دیزنی لند و نکات جالبی درباره آن

4.6
از 49 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در دیزنی لند چه میگذرد؟
09 مهر 1401 08:00
0

بدون شک پارک موضوعی دیزنی لند یکی از شادترین و جذاب‌ترین جاذبه‌ها برای بسیاری از مردم جهان به شمار می‌رود. دیزنی ‏لند که تقریبا به مدت نیم قرن پابرجا است، تا به امروز برای بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان خاطره‌ساز بوده است.

دیزنی لند آناهایم کالیفرنیا در سال 1955 افتتاح شد و تنها دیزنی لندی محسوب می‌شود که تحت نظارت مستقیم والت دیزنی ساخته شد. دیزنی لند به عنوان یکی از جذاب‌ترین پارک‌های موضوعی در جهان، الگوی بسیاری از پارک‌ها و شهربازی‌های مشهور دیگر است. اما آنچه در این مطلب از لست سکند قرار است درباره‌اش صحبت کنیم، معرفی کامل دیزنی لند و پرداختن به حقایقی جالب و خواندنی از آن است که احتمالا تا به حال نمی‌دانستید.

01.jpg

دیزنی لند چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، دیزنی لند به پارک‌های موضوعی (تم پارک‌ها) گفته می‌شود و جایی است که در آن دنیای رنگارنگ کارتون‌ها به همراه شخصیت‌هایی که دارند، وارد جهان ما می‌شود. دیزنی لند کالیفرنیا در ابتدا به نام پارک میکی موس شهرت داشت که بعدها نامش تغییر کرد. اولین کسی که دیزنی لند را ساخت، شخص والت دیزنی بود. در ادامه ماجرای ساخته شدن دیزنی لند را به طور کامل شرح می‌دهیم.

ایده ساخت دیزنی لند

اولین ایده ساخت این سرزمین در دهه 1940 جرقه خورد. روزی والت دیزنی روی نیمکتی در پارک گریفیت لس آنجلس نشسته بود و دخترانش را که سوار چرخ و فلک بودند تماشا می‌کرد. او برای اولین بار ایده ساخت سرزمینی را مطرح کرد که تمام اعضای خانواده در آن لذت می‌بردند. آن سال‌ها اوج محبوبیت استودیوی والت بود و او هر روز نامه‌هایی از طرفدارانش دریافت می‌کرد که درخواست کرده بودند تنها یکبار هم که شده به استودیو بیایند و لباس‌های شخصیت‌های کارتونی را از نزدیک ببینند. اما فضای محدود استودیو چنین امکانی را نداشت. این موضوعات رفته رفته رویای ساخت دیزنی لند را به واقعیت تبدیل کرد.

تاریخچه ساخت دیزنی لند

در سال 1954 کلنگ ساخت دیزنی لند به زمین خورد و پس از یک سال تأسیس شد. در این تم پارک جدید، 18 قسمت بازی مختلف داشت که 14 مورد از آن‌ها هنوز هم کار می‌کنند. در سال 1956 حدود 5 میلیون نفر از دیزنی لند بازدید کردند و این جمعیت تا سال بعد دو برابر شد. به لطف خلاقیت در توسعه این سرزمین رویایی افزایش بازدید کنندگان این جاذبه روندی مثبت داشت تا اینکه تا سال 2019 جمعیت کسانی که از ابتدا تا آن سال به دیزنی لند آمده بودند مرز 700 میلیون را رد کرد. 

چه کشورهایی دیزنی لند دارند؟

تا کنون پنج دیزنی لند در نقاط مختلف جهان ساخته شده است که در این متن قرار است به حقایقی جالب از اولین مورد آن‌ها، یعنی دیزنی لند کالیفرنیا بپردازیم. دومین دیزنی لند جهان در توکیو راه افتاد که حدود 40 سال از زمان ساخته شدنش می‌گذرد. سومین دیزنی لند در قاره اروپا و کشور فرانسه قرار دارد که حدوداً پنج برابر دیزنی لند آمریکا وسعت دارد و دیزنی لند پاریس بزرگ‌ترین مورد از این نوع تم پارک‌ها است. کوچک‌ترین دیزنی لند هنگ کنگ هم از همه کوچکتر است و سال 2005 تأسیس شد. دومین دیزنی لند آمریکا نیز در شهر اورلاندو قرار دارد که وسعتش حدوداً دو برابر نمونه کالیفرنیایی است. بنابراین اگر به هر کدام از این کشورها سفر کردید، بازدید از دیزنی لند را فراموش نکنید.

لیست قیمت تورهای فرانسه

Disneyland-Paris-Park.jpg
دیزنی لند پاریس، بزرگ‌ترین دیزنی لند

دیزنی لند چه بازی‌هایی دارد؟

اولین چیزی که باید در مورد دیزنی لند بدانید این است که برخی از اسباب بازی‌های آن شباهت‌های زیادی با وسایل شهر بازی دارند. برای مثال می‌توانید سوار چرخ و فلک یا قایق تفریحی شوید با این تفاوت که هر کدام از این بخش‌ها تم‌های جذابی دارند؛ مثلاً در آب‌های دیزنی لند می‌توانید به ماجراجویی یافتن دزدان دریایی و بقایای آن‌ها بپردازید که هر یک با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند. اگر از ماجراجویی در دنیای مرموز جادوگران و ارواح نیز خوشتان می‌آید، می‌توانید از بخش سرزمین تسخیر شده دیدن کنید. امروزه تقریبا از هر سرزمین رویایی در دنیای سینما، آثاری در این تم پارک‌ها وجود دارد.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب دیزنی لند، کمپ انتقام‌جویان دنیای مارول است که در آن مجسمه‌های شخصیت‌ها یا افرادی که لباس‌های آن‌ها را پوشیده‌اند، خواهید دید. همچنین با بازدید از این سرزمین رویایی می‌توانید به دنیای جنگ ستارگان یا جهان کارتون ماشین‌ها و بسیاری از سرزمین‌های رویایی دیگر نیز وارد شوید. علاوه بر بخش‌های تفریحی، بخش‌های رفاهی و تجاری بسیاری نیز در دیزنی لند وجود دارد.

این مکان تفریحی، فروشگاه‌هایی دارد که بر اساس موضوعات سینمایی یا داستانی خاصی طراحی شده‌اند و لباس‌ها و وسایل شخصیت‌های محبوب و معروف را می‌فروشند. علاوه بر آن رستوران‌ها و غذافروشی‌های گوناگونی در سرزمین دیزنی خدمت رسانی می‌کنند که در آن‌ها می‌توانید انواع میان‌وعده‌های ساده یا شام و ناهار مفصل را تهیه کنید.

avengers-campus-marvel-land-opening-date-disneyland.jpg
قرارگاه انتقام جویان در دیزنی لند

حقایقی جالب از دیزنی لند

قدمت بالای دیزنی لند باعث شده که تا به امروز اتفاقات بسیار جالبی در آن رخ بدهند. علاوه بر این اولین هدف ساخت این تفریحگاه معروف، خلق عجایب است. به همین دلیل بسیاری از چیزهایی که در جهان بیرون از این تم پارک عجیب است، در بین کارکنان دیزنی لند کاملا عادی حساب می‌شود. در ادامه به برخی از جالب‌ترین حقایق دیزنی لند می‌پردازیم.

1. دیزنی لند، قبرستان وسایل شخصی

روزانه در این پارک حدود 210 عینک گم شده یافت می‌شود و احتمال می‌رود از روز اول تاسیس دیزنی لند تا به امروز ‏این تعداد به بیش از 1.5 میلیون عینک گم شده رسیده باشد. در کنار عینک که مشهورترین شی گم شده در این پارک است، بیش از 6000 ‏موبایل، 3500 دوربین دیجیتال، 18000 کلاه و 7500 کتاب نیز در این پارک گم شده است. ‏با توجه به این آمار می‌توان به دیزنی لند لقب قبرستان وسایل شخصی را داد.

عکس دیزنی لند
عکس دیزنی لند

‏2. مهمان همیشگی دیزنی لند

به نخستین شخصی که بلیط دیزنی لند را خریداری کرد، بلیط مادام العمر دیزنی لند هدیه داده شد و وی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌تواند در دیزنی لند حضور پیدا کند. نام این شخص دیو مک فرسون است که در سن بیست و دو سالگی این بلیط را دریافت کرد. جالب است بدانید که او برای رفتن به دیزنی لند فلوریدا و پاریس نیز نیازی به خرید بلیط ندارد.

disnely.jpg
اولین بلیط دیزنی لند

3. کارمند یا بازیگر در دیزنی لند؟

در دیزنی لند هر یک از کارمندان باید نقش خودشان را بازی کنند و طوری رفتار ‏کنند تا حس جادویی پارک از بین نرود. تا سال 2000 کارمندان دیزنی لند حق داشتن ریش و سبیل، رنگ کردن مو و ‏داشتن زیورآلات نداشتند.‏‏ کارمندان این سرزمین خود را بازیگر می‌دانند و حدود 80 درصد از آن‌ها از شغل خود راضی هستند. ‏ ‏‏ ‏ ‏

کارکنان دیزنی لند
کارکنان دیزنی لند

4. درآمد سالانه در دیزنی لند

‏هزینه ساخت دیزنی لند 17 میلیون دلار بردآورد شده است که اگر این هزینه‌های ساخت را با قیمت‌های سال‌های اخیر محاسبه کنیم، شاید از مرز 133 میلیون دلار هم عبور کند. اما طبق آمار سال 2022، درآمد سالانه دیزنی لند به بیش از 7.4 میلیارد دلار رسیده است. بدیهی است که چنین درآمدی در پی توسعه‌های مکرر این مکان تفریحی حاصل شده است. 

5. محبوب ترین شخصیت دیزنی لند

‏کاراکتر میکی ماوس که از مشهورترین و محبوب‌ترین کاراکترهای والت دیزنی به شمار می رود یکی از نمادهای اصلی این ‏پارک است، به طوری که در بسیاری نقاط از پارک به راحتی می‌توان میکی ماوس را مشاهده کرد. میکی ماوس 135 ‏لباس مختلف دارد و نیز در 100 مدل مختلف در مکان‌های گوناگون پارک قرار دارد. ‏‏ ‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ 

دیزنی لند آمریکا
دیزنی لند آمریکا

6. کلمه ممنوع در دیزنی لند

کارکنان دیزنی لند هرگز اجازه ندارند به سوال بازدید کنندگان جواب «نمی‌دانم» بدهند. حتی اگر بی‌ربط‌ترین سوال‌های ممکن را هم از کارکنان دیزنی لند بپرسی، باز هم آن‌ها باید شما را راهنمایی کنند. این قانون را والت دیزنی در سرزمینش گذاشت، زیرا او معتقد است که تمام کارکنان دیزنی لند بخشی از یک داستان هستند و این افراد اگر از کلمه «نمی‌دانم» استفاده کنند، پیشروی داستان مختل می‌شود.

7. سفر به گذشته در دیزنی لند

کپسول زمان، گنجینه‌ای از خاطرات، یادبودها و دانستنی‌هایی از گذشته است که کسانی که گذشتگان به آیندگان هدیه می‌دهند. در سال 1995 یک کپسول زمان وارد قلعه زیبای خفته دیزنی لند شده است که قرار است به مناسبت صد و دهمین ‏سالگرد افتتاح دیزنی لند، یعنی 17 جولای 2035 باز شود که با تماشای آن کارکنان و مشتریان دیزنی لند سرگذشت و خاطرات این سرزمین عجایب را ورق بزنند. ‏‏ ‏‏‏ 

قلعه زمان در دیزنی لند
قلعه زمان در دیزنی لند 

8. تمیزترین سرزمین در دیزنی لند

 در دیزنی لند برای حفاظت از محیط زیست و پاکیزه ماندن زمین، آدامس فروخته نمی‌شود و هر سی قدم یک سطل ‏آشغال قرار دارد. با این حال نظافتچیان بسیاری در این محدوده وجود دارند که اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین زباله‌ای برای کوتاه‌ترین زمان بر زمین بماند. علاوه بر آن تمام اشیاء و ساختمان‌های دیزنی لند از فرط تمیزی برق می‌زنند. برخی گمان می‌کنند که چنین نظافتی به دلیل ساخت تونل‌های حمل زباله در دیزنی لند است.

جاذبه های دیزنی لند
جاذبه های دیزنی لند

9. استقبال پرشور در دیزنی لند

 در روز افتتاح دیزنی لند، این پارک به قدری شلوغ بود که هیچ جای پارکی در پارکینگ 160 هکتاری آن خالی باقی نماند. عده‌ای می‌گویند در آن روز حدود 30 هزار نفر از این جاذبه نو ظهور دیدن کردند. همچنین در روز افتتاح دیزنی لند تصاویر جالب متعددی به ثبت رسیده است که در گزارش تصویری از روز افتتاحیه دیزنی لند می‌توانید آن را مشاهده کنید.

دیزنی لند
مراحل ساخت دیزنی لند

10. بازار داغ دیزنی لند

گوش‌های میکی ماوسی از محبوب ترین اشیایی است که در این پارک به فروش می‌رسد. طبق آماری که ارائه شده از ‏روز افتتاح این پارک تا به امروز بیش از 84 میلیون گوش میکی ماوس به فروش رفته است.‏‏‏ ‏‏جالب است بدانید که در تم پارک دیزنی لند سالانه بیش از 4 میلیون برگر، 3 میلیون سیب زمینی سرخ کرده و 1 میلیون گالن نوشابه سفارش داده می‌شود. 

مجمسمه والت دیزنی
مجمسمه والت دیزنی در دیزنی لند

11. دیزنی لند ژاپن

 دیزنی لند توکیو نخستین دیزنی لندی بود که در  خارج از خاک ایالات متحده آمریکا ساخته شد و به دلیل ادغام فرهنگ ژاپنی با کارکترهای آمریکایی یکی از خاص‌ترین شعبه‌های دیزنی لند در جهان است که در ادامه ویدئویی از آن را می‌توانید تماشا کنید.

 

ویدئو دیزنی لند توکیو ژاپن 

12. خانه والت دیزنی در دیزنی لند

مردم آمریکا و جهان در مورد دیزنی لند افسانه‌های زیادی می‌گویند که بسیاری از آن‌ها تکذیب شده‌اند و بسیاری دیگر، شک برانگیز هستند. برای مثال عده‌ای عقیده دارند که والت دیزنی در یک آپارتمان مخفی در آتشنشانی دیزنی لند زندگی می‌کند. البته هیچ شکی در علاقه این شخص به گذراندن زمان در این مکان تفریحی وجود ندارد، زیرا بسیاری از افراد او را در حال صحبت با مشتریان ایستاده در صف دیده‌اند. 

13. دیزنی لند تسخیر شده است

یکی دیگر از افسانه‌های رایج محلی در مورد دیزنی لند احتمال وجود روح در این مکان تفریحی است. عده‌ای این روح‌ها را متعلق به اسکلت‌های واقعی که قبلا در بخش دزدان دریایی بوده‌اند، می‌دانند. سرزمین تسخیر شده و بخش دزدان دریایی چندین بار به دلیل فعالیت‌های مشکوک برخی از افراد تعطیل شدند. در برخی از روزها عده‌ای گردهای عجیبی را در این نقاط پخش می‌کردند که پس از تحقیقات پلیس، معلوم شد خاکستر مردگان بوده است. از آن موقع به بعد ورود هر گونه پودر به دیزنی لند ممنوع اعلام شده است. 

14. شایعه تولد و بلیط مادام‌العمر

جالب است بدانید که تا کنون سه کودک در دیزنی لند به دنیا آمده‌اند. ‏‏‏اما هیچ یک از این کودکان بلیط مادام‌العمر برای ورود رایگان به دیزنی لند را دریافت نکردند (یا اگرهم دریافت کردند، این موضوع مخفی ماند). متأسفانه شایعه دریافت بلیط رایگان برای کودکانی که در دیزنی لند به دنیا می‌آیند باعث شده که گروهی از زنان باردار برای وضع حمل نوزادان خود به این تفریحگاه بروند.

1351971329904982821.jpg
اولین کودکی که در دیزنی لند به دنیا آمد

15. مشاغل دشوار دیزنی لند 

استخدام شدن در دیزنی لند از مواردی است که هر کسی نمی‌تواند از پسش برآید، زیرا با کوچک‌ترین اشتباه و ناسازگاری با محیط داوطلبان رد می‌شوند. همچنین باقی ماندن در این سرزمین نیز از ورود به آن دشوارتر است. بازیگران و کارمندان این مکان تفریحی ممکن است تنها به دلیل یک لکه غذا روی لباسشان اخراج شوند. علاوه بر آن، هر بازیگر در این تم پارک موظف است حتی در سخت‌ترین شرایط هم در نقش خود باقی بماند و تحت هیچ شرایطی احساسات و شخصیت واقعی خودش را بروز ندهد.

16. کوه ماترهورن در دیزنی لند

احتمالاً همه می‌دانید که کوه ماترهورن در رشته کوه آلپ یکی از اصلی‌ترین نمادهای دیزنی است به همین دلیل وجود مدل این کوه در این تفریجگاه دور از انتظار نبوده و نیست. این کوه مصنوعی در ابتدا 6 متر ارتفاع داشت اما بزرگ‌تر کردنش در برنامه توسعه دیزنی لند قرار گرفت و پس از مدت کوتاهی ارتفاع آن به حدود 50 متر رسید. گفته می‌شود این کوه مصنوعی در مقایسه با ماترهورن واقعی 100 برابر کوچک‌تر است.

IMG_2929.jpg
کوه ماترهورن در دیزنی لند

17. زبان زرگری کارمندان دیزنی لند

زمانی که در دیزنی لند بازی می‌کنید، ممکن است دو کارمند را ببینید که جملات کاملا نامفهوم و عجیب را به یکدیگر می‌گویند. حتی بسیاری از آن‌ها از وردهای جادویی در کارتون‌ها استفاده می‌کنند؛ هیچ کدام از این کارها نمایشی نیست، بلکه آن‌ها در حال صحبت با یک زبان رمزی هستند و بیشتر اوقات از این کلمات برای غافلگیر کردن مشتریان در بازی یا کنترل شرایط اضطراری استفاده می‌کنند.

18. تیم اطلاعاتی دیزنی لند

هر روز هزاران نفر در دیزنی لند رفت و آمد می‌کنند با این حال مشکلات امنیتی در این مکان به شدت کم است. کسانی که به دیزنی لند رفته‌اند، همگی در این مورد هم عقیده هستند که در هر نقطه از این سرزمین، نیروهای امنیتی هستند. بسیاری از این کارکنان، هر روز با لباس‌های شخصی در حال رفت و آمد بین جمعیت هستند و اگر جرم‌هایی مثل دزدی را مشاهده کنند، کمی صبر می‌کنند و در فرصت مناسب فرد خاطی را دستگیر می‌کنند تا فضای شاد دیزنی لند به هم نریزد.

19. جمجمه واقعی در دیزنی لند

 در تونل دزدان دریایی کارائیب یک جمجمه واقعی انسان قرار دارد. این جمجمه در ابتدای تونل بالای تخت در اتاقی که به آن ‏اتاق جواهرات گفته می‌شود قرار گرفته است. جالب است بدانید در گذشته اسکلت‌های مصنوعی که ساخته می‌شدند اصلاً واقعی به نظر نمی‌رسیدند. به همین دلیل تمام اسکلت‌هایی که در بخش دزدان دریایی دیزنی لند قرار داشت واقعی بودند و پس از چند دهه که فناوری توانایی ساخت اسکلت‌هایی را که به شکل طبیعی بودند به دست آورد، هر یک از این بقایا در طی یک خاکسپاری مناسب از این مکان تفریحی خارج کردند و نمونه‌های مصنوعی جایگزین آن‌ها شدند؛ اما در میان آن‌ها یک جمجمه برای همیشه در دیزنی لند باقی‌ماند. ‏‏‏

rawImage.jpg
دزدان دریایی در دیزنی لند

20. هیچ کس در دیزنی لند نمی‌میرد

مردم دنیا دیزنی لند را به عنوان شادترین جای دنیا می‌شناسند و از آن‌جایی که کودکان بسیاری در آن‌جا رفت و آمد می‌کنند، هر اتفاق ناگواری ممکن است خاطرات خوشی که قرار است در آن رقم بخورد را خدشه دار کند. کسانی که در دیزنی لند کار می‌کنند موظف هستند افرادی را که در این مکان تفریحی جان خود را از دست می‌دهند به سرعت از محدوده خارج کنند و پس از خروج از دیزنی لند خبر مرگ را فاش کنند. 

سخن آخر 

دیزنی لند شناخته شده‌ترین پارک موضوعی در جهان است که اکنون به غیر از دیزنی لند کالیفرنیا در فلوریدا، هنگ کنگ، پاریس، توکیو و شانگ‌های نیز شعبه دارد و همچنین الگویی برای ساخت هزاران پارک موضوعی دیگر در جهان است.

در این مطلب به دانستنی‌هایی از دیزنی لند مخصوصا کالیفرنیا پرداختیم که نخستین دیزنی لند در جهان است. حضور در دیزنی لند سن و سال نمی‌شناسد و هرکسی با هر سلیقه‌ای که داشته باشد دوست دارد حداقل طعم حضور در دیزنی لند را بچشد. آیا شما تا کنون به دیزنی لند رفته‌اید؟ در این صورت خوشحال می‌شویم تجربه‌ خود را با ما به اشتراک بگذارید.  

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.