ارم، باغ بی همتا در شیراز

4.7
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اسرار باغ ایرانی که سر به مهر باقی ماند + تصاویر
05 آذر 1399 10:00
6

قرن های متمادی است که شیراز به شهر گل و بلبل معروف است اما چیزی که شبراز را علاوه بر طبیعت و آب و هوایش  خاص کرده است وجود جاذبه های بی همتای آن است. امروز می خواهیم شما را با یکی از جاذبه های زیبا و فراموش نشدنی آن آشنا کنیم باغ ارم نمونه بارزی از طبیعت زیبای شیراز است.

باغ ارم

باغ ارم، با مساحت 110380 متر مربع تشکیل شده از یک عمارت اصلی سه طبقه که در طبقه زیرین دارای حوض خانه است و طبقات فوقانی از تالارها و ایوان اصلی با دو ستون با گچ بری ها و حجاری های چشم نواز است که بر روی دیوارهای آن نقاشی هایی از از داستان های کهن ایرانی جلب توجه می کند؛

 باغ ارم شیراز

محوطه وسیع و فضای آزاد باغ مجموعه بزرگی از انواع درختان همچون کاج، افرا، سروناز، سپیدار، سیب، گردو، خرمالو، انار، زردآلو، بادام و نارنج را درخود جای داده است  و همچنین گل های  بی نظیری  همانند رز و انواع درختچه های زینتی و راه آب ها و دریاچه مصنوعی نیز در این باغ زیا وجود دارد. مجموعه باغ ارم شیراز در شمال غربی شیراز و در انتهای بلوار ارم واقع شده است.

باغ ارم شیراز

نزدیک به باغ ارم، باغ اناری ( در انتهای خیابان باغ اناری ) و باغ تخت ( در بلوار آزادی ) ، باغ جهان نما و باغ ملی ( در میدان حافظیه ) قرار دارد که می تواند گردش یک روزه مفرحی را برای شما به ارمغان بیاورد. بهترین فصل برای رفتن به باغ ارم، در ایام بهار است که گل های زیبای نسترن و محمدی به بار نشستند و شمشادهای انبوه باغ ، جلوه زیبایی به آن بخشیده اند.

باغ ارم در شیراز

اطلاعاتی دقیقی از این که چه کسی باغ ارم را برای اولین بار بنا کرده وجود ندارد از این رو تاریخ ساخت دقیقی برای آن ثبت نشده است. تنها سند موجود در رابطه با باغ ارم نام بردن از آن در چند سفرنامه است که بر اساس آن‌ها می‌توان قدمت آن را حداقل به قرن‌های دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم را می‌توانید در بخش غربی این مجموعه پیدا کنید که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. باغ ارم به‌گونه‌ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان برای رسیدن به مرکز باغ و محل ساختمان اصلی باید از طول باغ عبور کنند. ساختمان عمارت از سه طبقه با پشت‌بام شیروانی تشکیل شده است و از گچبری تا نقاشی، حجاری، پنجره‌های مشبک آهنی، منبت‌کاری و کاشی‌کاری در تزیینات آن به چشم می‌خورد. این عمارت نمونه بارز ساختمان‌های اواسط دوره قاجار است که با تبعیت از اصول معماری زندیه و صفویه انجام شده است

عمارت اصلی باغ ارم

شیراز باغ ارم

ارم شیراز