدی هزینهها میشود همچنین در مجلس تصویب شده امکانات گردشگری از مالیات معاف شوند.
وی ادامه داد: این در صورتی است که در ترکیه هتلها از مالیات و عوارض گمرکی معاف هستند و تسهیلات بانکی با 4 درصد ارائه میشود. حالا در نهایت دفاتر گردشگری و جهانگردی مجبور هستند این را دخالت دهد و نهایتاً نرخ سفر افزایش مییابد.
وی گفت: اگر دولت خواهان افزایش سفر است باید واقعاً کمک کند و اینکه بگوییم گردشگری خوب است دردی را دوا نمیکند و باید همه بسیج شوند.
مشکل اصلی صنعت گردشگری ما نبود زیرساختهای ذهنی مناسب است
در این برنامه سیدمحمد بهشتی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه به اعتقاد شما مردم در نظرسنجیها آیا به گسترش زیرساختها رای میدهند و یا نظارت بر نرخگذاریها پاسخ داد به نظر من هیچکدام از این موارد راه حل مشکل گردشگری کشور نیست و اگر مردم به سوال شما پاسخ دادند صرفاً به شما احترام گذاشتند.
جعفری و عامری در پاسخ به این سوال گفتند: توسعه زیرساختها نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.
در ادامه این برنامه سیدمحمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: من فکر میکنم دوستان نکات خوبی را اشاره کردند و البته به نظر میرسید مقداری اوقات همه تلخ است و ممکن است از شرایط موجود راضی نباشیم و همین باعث میشود در بیان مشکلات اغراق صورت گیرد.
وی ادامه داد: وضعیت کنونی گردشگری کشور قابل تأمل است و دستاندرکاران باید اقدامی را انجام دهند تا شاهد رضایت مردم باشیم.
بهشتی افزود: به نظر من مشکل اصلی مشکل زیرساختهای ذهنی در کشور ما است و اگر به دنبال حل و فصل مشکلات هستیم نمیتوانیم بدون در نظر گرفتن زیرساختهای ذهنی مسائل جدی را پیگیری کنیم.
وی در پاسخ به این سوال مجری که چه کسی باید این مشکل را مرتفع کند گفت: حاکمیت مسئول انجام این کار است و باید زیرساختهای ذهنی را مرتفع سازد.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: افرادی با گسترش گردشگری خارجی مخالف هستند. باید حاکمیت تلاش کند این سوءتفاهمها مرتفع شود تا شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور باشیم.
بهشتی با بیان اینکه هم اکنون گردشگری کشور در یک مسیر سنگلاخی حرکت می کند ادامه داد: اگر ما در کشوری مانند ترکیه یا سایر کشورها شاهد رونق گردشگری هستیم به این دلیل است که زیرساختهای ذهنی در آن کشورها مرتفع شده است.
وی تصریح کرد: در کشوری مانند اسپانیا مردم با کولهپشتی به سفر میکنند چرا که زیرساختهای ذهنی در آنجا گردشگران را به سوی خود ترغیب میکند و به مرور افزایش این گردشگری سرمایهگذاری را مقرون به صرفه میسازد.
بهشتی ادامه داد: اگر ما در کشور سرمایهگذاری کنیم اما گردشگری در کشور وجود نداشته باشد سرمایهگذاریها مقرون به صرفه نخواهد بود و شرایط مغشوشی ایجاد میشود.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: مسئولان نباید مشکل اصلی گردشگری را گم کنند. ما در ایامی مانند نوروز شاهد حجم زیاد سفرها هستیم اما سوال من این است که آیا این سفرها، سفرهای مطلوب است؟ و آیا واقعاً سفرهای داخلی ما سفرهای باکیفیتی است؟
بهشتی افزود: سفر یعنی به دیدار جایی یا کسی رفتن اما آیا در سفرهای داخلی مردم ما به دیدار کسی یا جایی میروند یا به دیدار جوجهکباب میروند؟!
وی تصریح کرد: حتی متأسفانه مردم وقتی به شمال سفر میکنند اسامی مناطق گردشگری را نیز به خوبی یاد نمیگیرند و حقیقتاً سفر مردم کشور ما به شمال برای اهالی گیلان و مازندران جز تولید زباله و ایجاد ناهنجاری موهبت دیگری ندارد.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: کلاردشت که روزگاری قطعهای از بهشت بود هماکنون به قطعهای از جهنم تبدیل شده است و عین این کار را با مازندران هم انجام دادیم این مسیر باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و به اعتقاد من تجدیدنظر در زیرساختهای ذهنی میتواند تا حدودی به رفع این مشکلات کمک کند.
هزینه سفر تابع تورم است
امیرحسین جعفری، استاد دانشگاه جهانگردی در ادامه برنامه با اشاره به نرخ سفرهای نوروزی گفت: شب عید هر سال مردم به سراغ خرید تورهای مسافرتی میروند و سازمانها نیز درگیر نظارت میشوند. از اوایل اسفند تا اواخر اسفند این موضوع داغ است و سپس تعطیل میشود تا سال آینده تا دوباره سفرها رونق گیرد.
وی افزود: مردم فکر میکنند تمام هزینههای گردشگری برای آژانسهای گردشگری سود است اما اگر هزینهیابی شود مشخص میشود که یک تور اجزای متفاوتی دارد و یک آژانس تورگردان پس از کنار گذاشتن این اجزا یک کارمزد به آن اضافه می کند و به این ترتیب قیمت تمام شده به دست میآید.
جعفری ادامه داد: متأسفانه هر روز صبح یک آژانس مسافرتی در کشور ایجاد میشود و مشکل اینجاست که تمام درخواستکنندگان مجوز تاسیس آژانس داده میشود.
جعفری ادامه داد: اگر به هزینههای 3 شب و 4 روز اقامت در شیراز نگاهی بیندازیم متوجه میشوم که در یک هتل 4 ستاره هزینه هر فرد 600 هزار تومان میشود. بلیت رفت و برگشت به شیراز 256 تومان و هزینه اتوبوس هر روز 800 هزار تومان است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هزینه بازدید از مکانهای دیدنی در طول نوروز به 2 هزار تومان افزایش پیدا میکند و تور لیدرها نیز میانگین بین 120 تا 150 هزار تومان برای آژانسهای گردشگری هزینه دارند و هر غذایی که در رستوران صرف شود حداقل 30 هزار تومان هزینه دارد.
جعفری افزود: آژانسها ارزش افزوده 8 درصد را نیز به آنها اضافه میکنند و در مجموع هزینه این مدت اقامت 987 هزار تومان میشود. این در حالی است که تا این لحظه آژانسها هیچ دخالتی در قیمتها نداشتهاند.
وی ادامه داد: در ایام نوروز 10 تا 15 درصد به هزینهها اضافه میشود و بنابراین هزینه اقامت در شیراز به یک میلیون و 100 هزار تومان میرسد که این موضوع از طرف تعزیرات حکومتی و سایر جاهای نظارتی و حتی مردم و دانشجویان مورد انتقاد قرار میگیرد.
جعفری افزود: بنابراین قیمتهایی که آژانسها اعلام میکنند تابعی از تورم و هزینه کارمندان و مواد غذایی است چرا که تهیه صبحانه حداقل 30 هزار تومان برای هر فرد هزینه دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در نوروز سال جاری هزینه سفرهای داخلی با هزینه سفر به کشوری مانند ترکیه مقایسه میشد اما ما در ایران مجموعا شاید 200 هتل 4 ستاره داشته باشیم اما در ترکیه هتلهای زیادتری وجود دارد و همین موضوع باعث میشود تا قیمتها کاهش پیدا کند.
جعفری افزود: بنابراین هزینه سفر در ایام عید بالا میرود و اگر این سفرها را مردم در طول سال انجام دهند هزینه یک میلیون و 100 هزار تومانی میتواند تا 500 هزار تومان کاهش پیدا کند.
بن سفر تنها راه رونق گردشگری داخلی است/برخی مخالف ورود توریستهای خارجی هستند
احمدرضا عامری مدیرعامل شرکتهای تعاونی مسافربری کشور قیمت یک دستگاه اتوبوس مسافربری را 600 تا 800 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که قیمت اتوبوس در سال 89 حداکثر 200 میلیون تومان بوده حال اگر ما بخواهیم در یک مسیری که نرخ بلیت آن مثلاً 15 هزار تومان است با 30 مسافر حرکت کنیم استهلاک اتوبوس بسیار بیشتر از درآمد حاصل میشود.
وی گفت: این روزها سفرهای تفریحی کم داریم به طوری که اگر دانشگاه آزاد تعطیل شود روی اشتغال ما تأثیر زیادی میگذارد.
مدیرعامل شرکتهای تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه در هدفمندی یارانهها هزینههای اتوبوسرانی افزایش پیدا کرده است تأکید کرد: از زمان اجرای این هدفمندی با وجود اینکه به ما گفتند بستههای حمایتی در اختیار شما قرار میدهیم اما هیچ چیزی به ما ندادند.
به عقیده عامری اهدای بن سفر بهترین اقدام برای رونق گرفتن گردشگری محسوب میشود و پس از تقسیم کردن کشور به 4 قسمت اصلی مردم میتوانند برای خرج کردن این بنها به یکی از مناطق سفر کنند.
در ادامه محمدحسن کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرت با اشاره به برنامه چهارم توسعه گفت: طبق این برنامه قیمتگذاری تنها بر روی کالاهای اساسی انجام میشود و نباید روی سفر از سوی دولت قیمتگذاری صورت گیرد چرا که سفر کالا محسوب نمیشود.
وی با اشاره به سخنان بهشتی یادآور شد: این حرفها یک خطر دارد و آن هم همصدا شدن ما و دولت در موضوعی مشترک است که موجب میشود مخاطب ما اندک اندک گم شود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرت افزود: سالهاست ما گفتهایم عدهای مخالف توسعه گردشگری و رونق آن در داخل کشور هستند اما باید مشخص شود که چه کسی میخواهد با این مخالفان مفاهمهای به امضا برساند ما میدانیم عدهای مانع ورود توریسم به کشور هستند.
وی به ملاقات خود با یکی از مسئولان دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: در این ملاقات به این دوست گفتم ما قبول داریم که در برخی از تورهای کوتاهمدت ما اتفاقات ناشایستی رخ میدهد اما چرا بعد از رخ دادن این اتفاقات آژانس را اذیت میکنید بیایید و با مدیریت خود این مباحث را حل کنید.
کرمانی لزوم وجود زیرساخت و گردشگر را بازی مرغ و تخممرغ دانست و گفت: زمانی شخصی در این کشور از احداث 400 هتل 5 ستاره خبر داد. اصلاً یکی بگوید این آدم از کجا این حرف را زده به طوری که هیچ کس نیز او را بازخواست نکرد که این حرف روی چه مبنایی زده شده است. حالا که دوره او به اتمام رسیده بیاید یکی از آن هتلهای 5 ستاره را به ما نشان دهد.
وی با بیان اینکه معتقدم ابتدا باید گردشگر در کشور حاضر شود بعد ما به توسعه زیرساختها بپردازیم گفت: اگر کشوری در نمایشگاههای بینالمللی توسعه گردشگری را ترویج میکند برای تک تک لحظهها و اتفاقات استراتژی دارد مثلاً میداند که کدام تاکتیک را بعد از وقوع یک حمله تروریستی در کشور خود به کار بگیرد تا گردشگری دوباره رونق گیرد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرت یادآور شد: طبق چشمانداز 1404 باید در آن سال 20 میلیون گردشگر در کشور سالانه رفتوآمد کند اما امروز یکی پیدا میشود و واقعیت را بگوید که در کجا قرار داریم.
وی گفت: در همه این مسائل باید منافع ملی دیده شود تا با همپوشانی بتوان آنها را حل کرد ما باید با دولت تکلیف خودمان را مشخص کنیم که در آینده صنعت گردشگری ما به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.
وی به وجود چند شهر مذهبی در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی عقیده داریم که در این زمینهها از دیگران برتر هستیم چرا از ورود سایر فرهنگها و مذاهب به کشور هراس داریم.
وی ادامه داد: در همین نوروز امسال برخی شهرهای ما هیچ گردشگری نداشت و برخی در آستانه انفجار بود. برای دو استان همجواری که یکی جاذبه مذهبی دارد و دیگری هیچ جاذبهای ندارد برنامهای تدوین نشده تا گردشگران مذهبی به استان همجوار نیز مسافرت کند.
کرمانی با اشاره به ظرفیت شیعیان کشور عراق گفت: ما باید برای ورود این افراد به کشور برنامهریزی کنیم و این طور نباشد که به آنها روادید دهیم و آنها وقتی وارد کشور شدند و هر کجا دلشان خواست بروند.
در این بحث عامری در پاسخ به کرمانی گفت: جمعیت عراق اکنون دو سوم شیعه است و ما میتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم مثلاً اتوبوسهایی به عراق بفرستیم تا مسافر را به کشور بیاورد. این درست نیست که برخی مسائل امنیتی را بهانه میکند. من میگویم که مسافران عراق را باید به راحتی برای شهرهای مذهبی خود پذیرش کنیم.
کرمانی خطاب به عامری گفت: ما نباید در را باز کنیم که آنها همین طور به کشور بیایند.
بار دیگر عامری گفت: دولت باید نقش خود را به حداقل برساند و ما هم نباید جایگزین دولت در قانونگذاری شویم.
که کرمانی در جواب به او گفت: با آنارشیسم و بیقانونی نمیتوان جامعهای را اداره کرد همه دنیا برای ورود گردشگر به کشور خود برنامه دارد.
در این لحظه جعفری استاد دانشگاه جهانگردی نیز خطاب به عامری گفت: شما میگویید اتوبوس به عراق اعزام کنیم اما من به شما میگویم در همین نوروز امسال اتوبوسهایی که از تهران به شهرهای جنوبی اعزام شده بودند مشکل گازوئیل داشتند و با نامهنگاریهایی توانستند گازوئیل را لیتری 900 تومان خریداری کنند.
ورود دولت به عرصه قیمتگذاری هتلها غیرقانونی است/گردشگری بوته گوجه نیست
در ادامه مناظره امروز درباره صنعت گردشگری ایران در شبکه یک سیما نوبت به پرسش بینندگان از میهمانان حاضر در این مناظره شد.
یکی از بینندگان از بهشتی مشاور رئیس سازمان گردشگری پرسیده بود آیا تغییرات مکرر در راس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه رفع موانع موجود در زیرساختها را میدهد یا خیر که بهشتی گفت: این موضوع خیلی آزاردهنده و نامیمون است.
وی گفت: تغییرات مکرر در حوزه مدیریت باعث میشود ما شاهد بیثباتی مدیریتی و عدم رونق گردشگری باشیم.
وی گفت: اگر همه راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان محقق شود باز هم باید به این نکته توجه داشته باشیم که گردشگری مثل یک درخت گردو میماند که 7 سال برای چیدن میوه آن باید صبر کرد.
وی گفت: گردشگری بوته گوجه فرنگی نیست که در 6 ماه به ثمر برسد بلکه درخت گردویی است که برای گرفتن نتیجه مناسب از آن باید صبر و تلاش کرد.
در ادامه یکی از بینندگان از جعفری استاد دانشگاه جهانگردی ایران درباره تفاوت فاحش قیمتهای برخی تورها و همچنین آژانسهای خدماتی پرسید که وی جواب داد دلیل این تفاوت در برنامهریزی متفاوت تورها برای یک سفر هست.
وی گفت: برخی از آژانسها قائل به این هستند که باید در برنامهریزی یک سفر از حداکثر کیفیت بهره ببرند که به همین دلیل شاهد افزایش قیمت تمام شده یک تور خواهند بود.
این استاد دانشگاه جهانگردی گفت: در نقطه مقابل آژانسی وجود دارد که به همان مقصد توری را برنامهریزی میکند اما قائل به استفاده از بهترین کیفیت نبوده و خدمات معمولی ارائه میدهد.
یکی از بینندگان از حمزه زاده، رئیس انجمن هتلداران کشور درباره واقعی نبودن قیمت هتلها پرسید که وی پاسخ داد: خوشبختانه در زمینه ارائه خدمات در هتلها امسال شاهد کمترین میزان نارضایتی بودیم.
وی افزود: ورود دولت به عرصه قیمتگذاری هتلها غیرقانونی است و فقط میتواند اقدام به نظارت بر ارائه درست خدمات کند.
وی افزود: خوشبختانه در طول چند سال اخیر هتلداران به سمت کیفیت رفتند و در بحث نوسازی تجهیزات و آموزش منابع انسانی موثر عمل کردند.
یکی دیگر از بینندگان از عامری، رئیس اتحادیه شرکتهای حمل و نقل مسافری کشور درباره زیاد بودن تعداد اتوبوسها و به صرفه نبودن استفاده از اتوبوس پرسید که وی پاسخ داد: من نگفتم تعداد اتوبوسها زیاد است یا به صرفه نیست.
وی افزود: ما کشوری هستیم با 75 میلیون نفر جمعیت که تنها 20 هزار اتوبوس داریم.
وی گفت: مشکل اصلی کشور ما مشکل رکود اقتصادی است که باعث شده سفر در سبد خانوار نباشد.
عامری گفت: ما در سال گذشته تنها 300 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کردیم در حالی که این عدد بسیار کم بوده است.
یکی از بینندگان از کرمانی، رئیس آژانسهای مسافرتی کشور پرسید چرا برخی از آژانسها برای مسافران دائمی امکانات بیشتری را نسبت به مسافران موردی ارائه میدهد؟
وی پاسخ داد: این موضوع صحت ندارد به این دلیل که هر مشتری برای آژانس یک فرصت پولی به حساب میآید و برای آژانس فرقی نمیکند زیرا میخواهد خدماتش را به فروش برساند.
وی گفت: آن چیزی که به نظرم میرسد برای مردم به اشتباه جا افتاده است این است که برخی توقع دارند در قبال پول کمتری که میپردازند همان خدمات را بگیرند که فردی میگیرد که پول بیشتری داده است.
همسایه ها یاری کنند تا سازمان میراث، مسافرداری کند
در ادامه اولین مناظره سال 93 با موضوع هزینههای گردشگری در کشور الهه رفیعینژاد، دبیر گروه جامعه خبرگزاری فارس از میهمانان حاضر در مناظره سوالی را مطرح کرد مبنی بر اینکه افزایش نرخ حاملهای انرژی با وضعیتی که هماکنون در گردشگری کشور وجود دارد مطرح کرد آیا باعث افزایش دوباره هزینههای سفر میشود یا خیر؟
سیدمحمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این سوال گفت: مطابق قانون باید قانون هدفمندی یارانهها عمل شود و عمل کردن به این قانون باعث افزایش قیمتهای حاملهای انرژی میشود و در تمام بخشها نیز تأثیر خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: حتی این افزایش قیمتها تا قیمت سوپی که در رستورانها سرو میشود نیز تأثیر خواهد گذاشت ولی من باز میخواهم تأکید کنم که مشکل ما مشکل کمیات نیست بلکه مشکل کیفیت و زیرساختهای فرهنگی کشور ماست.
مشاور رئیس سازمان ادامه داد: ما نباید روی مباحث لجستیکی تأکید کنیم و گمان کنیم که اگر این مباحث حل شود مشکل اصلی ما نیز حل خواهد شد. اشتباه است.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: چرا فکر میکنیم باید بهترین خدمات با کمترین قیمت ارائه شود در صورتی که هر کیفیتی که ارائه میشود باید یک قیمت خاص داشته باشد.
بهشتی ادامه داد: اگر هزینههای گردشگری در کشور را با سایر کشورها مقایسه کنیم متوجه میشویم که هزینههای سفر در کشور ما بالا نیست.
جعفری استاد دانشگاه جهانگردی در این لحظه وارد بحث شد و گفت: هزینههای گردشگری در کشور ما با توجه به درآمد یک شهروند بالاست.
بهشتی با تایید این مطلب افزود: بله هزینههای سفر در کشور ما با توجه به قدرت خرید مردم بالاست اما هماکنون شرایط به گونهای است که مردم سوال میکنند با پولی که دارند میتوانند به آنتالیا سفر کنند یا به شهر کیش؟ پس قدرت خرید همچنان در مردم وجود دارد.
در ادامه این برنامه احمدرضا عامری، مدیر عامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: قیمت حاملهای انرژی پس از اجرای هدفمندی یارانهها باید اعلام شود تا ببینیم چند درصد تأثیرگذار خواهد بود. وقتی قیمت حاملهای انرژی افزایش پیدا میکند حتی قیمت سوپ رستورانها نیز گران میشود و این موضوع به مدیریت نیاز دارد.
وی افزود: باید مدیریت تنظیم بازار وجود داشته باشد تا اگر قیمت یک بخش بالا رفت قیمت سایر بخشها بالا نرود.
در ادامه برنامه مناظره یکی دیگر از خبرنگاران با اشاره به ناامنی جادهها و غیراستاندارد بودن خودروها پرسید چرا سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری با مقوله خودروها و جادههای غیراستاندارد برخورد نمیکند؟
سیدمحمد بهشتی در پاسخ به این سوال گفت: البته در حوزه گردشگری بسیاری از دستگاهها دخالت دارند. درست است که موضوع گردشگری به این سازمان مربوط است اما سازمانهای هماهنگکننده دیگری نیز در برنامهریزیهای سفر دخالت دارند و مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مثل «همسایهها یاری کنید تا من شوهرداری کنم است» چرا که سازمان میراث فرهنگی صرفاً هماهنگکننده است و زمانی میتواند کار خود را به درستی انجام دهد که بقیه دستگاهها نیز همکاری داشته باشند.
وی افزود: نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی هرکدام در این زمینه وظایفی را دارند بنابراین همه باید کارهای خود را انجام دهند و قاعدتاً اگر موضوع امنیت جادههاست وزارت راه و شهرسازی باید پاسخ دهد.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بخشی از راهها زمانی ساخته شده است که حداقل سرعت 100 کیلومتر تعریف شده بود اما امروز ماشینهایی نیز ساخته شدهاند که تا سرعت 150 کیلومتر نیز میتوانند سرعت داشته باشند و رساندن جادهها به استاندارد خودروها کار آسانی نیست.
بهشتی افزود: در ایام پیک سفرها است. تمام نهادها و ارگانها دست به دست هم میدهند تا جادهها امن و مساعد شوند اما اگر در طول سال انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیفتد انتظار زیادی است.
جعفری استاد دانشگاه جهانگردی نیز ادامه داد: ما پراکندگی بزرگی در کشور داریم و کشوری با این وسعت و پراکندگی هیچ وزارتخانهای نمیتواند تمام قسمتهای آن را امن کند و انتظار مطرح شده یک مقدار نامتعارف است.
کرمانی: قوانین بعد از تصویب در کمدها خاک میخورند/ برنامه پنجم میگوید نرخ حملونقل آزاد شود
در ادامه مناظره درباره صنعت گردشگری یکی از خبرنگاران سؤال کرد چرا توریستهای خارجی بعد از ورود به کشور دچار سردرگمی میشوند و چرا مردم دنیا از لحاظ گردشگری ایران را نمیشناسند. که در پاسخ به وی کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی شروع به صحبت کرد.
وی گفت: در پاسخ به قسمت اول باید دید که آیا ایشان تحقیقاتی میدانی انجام داده و متوجه شده است که توریستها دچار سردرگمی میشوند یا خیر؟ که اگر تحقیقات میدانی باشد باید به این مسئله پرداخته شود و در جهت رفع آن برآییم.
کرمانی ادامه داد: اگر موضوع موردی باشد باید دید که آن توریست میزبان داشته یا خیر؟ که اگر میزبان داشته باشد سردرگمی تقصیر میزبان است و اگر میزبان نداشته طبیعی است که دچار سردرگمی میشود ما نیز زمانی که به صورت انفرادی به کشوری سفر میکنیم دچار سردرگمی میشویم.
وی در پاسخ به بخش دوم سؤال نیز گفت: در این مورد دولت باید پاسخ دهد که اگر برنامهای برای توسعه گردشگری دارد چرا پول نگذاشته و خود را به مردم جهان معرفی نکرده است همه این مسائل برمیگردد به این نکته که ما آیا برای رونق گردشگری خود برنامه و استراتژی داریم یا خیر؟
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه به افزایش قیمت حاملهای انرژی نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ما قوانین تصویب میشود و بعد از تصویب در کمد نگهداری میشود و هیچگاه اجرا نمیشود. قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده که در سال اول اجر متنوعسازی نرخ حملونقل هوایی را انجام دهد و در سال سوم آزادسازی قیمتهای حملونقل را اجرایی کند. ما مشاهده میکنیم که رویکرد قانونگذار آزادسازی نرخ حملونقل است.
وی تأکید کرد: اگر این آزادسازی صورت گیرد من به طور جد میگویم که نرخ حملونقل هوایی سقوط میکند چون این نرخ مانند حامل انرژی نیست که بالا رود.
در ادامه خبرنگار دیگری از حمزهزاده پرسید: آیا دولت برای ارزانسازی سفر تسهیلاتی به شما ارائه داده یا خیر؟ رئیس جامعه هتلداران در پاسخ به او گفت: خیر.
حمزهزاده افزود: مشکل ما این است که در کشور ما سفر به صورت عادلانه توزیع نشده و مقاصد محدود است به خاطر همین گردشگری ما صدمه دیده و گران شده است.
وی افزود: ما باید مقاصد سفر را افزایش دهیم تا سفر ارزان شود. من اینجا میگویم که اگر سفرها در زمانی غیر از پیک مسافرتی انجام شود همه عوامل آمادگی دارند تا 50 درصد تخفیف در هزینهها ارائه دهند.
اگر 10 میلیون گردشگر خارجی بیایند، بیکاری ریشه کن می شود
در ادامه مناظره امروز شبکه یک سیما درباره مشکلات صنعت گردشگری ایران به انتشار نظرات مسئولان کشور در این مورد پرداخته شد.
حسن روحانی رئیس جمهور گفته است: در حال حاضر 3.5 میلیون بیکار داریم که اگر 10 میلیون گردشگر وارد شود مشکل بیکاری حل میشود.
مسعود سلطانیفر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مسافران نوروزی به خاطر مشکلات اقتصادی در مدرسهها و منازل استیجاری اقامت کردند.
محمدعلی نجفی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سواد گردشگری از سطح بینالمللی پایینتر است.
محمدشریف ملکزاده، رئیس سابق میراث فرهنگی و گردشگری گفته است: باید سفرها را گروهی برگزار کنیم تا باعث آرامش خانوادهها شود.
اردشیر اروجی، مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامهریزی سازمان میراث فرهنگی نیز گفته است: باید دولت سفرهای ارزان را فراهم کند.
بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی افزود: آماری که مسئولان میراث فرهنگی ارائه میکنند بزرگنمایی است تا مشکلات را در خفا نگه دارند.
الگوی کشور ما گردشگری فرهنگی است
امیرحسین جعفری استاد دانشگاه در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در جلسه که چرا توریستهای خارجی به ایران سفر نکرده یا کم سفر میکنند گفت: شناختی که از ایران در کشورهای خارجی است بر اساس جوسازی بد است. مثلاً در نمایشگاه خارجی آیتیبی در برلین که آژانسها و هتلداران خودشان را معرفی میکردند همین امسال غرفه ایران غرفهای 120 متری بود ولی یک کشور ساده عربی و آفریقایی غرفهای بین هزار تا 2 هزار متری داشت.
وی افزود: کاری انجام ندادهایم که بخواهیم مسافری به ایران بیاید کشور ترکیه در روم و پاریس در حال تبلیغ است ولی ما کاری انجام ندادهایم و باید آقای کرمانی در این خصوص بگوید.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی گفت: سال 2004 در برلین 720 متر نمایشگاه ایجاد کردیم و امسال 120 متر.
بیدگلی، مشاور رئیس اتحادیه هتلداران از بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرسید: آقای بهشتی شما گفتید زیرساختهای سند گردشگری اشکال دارد حالا سازمان گردشگری به عنوان متولی سفر چه برنامههایی برای مردم دارد.
بهشتی پاسخ داد: سازمان میراث فرهنگی باید در ایجاد زیرساختها تلاش کند اما باید نگاه راهبردی داشته باشیم و رسانهها، دانشگاه و دستگاههای مختلف مسئولیت دارند.
وی افزود: در کشور یک گروه طرفدار گردشگری هستند و وقتی صحبت میشود، از ارزش اشتغال و وضعیت این صنعت در کشورهای دیگر صحبت میکنند و مخالفی وجود ندارد که توسعه گردشگری اشتغال ایجاد نمیکند و منکر نیستند بلکه در رسانهها وجود دارند و در آفتاب هستند.
وی ادامه داد: میخواهم این سؤال را مطرح کنم که کشورمان استعداد چه الگویی از گردشگری را داد، مسلماً الگوی ما الگوی گردشگری فرهنگی است که هم بهره فرهنگی و هم بهره اقتصادی دارد.
در پایان مناظره 71 درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی معتقد بودند توسعه زیرساختها و شفافسازی نرخها عامل پیشرفت صنعت گردشگری است.
منبع : فارس نیوز