به تازگی 13 فروند بوئینگ 400ـ737 خریداری شده است که 3 فروند آن متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین، 2 فروند متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان و 8 فروند متعلق به شرکت هواپیمایی «نسیم» است که فعلا دو فروند آن فردا شب وارد کشور می شود.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ یک منبع آگاه اظهار داشت: روز هشتم آبان ماه امسال، یک فروند هواپیمای AVRO از نسل هواپیماهای BAE انگلیسی وارد کشور شد که توسط شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده است.
وی افزود: همچنین دو فروند بوئینگ 400ـ737، تا فردا شب از یک کشور اروپایی وارد کشور می شود. این دو فروند بوئینگ 737 توسط یک ایرلاین جدید به نام «نسیم» به مدیریت مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه های کشور که به تازگی تأسیس شده، خریداری شده است.
و وی با بیان اینکه مرکزیت ایرلاین مذکور در اصفهان است، اظهار داشت: شرکت هواپیمایی «نسیم» 8 فروند هواپیما خریداری کرده است که 2 فروند آن تا فردا شب وارد کشور می شود. شرکت هواپیمایی «نسیم» حاصل جوینت گروهی از آژانس هایی است که بیش ترین چارتر مسیر نجف را آن ها انجام می دهند؛ در حال حاضر ایرلاین مذکور با نام تجاری «بهشت نسیم امین» چارتر می کند.
وی افزود: این شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که تا 22 بهمن ماه امسال پروازهای خود را راه اندازی خواهد کرد، اما به نظر می رسد فروش بلیت آنها به ایام نوروز 95 برسد. شرکت هواپیمایی «نسیم» برنامه ریزی کرده است هر دو ساعت یک پرواز در مسیر مشهد داشته باشد تا اگر کسی هم پرواز خود را از دست داد، با پرواز بعدی بدون پرداخت هزینه اضافی جا به جا شود.
وی با اشاره به خرید 13 فروند بوئینگ 737 برای کشور توضیح داد: در واقع 13 فروند بوئینگ 400ـ737 خریداری شده است که 3 فروند آن به شرکت هواپیمایی کاسپین می رسد، 2 فروند از این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان و 8 فروند متعلق به شرکت هواپیمایی «نسیم» است.
وی با بیان اینکه بوئینگ های 737 هواپیماهای بسیار بهره وری است، گفت: این هواپیما در یکی از این شرکت های هواپیمایی ایران، روزانه 10 تا 11 ساعت پرواز می کند و این بسیار مطلوب است، در حالی که سال ساخت آن 1992 میلادی است.
وی اظهار داشت: همه این بوئینگ های خریداری شده تولید سال های 1995 تا 2000 میلادی هستند که موافقت اصولی و مجوز پذیرش هواپیما ها اخذ شده است. تهیه همه این هواپیماها در قالب «خرید» است و اصلا اجاره به شرط تملیک نداریم؛ در شرایط پس از تحریم است که موضوع اجاره به شرط تملیک هواپیما بیش تر نمود می یابد.
وی با بیان اینکه هواپیماهای مذکور اغلب دارای سن 15 سال به بالا است، در پاسخ به این گفته که وزیر راه و شهرسازی الزام کرده است هواپیماهای با سن بالای 15 سال وارد ناوگان هوایی کشور نشود، گفت: خرید این هواپیماها و موافقت نامه های اصولی آن پیش از تصویب این قانون انجام شد، البته قابل ذکر است که موضوع اصلی درباره یک هواپیما، تأمین قطعات آن است؛ چندان مهم نیست هواپیما چه سنی داشته باشد، اما تأمین قطعه و تضمین شرکت سازنده برای تأمین قطعه، امری ضروری است.
وی افزود: البته تا اقتصاد کشور درست نشود و از این رکود فعلی خارج نشویم و تا نقدینگی مردم افزایش نیابد، قطعا ورود هواپیماهای نو توجیه مالی و اقتصادی برای ایرلاین ها ندارد.
آشنایی با 400-737
در ژوئن 86 شرکت بوئینگ اعلام کرد نمونه جدیدی از 737 را با ظرفیت بالاتر جهت در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار فروش توسعه خواهد داد. هواپیمای جدید 737-400 نام گرفت و تصمیم بر این بود تا این هواپیمای جدید در کلاس 150 صندلی و جایگزین هواپیمای موفق 727 شود. اگر چه بوئینگ پیش از این مدل 757 را با 180 تا 200 صندلی جهت جایگزین کردن با مدل موفق 727 در نظر گرفته بود اما هنوز نکاتی جهت جایگزینی سه گانه مشهور بویینگ وجود داشت که طراحان بویینگ را به فکر واداشته بود. با ایجاد یک تغییر کوچک در مدل 300-?737 از یک طرف بوئینگ قادر بود مدلی مورد توجه ارائه دهد و از طرفی دیگر هزینه های عملیاتی را هم برای خود و هم برای خطوط هوایی به نسبت مدلهای 300-737 و 200-737 کاهش دهد.
تغییر اصلی مدل 400-737 در کشیدگی بدنه به میزان 3/05m? همچنین 1/83m کشیدگی به سمت جلو و 1/22m کشیدگی در سمت عقب بالها بود. کشیدگی بدنه هواپیما تعداد صندلی را تا 188 نفر افزایش داد و می توانست بر وزن بیشتری غلبه کند. برای این منظور از موتورهای 56CFM قدرتمندتری استفاده شد. بقیه تغییرات جزئی بودند که می توان به متناسب کردن ضربه گیر دم برای محافظت در هنگام تیک آف که احتمال برخورد آن با توجه به افزایش طول بدنه بیشتر شده بود? تقویت ارابه فرود تقویت ساختار هواپیما اشاره کرد.
اولین پرواز 400-737 در 19 فوریه 1988 انجام شد و در اکتبر همان سال گواهینامه صلاحیت پروازی برای ورود به شرکت های هواپیمایی را به دست آورد. از خانواده 500/400/300-737 مدل 400 دارای موفقیت بیشتری نسبت به مدل 300 بوده است. ظرفیت بالاتر و محدوده حرکتی بیشتر? بازار بسیار خوبی را برای این مدل بوئینگ به عنوان یک جایگزین برای 727 به وجود آورد. به هر حال مدل 400-737 در مقابل مدل 320A ارباس که از سطح تکنولوژی بالاتر و برد حرکتی طولانی تر و سرعت بیشتری برخوردار بود رقیب خوبی به شمار می رفت.
منابع : دنیای سفر ، انجمن مهمانداران