ارزش تمام هواپیماهای عملیاتی کشور 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده که با رقم می توان فقط 3 تا 4 هواپیمای نو خریداری کرد؛ صنعت هوانوردی کشور امروز در این شرایط فعالیت می کند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با بیان اینکه بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شرکت های هواپیمایی می توانند «درآمد و هزینه» خود را تنظیم کنند و به تبع آن، ارتقاء و توسعه کمی و کیفی ناوگان نیز توجیه پذیر می شود گفت: انباشت بدهی های امروز ایرلاین ها از جمله بدهی به شرکت فرودگاه ها و شرکت پخش فرآورده های نفتی به دلیل ناتوانی مالی آن ها است.
محمدحسن کرمانی با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یک واقعیت است و باید اجرا می شد اظهار کرد: قطعا اجرای هر طرح و برنامه ای تبعات و هزینه هایی دارد که آزادسازی نرخ بلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه فقط حدود 3 درصد از جمعیت کشور از هواپیما برای سفر خود استفاده می کنند گفت: قطعا این 3 درصد به لحاظ مالی توانایی خرید بلیت هواپیما را دارند. از طرف دیگر اگر برخی فروشندگان بلیت با سوء استفاده از اجرای آزادسازی، قیمت بلیت مسیرهای پر تقاضا از جمله مشهد را با قیمت های نجومی 500 هزار تومان و 600 هزار تومان یا بیشتر به فروش می رسانند در این شرایط مردم نباید خرید کنند اما اگر شخصی اقدام به خرید بلیت با این نرخ ها می کند بنابراین این نرخ را پذیرفته است.
کرمانی با بیان اینکه نباید فراموش کرد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان یک قانون بالادستی و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرا شده است، گفت: قانون همان چیزی است که در مجلس تصویب می شود. با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید به مردم صادقانه اعلام کرد نرخ بلیت در ایام پرترافیک مانند اعیاد و تعطیلات افزایش می یابد در مقابل در روزهای عادی و کم مسافر نرخ بلیت حتی نسبت به قیمت های قبل از اجرای آزادسازی نیز کمتر هم به فروش می رسد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی تاکید کرد: بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شرکت های هواپیمایی می توانند «درآمد و هزینه» خود را تنظیم کنند و به تبع آن، ارتقاء و توسعه کمی و کیفی ناوگان نیز توجیه پذیر می شود.
کرمانی با بیان اینکه بسیاری از باندبازی ها با اجرای آزادسازی ریشه کن می شوند ادامه داد: در این شرایط شرکت های هواپیمایی بر اساس نیاز خود نسبت به ورود هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و بلند برد اقدام می کنند و نوع هواپیما به ایرلاین ها تکلیفی و تحمیلی نخواهد بود. در زمان اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیر رفت و برگشت تهران-مشهد اواسط هفته حتی با نرخ 220 هزار تومان هم فروخته شده در حالی که قبل از آزادسازی نرخ بلیت رفت تهران-مشهد حدود 170 هزار تومان بود.
وی گفت: انباشت بدهی های امروز ایرلاین ها از جمله بدهی به شرکت فرودگاه ها و شرکت پخش فرآورده های نفتی به دلیل ناتوانی مالی آن ها است. در شرایطی که صنعت هوایی ایران زیان ده و میانگین عمر ناوگان بالا است باید راهکاری اندیشید که آزادسازی می تواند یکی از این راهکارها باشد.
کرمانی درباره ابزار نظارتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی بر فعالیت آژآنس ها و چارترکنندگان گفت: قبل از هر چیز باید فعالیت آژانس ها را بررسی کرد که چقدر از فروش بلیت توسط آژانس ها بر مبنای نرخ تمام شده، چه میزان با احتساب سود و چه میزان از فروش بلیت با نرخ غیر واقعی به فروش می رسد که باید گفت هیاهوی تخلف در فروش بلیت هواپیما توسط درصد بسیار اندکی از آژانس های مسافرتی است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با بیان اینکه آیین نامه پروازهای چارتری و نوع قرارداد ایرلاین ها با چارترکنندگان برای فروش بلیت در حال بررسی و بازنگری است، گفت: در حال حاضر نوع قرارداد شرکت های هواپیمایی با چارترکنندگان از نوع ظالمانه ترین قراردادها است و آژانس ها را در جهت تخلف سوق می دهد و این تخلفاتی که بعضا از آژانس ها مشاهد می شود برآیند همین قراردادها است.
وی تاکید کرد: این قراردادها از موضع قدرت با آژانس ها منعقد شده و آژانسها برای فرار از این زیان ها بعضا تخلفاتی در فروش انجام می دهند
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛