جاهای دیدنی اطراف شیراز، فهرستی از مکان های دیدنی و تفریحی

4.4
از 19 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفری در حوالی شهر شکوفه‌های بهارنارنج
25 مرداد 1402 08:00
9

در مورد شیراز و افسون این شهر بسیار شنیده‌ایم و این بیت معروف حافظ شیرازی «خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش، خداوندا نگه دار از زوالش» حجت را بر همگان تمام می‌کند و جای هیچ حرف‌وحدیثی باقی نمی‌گذارد. اما جاهای دیدنی اطراف شیراز را چقدر می‌شناسیم؟ باید بگوییم که دیدنی‌های شهر شکوفه‌های بهارنارنج، باعث شده تا کمی به دیدنی‌های اطراف این شهر کم‌لطفی کنیم. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، به سراغ معرفی سیر تا پیاز جاذبه های اطراف شیراز رفته‌ایم؛ از دیدنی‌های تاریخی که قدمتی به طول تاریخ ایران دارند تا جاذبه‌های طبیعی که حتی در جهان کم‌نظیر هستند. با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز کدامند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم تخت‌جمشید، نقش رستم، نقش رجب، پاسارگاد، شهر باستانی استخر، شهر باستانی گور، شهر باستانی بیشاپور و مجسمه شاپور، بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز از نظر قدمت و جذابیت تاریخی هستند و روستای قلات، روستای دشتک، دشت ارژن، دریاچه مهارلو، دریاچه هفت‌برم، سد درودزن، آبشار مارگون، تنگه رغز، تنگه تیزآب، تنگه دم اسب و پارک ملی بمو بهترین دیدنی های اطراف شیراز از نظر جاذبه‌های طبیعی هستند.

جاذبه‌های تاریخی اطراف شیراز

استان فارس با تاریخی که به 11 قرن پیش‌از میلاد مسیح بازمی‌گردد، جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد که هر‌کدام از آن‌ها می‌تواند به‌تنهایی دلیلی برای سفر به شیراز و اطرافش باشد. در این بخش، ما به سراغ معرفی جاذبه‌های تاریخی اطراف شهر شیراز رفته‌ایم و تاریخچه‌ای مختصر و توضیحات ضروری لازم برای بازدید از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تخت‌جمشید

تخت‌جمشید نمادی از عظمت ایران در طول سالیان است و تقریباً می‌توان با قطعیت گفت این اثر تاریخی باشکوه، یکی از مایه‌های مباهات برای هر ایرانی و یکی از افتخار‌آمیزترین نمادها برای تمدن بشری است. گفتن از جزئیات و قصه‌های هر بخش از این بنا، مثنوی هفتاد مَن است؛ به همین بسنده می‌کنیم که ساخت تخت‌جمشید (در زبان یونانی پرسپولیس به معنای سرزمین پارسه)، 25 قرن پیش در دوره داریوش اول، سومین پادشاه سلسله هخامنشی آغاز شد تا این بنای زیبا و باشکوه، نمادی باشد از عظمت امپراتوری ایران. جزئیات معماری و ساخت تخت‌جمشید، ابتکارات به‌کاررفته در آن و ابداعاتی که تا آن زمان نظیر نداشته‌اند، هنوز هم مایه شگفتی گردشگران است.

تخت‌جمشید در اطراف شیراز و منطقه‌ای به اسم مرودشت قرار گرفته است که فاصله‌ای 52 کیلومتری با شهر شیراز دارد. علت انتخاب مرودشت از جانب پادشاهان سلسله هخامنشی برای احداث چنین بنای باشکوهی، قرار گرفتن مرودشت در مجاورت کوه‌ها و جلگه‌ها و آب‌و‌هوای مطبوع این منطقه بوده است. توصیه می‌کنیم سر زدن به این جای دیدنی اطراف شیراز را به وقتی موکول کنید که در نهایت حوصله و آزادی عمل باشید؛ چرا‌که تماشا و دقت در جزئیات تخت‌جمشید، حوصله و زمان زیادی می‌طلبد که البته به لذت وصف‌ناپذیرش می‌ارزد.

  • آدرس تخت‌جمشید: شهرستان مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت

  • فاصله تخت‌جمشید از شیراز: 60 کیلومتر

  • ساعت بازدید از تخت‌جمشید: 8 صبح تا 5 عصر

  • قیمت بلیط ورودی تخت‌جمشید: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق تخت‌جمشید روی نقشه

lastsecond تخت.jpg
نمایی از تخت‌جمشید
lastsecond.jpg
نمایی ازقسمت‌های مختلف تخت‌جمشید

نقش رستم

اگر به‌دنبال تونل زمانی برای گم شدن در تاریخ هستید، نقش رستم در اطراف شیراز، ایستگاه مناسبی برای شماست؛ چرا‌که در این اثر، ردپای سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را می‌توانید دنبال کنید. نقش رستم در فاصله 6 کیلومتری از تخت‌جمشید قرار گرفته و شامل آرامگاه‌های تاریخی، کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های باستانی است. وجه تسمیه نام‌گذاری این مکان هم از‌این‌رو است که بر‌اساس افسانه‌ها، اینجا محل نبرد و رویارویی دو پهلوان اسطوره‌ای شاهنامه، رستم و اسفندیار بوده است.

  • آدرس نقش‌ رستم: شهرستان مرودشت، روستای زنگی‌آباد

  • فاصله نقش‌ رستم از شیراز: 68 کیلومتر

  • ساعت بازدید از نقش‌ رستم: 8 صبح تا 5 عصر

  • قیمت بلیط ورودی نقش‌ رستم: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق نقش رستم روی نقشه

lastsecondrostam.jpg
نقش رستم

نقش رجب

نقش رجب، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز محسوب می‌شود که در شهرستان مرودشت قرار گرفته است. نقش رجب به دوره ساسانیان تعلق دارد و از حیث زیبایی و شکوه خیره‌کننده است. نقش رجب که به نقش شهریاران هم معروف است، شامل چهار سنگ‌نگاره با نام‌های مجلس اول، دوم و سوم و کتیبه کرتیر است. مجلس اول، شامل نقوشی از یک جشن با حضور شاه و درباریان است، مجلس دوم نقوشی از مراسم تاج‌گذاری اردشیر بابکان، مجلس سوم تاج‌گذاری شاپور اول و کتبیه کرتیر، نقوشی از موبدی زرتشتی به همین نام است.

  • آدرس نقش رجب: شهرستان مرودشت، جاده مرودشت‌سارویی
  • فاصله نقش رجب از شیراز: 66 کیلومتر
  • ساعت بازدید از نقش رجب: 8 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط ورودی نقش رجب: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق نقش رجب روی نقشه

lastsecondrajab.jpg
نقش رجب

مجموعه پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد در جاده شیراز‌اصفهان قرار گرفته و یکی از دیدنی های اطراف شیراز محسوب می‌شود. مهم‌ترین علت شهرت پاسارگاد، یادمان کورش کبیر در این مکان است؛ اما باید بگوییم که قدمت این بنا به پیش‌از سلسله هخامنشیان برمی‌گردد و اینجا علاوه‌بر آرامگاه کورش کبیر، شامل کاخ‌ها و باغ‌های متعددی می‌شده که امروز چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. البته درباره اینکه اینجا فقط یادمانی برای کورش بوده یا واقعاً آرامگاهش است، هنوز میان باستان‌شناسان اختلاف نظر وجود دارد.

مقبره کوروش در دشتی بی‌انتها با معماری که تلفیقی از معماری ایرانی، مصری و یونانی است، شکوه و اتمسفر خاص و گیرایی به این مکان باستانی داده که توصیفش را مشکل می‌کند. بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر به شیراز سفر کردید، بازدید از پاسارگاد را به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز از دست ندهید.

  • آدرس پاسارگاد: سعادت شهر، کیلومتر 20 جاده اصفهان

  • فاصله پاسارگاد از شیراز: 135 کیلومتر

  • ساعت بازدید از پاسارگاد: 8 صبح تا 5 عصر

  • قیمت بلیط ورودی پاسارگاد: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق پاسارگاد روی نقشه

lastsecond پاسارگاد.jpg
پاسارگاد

شهر باستانی گور (فیروزآباد)

شهر باستانی گور در منطقه فیروزآباد، یکی از مکان های دیدنی اطراف شیراز است و جزو اولین شهرهای ایران با پلان هندسی محسوب می‌شود و این شهر را با عنوان اولین شهر دایره‌ای ایران هم می‌شناسند. شهر گور در زمان هخامنشیان، شهری پررونق و آباد بوده است؛ اما تنها جذابیت شهر گور فرم هندسی آن نیست. رصدخانه، قلعه دختر، کاخ اردشیر بابکان و پل مهر نرسه گوشه‌ای از دیدنی‌های این شهر باستانی است. اگر به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه‌مند باشید، شهر گور می‌تواند شما را مبهوت خود کند.

  • آدرس شهر باستانی گور فیروزآباد: 5 کیلومتری غرب شهر فیروزآباد

  • فاصله شهر باستانی گور فیروزآباد از شیراز: 110 کیلومتر

  • ساعت بازدید از شهر باستانی گور فیروزآباد: 8 صبح تا 8 شب

  • قیمت بلیط ورودی شهر باستانی گور فیروزآباد: 3 هزار تومان

موقعیت دقیق شهر باستانی گور روی نقشه

lastsecond گور شهر.jpg
شهر باستانی گور

شهر باستانی استخر

شهر باستانی استخر (اصطخر)، یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است و یکی از تاریخی‌ترین نقاط ایران محسوب می‌شود. نام این شهر از کلمه ستخر به معنای دژ محکم می‌آید و علت این نام‌گذاری هم موقعیت استراتژیک این شهر موقع جنگ بوده است. شهر تاریخی استخر، شهری امن، آباد و پررونق بوده که در‌حال‌حاضر از آن آبادی و رونق، فقط مختصر آثاری از ستون‌ها و دروازه‌هایش باقی مانده است؛ اما اگر سیر‌و‌سیاحت در تاریخ برای شما جذاب است، سر زدن به استخر را به شما توصیه می‌کنیم.

  • آدرس شهر باستانی استخر: شهرستان مرودشت

  • فاصله شهر شهر باستانی استخر از شیراز: 70 کیلومتر

  • ساعت بازدید از شهر باستانی استخر: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی شهر باستانی استخر: رایگان

موقعیت دقیق شهر باستانی استخر روی نقشه

lastsecondestakhr.jpg

شهر باستانی استخر

شهر باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور را هم باید به لیست دیدنی های اطراف شیراز اضافه کرد. استان فارس به‌عنوان کانون چندین سلسله مهم در تاریخ ایران، دیدنی‌های بسیاری دارد که شاید زیر سایه تنوع جاهای دیدنی شیراز، کمتر شناخته شده‌اند. شهر بیشاپور با وسعت 200 هکتار، در کنار دره چوگان بنا شده و قدمت آن به سلسله ساسانیان بازمی‌گردد و وجه تسمیه نام‌گذاری‌اش، تأسیس این شهر توسط پادشاه شاپور اول است و بیشاپور به معنای شاپور نیک‌سیرت است. از دیدنی‌های این شهر باستانی می‌توان به آثار حجاری‌ها و سنگ‌نگاره‌های دوره ساسانی، معبد آناهیتا، تالار تشریفات و بازمانده‌های کاخ والرین اشاره کرد.

  • آدرس شهر باستانی بیشاپور: شهر کازرون، جاده قائمیه کازرون

  • فاصله شهر باستانی بیشاپور از شیراز: 143 کیلومتر

  • ساعت بازدید از شهر باستانی بیشاپور: 8 صبح تا 6 عصر

  • قیمت بلیط ورودی شهر باستانی بیشاپور: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق شهر باستانی بیشاپور روی نقشه

lastsecondbishapoor.jpg
شهر باستانی بیشاپور

کاخ ساسانی سروستان

کاخ سروستان، چهارتاق و کاخ ساسانی، در واقع هر سه اسم، از جاهای دیدنی اطراف شیراز هستند که قدمت‌شان به دوره پادشاهی بهرام گور، از پادشاهان سلسله ساسانیان بازمی‌گردد. در معماری این کاخ، از مصالحی مثل سنگ و آجر و گچ استفاده شده و در عین سادگی، این بنا بسیار دیدنی است. اما لازم به ذکر است که از نظر نگهداری، این بنا در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و امکانات مناسبی در اطراف این بنا برای رفاه حال مسافران نیست.

  • آدرس کاخ ساسانی سروستان: 9 کیلومتری جنوب غربی سروستان، روستای نظرآباد

  • فاصله کاخ ساسانی سروستان از شیراز: 100 کیلومتر

  • ساعت بازدید از کاخ ساسانی سروستان: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی کاخ ساسانی سروستان: رایگان

موقعیت دقیق کاخ ساسانی سروستان روی نقشه

lastsecondسروستان.jpg
کاخ ساسانی سروستان

مجسمه و غار شاپور

غار شاپور از آن دسته جاهای دیدنی اطراف شیراز است که هم ارزش تاریخی دارد و هم جاذبه طبیعی محسوب می‌شود. قرار گرفتن مجسمه‌‌ای از شاپور اول در این غار که خود به‌تنهایی یک شاهکار پیکرتراشی و مجسمه‌سازی محسوب می‌شود، باعث شده اینجا به این اسم شهرت پیدا کند. مجسمه شاپور 6 متر طول و بیش از 1700 سال قدمت دارد. علاوه‌بر این مجسمه، غار شاپور از حیث ویژگی‌های طبیعی هم غاری منحصر‌به‌فرد و دیدنی است.

  • آدرس مجسمه و غار شاپور: 15 کیلومتری جنوب شرقی کازرون، بخش آباده

  • فاصله غار و مجسمه شاپور از شیراز: 147 کیلومتر

  • ساعت بازدید از مجسمه و غار شاپور: 8 صبح تا 8 شب

  • قیمت بلیط ورودی مجسمه و غار شاپور: 3 هزار تومان

موقعیت دقیق غار و مجسمه شاپور روی نقشه

lastsecondشاپور.jpg
مجسمه 6 متری شاپور
lastsecondshapoor.jpg
غار و مجسمه شاپور

بند بهمن

یکی از دیدنی های اطراف شیراز، بند باستانی بهمن است که بیشتر از 25 قرن قدمت دارد و روی رودخانه قره‌آغاج ساخته شده است. علت گذاشتن نام بهمن روی این بند، این است که آن را منسوب به بهمن پسر اسفندیار می‌دانند. طول این بند 130 کیلومتر و ارتفاعش 9 متر است و چه از‌نظر مصالح و چه از‌نظر ساختار فنی، کم‌نظیر است.

  • آدرس بند بهمن: شهرستان کوار، رودخانه قره آغاج

  • فاصله بند بهمن از شیراز: 59 کیلومتر

  • ساعت بازدید از بند بهمن: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی بند بهمن: رایگان

موقعیت دقیق بند بهمن روی نقشه

lastsecondbahman.jpg
نمایی از بند بهمن

جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز

اگر تا‌به‌حال فکر می‌کردید که دیدنی های اطراف شیراز فقط به جاذبه‌های تاریخی محدود می‌شود، باید بگوییم این تصور اشتباه است؛ شما در انتخاب از بین جاهای دیدنی اطراف شیراز با تنوع زیادی رو‌به‌رو هستید و با هر سلیقه‌ای که به این شهر و اطرافش سفر کنید، نقطه‌ای جذاب و دیدنی برای تفریح و وقت‌گذرانی پیدا می‌کنید. در ادامه، به معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز آن هم از نوع جاذبه‌های طبیعی می‌پردازیم.

روستای قلات

روستای قلات، یک دهکده تفریحی اطراف شیراز است که حتی در فصول گرم سال هم آب‌و‌هوایی به‌غایت دل‌چسب و مطبوع دارد. روستای قلات شیراز در نزدیکی کوهی به نام کوه سرخ قرار گرفته که رودخانه قره‌آغاج هم از همین کوه سرچشمه می‌گیرد و از روستای قلات عبور می‌کند. آب‌و‌هوای خوش، تنها حسن قلات نیست؛ قدمت این روستا به بیش از 1000 سال پیش باز‌می‌گردد و بازمانده‌های این تاریخ طویل را هنوز هم می‌توان در کوچه‌پس‌کوچه‌های اینجا دید. قدم زدن در بافت تاریخی این روستا هم می‌تواند خود یکی از جاذبه های اطراف شیراز باشد.

  • آدرس روستای قلات: شهر شیراز، دهستان دراک، روستای قلات

  • فاصله روستای قلات از شیراز: 36 کیلومتر

  • ساعت بازدید از روستای قلات: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی روستای قلات: رایگان

موقعیت دقیق روستای قلات روی نقشه

lastsecondقلات.jpg
روستای قلات

روستای دشتک

وقتی صحبت از جاهای دیدنی اطراف شیراز باشد، خواه‌نا‌خواه نام روستای دشتک هم به میان می‌آید. طبق تحقیقات باستان‌شناسان، قدمت این دهکده تفریحی اطراف شیراز به دوره هخامنشیان باز‌می‌گردد و علت نام‌گذاری این روستا هم قرار گرفتنش در دشتی کوچک است. بافت پلکانی روستا، آب‌و‌هوای به‌غایت مطبوع، چشمه‌های خروشان و درختان سبز و کهن‌سال را هم باید به جذابیت دشتک اضافه کرد.

اگر در سفر خود به روستای دشتک سر زدید، علاوه‌بر بازدید از بقعه امامزاده فخرالدین و تماشای چنار 400 ساله‌ای که در کنار این امامزاده سر به آسمان کشیده، توصیه می‌کنیم از محصولات طبیعی این روستا مثل بادام و گردو هم خرید کنید و با خود سوغات ببرید.

  • آدرس روستای دشتک: شهرستان مرودشت، دهستان ابرج

  • فاصله روستای دشتک از شیراز: 110 کیلومتر

  • ساعت بازدید از روستای دشتک: 25 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی روستای دشتک: رایگان

موقعیت دقیق روستای دشتک روی نقشه

lastseconddashtak.jpg
روستای دشتک

دشت ارژن

دشت ارژن یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که اگر اهل طبیعت‌گردی، عکاسی و یک تیر و دو نشان زدن باشید، می‌تواند برای شما مقصدی عالی باشد. این دشت با مساحتی حدود 90 کیلومتر در مجاورت کوه‌های زاگرس قرار گرفته و ‌علاوه‌بر داشتن آب‌و‌‌هوای مطلوب، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی را هم در خود جای داده است. در نزدیکی دشت ارژن، دریاچه ارژن هم قرار گرفته و زیبایی مضاعفی به این مکان بخشیده است.

دشت ارژن علاوه بر ارزش طبیعی خود، ارزش تاریخی هم دارد، چرا‌که از اینجا به‌عنوان تفرجگاه شاهان هخامنشی یاد شده و در شاهنامه حکیم فردوسی هم از این دشت بسیار نام برده شده است. اگر هم که علاقه‌مند به عکاسی باشید، مناظر این دشت و اطرافش برای شما حکم گنجی گران‌بها را دارد و لذت سفر شما به این دشت را دوچندان می‌کند.

  • آدرس دشت ارژن: حد فاصل شیراز و کازرون

  • فاصله دشت ارژن از شیراز: 80 کیلومتر

  • ساعت بازدید از دشت ارژن: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی دشت ارژن: رایگان

موقعیت دقیق دشت ارژن روی نقشه

lastsecondarzhan.jpg
نمایی زیبا از دشت ارژن

دریاچه مهارلو

دریاچه یا تالاب مهارلو یکی از مکان های دیدنی اطراف شیراز است که شهرت و آوازه‌ای جهانی دارد. این دریاچه را با رنگ صورتی منحصر‌به‌فردش به یاد می‌آورند. مهارلو در فصول سرد سال آبی رنگ است؛ اما با گرم شدن هوا و بالا رفتن غلظت نمک و تابش شدید نور خورشید، جلبکی ارزشمند در این دریاچه شروع به رشد و تکثیر می‌کند که دونالیلا سالینا نام دارد. این جلبک برای محافظت از خودش در برابر نور شدید خورشید، ماده‌ای سرخ رنگ تولید می‌کند و همین رنگدانه‌ها علت صورتی بودن دریاچه مهارلو است.

دریاچه مهارلو از چندین جهت اهمیت ویژه‌ای دارد، اول اینکه منبعی برای تأمین نمک استان فارس است، دوم اینکه این دریاچه محلی برای رشد جلبک دونالیلا سالینا است که به‌عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از داروها و لوازم آرایشی کاربرد دارد و سوم اینکه اینجا زیستگاه پرندگانی مثل فلامینگو، کاکایی، گیلانشاه و مرغابی است.

  • آدرس دریاچه مهارلو: جنوب شرق شیراز، جاده شیراز به فسا

  • فاصله دریاچه مهارلو از شیراز: 36 کیلومتر

  • ساعت بازدید از دریاچه مهارلو: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی دریاچه مهارلو: رایگان

دریاچه‌های رنگی ایران

موقعیت دقیق دریاچه مهارلو روی نقشه

lastsecondmaharloo.jpg
دریاچه مهارلو

دریاچه هفت‌برم

دریاچه هفت‌برم یکی از دیدنی های اطراف شیراز و یکی از اکوسیستم‌های مهم ایران محسوب می‌شود. برم، به معنای دریاچه است و هفت‌برم شامل چهار آبگیر دائمی و سه آبگیر فصلی است و در دسته‌بندی دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار می‌گیرد. اگر از علاقه‌مندان به پرنده‌نگری باشید، دریاچه هفت‌برم می‌تواند شما را مجذوب خود کند، چرا‌که اینجا زیستگاه بسیاری از پرندگان آبزی مهاجر است. عکاسی، ماهیگیری و پیک‌نیک هم از تفریحاتی است که می‌توانید در هفت‌برم تجربه‌شان کنید.

  • آدرس دریاچه هفت‌برم: جاده شیراز به کازرون

  • فاصله دریاچه هفت‌برم از شیراز: 78 کیلومتر

  • ساعت بازدید از دریاچه هفت‌برم: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی دریاچه هفت‌برم: رایگان

موقعیت دقیق دریاچه هفت‌برم روی نقشه

lastsecondhaftbarm.jpg
دریاچه هفت‌برم

سد درودزن

سد درودزن یکی از دیدنی های اطراف شیراز است و لقب قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. سد درودزن آب آشامیدنی شیراز و مرودشت را تأمین می‌کند. در حدود 2400 سال پیش، سدی برای آبیاری مزارع در همین محدوده ساخته بودند که با نام سد داریوش شهرت داشت و بعدها در محل بقایای همان سد داریوش، سد جدید درودزن ساخته شد. اگر به‌دنبال جایی خوش‌آب‌و‌هوا برای پیک‌نیک هستید، محوطه اطراف این سد انتخاب خوبی است.

  • آدرس سد دروردزن: شهرستان مرودشت، جاده درودزن

  • فاصله سد درودزن از شیراز: 110 کیلومتر

  • ساعت بازدید از سد درودزن: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی سددرودزن: رایگان

موقعیت دقیق سد درودزن روی نقشه

lastseconddoorood.jpg
سد درودزن

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور ماست که در مرز بین دو استان فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد واقع شده است. آبشار مارگون از چشمه‌های جوشان داخل کوه سرچشمه می‌گیرد و به همین علت هم لقب بلندترین آبشار چشمه‌ای ایران را از آن خود کرده است. در گرم‌ترین روزهای سال، دمای اطراف آبشار مارگون از 10 درجه بالاتر نمی‌رود و تابستان، بهترین فصلی است که می‌توانید به خنکا و زیبایی مارگون پناه ببرید. علاوه‌بر لذت تماشا و استفاده از هوای دل‌چسب اطراف این آبشار، شما فرصت تجربیات دیگری مثل غارنوردی، عکاسی و آب‌بازی را هم در اینجا خواهید داشت.

  • آدرس آبشار مارگون: شهر سپیدان، 50 کیلومتری شمال سپیدان، روستای مارگون

  • فاصله آبشار مارگون از شیراز: 250 کیلومتر

  • ساعت بازدید از آبشار مارگون: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی آبشار مارگون: 40 هزار تومان

موقعیت دقیق آبشار مارگون روی نقشه

lastsecondمارگون.jpg
آبشار مارگون

تنگه رغز

عروس تنگه‌های ایران، این لقبی است که به تنگه رغز، به‌عنوان یکی از جاذبه های اطراف شیراز داده‌اند و رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. دیواره‌های عظیم رغز، صدای فرود آمدن آب آبشار، حوضچه‌های آب زلال و شفاف و جست‌و‌خیز ماهی‌‌ها، همه از جذابیت‌های این عروس تنگه‌های ایران است.

آبی که در تنگه رغز جریان دارد از چشمه‌ای در دل جنگل سرچشمه می‌گیرد و همین آب زلال ده‌ها آبگیر، حوضچه و آبشار را ایجاد می‌کند. عمق بعضی از حوضچه‌های رغز به 20 متر می‌رسد و می‌توانید به‌وضوح زیست آبزیان را در آن‌ها ببینید و لذت ببرید. لازم به ذکر است که همراه داشتن تجهیزات، راهنمای آشنا به محل، نداشتن ترس از ارتفاع و آشنایی با شنا، از ضروری‌ترین اقدامات پیش از سفر به تنگه رغز است.

  • آدرس تنگه رغز: بخش فسارود، 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب

  • فاصله تنگه رغز از شیراز: 250 کیلومتر

  • ساعت بازدید از تنگه رغز: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی تنگه رغز: رایگان

موقعیت دقیق تنگه رغز روی نقشه

lastsecondraqaz.jpg
تنگه رغز

تنگ تیزآب

تنگ تیزآب یکی از جاذبه های اطراف شیراز است که حیف است دیدن آن را از دست بدهید. در تنگه تیزآب سپیدان رودخانه‌ای از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد که اگر ادوات و ابزارهایی را که برای ماهیگیری نیاز است، همراه داشته باشید، می‌توانید شانس خود را امتحان کنید و از این رودخانه ماهی بگیرید که هم فال است و هم تماشا. بهترین فصل سر زدن به تنگ تیزآب تابستان است، چراکه در اوج گرما، هوای اینجا خنک و دل‌چسب است.

  • آدرس تنگ تیزآب: شهرستان سپیدان، جاده سپیدان به یاسوج

  • فاصله تنگ تیزآب از شیراز: 130 کیلومتر

  • ساعت بازدید از تنگ تیزآب: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی تنگ تیزآب: رایگان

موقعیت دقیق تنگ تیزآب روی نقشه

lastsecondtizab.jpg
تنگ تیزآب

تنگ دم اسب

یکی از زیباترین جاذبه های اطراف شیراز، تنگه دم اسب است که اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشید، این جاذبه می‌تواند شما را مبهوت و مجذوب خود کند. این تنگه در منطقه کوهمره سرخی قرار گرفته و از آبشاری سرچشمه می‌گیرد که شبیه به دم اسب است و همین تشابه هم علت نام‌گذاری این تنگه شده است. فارغ از چشم‌اندازهای کم‌نظیر و هوای مطبوع، شما در این تنگه امکان قایق‌سواری در رودخانه خروشان و تجربه ماجراجویی در دل طبیعت را خواهید داشت و مسیری هم که طی می‌کنید تا به آبشار برسید، پر از سبزی و درختان سر‌به‌فلک‌کشیده بلوط است.

  • آدرس تنگ دم اسب: روستای کره بس

  • فاصله تنگ دم اسب از شیراز: 63 کیلومتر

  • ساعت بازدید از تنگ دم اسب: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی تنگ دم اسب: رایگان

موقعیت دقیق تنگ دم اسب روی نقشه

lastseconddom.jpg
تنگ دم اسب

تنگه هایقر

تنگه هایقر یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که طول آن 8 کیلومتر و عمقش 450 متر است و رودخانه قره‌آغاج در بستر آن جریان دارد. ازنظر زیبایی، تنگه هایقر را به تنگه گرند کنیون آمریکا تشبیه می‌کنند. پستی‌وبلندی‌های این تنگه، مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و امکان تجربه تفریحات جذابی مثل قایق‌سواری، آب‌تنی، عکاسی و صخره‌نوردی، این تنگه را به یکی از محبوب‌ترین دیدنی های اطراف شیراز تبدیل کرده است.

  • آدرس تنگه هایقر: شهرستان فیروز‌آباد

  • فاصله تنگه هایقر از شیراز: 147 کیلومتر

  • ساعت بازدید از تنگه هایقر: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی تنگه هایقر: رایگان

موقعیت دقیق تنگه هایقر روی نقشه

lastsecond تنگه هایقر.jpg
تنگه هایقر

تنگ بستانک

تنگ بستانک یکی از دیدنی‌ترین نقاط اطراف شیراز است که به آن لقب بهشت گمشده را داده‌اند. ییلاق سبز و خرمی که پر از آبشارها و رودهای روان است و هر بیننده‌ای را مجذوب زیبایی خود می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر قصد بازدید از روستای دشتک را داشتید، به تنگ بستانک هم حتماً سر بزنید، چون از حیث مسافت، این دو دهکده تفریحی اطراف شیراز به‌هم نزدیک هستند.

  • آدرس تنگ بستانک: شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز

  • فاصله تنگ بستانک از شیراز: 134 کیلومتر

  • ساعت بازدید از تنگ بستانک: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ورودی تنگ بستانک: رایگان

موقعیت دقیق تنگ بستانک روی نقشه

lastsecondbostanak.jpg
تنگ بستانک

پارک ملی بمو

در بین جاهای دیدنی اطراف شیراز، پارک ملی بمو کمتر شناخته شده است. این پارک با مساحت 100 هزار هکتاری در سال 1341 ایجاد شد. پارک ملی بمو در واقع محلی حفاظت شده و شکار ممنوع است که در آن چشم‌انداز‌های بدیع و بکر و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را می‌توانید ببینید. لازم به ذکر است که در ابتدای محوطه پارک ملی بمو، موزه حیات وحشی وجود دارد که می‌توانید حیوانات بومی منطقه را به‌شکل تاکسیدرمی شده ببینید.

  • آدرس پارک ملی بمو: استان فارس، 30 کیلومتری شیراز

  • فاصله پارک ملی بمو از شیراز: 37 کیلومتر

  • قیمت بلیط ورودی پارک ملی بمو: رایگان

موقعیت دقیق پارک ملی بمو روی نقشه

lastsecondbemo.jpg
پارک ملی بمو

پارک کوهستانی دراک 

کوه دراک، در امتداد رشته کوه زاگرس قرار دارد و یکی از کوه‌های نام‌آشنای شیراز در بین کوه‌نوردان است. با تصمیم شهرداری در سال 1392 در اطراف کوه دراک پارکی احداث و اینجا به پارک کوهستانی دراک تبدیل شد. از امکانات این پارک، زیپ لاین، پل معلق، وسایل و زمین‌بازی برای کودکان، اقامتگاه، پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق، دریاچه مصنوعی و کافه و رستوران است. البته توصیه ما به شما این است که اگر در این سفر هوس چشیدن غذاهای سنتی و لذیذ شیراز و فارس را کردید، سری به مطلب بهترین رستوران‌های شیراز بزنید تا مبادا بی‌گدار به آب بزنید و در تصمیم‌گیری دچار اشتباه شوید.

  • آدرس پارک کوهستانی دراک: شهر شیراز، ابتدای بزگراه حسینی الهاشمی

  • فاصله پارک کوهستانی دراک از شیراز: 27 کیلومتر

  • ساعت بازدید از پارک کوهستانی دراک: 8 صبح تا 11 سب

  • قیمت بلیط ورودی پارک کوهستانی دراک: رایگان

موقعیت دقیق پارک کوهستانی دراک روی نقشه

lastsecondderak.jpg
پارک کوهستانی دراک

پیست اسکی پولاد‌کف سپیدان

در بین جاهای دیدنی اطراف شیراز، آن‌قدری تنوع وجود دارد که حتی اگر به‌دنبال محلی برای اسکی کردن در استان‌ جنوبی و نسبتاً گرمی مثل فارس باشید، باز دست خالی نمی‌مانید. پیست اسکی پولاد‌کف سپیدان یکی از جاذبه های اطراف شیراز است که علاقه‌مندان به ورزش اسکی احتمالاً نام آن را شنیده باشند. در‌ واقع پیست اسکی پولاد‌کف، دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران و اولین پیست اسکی در جنوب کشور است. تله‌کابین، تله‌اسکی، موتور برفی و آموزش اسکی از امکانات این پیست است و برای اقامت هم جای هیچ نگرانی نیست؛ چراکه هتل 4 ستاره پولادکف آماده پذیرایی و میزبانی از شماست.

اگر تصمیم گرفتید که به پیست اسکی پولادکف سر بزنید، بازدید از جاهای دیدنی سپیدان را از قلم نیندازید، چون این شهر کوچک در اطراف شیراز خود به‌تنهایی می‌تواند یک مقصد تمام‌عیار باشد. سپیدان در دل کوه‌های زاگرس قرار گرفته و آب‌و‌هوایی دل‌چسب و خنک حتی در تابستان دارد و چشمه‌ها، رودها و آبشار‌های زیبای این شهر می‌تواند برای طبیعت‌گردان بسیار وسوسه‌کننده و جذاب باشد.

  • آدرس پیست اسکی پولادکف سپیدان: جاده شیرازسپیدان

  • فاصله پیست اسکی پولادکف سپیدان از شیراز: 116 کیلومتر

  • ساعت بازدید از پیست اسکی پولادکف سپیدان: 8 صبح تا 5 عصر

  • قیمت بلیط ورودی پیست اسکی پولادکف: ورودی برای هر ماشین سواری 56 هزار تومان، قیمت بلیط تله‌کابین 130 هزار تومان، قیمت اجاره تجهیزات اسکی 200 هزار تومان، قیمت بالابر 250 هزار تومان

موقعیت دقیق پیست اسکی پولادکف سپیدان روی نقشه

lastsecondاسکی.jpg

پیست اسکی پولادکف سپیدان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نظریان

سخن آخر

تقریباً همه مسافران شهر افسونگر شیراز، در زیبایی و کم‌نظیری جاذبه‌های این شهر اتفاق‌نظر دارند؛ اما تمرکز روی مرکز استان باعث شده تا از مکان های دیدنی اطراف شیراز غافل بمانیم. ما به سهم خودمان سعی کردیم شما را ترغیب کنیم تا در سفرهای آتی، جاذبه های اطراف شیراز را هم از دست ندهید. تجربه شما از سفر به این شهر و بازدید از دیدنی‌ های اطراف شیراز چیست؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.