گرانترین هواپیمای شخصی در دنیا چه قیمتی دارد؟

4.4
از 93 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
فهرست هواپیماهای لوکسی که قیمتی باور نکردنی دارند + تصاویر
23 شهریور 1401 10:00
12

زمانی که نام هواپیماهای شخصی را می‌شنوید به احتمال زیاد به یاد جت‌ها کم ظرفیت و لوکسی می‌افتید که برای قشرهای ثروتمند هر جامعه در دسترس است. در زمینه ساخت هواپیماهای شخصی برندهای نظیر بمباردیر، گلف استریم یا امبرائر بسیار شناخته شده هستند که تصاویر جت‌ها را گاها در شبکه‌های مجازی، فیلم و سریال یا ... ممکن است دیده باشیم.

اما زمانی که صحبت از لوکس ترین و گرانترین هواپیمای شخصی در دنیا می‌شود، باید بدانید این اسامی هیچ جایی در لیست ما ندارند! در واقع لوکس ترین و گران ترین جت‌ها نیز توسط دو کمپانی هواپیمایی بزرگ جهان، بوئینگ و ایرباس ساخته می‌شود. هواپیماهای فوق لوکسی که در این لیست به آن‌ها پرداخته می‌شود به حدی گران هستند که بسیاری از سلبریتی و تاجران نیز قدرت خرید آن را ندارند و در واقع این هواپیماهای شخصی برای تعداد افراد مشخصی ساخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم 10 جت شخصی و لوکس دنیا را بشناسیم و با صاحب گرانترین هواپیمای شخصی در جهان آشنا شویم. 

10. 102 میلیون دلار: ایرباس 319 نئو

درست خواندید قیمت هواپیمای ایرباس ACJ319 NEO بیش از 100 میلیون دلار است و به معنای واقعی خرید آن برای افراد ثروتمند هم کار دشواری است. با نیمی از قیمت این هواپیما، می‌توان از لوکس‌ترین جت‌های گلف استریم مدلی را خریداری کرد، اما این قیمت‌ به این دلیل روی ایرباس 319 نئو گذاشته شده است که این هواپیما یک جت کوچک نیست. بلکه ایرباس  ACJ319 و سایر موارد این لیست، هواپیماهای تجاری هستند که مشتریان آن‌ها ایرلاین‌های بزرگ جهان هستند. اما کمپانی بوئینگ و ایرباس، همان بدنه و عظمت هواپیماهای تجاری را به طور اختصاصی و سفارش‌سازی شده می‌سازند و یک هواپیمای چند صد نفره را تا تعداد 8  نفر کاهش می‌دهند. اما در عوض هواپیما به یک قصر لوکس و بی‌مانند تبدیل می‌شود.

ایرباس ACJ319 نئو (واژه neo به دلیل استفاده از موتورهای بهینه‌تر در هواپیماهای ایرباس آورده می‌شود)، بر اساس هواپیمای تجاری معرف A320 نئو ساخته شده است و مانند مدل تجاری خود از تمام امکانات اصلی هواپیما، مثل موتور یکسان، فناوری به کار برده شده، میزان برد و سرعت برابر برخوردار است.

می‌توان ادعا کرد که ایرباس ACJ319neo در خانواده خود، بهترین جت تجاری است، چون در مقایسه با دیگر جت‌های تجاری همتای خود، کابینی بلند و عریض دارد و فضای داخلی آن با توجه به کوچک بودن اندازه هواپیما بسیار کاربردی ساخته شده است. اندازه کوچک این ایرباس باعث سبکی آن شده، به همین دلیل می‌توان یک پرواز 15 ساعته بدون توقف را با این جت کوچک تجربه کرد، یعنی پروازی به مسافت لس آنجلس تا مسکو یا پکن. این جت به دلیل پرواز در ارتفاع 41 هزار فوتی، از ترافیک و چاله‌های خطوط هوایی دور است، در نتیجه مسافران و سرنشینان این جت 15 درصد احساس راحتی بیشتری دارند.

کابین ایرباس ACJ319neo مشهور به اینفینیتو (Infinito) است، چون دارای یک فضای داخلی مجلل با چرم و چوب تازه است، انحنای دیوارها هم برخلاف تمام هواپیماها گرد شده. این موارد تنها به نوع ساخت داخلی ایرباس ACJ319neo مربوط می‌شود، یعنی تزئیناتش کاملا بر اساس سلیقه خریدار طراحی می‌شود، به همین دلیل هم این ایرباس در لیست گران‌ترین هواپیمای شخصی جهان قرار می‌گیرد. یکی از اولین نوآوری‌های طراحی در این ایرباس، سقف آسمان (Sky Ceiling) است، یعنی سقف هواپیما شفاف است و هر لحظه سرنشینان می‌توانند آسمان را نظاره کنند، گویی اصلا سقفی وجود ندارد، از دیگر نوآوری‌های این جت کابین‌های آن است، کابین‌های ایرباس ACJ319neo با دیواره‌هایی شفاف از هم جدا می‌شوند و فقط با لمس یک دکمه مات شده، هر قسمت تبدیل به یک فضای مجزا می‌شود.

هواپیمای ACJ319 نئو تا ارتفاع 6400 پایی می‌تواند ارتفاع بگیرد، همچنین این هواپیمای فوق لوکس 33 متری، تنها برای 8 مسافر ساخته می‌شود که نسبت به ظرفیت 150 نفری نسخه تجاری خود قیاس‌پذیر نیست.

تابه‌حال 6 ایرباس ACJ319neo خصوصی در دنیا ساخته شده که هر کدام طراحی سفارشی خاص خود را دارند و افرادی که خواهان سفارش هواپیمای ACJ319 نئو هستند، می‌توانند با توجه به بودجه و نیاز‌های خود، کابین و امکانات این هواپیما را از قبل شخصی‌سازی کنند.

هواپیما لوکس
عکی داخل ایرباس نئو
هواپیماهای لوکس
ایرباس نئو از گرانترین هواپیماهای دنیا
هواپیماهای لوکس و گران قیمت
ایرباس نئو

9. 125 میلیون دلار: گلف استریم III

Gulfstream III نیز با قیمت 125 میلیون دلار تبدیل به گران‌ترین هواپیمای شخصی در دنیا شده، اما شاید نقطه عطف و در عین حال تضاد این جت، استفاده تایلر پری (Tyler Perry) صاحب آن، برای کمک‌های بشردوستانه بوده است. این کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، تجهیزات پیشرفته‌ای برای جت خصوصی خود درنظر گرفته است، از جمله یک تلویزیون HD صفحه تخت 42 اینچی، تلویزیون ماهواره‌ای، یک صفحه HD قابل حمل، نورپردازی با سایه‌بان‌های پنجر‌ه‌ای با کنترل الکترونیکی برای فیلم‌های در حال پخش در زمان پرواز، پخش ‌کننده‌های بلوری، ایستگاه‌ها یا پورت‌های اتصال آی‌پاد و هر آنچه برای سرگرم شدن و گذران وقت در حین پرواز به آن نیاز است. علاوه بر تایلر پری، چندین سلبریتی دیگر نیز صاحب جت Gulfstream III هستند، اما بدون شک جت خصوصی تایلر، لوکس ترین هواپیمای شخصی جهان در نوع خود است.

gulfstream3_4.jpg
داخل هواپیمای گلف استریم

8. 170 میلیون دلار: بوئینگ Boeing 767-33A/ER

بوئینگ Boeing 767-33A/ER آنقدر مجلل و لوکس است که به عمارت پرواز 767 معروف شده. لوکس ترین هواپیمای شخصی جهان قبلا متعلق به رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی و مالک باشگاه چلسی بوده که اخیرا آن را با یک بوئینگ 787 عوض کرده است.

مهم‌ترین ویژگی ظاهری این بوئینگ، نوارهای مشکی رنگی است که به طور مورب کنار پنجره کابین خلبان قرار گرفته، به همین دلیل لقب راهزن را به آن داده‌اند. این جت به دلیل داشتن سیستم ضدموشکی، یکی از امن‌ترین جت‌های خصوصی است. این سیستم ضدموشکی تنها در بوئینگ ایر فورس وان امریکا وجود دارد، علاوه بر سیستم ضد موشکی، این هواپیما فرکانس‌های رادیویی غیر ایمن را هم مسدود می‌کند. فضای داخلی بوئینگ Boeing 767-33A/ER دارای یک سالن ضیافت 30 نفره با مبلمانی به رنگ شاه بلوطی و روکش و یراق آلات طلایی است. از دیگر امکانات این جت خصوصی می‌توان به دفتر کار، اتاق مطالعه، سه اتاق خواب مهمان و اتاق استراحت مخصوص خدمه اشاره کرد.

این جت خصوصی با داشتن موتورهای Pratt & Whitney PW4000 دارای سرعتی معادل 850 کیلومتر بر ساعت است. حداکثر برد پرواز این جت 11090 کیلومتر است، به این معنی که می‌تواند فاصله بین لندن تا سنگاپور را بدون توقف پرواز کند.

 

7. 220 میلیون دلار: بوئینگ Boeing 747-430

بوئینگ430-747 با مساحتی حدود 5 هزار فوت مربع، متعلق به سلطان برونئی، یکی از ثروتمندترین افراد جهان در دهه 80 میلادی است که به مبلغ 100 میلیون دلار از لوفت‌هانزا خریداری شده است. شاید عجیب به نظر برسد، اما این شخص تنها نزدیک به 120 میلیون دلار تنها برای دکوراسیون داخلی این جت شامل تزئینات روکش طلا، کریستال لالیک، چوب جنگلی و کفپوش‌های طرحدار و سفارشی خرج کرده است، گفته می‌شود که حمام این جت با کریستال‌های طلایی لالیک و لگن توالت از طلای خالص ساخته شده. به این ترتیب این بوئینگ تبدیل به لوکس ترین هواپیمای شخصی جهان شده است.

این قصر پرنده تنها هواپیمای سلطان برونئی نیست، یک بوئینگ، ایرباس و دو هلیکوپتر نیز از دیگر دارایی‌های این شخص است. اما بوئینگ 430-747 بزرگ‌ترین جت او است. از مهم‌ترین ویژگی این جت برد، پرواز 14 هزار کیلومتری آن است که برای سفرهای طولانی مدت بین قاره‌ای استفاده می‌شود. سرعت کروز این هواپیما 1000 کیلومتر در ساعت تخمین زده شده است.

boeing-747-430-most-expensive-aircraft.jpg
عکس داخل بوئینگ 747-430

6. 325 میلیون دلار: بوئینگ 8-787 BBJ Boeing

در هر عرصه‌ای که ایرباس حضور داشته باشد، کمپانی بوئینگ نیز در آن همگام بوده و در کل به عنوان اصلی‌ترین رقیب یکدیگر  شناخته می‌شوند. در زمینه ساخت هواپیمای شخصی فوق لاکچری نیز این قضیه مستثنی نیست. در کمپانی بوئینگBBJ  مخفف Boeing Business Jet است، یک جت بیزینسی (کلاس بیزینس) و تمام عیار. بوئینگ BBJ 787-8 اولین بار در نمایشگاه هوایی دبی نمایش داده شد. این هواپیما در کابین 138.2 متر مکعبی خود ظرفیت حمل 25 سرنشین را دارد و مانند سایر هواپیماهای گران و لوکس این فهرست قابلیت شخصی‌سازی مناسبی دارد، تا جایی که پیش از سفارش دادن، خریدار این حق انتخاب را دارد که حتی بین دو موتور GEnx-1B یا Rolls-Royce Trent 1000 یک مدل را بر اساس نیاز  و درخواست خود سفارش دهد. در هر حال این جت قدرت کافی برای یک پرواز 18 ساعته بدون توقف و سوخت‌گیری را دارد.

با تجهزات مدرن، عرض کافی، تیغه‌های فن مخصوص و عایق‌های لرزش‌گیری که در کابین‌ها نصب شده است، سرنشینان می‌توانند از یک سفر هوایی بسیار راحت و ساکت بهره‌مند شوند. همچنین فشار هوای کابین در هواپیماهای تجاری در حدود 9000 پا تنظیم می‌شود که در هواپیمای BBJ 788-8 این رقم تا 6000 پا کاهش پیدا کرده و این موضوع سبب حفظ نشاط، خستگی کمتر و کاهش جت لگ مسافران در هواپیما می‌شود.

هواپیماهای لوکس و گران قیمت
داخل یکی از هواپیماهای لوکس
گران ترین هواپیما
یکی از لوکس ترین هواپیماهای جهان
بوئینگ BBJ 787-8
بوئینگ BBJ 787-8 

5. 366 میلیونو دلار: ایرباس Airbus ACJ350 XWB 

هر چه به انتهای لیست نزدیک‌تر می‌شویم، با قیمت‌های عجیب‌تری مواجه می‌شویم. تصور هزینه 366 میلیون دلاری برای خرید یک هواپیمای شخصی دور از انتظار به نظر می‌رسد. ایرباس ACJ350 XWB یکی از پیشرفته‌ترین،VIP ترین و گرانترین هواپیما شخصی در جهان است که با بدنه فوق عریض (Extra Wide Body - XWB) ساخته می‌شود و این ویژگی سبب شده است این هواپیما شبیه به یک قصر متحرک درآید که در آسمان‌ها جولان می‌دهد. البته که توصیفات از میزان زیبایی و لوکس بودن این هواپیما قابل بیان نیست، در تصاویر زیر می‌توانید شاهد ویزگی‌هایش باشید. طراحی این هواپیما با الهام از طبیعت است، برای مثال بال هواپیما برای دستیابی به حداکثر بازده آیرودینامیکی از بال پرندگان تقلید کرده.  

این هواپیمای لوکس می‌تواند تا 22 ساعت بدون توقف به پرواز خود ادامه دهد و با توجه به ظرفیت مشابه با بوئینگ BBJ 787-8 (25 نفر) از میزان 8 درصد بهینگی بیشتر در مصرف سوخت برخوردار است. این مسئله به خاطر استفاده از قطعات سبک وزن و استحکام خوب، مثل کامپوزیت کربنی است که سازگار با محیط زیست هم هست. سرعت این جت 11.100 نانومتر / 20.557 کیلومتر است.

هواپیما لوکس و گران قیمت
ACJ350 XWBاز گرانترین هواپیمای شخصی در دنیا  
ایرباس ACJ350 XWB
داخل ACJ350 XWB 
ایرباس ACJ350 XWB
هواپیمای شخصی ACJ350 XWB 
ایرباس ACJ350 XWB
اتاق استراحت ACJ350 XWB

4. 367 میلیون دلار: بوئینگ Boeing 747-8 VIP

کمپانی بوئینگ برای مشخص کردن هواپیماهای تجاری و شخصی در مدل‌های خاص از پیشوند‌های مشخصی استفاده می‌کند. همان‌طور که قبلا اشاره شد، استفاده از عبارت Boeing Business Jet یا به اختصار BBJ معرف نوع کاربری این هواپیما است که به کلاس بیزنس و شخصی تعلق یافته است. این دست از پیشوندها در کمپانی ایرباس نیز دیده می‌شود و این کمپانی در زمینه هواپیماهای لوکس و شخصی خود از CJ یا Corporate Jets استفاده می‌کند.

بوئینگ 747-8 VIP با فضایی بسیار بزرگ به مساحت 445 متر مربع، جزو لوکس ترین هواپیما های جهان و یکی از بزرگ‌ترین و پرظرفیت‌ترین جت‌های جهان به‌شمار می‌رود که ایر فورس وان (گرانترین هواپیما شخصی جهان که در رتبه یک قرار می‌گیرد) در مقایسه با آن کوچک جلوه می‌کند. جوزف لاو (Joseph Lau) سرمایه‌دار املاک و میلیاردر هنگ کنگی و صاحب این جت، بیش از 214 میلیون دلار برای سفارش‌سازی و تزیینات این هواپیما هزینه کرده تا این بوئینگ به یک هواپیمای لوکس تبدیل شود.

جت جوزف لاو دو طبقه دارد که توسط یک راه‌پله مارپیچ به هم متصل می‌شود و چندین اتاق مهمان، یک دفتر کار بسیار بزرگ برای برگزای جلسات هیئت مدیره، یک سالن بدنسازی و یک بار حاوی بیش از 10 هزار شیشه دارد. حداکثر سرعت این جت 1195 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد آن 17.020 کیلومتر است که دارای یکی از طولانی‌ترین بردها در بین جت‌های خصوصی است، یعنی معادل سفر از لندن به سیدنی!

هواپیما بوئینگ BBJ 747-8i
بوئینگ 747-8 VIP
لوکس ترین هواپیما
بوئینگ 747-8 VIP
بوئینگ BBJ 747-8i
بوئینگ 747-8 VIP
بوئینگ BBJ 747-8i
بوئینگ 747-8 VIP

3. 500 میلیون دلار: ایرباس A340-300

اگرچه هواپیمای مسافربری با همین نام وجود دارد، اما ایرباس A340-300 که در لیست گرانترین هواپیمای شخصی در جهان آورده شده، متعلق به میلیاردر روسی آلیشر عثمانوف (Alisher Usmanov) با ارزش 500 میلیون دلار است. ثروت خالص آلیشر عثمانوف در سال 2022 حدود 19.5 میلیارد دلار تخمین زده شده و در لیست 100 ثروتمند دنیا قرار دارد. عثمانوف علاوه بر ایرباس A340-300، چندین جت شخصی دیگر نیز دارد، اما هواپیمای مورد علاقه او همین ایرباس است. او حتی نام پدرش، بورخان را نیز بر روی بدنه هواپیما حک کرده است.

عثمانوف این هواپیما را حدود 238 میلیون دلار خریده و بیش از 170 میلیون دلار برای تزئین و سفارش‌سازی آن هزینه کرده است. این هواپیما حتی نسبت به هواپیمای پوتین هم بزرگ‌تر است. فضای داخلی این جت مجلل با صندلی‌های چرمی تزئین شده و دارای چندین قسمت نشیمن، اتاق خواب بسیار بزرگ و حمام است. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد فضای داخلی این جت در اختیار نیست، اما گفته می‌شود که این جت یک کلوپ شبانه هم دارد. مزیت ویژه ایرباس A340-300 برای سفر در مسیرهای طولانی با حداکثر سرعت 915 کیلومتر در ساعت است.

 

2. 600 میلیون دلار: ایرباس A380 ولید بن طلال Airbus A380 

در کمپانی ایرباس هواپیمایی شخصی (ACJ) به نام A380 پیدا نمی‌کنید، اما ولید بن طلال، شاهزاده سعودی که به عنوان ثروتمندترین شخص این کشور هم شناخته می‌شود، برای خرید یک فروند ایرباسA380، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان اقدام کرد و خواهان سفارش‌سازی تمام و کمال آن شد. نتیجه کار همانطور که در تصاویر پایین ملاحظه می‌کنید، تبدیل یک هواپیمای مسافربری به یک کاخ سلطنتی مجلل است که بدون شک در لیست گرانترین هواپیمای شخصی در دنیا قرار می‌گیرد. این کاخ پرنده 2 طبقه و 550 متر مربع مساحت، دو اتاق کنفرانس، یک سالن کنسرت 10 نفره، حمام ترکی، اتاق سلامتی و اسپا، نمازخانه، پارکینگ به اندازه دو رولزرویس و حتی اصطبل حمل اسب و شتر دارد. تخت شاهزاده طلال و نمازخانه این هواپیما قابلیت چرخش دارد و همواره رو به مکه است. حداکثر سرعت ایرباسA380، 946 کیلومتر در ساعت است و حداکثر تا ارتفاع 4500 فوتی می‌تواند بالا برود.

البته هواپیماهای دیگری شبیه به ایرباس ولید بن طلال نیز وجود دارد. شخصی ناشناس نیز علاوه بر خرید یک فروند بوینگ 747-8i  شخصی، خواهان سفارش‌سازی‌هایی در هواپیمای خود شد که به تنهایی 200 میلیون دلار بر ارزش قیمت هواپیما افزود. در کل این امکان وجود دارد که افراد بسیار ثروتمند با هزینه‌‌های کلان و سفارش سازی بالا حتی یک ایرباس a350 را نیز به گرانترین هواپیمای شخصی جهان تبدیل کند.

هواپیما گران قیمت
فضای داخلی  A380
هواپیما لوکس بوئینگ 777-9 BBJ
داخل  A380
هواپیما فرست کلاس
A380

1. 660 میلیون دلار:  Air Force One 

رتبه نخست مجموعه گرانترین هواپیمای شخصی جهان در سال 2022 متعلق به ایر فورس وان (Air Force One) است با قیمت 660 میلیون دلار. در حال حاضر دو نمونه ایر فورس وان وجود دارد که بوئینگ 747- 200 سری B (Boeing 747-200B series) نام نسخه نظامی و بوئینگ VC-25 (Boeing VC-25) نام انتخابی نیروی هوایی ایالت متحده امریکا (USAF) برای یکی از این دو هواپیمای فوق سفارشی است. «ایر فورس وان» عنوانی رسمی و شناخته شده برای هواپیمایی است که حامل رئیس جمهور امریکا باشد، در واقع این نام پس از اشتباهی که در سال 1953 در اثر ورود یک هواپیمای تجاری به نام Eastern Air Lines  به حریم هوایی ریاست جهوری اتفاق افتاد، انتخاب شد. در آن زمان نام این هواپیما مشابه با نام هواپیمای ریاست جمهوری بوده است. 

ایر فورس وان توسط گروه حمل و نقل هوایی ریاست جمهوری دولت امریکا نگهداری می‌شود. این گروه بخشی از دفتر نظامی کاخ سفید است که در سال 1944 به دستور رئیس جمهور وقت ایالت متحده امریکا، فرانکلین روزولت تاسیس و شروع به کار کرد.

این جت یک هواپیمای فوق العاده بزرگ با مساحت 4 هزار فوت متر مربع فضای داخلی شامل سوئیت و دفتر کار رئیس جمهور و همسر او، اتاق کنفرانس، سالن بدنسازی، اتاق‌‌هایی برای استراحت و کار مشاوران ارشد، افسران و مهمانان رئیس جمهور، مجموعه پزشکی کامل که در صورت لزوم امکانات یک اتاق عمل را دارد و دو آشپزخانه با امکان تهیه و سرو 100 وعده شام یا ناهار است. این هواپیما دارای سه طبقه با ظرفیت 70 نفر را دارد.

امکانات این هواپیما در نوع خود یگانه و خاص است، قابلیت سوخت‌گیری در هوا برای موقعیت‌های اضطراری دارد، بدنه و شیشه‌های هواپیما از روکشی زره‌دار ساخته شده که آن را تبدیل به یک پناهگاه امن در برابر تشعشات اتمی و هسته‌ای می‌کند، سیستم‌های امنیتی و دفاعی ایر فورس وان حتی در برابر انفجار هسته‌ای ایمن هستند، حداکثر سرعت این هواپیما تقریبا معادل سرعت صوت، 600 مایل در ساعت است، قدرت پرواز در ارتفاعات بسیار بالاتر از ارتفاع معمول هواپیماهای دیگر را دارد و می‌تواند تا ارتفاع 45.100 فوتی بالا رود

5259.jpg
گرانترین هواپیمای شخصی در جهان
Air Force One .jpg
لوکس ترین هواپیمای شخصی جهان
air-force-one.jpg
گرانترین هواپیمای شخصی در دنیا

چند نکته جالب در مورد گرانترین هواپیمای شخصی در دنیا

  • برنامه جدیدی برای نسل بعدی هواپیمای ایر فورس وان توسط پنتاگون تصویب شده است، پیش‌بینی می‌شود که اولین VC-25B جدید در سپتامبر 2026 رونمایی شود.  

  • ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان و مدیر عامل تسلا، از طرفداران پر و پا قرص جت‌های گلف استریم (Gulfstream) است که صاحب سه فروند از آنها است. ایلان ماسک برای جت جدید خود Gulfstream G700، نزدیک به 80 میلیون دلار خرج کرده است.

  • بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، 4 جت خصوصی به ارزش تقریبی 194 میلیون دلار دارد، دو هواپیمای Gulfstream G650ER با ارزش هر کدام 70 میلیون دلار و دو هواپیمای Bombardier Challenger 350. به غیر از این مجموعه جت، او یک هواپیمای Cessna 208 Seaplane و یک هلیکوپتر Eurocopter EC 135 هم دارد.

کلام آخر

تعداد جت‌ها و هواپیماهای خصوصی در سراسر جهان بسیار زیاد است که با قیمت‌های چند میلیون دلاری معامله می‌شوند. بر اساس گزارش‌های شرکت  Wingx که آمار روزانه تمام پروازها را در اختیار دارد، در سال گذشته 3.3 میلیون پرواز توسط هواپیماهای خصوصی در سراسر جهان ثبت شده که بیشترین رکورد ثبت شده است. از سوی دیگر نگهداری یک جت خصوصی در سال معمولا بین 500 هزار تا یک میلیون دلار هزینه دارد، این بدان معنی است که برای داشتن یک جت خصوصی باید در سال حداقل 10 میلیون دلار درآمد داشت. با وجود این که اکثر قریب به اتفاق ما تجربه پرواز با این نوع از هواپیماهای لوکس و خاص را نداشته‌ایم، اما درک جذابیت پرواز با گرانترین هواپیما شخصی در دنیا سخت نیست.

البته آنچه مردم عادی از این جت‌ها انتظار دارند، با آنچه که صاحبان آنها انتظار دارند، کاملا متفاوت و متمایز است. صاحبان جت‌های خصوصی تنها به وسیله‌ای برای سفر کردن نیاز ندارند، آنچه آنها نیاز دارند، وسیله‌ای لوکس و بسیار گران‌قیمت با تمام امکانات رفاهی، سرگرمی و مسافرتی است که حتی شاید جنبه افراطی به خود بگیرد.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.