حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا + تصاویر
27 مهر 1396 10:00
0

امروز، آزتک ها را به خاطر اقدامات وحشیانه ی قربانی کردن انسان ها که ریشه در فرهنگ آنها دارد می شناسند. اما امپراطوری آزتک به مدت 200 سال بر نواحی مرکزی مکزیک تسلط داشته و از تکنولوژی های پیشرفته و تکنیک های مهندسی حیرت انگیزی استفاده می کردند. امروز ویرانه های پیشرفته ترین تمدن در قاره ی آمریکا همچنان در نواحی مختلف مکزیک مدرن پخش شده اند. در اینجا می خواهیم برخی از شگفت انگیزترین حقایق درباره ی این امپراطوری را به شما ارائه دهیم:

  1. آزتک ها روشی عجیب برای تصمیم گیری در مورد مکان سکونت خود داشتند!

بنا بر افسانه ها، آزتک ها مکان پایتخت امپراطوری خود یعنی تنوکتیتلان Tenochtiltan را با نگاه کردن به محل نشستن عقابی روی یک کاکتوس  مشخص کردند. این نشانه در واقع تحقق یک پیشگویی قدیمی بوده و تصویر آن نیز در نهایت بر آنها آشکار شد، اما در مکانی نامحتمل: روی جزیره ی کوچکی در میانه ی دریاچه ی Texcoco. نقش موجود روی پرچم مکزیک نیز که نمایش دهنده ی عقابی روی یک کاکتوس بوده و ماری زنگی را به منقار کشیده از همین افسانه الهام گرفته شده است.

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. آنها آزتک نامیده نمی شدند!

اروپایی ها لغت آزتک را از روی نام شهر آزتلان Aztlan یعنی خانه ی باستانی و افسانه ای آزتک ها برداشت کرده اند، جایی که بنا به باور مورخان در قسمت های شمالی مکزیک قرار داشته است. هرچند نام گروهی که امروز آزتک ها نامیده می شوند در واقع مکزیکا بوده که در حقیقت ریشه ی اسم کشور مکزیک نیز از همین جا آمده است.

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. پایتخت آزتک ها یکی از تاثیرگذارترین ها در جهان بوده است.

شهر تنوکتیتلان دارای جمعیت تقریبی 200 تا 300 هزار نفر بوده که همین موضوع باعث می شده این شهر ابعادی 5 برابر شهر لندن داشته باشد و در شمار بزرگترین شهرهای زمان خود به شمار رود. این شهر مانند ونیز پر از کانال بوده و مهاجمان اسپانیایی آن را به شکل خارق العاده ای زیبا یافته اند. برنان دیاز د کستیو یکی از فاتحان اسپانیایی اینگونه می نویسد: وقتی اسپانیایی ها به پایتخت رسیدند، از خود سوال می کردند «آیا چیزهایی که دیدیم حقیقت داشت یا تنها پاره ای از یک رویا بود؟»

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. آنها از طرفداران پر و پا قرص آموزش بودند!

مردمان مکزیکا جز اولین افرادی بودند که آموزش اجباری برای کودکان را باب کردند. در امپراطوری مکزیکا، هر کودکی فارغ از اینکه به چه طبقه ای (خواص، عوام، برده) اختصاص داشته، از مزایای تحصیلات بهره برده و تحت آموزش قرار می گرفته است. به این دانش آموزان از روی huehuetlatolli تدریس می شده که در حقیقت مجموعه ای از گفتارها درباره ی افسانه های مکزیکا و درس هایی در مورد رفتار بوده است.

  1. آزتک ها عاشق ورزش بوده اند!

ورزش ملی مردمان مکزیکا یک ورزش گروهی به نام  Ullamaliztli  بوده و در آن از یک توپ پلاستیکی سنگین استفاده می شده است. هدف این مسابقه پرت کردن توپ از میان یک حلقه ی سنگی کوچک بوده است. در این ورزش توپ نباید به زمین می خورده و بازیکنان با سر، ساعد، زانوها و کمر به توپ ضربه می زدند.

بازی کردن این مسابقه کار سختی بوده اما با به کارگیری نکات خاص، امکان نتیجه بخشی خوب وجود داشته، شواهد نشان می دهند که کاپیتان تیم بازنده گردن زده می شده است!!

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. آنها دیوانه ی شکلات بوده اند!

شکلات اصالتا به نواحی آمریکای مرکزی باز می گردد و در میان مردمان مکزیکا نیز به عنوان هدیه ای از جانب خدای خردمندی Quetzalcoatl تلقی می شده است. دانه های کاکائو آنقدر فراگیر بودند که به جای پول رایج مورد استفاده قرار می گرفتند. اما آزتک ها شکلات را به شیوه ای کاملا متفاوت تهیه می کردند. آنها دانه های کاکائو را خرد کرده و آن را به عنوان نوشیدنی تلخ و کفدار با ادویه های مختلف سرو می کردند. پس از اینکه اسپانیایی ها در قرن شانزدهم شکلات را با خود به اروپا بردند، شکلات با شکر شیرین شده و به نوشیدنی محبوب در سراسر قاره ی اروپا تبدیل گشت.

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. مد آزتک ها بسیار متفاوت بوده است!

شواهد نشان می دهند که برخی از آزتک ها دندان های خود را کشیده و جای آنها سنگ های قیمتی کار می گذاشتند. زنان نیز دندان های خود را با رنگ قرمزی که از یک سوسک انگلی گرفته می شده رنگ می کردند، سوسکی که ساکن گیاهان کاکتوس بوده است.

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. آزتک ها قبل از آمدن اسپانیایی ها، اسب ندیده بودند!

قبل از اینکه اسپانیایی ها به این سرزمین وارد شوند، هیچ اسبی در این دنیای جدید دیده نشده بود و مشاهده ی ارتش سواره نظام، تاثیرات روانی زیادی بر آزتک ها گذاشته است. در گزارش های دیاز دل کستیو آمده که آزتک ها، اسپانیایی ها را سنتور (موجودی با بدن انسان و پاهای اسب) تصور می کردند.

«برای سرخ پوستانی که تا به حال اسب ندیده بودند، تصور هر چیزی غیر از سنتور غیرممکن بود!»

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. مردمان بومی نقش مهمی در سقوط آزتک ها بازی کردند!

امپراطوری مکزیکا از کشورهای آمریکای میانه که تحت سلطه ی آن بودند خراج زیادی می گرفت. به همین دلیل زمانی که اسپانیایی ها به اینجا رسیدند، بسیاری از این بومی ها فرصتی برای رهایی از یوغ مکزیکا به دست آوردند. زمانی که اسپانیایی ها راه خود را به سمت پایتخت آزتک ها پیش می بردند، متحدین بومی زیادی داشتند که در کنار آنها می جنگیدند. این ارتش، بخش مهمی از اتحاد در برابر امپراطوری مکزیکا بود.

حقایقی جالب درباره ی پیشرفته ترین تمدن قاره ی آمریکا

  1. در حقیقت بیماری، آزتک ها را از پا انداخت!

اروپایی های مهاجم اسب و شمشیرهای فلزی را به آمریکا آوردند که هر دو به موفقیت ارتش آنها در برابر مکزیکا کمک کرد. اما قوی ترین سلاحی که اسپانیایی ها از آن بهره بردند بیماری بود. مورخان تخمین زده اند که طی دوره ای 5 ساله 20 میلیون مکزیکی در اثر بیماری هایی همچون اوریون، سرخک و آبله جان خود را از دست دادند. چنین بیماریهایی جمعیت مکزیک را کاهش داده و باعث سقوط امپراطوری آزتک ها شد.

 

منبع: theculturetrip