Close

معرفی و بررسی هواپیمای ایرباس A321neo

4.1
از 13 رای
ورود جدیدترین هواپیمایی ایرباس به ایران
  • 7
  • 43.6K

با توجه به اضافه شدن هواپیمای ایرباس اِی 321 نئو (Airbus A321neo) از ناوگان هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) به پروازهای ایران - ترکیه قصد داریم نگاهی به جزئیات این هواپیما از جمله تعداد صندلی‌ها، امکانات، تکنولوژی‌های به کار رفته و سایر موارد مربوطه بپردازیم.

ایرباس A321neo از سال 2018 به ناوگان ترکیش ایرلاینز اضافه شده و از آن به عنوان نخستین هواییمای بدنه باریک هوشمند یاد می‌شود. چرا که برخلاف هواپیماهای هم رده خود از فضای کابین بزرگتری‌ برخوردار است، از آخرین فناوری‌ها برخوردار بوده، امکانات مدرن در آن دیده می‌شود و در عین حال که از مصرف بهینه و عملکرد بالایی برخوردار است، از فناوری سبز استفاده کرده و آلاینده کمتری وارد هوا می‎‌کند. 

 

(Airbus A321neo)

 

مشخصات عمومی و فنی ایرباس A321neo

ایرباس A321neo یک هواپیمای مسافربری از خانواده ایرباس‌های A320 است که در سال 2010 توسط کمپانی ایرباس ساخته شد. از لحاظ ابعاد، ایرباس A321neo دارای ارتفاع 11 متری، طول 44.51 متری و با درنظر گرفتن دو بال آن دارای عرض 35.8 متری است که این مشخصات باعث می‌شود ایرباس A321neo  در رده هواپیماهای تجاری باریک بدنه و سایز متوسط قرار  بگیرد. همچنین هواپیمای مذکور مجوز پرواز برای نهایت 244 مسافر را خواهد داشت، هرچند به طور معمول با ظرفیت 162 صندلی در کلاس اکونومی و 20 صندلی در کلاس بیزنس پرواز می‌کند (جهت آشنایی با انواع کلاس‌های پرواز در هواپیما کلیک کنید). از سایر مشخصات فنی ایرباس A321neo می‌توان به ماکسیموم رنج 7400 کیلومتری و ماکسیموم سرعت 876 کیلومتر بر ساعتی اشاره داشت. 

 

tc-jrs-turkish-airlines-airbus-a321-231_PlanespottersNet_315564_999c89f420_o.jpg

 

تفاوفت ایرباس A321neo و A321

همانطور که در تیترهای پیش عنوان کردیم ایرباس A321 نئو از خانواده ایرباس A320 بوده و مدل ارتقا یافته ایرباس A321 محسوب می‌شود. در واقع پسوند neo در این مدل اشاره به New Engine Option یا بهره‌وری از موتور‌های جدید‌تر نسبت به برادر بزرگ‌تر خود دارد. موتور هواپیمای  A321neo حدود 20 درصد در مصرف سوخت بهینه‌تر است و در سایر موارد نیز ایرباس نئو 900 کیلومتر رنج بیشتری نسبت به A321 دارد، فضای کابین آن بزرگ‌تر شده و ظرفیت باربری آن 2 تن افزایش یافته است.

 

 اِی 320 نئو (Airbus A321neo)

 

سفری ایمن و راحت با ایرباس A321neo

علاوه بر برتری‌های فنی در ایرباس A321neo، این هواپیما امکانات بالایی برای سهولت مسافرین خود در نظر گرفته است. پیش‌تر در لست سکند در مطلب «کدام هواپیماها راحت تر هستند» توضیح دادیم که یکی از معایب‌ هواپیماهای بدنه باریک عرض کم کابین‌ها است که فضای کمی را برای مسافران فراهم می‌کنند. این موضوع در صندلی‌های کلاس اکونومی یا اقتصادی هواپیماهای بدنه باریک بیشتر دیده می‌شود. اما به لطف مهندسی جدید، فضای میان صندلی‌‌ها و راهروی Airbus A321neo نسبت به ورژن قدیمی‌تر خود بهینه‌تر شده است و علاوه‌ بر فضای بیشتری که سرنشینان با مسافرین کناری خود دارند، فاصله با صندلی‌های جلویی نیز بیشتر شده است.

 

Turkish-Airlines-Rockwell-Collins

Turkish-Airlines-A321neo-Business

 

همچنین در ایرباس A321neo مسافرین از صندلی‌های بزرگ و راحت‌تری برخوردار هستند که طراحی ویژه‌ای دارند و امکان تنظیم محل قرارگیری سر و گردن در هر صندلی وجود دارد. ضمن اینکه رو به روی تمامی صندلی‌ها یک صفحه‌ نمایش‌های12 اینچی (در کلاس اکونومی) و 13 اینچیِ (در کلاس بیزنس) با کیفیت قرار گرفته است. سایر امکاناتی که مسافران می‌توانند در پرواز خود با ایرباس A321 نئو تجربه کنند عبارت‌اند از: 

  • اینترنت Wi-Fi
  •  امکان تغیر نورپردازی در داخل کابین
  • کاهش قابل توجه نویز هواپیما در تمامی مقاطع پرواز اعم از تیک آف و کروز
  • استفاده از فیلترهای HEPA که ضمانت کننده هوای تمیز و با کیفیت در داخل کابین‌ها است

 

interior A321neo

 

ایرباس A321neo، هواپیمای محبوب مسافران، ایرلاین‌ها و محیط زیست  

تا کنون به مصرف سوخت کمتر، ظرفیت بالاتر، فضای بیشتر، تمیز تر بودن سوخت ایرباس A321neo اشاره کردیم اما زمان برتری این هواپیما مشخص می‌شود که این موارد را در کنار یک دیگر قرار بدهیم و آن‌ها را نسبت به وضعیت حال حاضر جهان به یک جمع بندی برسانیم.

آسیبی که ویروس کرونا به صنعت هوانوردی وارد کرد در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و بسیاری از ایرلاین‌ها به دلایل متعددی چون کمبود تقاضای پرواز مجبور به پارک کردن بخش عظیمی از ناوگان خود در فرودگاه‌ها شدند یا در اقداماتی باورنکردنی مثل آنچه ایرلاین سنگاپور انجام داد، جهت جبران ضررهای ناشی از کرونا هواپیما را به رستوران تبدیل کردند.

 

ایرباس A321neo

 

از این جهت ایرلاین‌ها نیاز داشتند با سنجش بیشتر، بهترین هواپیماهای خود را برای پروازهای موجود گزینش کنند که در اکثر مواقع A321neo یکی از کامل‌ترین گزینه‌های در دسترس بود. در ابتدا ین ایرباس فضای بیشتری را برای مسافرین ایجاد می‌کند و شانس شیوع ویروس را کاهش می‌دهد و در عین حال ظرفیت بیشتری نسبت به A321 داشته، سپس می‌توان به مصرف‌ سوخت کمتر و در نتیجه ارزش پرواز بیشتر آن اشاره کرد و در آخرین مورد هم به رنج یا برد بالای آن. چرا که پس از همه گیری کرونا تقاضا برای سفرهای بین قاره‌ای که مسافت بالایی داشتند کاهش پیدا کرد و استفاده از هواپیمای سایز متوسط که ظرفیت مناسبی داشتند مورد توجه قرار گرفت.

 

 

aw.jpg 

 

منابع: air new zealandoneskyflyer, Turkishairlines و airbus

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (7 نظر)

× در حال پاسخ به:

محمد سوادی 14 تیر 1400 ساعت 17:32

سلام، لطفاً تاکسی هوایی بین شیراز و بوشهر، که در حال حاضر هیچ پروازی وجود
ندارد، راه اندازی کنید.ممنون

شهبازی 9 تیر 1400 ساعت 16:24

روزی روزگاری اولین هواپیماهای معروف جهان جزء ناوگان ایران ایر بود حالا باید فیلم آن ها را در خطوط کشورهای دیگر به رخ ما بکشند !!!!!

امید 7 تیر 1400 ساعت 20:39

امیدوارم تو این هواپیما مثل قبلی ها در خطوط هوایی ترکیه، مدام ساک مسافرها گم نشه!!!

رهگذر 7 تیر 1400 ساعت 16:54

در ابتدای متن ایرباس اِی 320 نئو اشتباه است. 321 درسته.

مجید 7 تیر 1400 ساعت 16:30

اگر فاصله بین صندلی هاش بیشتر باشه خیلی عالی میشه. اینکه صندلی های اکونومی هم LCD دارن عالیه . فقط امیدوارم ترکیش برنامه ها و فیلمهای فارسی و همچنین منوی فارسی رو هم داشته باشه.

مهدی 7 تیر 1400 ساعت 13:54

ماکسیمم رنج این هواپیما ۷۴۰۰ کیلومتر می باشد . ۷۴۰۰۰ اشتباه می باشد .

ايراني 7 تیر 1400 ساعت 13:15

خوشبحال اونائي كه سوار اينا ميشن.براي ما كه روي ميني بوسهاي قديمي دو تا بال وصل كردن و سوار اونا مي شيم طوري صندلي ها كيپ هستن كه زانوهامون فرو ميره تو شكممون.نه كه كشور فقيري هستيم و پول نداريم و با تمام كشورها رابط دوستانه و حسنه اي داريم،بخاطر اونه