تاکسی های هوایی در بهمن سال 99 شروع به کار خواهند کرد

4.9
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زمان پرواز نخستین تاکسی هوایی در ایران مشخص شد
18 آذر 1399 07:00
0

در بسیاری از کشورها، ایرالاین‌هایی وجود دارند که زیر مجموعه انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) بوده و دارای هواپیماهای کوچک و کم ظرفیت هستند. طبق گزارشی که یاتا منشتر کرده است رقم این هواپیماها به 450.000 فروند می‌رسد.

از رقم گفته شده 200 فروند تاکسی هوایی به کشور ایران تعلق پیدا می‌کند که 100 فروند آن برای اشخاص حقیقی و 100 فروند دیگر آن به دستگا‌هایی که آماده خدمات رسانی هستند اختصاص می‌یابد. همچنین حدود 30 تا 40 فروند از کل این هواپیماهای کوچک قابلیت حمل 4 مسافر را خواهند داشت.

به تازگی شرکت‌ فرودگاه‌ و ناوبری هوایی ایران با کمک سازمان هواپیمایی کشور، یک برنامه جامع زیرساختی را طراحی کرده است که این قابلیت‌ها را دارد تا در بهمن ماه 99، ایران شاهد نخستین پرواز تاکسی‌های هوایی شود.

در این باره منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته با اشاره به زمان اولین پرواز تاکسی هوایی در آسمان ایران گفته است: «تا یک الی دوماه دیگر تمام پروازهای آزمایشی انجام شده و قوانین و مقررات مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی باشیم. البته قرار بود تست‌ها تا مهرماه انجام شود که مباحث مالی و شیوع کرونا کمی این موضوع را به تعویق انداخت».

 

air taxi iran.jpg

 

اکنون ایران با داشتن حدود ۳۱۹ فرودگاه شامل فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی، رتبۀ بیست‌ودوم جهان را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است. در بسیاری از این فرودگاه‌ها، یا پروازها به صورت حداقلی انجام می‌شود یا اصلاً پروازی صورت نمی‌گیرد. درحالی که می‌توان با ایجاد تاکسی هوایی در مسیرهای کوتاه، به رونق این فرودگاه‌ها کمک کرد و از طرفی در مدار پرواز هواپیماهای مسافری یا باری هم قرار نرگفت.

از سوی دیگر می‌توان با این هواپیماهای کوچک به مناطق محروم هم رونق داد. چون اکنون بسیاری از این مناطق شرایط داشتن یک باند فرودگاهی مجهز برای نشستن هواپیمای بزرگ را ندارند اما به دلیلی ابعاد کوچک‌تر تاکسی‌های هوایی و عدم نیاز به تجهیزات بالا، این امکان برایشان وجود خواهد داشت.

فعالیت هواپیماهای کوچک از ۴ تا ۱۹ صندلی در کشور، غیر از آنکه می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای، اشتغالزایی، صادرات محصولات کشاورزی بدون تأثیر در کیفیت آنها و غیره ثمربخش باشد، می‌تواند در صنعت گردشگری نیز بسیار کارآمد واقع شود.

در بسیاری از نقاط گردشگری کشور، حتی اگر شرایط پرواز هواپیماهای مسافربری بزرگ مهیا باشد، به دلیل جاذبه‌های اطراف و یا حتی محیط زیست نمی‌توان فرودگاه چند منظوره وسیعی را ایجاد کرد اما تاکسی هوایی که به امکانات کمتری نیاز دارد می‌تواند این خلأ را در بسیاری از نقاط گردشگری کشور پر کند.

می‌توان از این تاکسی‌های هوایی در مسیرهایی که پروازهای برنامه‌ای را در دستور کار خود نداده‌اند استفاده کرد یا از آن برای رسیدن به نقاط صعب‌العبور جاذبه‌های گردشگری و میراثی استفاده کرد. بسیاری از گردشگران خارجی نیز می‌توانند از این مزیت برای رسیدن به نقاط گردشگری ایران بهره ببرند. به عنوان مثال گردشگرانی که برای مدت کوتاهی به ایران می‌آیند با تاکسی هوایی می‌توانند به نقاط بیشتری از ایران سفر کنند یا حتی آنها که برای چنج ویزا دو یا سه روز در ایران می‌مانند گاهی به دلیل طولانی بودن مسافت، از تمام شهرهای گردشگری نمی‌توانند بازدید کنند و این اتفاق می‌تواند یک ایده نو در صنعت گردشگری باشد.

حتی اگر هزینه آن برای بسیاری از مردم عادی زیاد باشد، با گسترش این صنعت می‌توان از هزینه‌هایش کم کرد. اما این هزینه‌ها قطعاً برای گردشگران خارجی که ارزش پولشان بیشتر از ایران است گزاف نخواهد بود.

 

air taxi iran.jpg

 

قطعاً بسیاری از افراد هستند که می‌خواهند از سفر جاده‌ای در بسیاری از مسیرهای پرریسک برای رانندگی (مانند جاده‌های استان سیستان و بلوچستان) در امان باشند یا اینکه می‌خواهند سریع‌تر به مقصد برسند یا به مناطقی مانند کوه‌ها بروند، اما نمی‌خواهند خستگی راه را به جان بخرند تا بتوانند قله‌ای را صعود کنند. ایرتاکسی در این شرایط می‌تواند گزینه مناسبی برای آن افراد باشد؛ هم اکنون که تمام زیرساخت‌های عملیاتی آن در کشور وجود دارد و تسهیل گیری آن نیز در دستور اقدام قرار گرفته است.

این اقدام در بسیاری از کشورها در حال انجام است؛ به عنوان مثال شرکت اوبر سال ۲۰۱۸ سرویس تاکسی هوایی خود را بین منطقه تجاری منهتن تا فرودگاه جان اف کندی راه اندازی کرد و روزانه حدود ۱۰ پرواز بر فراز نیویورک توسط این شرکت انجام می‌شود. کرایه این تاکسی‌ها حدود ۲۰۰ تا ۲۲۵ دلار در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود امسال هم شهر لس آنجلس صاحب تاکسی هوایی شده است.

اکنون در ایران ۲ هواپیمای ملخی ۴ نفره در فرودگاه بجنورد بوسیله یک شرکت خصوصی به کار گرفته شده و قرار است شهرهای خراسان جنوبی، رضوی و استان‌های مجاور را به یک دیگر وصل کند.

سوم آبان هم سهراب عزیزی مدیر فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرستان لامِرد فارس، از راه‌اندازی اولین تاکسی هوایی ایران در لامرد خبر داد و با اعلام اینکه تاکسی هوایی لامرد ۶ نفره هست گفت: دو تاکسی هوایی اختصاصی برای فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد خریداری شده است که در ماه‌های آینده به این فرودگاه اضافه خواهند شد.

 

منبع: مهرنیوز

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.