چهارشنبه سوری در ایران و همه چیز درباره آداب و رسوم آن + عکس

4.1
از 399 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چهارشنبه سوری و آنچه باید درباره آداب‌ورسوم آن در ایران بدانیم
21 اسفند 1402 08:00
19

تصور نسل ما از چهارشنبه سوری، شبی دلهره‌آور با صداهای مهیب است؛ اما وقتی به سراغ کتاب‌ها یا صندوقچه خاطرات بزرگ‎ترها می‌رویم، روی دیگری از و آداب و رسوم چهارشنبه سوری در ایران برای ما نمایان می‌شود. به همین دلیل برای اینکه بدانید چهارشنبه سوری چیست، در ادامه مطلب با تاریخچه چهارشنبه سوری در ایران آشنا خواهید شد.

12 (6).jpg

چهارشنبه سوری چیست و از کجا آمده است؟

درباره ریشه دقیق چهارشنبه سوری، اطلاعات دقیق و درستی در دسترس نیست و تعاریف بسیاری از آن وجود دارد. برخی از این تعاریف و پژوهش‌ها به شرح زیر است:

  • تا قبل از ورود اسلام به ایران، در پایان هر ماه جشنی گرفته می‌شده که به «سور» معروف بوده است.
  • چنین آیینی دقیقاً پیش از اسلام وجود نداشته و احتمالاً تغییریافته یک آیین باستانی مثل جشن سده یا گاهنبار هَمَسپَتمَدَم است.
  • اسلام در قوت گرفتن این مراسم مؤثر بوده است؛ زیرا اعراب روز چهارشنبه را نحس می‌دانستند و این باعث شده است تا ایرانیان هم با این جشن به جنگ این نحسی بروند.
  • در ایران زمان زرتشت، هنگامی که تقویم درست شد، روز سال‌تحویل مصادف با روز سه‌شنبه بود؛ به‌نحوی که نیمی از آن سه‌شنبه در سال قبل بود و نیمی دیگر در سال جدید قرار داشت. به همین علت در آن روز به جشن و سرور می‌پرداختند و این رسم به‌مرور در تاریخ ایران جا افتاد.
ایمنا.jpg
عکس مراسم چهارشنبه سوری، از ایمنا

فلسفه چهارشنبه سوری چیست؟

چهارشنبه سوری را می‌توان یک جشن پیشواز برای عید نوروز و شادی برای به پایان رسیدن روزهای سرد دانست. در این جشن با پریدن از روی آتش، بدی‌ها و بیماری‌ها را به آتش می‌سپارند تا در آن بسوزند و به‌جای آن، گرما و انرژی آتش را برای شروع سال جدید دریافت کنند.

4Shanbesoori.jpg
پریدن از روی آتش، از آداب و رسوم چهارشنبه سوری

روز چهارشنبه سوری امسال

  • روز چهارشنبه سوری امسال مصادف است با 22 اسفند 1402، مقارن با روز نخست ماه مبارک رمضان

دانلود تقویم سال 1403؛ اختصاصی لست‌سکند

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری در ایران با آداب‌ورسوم خاصی برگزار می‌شده و خانواده‌ها را دور هم جمع می‌کرده است. میان این آداب‌ورسوم، بعضی کارها در بیشتر نقاط ایران عمومیت داشت و معمولاً همه مردم یک منطقه آن را انجام می‌دادند. برخی کارها هم رسوم مخصوص به خود را داشت، رسومی که از فرهنگ مردم آن منطقه و داستان‌ها و روایاتی که از این شب وجود داشت، نشئت می‌گرفت. در این مطلب به آن رسومی که میان همه مردم ایران رایج بوده، می‌پردازیم و به‌نوعی آداب و رسوم چهارشنبه سوری در ایران را برایتان شرح می‌دهیم.

بوته‌افروزی در چهارشنبه سوری

یکی از رسوم چهارشنبه سوری در ایران بوته‌افروزی است؛ به این صورت که هر خانواده روی پشت‌بام، حیاط یا فضای باز خانه خود، بوته‌های خشک یا گون را در سه، پنج یا هفت (اعداد فرد) کپه آماده می‌کرد و با تاریک شدن هوا که همگی دور هم جمع می‌شدند، این کپه‌ها را آتش می‌زدند و از روی آن می‌پریدند. البته دیده شده که در برخی از شهرهای ایران، کپه‌هایشان با اعداد زوج هماهنگ است. جالب است بدانید در بعضی از منابع، پریدن از روی آتش را که تقریباً در همه جای ایران متداول است، به داستان اساطیری سیاوش تعبیر کرده‌اند. در این داستان، سیاوش از آتش گذر می‌کند و به‌علت پاک بودنش، سالم می‌ماند. در واقع این اعتقاد وجود داشته که با گذر از آتش، بیماری‌ها از فرد دور می‌شود. ازاین‌رو، هنگام پریدن از روی آتش می‌خواندند: زردی من از تو، سرخی تو از من.

ماجرا به همین پریدن ختم نمی‌شود. ایرانی‌ها معتقدند آتش را نباید فوت کرد؛ بلکه باید بوته‌های سوخته و خاکستر شده با خاک‌اندازی جمع‌آوری و سر چهارراه ریخته شود. فردی که خاکستر را برده، وقتی که برمی‌گردد، در خانه را محکم می‌کوبد و این مکالمه بین او و افراد داخل خانه شکل می‌گیرد:

- که هستی؟

+ منم.

- از کجا آمده‌ای؟

+ عروسی.

- چه آورده‌ای؟

+ تندرستی.

سپس در را برایش باز می‌کنند تا تندرستی را برای سال پیش رو، به خانه بیاورد؛ بنابراین ایرانی‌ها معتقد بودند در این رسم، بیماری و غم از بین می‌رود و جایش را سلامتی و خوشی می‌گیرد.

آب‌وهوای مقصدهای پرطرف‌دار در عید نوروز

چهارشنبه‌سوری
عکس مراسم چهارشنبه سوری، پریدن از روی آتش

فال‌گوش‌نشینی در چهارشنبه سوری

فال‌گوش‌نشینی از دیگر رسوم چهارشنبه سوری در ایران است. این مراسم این‌طور بوده که چون با تاریک شدن آسمان شناسایی آدم‌ها سخت می‌شد، آن‌هایی که دلشان می‌خواست بختشان باز شود، به زیارت بروند یا نیت‌های دیگری داشتند، از خانه بیرون می‌رفتند و به حرف‌های رهگذران یا اهالی خانه‌ها گوش می‌دادند. اگر اولین چیزی که به گوششان می‌خورد، شاد و خوشایند بود، نیتشان را به خیر فال می‌زدند و اگر سخنان تلخ و ناراحت‌کننده می‌شنیدند، فالشان را به برآورده نشدن می‌زدند.

فالگوش نشینی
آداب و رسوم چهارشنبه سوری

قاشق‌زنی در چهارشنبه سوری

معمولاً از آداب و رسوم چهارشنبه سوری در ایران، عنوان قاشق‌زنی بسیار به گوشمان خورده است. این رسم امروزه تقریباً فراموش شده؛ اما در گذشته یکی از مهم‌ترین رسوم چهارشنبه سوری در ایران محسوب می‌شده است. در این رسم، دختران و پسران جوان، چادری بر سر خود می‌کشیدند تا شناخته نشوند و به جلوی در خانه‌ دوستان و همسایگانشان می‌رفتند. صاحب‌خانه با شنیدن صدای قاشق که به کاسه می‌خورد، به جلوی در می‌آمد و داخل کاسه آن‌ها آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و گاهی هم پول می‌ریخت.

همچنین گفته شده اگر کسی در خانه‌اش فرد بیماری داشته باشد، به نیت سلامتی او برای قاشق‌زنی می‌رفته و در نهایت خوراکی‌هایی را که از همسایه‌ها می‌گرفته است، به بیمار می‌داده تا سلامتی‌اش را دوباره به دست آورد. از آن طرف، در بعضی شهرها این اعتقاد وجود داشته که اگر مریض یا مسافری داشتند، به قاشق‌زن‌ها چیزی نمی‌دادند؛ زیرا تصورشان این بوده که دادن خوراکی به قاشق‌زن‌ها، برای مسافر و بیمارشان بد است.

برخی هم گفته‌اند سنت قاشق‌زنی از باور زرتشتیان ریشه گرفته است؛ چون در اوستا آمده که پنج روز آخر سال تا روز پنجم فروردین، اورمزد دوزخ را خالی می‌کند و ارواح رها می‌شوند. ارواح نیک در رستاخیز آخر سال به میان زندگان برمی‌گردند و به‌شکل افرادی که رویشان پوشیده شده، به خانه بازماندگان سر می‌زنند و زندگان برای یادبود و برکت به آن‌ها هدیه‌ای می‌دهند. قاشق‌زنی در واقع استفاده‌ ارواح از زبان بدن به‌جای زبان گفتار است.

رسوم گوناگون نوروز در شهرهای مختلف ایران

قاشق زنی محمد دهداری.jpg
قاشق‌زنی، از آداب و رسوم چهارشنبه سوری؛ عکس از محمدرضا دهداری
قاشق زنی
عکس مراسم چهارشنبه سوری، آیین قاشق‌زنی، عکس از ایسنا؛ حمید املشی

کوزه‌شکنی در چهارشنبه سوری

در بیش‌تر شهرهای ایران پس‌از پریدن از روی آتش، کوزه‌ها را می‌شکستند. این آیین احتمالاً به این دلیل بوده که در گذشته مردم اعتقاد داشتند که بدیُمنی به درون کوزه می‌رود و شکستن آن باعث از بین رفتن بدیمنی و بلاگردانی می‌شود. در مناطق مختلف ایران، تفاوت جزئی در اجرای مراسم وجود داشته است. برای نمونه در تهران، چند سکه هم داخل کوزه می‌انداختند. تا همین اواخر، مردم تهران در چهارشنبه سوری به نقاره‌خانه می‌رفتند و به‌همراه نواختن نقاره در ساعتی مشخص، کوزه‌هایشان را به زمین پرت می‌کردند تا همراه با کوزه، قضا و بلا را از خانه‌ و خانواده‌شان دور کنند. گاهی موقع شکستن کوزه این شعر را هم می‌خواندند: «درد و بلا بره تو کوزه، بره تو کوچه.»

در خراسان، داخل کوزه مقداری زغال، نمک و سکه قرار می‌دادند و بعد از آن هر عضو خانواده با گرداندن کوزه به دور سر خود، هرگونه بدیمنی و اتفاق بد را به کوزه انتقال می‌داد و در نهایت آن را از بام خانه به کوچه پرتاب می‌کرد. در اراک و آشتیان هم دانه‌های جو در کوزه می‌گذاشتند.

بعضی معتقدند این سنت، یک اصل بهداشتی داشته است. ازآنجاکه ظروف سفالین لعاب نداشتند، خیلی زود آلوده می‌شدند و با توجه به اینکه این ظروف را به‌درستی نمی‌توان شست و پاک کرد، بنابراین باید از بین می‌رفت. ایرانیان قدیم باور داشتند که به‌علت مسائل بهداشتی، ظرف سفالین نباید بیش از یک سال در خانه بماند. برای همین با پایان سال در شب چهارشنبه سوری، ظروف سفالین موجود در خانه را می‌شکستند. ازطرف‌دیگر با این عمل، کار سفالگران هم رونق می‌گرفت.

کوزه‌شکنی
شکستن کوزه، از آداب و رسوم چهارشنبه سوری

فال کوزه در چهارشنبه سوری

داستان کوزه به همین‌جا ختم نمی‌شد و در مراسم چهارشنبه سوری گاهی با آن فال هم می‌گرفتند. به این صورت که کوزه آبی زیر ناودان، روبه‌قبله می‌گذاشتند و اهالی خانه نیت می‌کردند و چیزی درون کوزه می‌انداختند. صبح چهارشنبه، کوزه را میان خودشان می‌گذاشتند، فردی چند تکه کاغذ که اشعار حافظ رویش نوشته شده بود را هم داخل کوزه می‌انداخت. بعد دختر نابالغی می‌آمد و یک شعر و یکی از آن نشانه‌ها را از درون کوزه برمی‌داشت و به این شکل، برای خودشان فال را تعبیر می‌کردند.

پختن آش ابودردا در چهارشنبه سوری

خانواده‌هایی که مریض داشتند، برای درمان بیمارشان در شب چهارشنبه سوری، آش ابودردا یا آش بیمار می‌پختند و مقداری از آن را به بیمارشان می‌دادند، بقیه آن را هم بین خودشان و فقرا تقسیم می‌کردند. معتقد بودند که با این کار، بیمارشان بهبود پیدا می‌کند و بیماری از او دور می‌شود. می‌گویند «آش بیمار» یا «آش امام زین‌العابدین» را با مواد اولیه، بُنشن یا پولی که از قاشق‌زنی به دست می‌آوردند، می‌پختند.

شال‌اندازی در چهارشنبه سوری

شال‌اندازی یا کجاوه‌اندازی یکی دیگر از آداب و رسوم چهارشنبه سوری در ایران است که در بیشتر نقاط ایران برگزار می‌شده است. این رسم چهارشنبه سوری هم مثل سایر رسومش در شهرهای مختلف ایران، تفاوت‌های اندکی دارد. در مراسم شال‌اندازی، روز چهارشنبه‌ سوری بچه‌ها و جوان‌ها به بام خانه‌ همسایه یا اقوامشان می‌روند و کمربند پارچه‌ای، شال یا دستمالی درون اتاقشان آویزان می‌کنند. صاحب‌خانه‌ها هم در دستمالشان شیرینی، آجیل چهارشنبه سوری، جوراب و گاهی هم تخم‌مرغ و چنین چیزهایی می‌گذارند و به آن‌ها برمی‌گردانند. اگر هم پسری، دختر صاحب‌خانه را بخواهد، به گوشه دستمالش گره‌ای می‌زند و آویزان می‌کند؛ در مقابل، پدر و مادر دختر اگر پاسخشان مثبت باشد، گره را باز می‌کنند و به مچ دست دخترشان می‌بندند و اگر هم راضی نباشند، شیرینی و آجیل می‌گذارند و به پسر برمی‌گردانند.

انواع دستمال رقص در اقوام ایرانی

8.jpg
شال‌اندازی، از آیین‌های چهارشنبه سوری

شاهنامه‌خوانی در چهارشنبه سوری

شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی به دور آتش هم از دیگر آداب و رسوم چهارشنبه سوری در ایران بوده که گاهی در شب چهارشنبه سوری توسط بزرگان خانواده انجام می‌شده است. در این میان هم افرادی که دستی در هنر موسیقی داشتنند، معمولاً با سازهایشان هنرنمایی می‌کردند و اشعاری در وصف سال جدید و آمدن بهار می‌خواندند. البته این مورد در جشن‌های دیگری همچون آیین شب یلدا هم انجام می‌شود و معمولاً بخش جدایی‌ناپذیر برخی رسوم باستانی ایرانیان محسوب می‌شود.

شاهنامه‌خوانی
شاهنامه‌خوانی، از رسوم چهارشنبه سوری

ترکه‌زنی در چهارشنبه سوری

گفته شده در تالش، رسمی به نام ترکه‌زنی در چهارشنبه سوری وجود داشته است. به این صورت که بامداد آخرین چهارشنبه سال، سالمندترین فرد خانواده پیش از دیگران از خانه بیرون می‌رود و ترکه‌ای از درخت یا پرچین مقابل خانه جدا می‌کند. بعد آن ترکه را به‌ آرامی بر پشت کودکان و نوجوانان می‌زند و می‌گوید: پیر و خرم بشوی.

همین کار را با دیگر اعضای خانه هم به‌ویژه بیماران، انجام می‌دهد. سپس از خانه خارج می‌شود و با آن ترکه بر پشت دام‌ها و انبار غله و کندوی عسل نیز می‌زند. پس از انجام مراسم ترکه‌زنی، تمام خانواده به کنار نهری می‌روند و به نیت دفع بلا و در پیش داشتن سالی خوش، چند بار از روی آن می‌پرند. این رسم چهارشنبه سوری هم اشاره به دفع بلا و بیماری دارد.

رسوم فراموش‌شده چهارشنبه سوری در شهرهای ایران

آجیل خوردن؛ رسم چهارشنبه سوری

در گذشته بعد از پایان مراسم چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش، اهالی خانه دور هم جمع می‌شدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند تخمه هندوانه، تخمه کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخمه خربزه، گندم و شاهدانه را که از زمستان باقی‌مانده بود، روی آتش بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند. گذشتگان بر این باور بودند که هر کسی که از این معجون بخورد، مهربان‌تر از افراد دیگر می‌شود و کینه از او دور خواهد شد. آن‌هایی هم که نذر کرده بودند، آجیل هفت مغز یا مشکل‌گشا (پسته، فندق، بادام، توت خشک، خرما، نخودچی و کشمش) که به آجیل چهارشنبه سوری نام معروف است، از دکانی که روبه‌قبله بود می‌خریدند و بین خودشان و آشنایان پخش می‌کردند و می‌خوردند.

آجیل مشکل‌گشا
آجیل چهارشنبه سوری

تفاوت بین جشن سده و جشن چهارشنبه سوری

برخی از افراد ممکن است به‌واسطه حضور آتش در هر دو جشن تصور کنند که جشن چهارشنبه سوری و سده یکی هستند، درصورتی‌که این گزاره درستی نیست. این دو جشن باستانی تفاوت‌های‌ عمده‌ای با هم دارند که ما در این بخش به شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اول از شباهت‌های این دو جشن شروع کنیم. مشخص‌ترین شاخصه هر دو این است که در هر دو مهم‌ترین عنصر آتش است! اما آتشی که در جشن سده توسط موبدان روشن می‌شود به‌مراتب بزرگتر است. شباهت دومی که در این دو جشن وجود دارد از عادات کشاورزان است که در برخی از شهرها انجام می‌شود. در جشن سده برخی از کشاورزان پس از خاموش شدن آتش، بخشی از خاکستر آن را به نشانه پایان سرمای زمستان در زمین کشاورزی خود می‌ریزند که این عادت در زمان چهارشنبه سوری هم دیده شده است.

اما از تفاوت‌ها غافل نشویم، بزرگ‌ترین تفاوت این دو، در تاریخ برگزاری‌شان است. سده در پایان چله بزرگ یعنی چهل روز پس از گذشتن از زمستان برگزار می‌شود؛ درصورتی‌که مراسم چهارشنبه سوری، آخرین چهارشنبه سال در تقویم شمسی است. فلسفه برگزاری جشن سده هم کمی با چهارشنبه سوری تفاوت دارد. بنا بر باورها قرار است پس از چهل روز با تمام شدن جشن سده، ستاره گرما به زمین بیاید و دوباره زمین ذره‌ذره گرم شود. از طرف دیگر برخلاف شعرهای کوچه‌بازاری و جشن‌های معمول، مردمی که در نزدیک خانه‌هایشان آتش چهارشنبه سوری برپا می‌کنند، سده را با دعا و ثنا و آیین خاص همراه می‌کنند.

سفره هفت‌میم و مراسم ویژه مردم جنوب ایران در نوروز

Jashn-e Sade.jpg
نمایی از برگزاری جشن سده
Chaharshanbeh Soori.jpg
عکس مراسم چهارشنبه سوری

سخن آخر

در این مطلب از لست‌سکند متوجه شدید که چهارشنبه سوری چیست و ممکن است آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای ایران با هم اندکی تفاوت داشته باشد که آن هم به ریشه‌های فرهنگی هر شهر برمی‌گردد. در این مطلب سعی کردیم از آداب و رسوم و تاریخچه چهارشنبه سوری در ایران بگوییم؛ یعنی همان رسومی که تا همین چند سال پیش اجرا می‌شده، ولی اکنون در حال کم‌رنگ شدن و از بین رفتن است. البته در این میان تحریف‌هایی هم به آن اضافه شده که جایگاهی در این رسم باستانی ندارد؛ مثل توپ و ترقه‌های هولناک یا بالن‌های آتش که روشن و رها کردنشان، تخریب‌های محیط‌زیستی هم به همراه دارد.

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.