رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران از تعیین مبلغ 30 میلیون تومان ضمانتنامه آژانسهای ایرانی خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، چندی پیش هواپیمایی ترکیه در اقدامی غیرمنتظره، مبلغ ضمانتنامه آژانسهای ایرانی را بهصورت یکطرفه، 10 برابر افزایش داد که با اعتراض برخی از آژانسدارهای ایرانی مواجه شد. هواپیمایی ترکیش ایرلاین در بخشنامهای مبلغ ضمانتنامه آژانسهای ایرانی همکار با این شرکت هواپیمایی را از حدود 40 میلیون تومان به 400 میلیون تومان افزایش داده بود. اما حالا محمدحسن کرمانی در جلسهای که به بررسی این مساله پرداخته، گفته است که طی جلسهای با نماینده این شرکت هواپیمایی در ایران، در خصوص مبلغ ضمانتنامه و سهمیه بلیت آژانسها به توافق رسیدهاند.
به گزارش «تین نیوز» وی افزوده است: «در این جلسه مبلغ ضمانتنامه 30 میلیون تومان در ازای هفتهای 22 بلیت تعیین شد؛ به این ترتیب اگر آژانسی سهمیه 22 بلیت خود را بفروشد درخواست مجدد میکند و در غیر این صورت باید همان سهمیه 22 بلیت انجام شود.» کرمانی تصریح کرده: «پیشنویس این بخشنامه آماده است و پس از اصلاحات جزئی به صورت مکتوب به آژانسها ابلاغ خواهد شد.» رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران همچنین عدم انسجام آژانسها را یکی از دلایل بروز چنین رفتارهایی از سوی برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی نظیر ترکیش ایرلاین برشمرده و از آژانسهای ایرانی خواسته است که به هیچوجه زیر بار پرداخت ضمانتنامه 400 میلیونی شرکت هواپیمایی ترکیه نروند.
اعتراض مکتوب به انجمن نرسید!
به گفته این فعال بخش خصوصی، پس از اینکه نمایندگی شرکت هواپیمایی ترکیه در ایران، بخشنامهای برای آژانسهای ایرانی فرستاد که بر اساس آن مبلغ ضمانت به 400 میلیون تومان افزایش یابد، در این راستا حتی یک اعتراض مکتوب هم به انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران نرسید. او ادامه داده است: «شنیده شده تعداد زیادی از آژانسها مبلغ ضمانتنامه را پرداخت کردهاند! اگر اعتراضی وجود دارد پس دلیل پرداخت ضمانتنامه چیست؟ این پارادوکسها مشکلات زیادی را به دنبال دارد.» کرمانی با تاکید بر اینکه شرکت هواپیمایی ترکیه به این باور رسیده است که باید نوع نگاهش به ایران متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: «85 درصد فروش شرکت هواپیمایی ترکیه از سوی آژانسهای ایرانی انجام میشود؛ به این ترتیب این شرکت نمیتواند به راحتی از بازار ایران دست بکشد.»
رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران یادآور شده که هواپیمایی ترکیه سالهاست از بازار ایران به نفع خود استفاده میکند و فعالیت در بازار ایران برایش سودده است؛ لذا باید با شرکتهای ایرانی به صورت هماهنگ کار کنند. وی ضمن اشاره به اینکه اولویت فروش پروازها، پروازهای ایرلاینهای داخلی بهویژه ایرانایر است، تاکید کرد: «شرکت هواپیمایی ترکیه معمولا هواپیماهای رده پایین خود را در مسیر ایران قرار میدهد؛ این در حالی است که برای مثال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خدمات به مراتب بهتری ارائه میکند.
سالها است شرکت هواپیمایی ترکیه افراد ناکارآمد را به ایران میفرستد و پس از کسب تجربیات کافی، آنها را به ایستگاههای بهتر اعزام میکند.» به گفته کرمانی، خدمات شرکت هواپیمایی ترکیه ازجمله هواپیما، کترینگ، کرو پرواز و... چندان مطلوب نیست که آژانسهای ایرانی بخواهند اولویت فروش را به آنها اختصاص دهند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که یکی از بازارهای عمده گردشگری ترکیه را ایرانیها به خود اختصاص میدهند و درحالی که ترکیه از سوی گردشگران روس با تحریم سفر مواجه است، به نظر میرسد این کشور به صورت منطقی به تقویت بازار ایران و دیگر کشورها نیاز مبرم دارد. اما چنین رفتارهایی نه تنها به تضعیف بازار و تغییر دید گردشگران نسبت به این مقصد خواهد انجامید، بلکه واکنش دفاتر خدمات مسافرتی ایران را نیز به دنبال خواهد داشت؛ گرچه به گفته رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران، بسیاری از آژانسهای ایرانی ضمانتنامه هنگفتی را که ترکیش ایرلاین مقرر کرده بود، پذیرفته و پرداخت کردهاند. با اینهمه، هماهنگی و اعتراض یکپارچه آژانسهای ایرانی در برابر زیادهخواهی ایرلاینهای خارجی میتواند سد محکمی مقابل چنین اقداماتی باشد.
منبع : دنیای اقتصاد