آبشار شوی دزفول و آنچه برای دیدن دارد + عکس

4.4
از 158 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بزرگترین آبشار طبیعی خاور میانه در ایران +تصاویر
18 مهر 1401 08:00
15

تقریبا همه ما حداقل یکبار مسحور صخره‌های بلند کوهستان‌های ایران شده‌ایم؛ حال اگر به شکوه نقاط مرتفع قطرات و جریان آب را هم اضافه کنیم، عظمت یک منظره دو چندان می‌شود. خوشبختانه در جای‌جای ایران نیز آبشارهای متعددی وجود دارد و استان خوزستان هم میزبان یکی از مهمترین این آبشارها یعنی آبشار شوی است. قطعاً دانستن این نکته برایتان جالب خواهد بود که آبشار شوی یکی از بزرگترین آبشارهای ایران و به باور بسیاری بزرگترین آبشار ایران است که در شمال شهرستان دزفول و در جایی در نزدیکی مرز استان لرستان قرار دارد.

آبشار شوی که به آبشار تَلِه‌زنگ و آبشار دزفول هم معروف است با ارتفاع تقریبی 90 متر و عرض تقریبی 85 متر از بزرگترین آبشارهای خاورمیانه نیز محسوب می‌شود که در نهایت با پیوستن به رودخانه دز به سد دز سرازیر می‌شود. دسترسی به آبشار دزفول چندان آسان نیست و این خود مزیتی برای آن محسوب می‌شود، چراکه باعث بکر ماندن حریم طبیعی آبشار شده است. اهمیت آبشار شوی تاحدی است که این اثر شایسته ثبت در فهرست میراث ملی کشور نیز شده است. چنانچه علاقه‌مند آشنایی بیشتر با آبشار شوی دزفول هستید در ادامه با مجله لست سکند همراه باشید.

05.jpg

 آبشار شوی کجاست؟

آبشار شوی در استان خوزستان قرار دارد و از توابع شهرستان دزفول در شمال این استان است. در نزدیکی این آبشار نیز دهستانی قرار دارد که آبشار شوی، نام خود را از آن گرفته است. فاصله آبشار شوی با استان لرستان نیز بسیار کم است و از این‌رو بسیاری از مردم لرستان آن را از جاذبه‌های طبیعی لرستان می‌دانند، در حالی که بنابر مختصات جغرافیایی و همان‌طور که پیشتر گفته شد، آبشار شوی بخشی از میراث طبیعی استان خوزستان است. با توجه به اینکه آبشار شوی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لینک زیر بیندازید.

لیست بلندترین آبشارهای ایران

آبشار شوی دزفول
نمایی از آبشار شوی 
عکس آبشار شوی
آبشار شوی دزفول

معرفی آبشار شوی دزفول

آبشار شوی را از بزرگترین آبشار‌های ایران و البته خاورمیانه می‌دانند. آبشار شوی از غاری به نام جورویک در رشته کوه زاگرس بیرون آمده و از صخره‌ای رفیع به ارتفاع تقریبی 90 متر سرازیر می‌شود. عرض آبشار شوی نیز نزدیک به 85 متر است و از این رو عنوان بزرگترین آبشار ایران را از آن خود کرده است. آبشار شوی که برخی به آن لقب نیاگارای ایران را نیز داده‌اند، حدود 450 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. حجم این آبشار با توجه به فصول مختلف سال متغیر است و در فصل بهار به حداکثر خود می‌رسد.

اهمیت آبشار شوی دزفول تاحدی است که در ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۳ به‌ عنوان نخستين اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. بنابراین در حال حاضر، یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

آبشار شوی خوزستان
آبشار شوی خوزستان
آبشار شوی، اعجاز طبیعت دزفول
عکس آبشار شوی

چطور به آبشار شوی دزفول برویم؟

رسیدن به آبشار شوی دزفول از دو مسیر ریلی و جاده‌ای (با خودرو) ممکن است. مسیر اول بسیار صعب و سخت و مسیر دوم به نسبت آسان‌تر است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که رسیدن به آبشار شوی دزفول از هر دو مسیر نیازمند ساعاتی پیاده‌روی و کوهپیمایی است. این سختی دسترسی از دلایلی است که موجب شده حریم آبشار شوی بکر و دست‌نخورده باقی بماند. در ادامه، دو مسیر ریلی و جاده‌ای را بررسی می‌کنیم.

مسیر ریلی به آبشار شوی

 آبشار شوی در مسیر راه‌آهن تهران - اهواز قرار دارد. بنابراین اگر از تهران یا شهرهای قرار گرفته در مسیر راه‌آهن ریلی تهران - اهواز قصد رفتن به این جاذبه را دارید، لازم است در ایستگاه قطار تَلِه‌زنگ یا شهید چراغی که از توابع شهرستان اندیمشک است، از قطار پیاده شوید. به این منظور باید نسبت به تهیه بلیت قطار عادی تهران – اهواز اقدام کنید، چون قطار سریع‌السیر در ایستگاه تله‌زنگ توقف ندارد. ایستگاه تله‌زنگ ایستگاهی فرعی است که علاوه‌بر قطارهای عادی، قطارهای محلی همچون اندیمشک – درود نیز در این ایستگاه توقف دارند. از ایستگاه تله‌زنگ تا آبشار شوی حدود 14 کیلومتر مسافت است که باید آن را پیاده طی کنید. به همین دلیل رسیدن به آبشار حدود چهار تا پنج ساعت زمان می‌برد.

به این نکته نیز حتما توجه داشته باشید که چنانچه اهل طبیعت‌گردی حرفه‌ای و پیاده‌روی‌های طولانی هستید، مسیر ریلی را انتخاب کنید، چراکه دسترسی به آبشار دزفول از این مسیر سخت و طاقت‌فرسا و نیازمند عبور از رودخانه است. در انتهای مسیر و در نزدیکی آبشار نیز چند پرتگاه خطرناک قرار دارد که باید از آنها عبور کنید، البته جای نگرانی نیست، زیرا با آماده‌سازی مسیر و نصب کابل‌های محافط می‌توانید این مسیر را با کمترین خطر ممکن پشت سر بگذارید. پس ضمن برخورداری از آمادگی جسمانی، لازم است تجهیزات کوهنوردی و صخره‌نوردی مناسب نیز همراه خود داشته باشید.

مسیر جاده‌ای آبشار شوی

چنانچه مسیر دوم یعنی استفاده از خودروی شخصی را برای رسیدن به آبشار شوی دزفول انتخاب می‌کنید، باید خود را به شهر دزفول برسانید. از مرکز شهر دزفول تا پارکینگ خودروی آبشار شوی 102 کیلومتر مسافت است و تقریبا 2 ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز دارید تا خود را به نزدیکی آبشار برسانید. قبل از هر چیز، از بلوار شهدای دزفول به سمت جاده شهیون حرکت کنید. پس از ورود به جاده شیهون در ادامه مسیر از مناطق بیشه‌بُزان و شهیون عبور خواهید کرد و به منطقه موسی‌لیلی می‌رسید. از موسی‌لیلی به بعد، جاده کمی پر پیچ و خم شده که در ادامه با عبور از مناطق اذانک و صالح‌آباد در ادامه مسیر به امامزاده پیرچل دزفول خواهید رسید؛ کمی جلوتر پارکینگ آبشار دزفول قرار دارد. از محل پارکینگ تا آبشار نیز قدری کوهپیمایی سبک پیش‌روی شماست.

آبشار شوی، اعجاز طبیعت دزفول
آبشار شوی در دزفول
عکس آبشار شوی
منظره آبشار شوی دزفول

بهترین زمان برای رفتن به آبشار شوی دزفول

همانطور که می‌دانید، خوزستان از استان‌های گرمسیر ایران است و از آنجا که رسیدن به آبشار نیازمند ساعاتی پیاده‌روی است؛ پس بهترین زمان سفر به استان خوزستان و آبشار شوی ماه‌های اسفند تا اواسط فروردین خواهد بود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دمای هوا در محل آبشار قطعاً نسبت به دیگر مناطقی که در مسیرتان قرار خواهد داشت، خنک‌تر است. البته که در ایام پیشنهادی منطقه از طبیعت فوق‌العاده زیبایی نیز برخوردار و حجم آب آبشار نیز نسبت به ماه‌های دیگر سال بیشتر خواهد بود.

آبشار شوی در خوزستان
منظره آبشار شوی خوزستان

طبیعت آبشار شوی دزفول

همانطور که پیشتر گفته شد، از هر دو مسیر پیشنهادی که به سمت آبشار شوی حرکت کنید، ناگزیر به پیاده‌روی هستید. این خود فرصتی را برای بهره‌مندی از طبیعت زیبای اطراف منطقه در اختیار شما قرار می‌دهد. ساعاتی تنفس در هوای پاک جنگل‌های زاگرس و لذت بردن از زیبایی‌های محیط طبیعی به ویژه در اوایل فصل بهار، بی‌شک برای همیشه در ذهن شما ماندگار می‌شود. ‌بی‌تردید حیات گیاهی و جانوری منطقه نیز از جذابیت‌های مسیر برای شما محسوب می‌شود.

پوشش گیاهی منطقه شوی دزفول: درخت بلوط پوشش غالب این منطقه است و علاوه‌بر آن درختانی چون بید، انجیر، کلخونگ، مورد، محلب (آلبالوی تلخ)، کیکم یا کرکو (گونه‌ای از افرا) و ... نیز در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

پوشش جانوری منطقه شوی دزفول: کل، بز، خارپشت، دُراج، روباه و ... از جمله گونه‌های جانوری منطقه شوی هستند، اما مهمترین گونه جانوری در این منطقه را باید سمندر لرستانی است. سمندر لرستانی که به سمندر امپراتور نیز معروف از خانواده دوزیستان است. دلیل اهمیت سمندر لرستانی آن است که این گونه اندمیک یا بومی ایران بوده و تاکنون فقط در کشور ایران شناسایی شده است. از نظر زیستگاه، سمندر لرستانی در جنوب استان لرستان و در شمال استان خوزستان یافت می‌شود و از زیباترین گونه‌های سمندر در جهان به شمار می‌رود.

آبشار شوی دزفول
آبشار شوی از بلندترین آبشارهای ایران

سخن آخر

در این متن تلاش کردیم تا شما را با یکی از مهمترین و البته زیباترین آبشارهای ایران معرفی کنیم. آبشار شوی در شمال استان خوزستان و شهرستان دزفول یکی از بزرگترین آبشارهای ایران است که به‌رغم دسترسی سخت، هر ساله گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری کوله‌بار سفر خود را به مقصد آن می‌بندند. از آنجا که رسیدن به این آبشار نیازمند پیاده‌روی نسبتاً طولانی است از این‌رو حریم آن نیز تاکنون بکر مانده است؛ چون هر گردشگری حاضر نیز سختی مسیر را به جان بخرد.

تلاش لست سکند در این بخش بر این بود که اطلاعاتی موثق و دقیق در مورد آبشار شوی در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار دهد؛ با این حال خوشحال می‌شویم در صورت وجود هرگونه مغایرت و یا داشتن اطلاعات تکمیلی ما را نیز در جریان قرار دهید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند