ترکیه به گردشگران ایران و روسیه 6 میلیون دلار کمک میکند

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
03 اسفند 1393 00:00
0

دریک اقدام حمایتی از صنعت گردشگری دولت ترکیه برای حفظ بازار گردشگری خود درایران و روسیه در شرایط کاهش قیمت جهانی نفت، به تمام هواپیماهای مسافربری که از روسیه وایران به ترکیه سفر می‌کنند، کمک هزینه سوخت اعطا می کند.

به گزارش" حریت" طبق این تصمیم ترکیه با اختصاص مبلغ 6 میلیون دلار به تمام مسافران از کشورهای ایران و ترکیه طی دو ماه آینده در تامین هزینه سوخت هواپیماهای آن ها مشارکت میکند.

دولت ترکیه اعلام کرده است که این کمک‌های مالی، بخشی از اقداماتی است که با هدف افزایش درآمد گردشگری ترکیه در شرایط بروز مشکلات اقتصادی در کشورهای همسایه به ویژه بروز بحران اقتصادی درروسیه وکاهش ارزش روبل، طراحی وانجام می‌شود. این کمک های مالی به دو موسسه تورگردانی و خطوط هوایی تعلق می‌گیرد.

طبق همین گزارش به نقل از" احمد داوداوغلو" نخست وزیرترکیه، وزارتخانه های مربوط ، طی جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، تصمیم گرفتند که با توجه به بروز نگرانی‌های جاری ناشی از کاهش ثبت نام‌ها و سفر مسافران ازدو کشور این لایحه را به عنوان راه کارفوری مطرح کنند.

او با اشاره به روند افزایش لغو سفر ایرانیان و روس‌ها در ماه های گذشته گفت:«گردشگری یکی از صنایع مهم و بنیادین در ترکیه است اما امسال ما با مشکلات جدی مواجهیم و این کمک مالی ونیز افزایش تسهیلات ویزا می‌تواند از لغو شدن پروازها و رزوها جلوگیری کند.»

درهمین راستا "محمت ارتسوی" مدیر آژانس تورگردانی ارتسوی" می‌گوید:« تصمیم کمک مالی 6000 دلاری ترکیه به معنی مشارکت در تامین نیمی از هزینه سوخت هواپیما با اندازه متوسط برای مدت دو ماه است. اما کمک به تامین هزینه سوخت حلال همه مشکلات نیست و شرکت های هوایی و موسسات تورگردانی نیز باید خود مسئولیت خود را نیز به عهده بگیرند زیرا در هر حال اساسا آن‌ها هستندکه می توانند گردشگران روس را به ترکیه بیاورند. اما حمایت مالی می‌تواند توجه آن هارا به ترکیه متمرکز کند.»

" بشاران اولیسوی" رییس اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه نیز اعلام کرد که این اقدام دولت انتظارات صنعت گردشگری را در شرایط دشوار کنونی برآورده کرده است.

بشاران اولسوی افزود:«هرچند که بحران جاری در اروپا به معنی فرصت در ترکیه می‌تواند باشد اما افت قیمت جهانی نفت اثر مستقیمی بر قیمت بلیت هواپیماهای دو کشور ایران وروسیه و افزایش هزینه سفر مسافران داشته است.

اوگفت:«طرح های حمایتی دولت به معنی حمایت از موسسات تورگردانی است انی اثر مستقیمی برقیمت مصرف کننده دارد ولی درعین حال باید نسبت به افزایش تسهیلات سفر بدون گذرنامه از مرزهای ایران و روسیه نیز توجه بیشتری کنیم. هرچند که این موضوعی دوجانبه است و به توافق دولت های ایران و روسیه وابسته است.»

با این حال برخی رهبران وفعالان این صنعت با توجه به وجود برخی مشکلات امنیتی وناآرامی های جاری درکشورهای همسایه، امکان اجرای طرح سفرهای بدون گذرنامه میان کشورها را درشرایط کنونی ناممکن می‌دانند.

ترکیه سالانه 4.4 میلیون گردشگر از روسیه و دست کم 2 میلیون گردشگر از ایران دارد. درآمد گردشگری ترکیه در سال گذشته با 6.2 درصد رشد، از مرز 34.3 میلیارد دلار گذشت . این میزان به معنی 7.65 میلیارد دلار بیشتر تنها در 4 ماه آخر سال نسبت به مدت مشابه درسال 2013 است.



منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.