جاهای دیدنی دزفول؛ از طبیعت تا دیدنی های دزفول + آدرس

4.1
از 26 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی دزفول با آدرس و عکس
03 فروردین 1402 07:00
2

جاهای دیدنی دزفول، طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را در بر گرفته و این شهر را به یکی از بهترین شهرهای جنوبی ایران برای سفر تبدیل کرده است. هریک از دیدنی های دزفول شما را به سفری دل‌انگیز در تاریخ و طبیعت می‌برد. در این مطلب از لست‌سکند، بهترین جاذبه های دزفول را به شما معرفی می‌کنیم و اطلاعات هریک از این مکان های دیدنی دزفول را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

Dezful_Sasanid_Bridge_On_Cloudy_Sunset_-_South_View.gif
عکس جاهای دیدنی دزفول، ویکی پدیا

جاهای دیدنی دزفول کجاست؟

  • رودخانه دز
  • آبشار شوی
  • دریاچه شهیون
  • جنگل دز
  • شهر جندی شاپور 
  • قلعه شاداب
  • آرامگاه یعقوب لیث صفاری
  • دره توبیرون

مشاهده قیمت تورهای دزفول

جاذبه‌های طبیعی دزفول

دزفول یکی از شهرهای قدیمی استان خوزستان محسوب می‌شود که آب‌و‌هوایش در فصل زمستان، بسیار مطبوع است و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بسیار دیدنی است. بااین‌حال، دزفول از شهرهای گرمسیری است و در تابستان هوایی گرم دارد. طبیعت زیبای کوهپایه‌ای و جلگه‌ای این شهر، بسیاری از گردشگران را جذب می‌کند. دزفول با جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌اش، بسیار مناسب سفر با تور طبیعت گردی است. مناطق کوهستانی این شهر، علاوه‌بر اینکه برای کوه‌نوردی بسیار مناسب‌اند، پر از پدیده‌های طبیعی مثل تنگه‌ها، دریاچه‌ها، غارها و آبشارها هستند. در ادامه، با برخی از دیدنی های دزفول برای طبیعت‌گردی آشنا خواهید شد.

رودخانه دز

رودخانه دز از دل رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از استان خوزستان و شهر دزفول می‌گذرد و در نهایت به رود کارون می‌ریزد. روی این رودخانه در طبیعت دزفول، تعداد زیادی پل و سد احداث شده و بخش مهمی از اقتصاد استان خوزستان به این رود وابسته است. رود دز طی تاریخ، به نام‌های بسیاری شناخته می‌شد و اکنون یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود. 

موقعیت دقیق روخانه دز روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions.webp
رودخانه دز، از جاهای دیدنی دزفول 

آبشار شوی

تاکنون درباره نیاگارای ایران شنیده‌اید؟ آبشار شِوی، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار با نام‌های آبشار تله‌زنگ و آبشار دزفول هم شناخته می‌شود. آبشار شوی در مسیر راه‌آهن تهران به جنوب، میان دره‌ای که بین دو کوه واقع شده است، قرار دارد و از نظر موقعیت در شمال شهرستان دزفول و در نزدیکی مرز استان لرستان است. آبشار شوی دزفول حدود 90 متر ارتفاع و 85 متر عرض دارد و از قلب کوهی به‌نام چورویک در رشته‌کوه زاگرس جاری می‌شود. آبشار شوی در نهایت به رودخانه دز می‌پیوندد و سپس به سد دز می‌ریزد و از دیدنی های دزفول است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی، اسفند تا اواخر فروردین است؛ زیرا در این زمان، طبیعت اطراف آن بسیار دیدنی و زیباست. آبشار شوی، یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول است که می‌توانید به‌صورت 24 ساعته از آن بازدید کنید. 

لیست جاهای دیدنی لرستان

  • آدرس آبشار شوی دزفول: دهستان شوی

موقعیت آبشار شوی دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions2.jpg
آبشار شوی، از جاذبه های دزفول

دریاچه شهیون (دریاچه سد دز)

دریاچه سد دز با نام دریاچه شهیون میان مردمان دزفول شناخته می‌شود. این دریاچه در زمان احداث سد دز به وجود آمده و اکنون یکی از جاهای دیدنی دزفول است که بسیاری از گردشگران و افراد محلی هنگام سفر با تور خوزستان از آن بازدید می‌کنند. علاوه‌‎بر زیبایی دریاچه، امکانات بسیاری که در اطراف آن ایجاد شده مانند قایق‌رانی، اسکی روی آب و امکان کمپ و شب‌مانی می‌تواند یک روز از سفر شما را به خاطره‌ای به‌یاد‌ماندنی تبدیل کند. دمای برخی از قسمت‌های دریاچه که به کوه‌های اطراف اشراف دارد، از جاهای دیگر کمتر  است. پس برای گشت‌و‌گذار در اطراف آن، یک لباس نسبتاً گرم همراه داشته باشید. ماهی‌گیری در این دریاچه ممنوع است و به‌دلیل آسیب به اکوسیستم منطقه، فقط با داشتن مجوزهای لازم اجازه صید ماهی داده می‌شود. 

  • آدرس دریاچه شهیون: استان خوزستان، ۲۳ کیلومتری شمال‌شرق اندیمشک، مجاور روستای پامنار
  • ساعت بازدید از دریاچه شهیون: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دریاچه شهیون: ورودی دریاچه رایگان است؛ اما استفاده از خدماتی مانند قایق‌سواری و... هزینه جداگانه دارد.

 

موقعیت دریاچه شهیون روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 3.jpg
دریاچه شهیون، از جاهای دیدنی دزفول

دره چال کندی

دره چال کندی دزفول محل گذر آبی است که از سد دز بیرون می‌آید. این دره که بین شمال دزفول و شرق اندیمشک قرار دارد، از صخره‌های رسوبی و دیواره‌های بلندی تشکیل شده است که رودی عمیق و زلال در آن جریان دارد. پوشش گیاهی و طبیعت زیبای اطراف چال کندی، شما را مبهوت می‌کند. انبوه گیاهانی مانند گل‌گاو‌زبان، پونه وحشی و درختان بید در این منطقه دیده می‌شوند. غارهای دست‌ساز به‌نام «کَت» که در بخشی از این دره ساخته شده‌اند، در واقع استراحتگاه‌هایی هستند که توسط اهالی منطقه بنا شده‌اند و اکنون بخشی از جاهای دیدنی دزفول به شمار می‌روند. قایق‌سواری‌، شنا و آب‌تنی در آب‌های زلال، غواصی، جت اسکی، شاتل، صخره‌نوردی و کوه‌نوردی از امکانات تفریحی است که در زمان بازدید از این دره می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. 

  • آدرس دره چال کندی: خوزستان، ۱۸ کیلومتری شمال دزفول، جاده‌ دزفول به شهیون
  • ساعت بازدید از دره چال کندی: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط دره چال کندی: رایگان؛ استفاده از تفریحات دیگر هزینه جداگانه دارد.

موقعیت دره چال کندی

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 11.jpg
دره چال کندی، از جاذبه های دزفول

دره کول خرسان

یکی از دره‌های معروف و جاهای دیدنی دزفول، دره کول خرسان یا کول خرسون است. این دره از صعب‌العبورترین مناطق دیدنی دزفول است که پیمایش آن به مهارت و البته راهنما نیاز دارد. این دره دیدنی، به‌نام دره ارواح نیز معروف است. می‌توان گفت که فقط طبیعت‌گردان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به ماجراجویی به‌صورت گروهی رهسپار این دره می‌شوند. برای رسیدن به این دره باید حدود 25 کیلومتر مسیر را به‌صورت پیاده طی کنید. بعد از عبور از این مسیر، به منطقه‌ای شامل صخره، رود، آبشار و چشمه خواهید رسید. بهترین زمان سفر به دره کول خرسون، فصل تابستان است و توصیه می‌شود به‌دلیل سرمای شدید هوا در فصل پاییز و زمستان، در این زمان به دره کول خرسون نروید.

  • آدرس دره کول خرسان: خوزستان، دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شهیون، همسایگی روستای بیشه‌بزان
  • ساعت بازدید از دره کول خرسان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دره کول خرسان: رایگان

موقعیت دره کول خرسان روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attraction 455.jpg
دره کول خرسان، از جاهای دیدنی دزفول

دره توبیرون

دره توبیرون از جاهای دیدنی دزفول است که در 20 کیلومتری این شهر قرار دارد. این دره خوش‌آب‌و‌هوا، محلی برای فرار از گرمای هوا در تابستان و لذت بردن از طبیعت زیبا و شنا در آب‌های فیروزه‌ای است. دره توبیرون دیواره‌های بلند و صخره‌های رفیعی دارد و البته عرض آن کم است. این صخره‌ها پر از انواع گیاهان خودرو و آب‌چکان هستند. دمای هوا در این دره به‌طور محسوسی کمتر از سایر مناطق است. از نظر بومیان منطقه، آب جاری میان این دره، خاصیت درمانی دارد. از این‌رو، نام توبیرون را بر آن نهاده‌اند. «تو» در گویش مردم دزفول به‌معنی «تب» و «بیرون» به‌معنای «بریدن» است و «توبیرون» جایی است که تب را از بدن خارج می‌کند. فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به دره توبیرون دزفول است.

  • آدرس دره توبیرون: خوزستان، ۲۰ کیومتری شمال دزفول، بخش سردشت
  • ساعت بازدید از دره توبیرون: 24 ساعته
  • قیمت بلیط دره توبیرون: رایگان

موقعیت دره توبیرون روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 99.jpg
دره توبیرون، از جاذبه های دزفول

جنگل دز 

جنگل دز که با عنوان پارک ملی دز هم شناخته می‌شود، بخشی از پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده دز است که در جنوب شهرستان دزفول قرار دارد. مهم‌ترین و البته بیشتر پوشش گیاهی این جنگل، درخت پده است. از دیگر گیاهانی که در این جنگل دیده می‌شوند، می‌توان به سریم، گز، تمشک و کهور اشاره کرد. گوزن زرد، رودک عسل‌خوار، گربه جنگلی، خارپشت، روباه و انواع پرندگان مهاجر و بومی از گونه‌های جانوری جنگل دز هستند. این جنگل که از جاهای دیدنی دزفول است، محلی مناسب برای طبیعت‌گردی در این شهر است.

  • آدرس جنگل دز: خوزستان، 15 کیلومتری جنوب دزفول
  • ساعت بازدید از جنگل دز: 24 ساعته
  • قیمت بلیط جنگل دز: رایگان

موقعیت جنگل و پارک ملی دز روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 58.jpg
جنگل دز، از دیدنی های دزفول

جاذبه‌های تاریخی دزفول

شهر دزفول یکی از شهرهای باستانی استان خوزستان است که به‌دلیل موقعیتش در قدیم، بسیاری از سازه‌ها و بناهای تاریخی دوره‌ها و حکومت‌های مختلف را در خود جای داده است. بسیاری از این بناها به‌شکل اولیه باقی مانده‌اند و برخی دیگر بارها مرمت شده‌اند. دزفول شهری است که نظر علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای قدیمی را جلب می‌کند. در ادامه، با برخی از جاذبه های دزفول که از دوران گذشته به یادگار مانده‌اند، آشنا خواهید شد.

محوطه باستانی چُغامیش

یکی از قدیم‌ترین جاهای دیدنی دزفول، تپه‌های باستانی چغامیش است. قدمت این تپه‌ها به حدود هزاره ۶ پیش از میلاد تا دوره اشکانیان می‌رسد و اولین محل پیدایش خط میان ایرانیان است. همچنین چغامیش یکی از ریشه‌دارترین محوطه‌های باستانی خاور نزدیک است. وجود سفالینه‌های بی‌شمار در تپه‌های باستانی چغامیش، سندی برای باستانی بودن آن محسوب می‌شد که البته اکنون دیگر اثری از این کوزه‌ها نیست. اگر به محوطه‌های تاریخی و باستانی علاقه دارید، چغامیش قدیمی‌ترین جای دیدنی دزفول است که می‌توانید از آن بازدید کنید.

  • آدرس محوطه باستانی چغامیش دزفول: ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی دزفول
  • ساعت بازدید از محوطه باستانی چغامیش دزفول: 24 ساعته
  • قیمت بلیط محوطه باستانی چغامیش دزفول: رایگان 

موقعیت محوطه باستانی چغامیش روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 88.jpg
تپه‌های باستانی چغامیش

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی این شهر است که به نام‌هایی ازجمله پل ساسانی و پل اندامش هم شناخته می‌شود. این پل به دوره ساسانیان تعلق دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود. پل ساسانی دزفول که یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان است، تا چندین سال پیش یک راه ارتباطی میان شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول و محل تردد وسایل نقلیه بوده است. این پل علاوه‌بر اینکه شرق و غرب دزفول را به هم متصل می‌کند، زمانی بین منطقه جندی شاپور و بین‌النهرین ارتباط برقرار می‌کرد. طول پل دزفول 370 متر است و از سنگ، ملات و بست‌های فلزی ساخته شده است. اکنون پل دزفول به‌منظور حفظ و نگهداری، تنها محل عبورومرور عابران است.

  • آدرس پل قدیم دزفول: خیابان شهید منتظری، بلوار ساحلی
  • ساعت بازدید از پل قدیم دزفول: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل قدیم دزفول: رایگان

موقعیت پل قدیمی دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 2.jpg
پل قدیمی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول در دوران ساسانیان یعنی حدود 1700 سال پیش ساخته شده و اکنون یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول است. این آسیاب‌ها، سازه‌های آبی هستند که در گذشته به‌عنوان سد و آسیاب توسط ساکنان شهر استفاده می‌شدند. این آسیاب‌ها به‌دلیل جریان رود دز و استفاده از انرژی آن، در بستر رودخانه ساخته شدند و بعدها توسط صفویان و قاجاریان توسعه پیدا کردند. قلوه‌سنگ، آجر و ساروج، مصالح اصلی به‌کاررفته در ساخت مجموعه آسیاب‌های آبی دزفول هستند.

  • آدرس آسیاب‌های آبی دزفول: رود دز
  • ساعت بازدید از آسیاب‌های آبی دزفول: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آسیاب‌های آبی دزفول: رایگان

موقعیت آسیاب‌های آبی دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 852.jpg
آسیاب‌های آبی، از جاهای دیدنی دزفول

بازار کهنه دزفول

بازار کهنه دزفول که قدمتش به 200 سال می‌رسد، با نام بازار قدیم دزفول و بازار سنتی هم شناخته می‌شود. این بازار چندین راسته دارد که در گذشته، هر راسته مربوط به یکی از مشاغل بوده است. اولین هسته شکل‌گیری بازار قدیمی دزفول، بازار آهنگران بود که در کنار دروازه‌های اصلی شهر قرار داشت. به‌تدریج، مغازه‌ها و صنف‌های دیگری هم به این بازار اضافه شدند. این بازار دو قسمت روباز و مسقف دارد که بخش مسقف با پارچه یا سایه‌بان پوشانده شده است. بقعه‌ شیخ اسماعیل قصری، از عرفای قرن ششم هجری قمری، در بازار کهنه دزفول دیده می‌شود. بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خراطان و بازار زرگران از راسته‌های مهم این بازار هستند. در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی دزفول را هم خریداری کنید. بازار کهنه دزفول در سال ۱۳۵۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.  

  • آدرس بازار کهنه دزفول: خیابان امام‌خمینی شمالی
  • ساعت کاری بازار کهنه دزفول: 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط بازار کهنه دزفول: رایگان

موقعیت بازار کهنه دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 741.jpg
بازار کهنه دزفول

شهر جندی شاپور

شهر جندی شاپور یا گندی‌شاپور، یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی است. این شهر توسط شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی و به‌دست مهندسان ایرانی و طراحان یونانی و لژیونرهای رومی، ساخته شد. معماری جندی شاپور طرحی یونانی دارد. اوج قدرت و شکوه این شهر در دوره ساسانی بود و اکنون خرابه‌های آن کنار رود کارون، به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دزفول تبدیل شده است. وجود یک دانشگاه و یک بیمارستان در این محوطه باستانی، گواه این است که این ویرانه زمانی بزرگ‌ترین مرکز پزشکی جهان بوده است. شهر جندی شاپور در سال 1310 به آثار ملی ایران اضافه شد. 

  • آدرس شهر جندی شاپور: 18 کیلومتری جنوب‌شرق دزفول، جاده دزفول به شوشتر
  • ساعت بازدید از شهر جندی شاپور: 24 ساعته
  • قیمت بلیط شهر جندی شاپور: رایگان

موقعیت شهر باستانی جندی شاپور روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 54545.jpg
شهر جندی شاپور، از جاهای دیدنی دزفول

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول از ارزشمندترین جاهای دیدنی دزفول و دومین بنای تاریخی مهم شهر بعد از پل قدیم دزفول به شمار می‌آید. قدمت این مسجد، به قرن سوم هجری قمری می‌رسد و از این‌رو از مساجد اولیه اسلامی محسوب می‌شود. این مسجد در ابتدا به شیوه یک‌ایوانی بنا شد و در دوره‌های بعد به‌شکل چهارایوانی توسعه پیدا کرد. مسجد جامع دزفول یک شبستان با ستون‌های سنگی و پوشش گنبد آجری دارد. اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید، این بنا را در لیست جاذبه های دزفول که باید ببینید، قرار دهید.

  • آدرس مسجد جامع دزفول: میدان امام‌خمینی، خیابان امام‌خمینی شمالی
  • ساعت بازدید از مسجد جامع دزفول: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط مسجد جامع دزفول: رایگان

 

موقعیت مسجد جامع دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attraction15864.jpg
مسجد جامع دزفول، یکی از جاهای دیدنی دزفول

قمش چوقابافان

قمش چوقابافان مجموعه‌ای زیرزمینی و شکلی از قنات است که در زیر شهر دزفول قرار دارد. این قنات که با نام قنات مؤمنان نیز شناخته می‌شود، روش دیگری را جایگزین روش‌های معمول قنات‌ها کرده است و تفاوتش با قنات‌های دیگر این است که از آب رودخانه به‌جای آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند. قمش چوقابافان حدود 50 متر عمق دارد و طولش بیش از 8 کیلومتر است. به‌دلیل خشک‌سالی و اهمیت آب، این قنات به‌منظور آب‌رسانی به شهر دزفول و زمین‌های اطراف ساخته شد. به پلکان این قنات، سربطاق می‌گویند. این قنات، 100 پله دارد و به سرداب می‌رسد. قنات مؤمنان اکنون یکی از جاهای دیدنی دزفول است و بخشی از آن در قالب موزه جهت بازدید گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آدرس قمش چوقابافان: خیابان طالقانی، پشت بقعه سیدمحمود، کنار مسجد و شیدانه امام رضا(ع)
  • ساعت بازدید از قمش چوقابافان: 9 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط قمش چوقابافان: 10 هزار تومان

 

موقعیت قمش چوقابافان

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 989.jpg
قمش چوقابافان، از مکان های دیدنی دزفول

خانه تیزنو

خانه تیزنو بزرگ‌ترین و زیباترین خانه تاریخی دزفول است که قدمتش به دوره صفویان می‌رسد. در دوران قاجار و پهلوی اول، تغییراتی روی این خانه صورت گرفته و تکمیل شده است و اکنون از آن به‌عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول استفاده می‌شود. معماری خاص این خانه که ترکیبی از بخش‌های اندرونی و بیرونی در دو طبقه، ایوان، حیاط و شوادون است، توجه گردشگران را جلب می‌کند. این خانه‌ تاریخی به‌عنوان یک بنای مهم، ثبت ملی شده است. 

  • آدرس خانه تیزنو: خوزستان، دزفول، ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه دزفول
  • ساعت بازدید از خانه تیزنو: 8 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط خانه تیزنو: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق خانه تیزنو روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 789.jpg
خانه تیزنو، از مکان های دیدنی دزفول

خانه سوزنگر

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی دزفول، خانه سوزنگر است که قدمتش به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما تاریخ درج‌شده روی کتیبه‌ای که در این خانه موجود است، نشان می‌دهد قدمت این خانه به سال 1330 هجری قمری می‌رسد. ویژگی برجسته این خانه تاریخی، آجرهای ظریف و معماری زیبای آن است. طرح‌های زیبای آجرکاری در همه قسمت‌های خانه، توجه گردشگران را جلب می‌کند. این خانه در دو طبقه ساخته شده که در آن بخش‌هایی مانند حیاط، ایوان و ایوانچه، زیرزمین، حوض‌خانه، مطبخ و شاه‌نشین دیده می‌شود. از خانه سوزنگر دزفول پس از مرمت به‌عنوان کارگاه صنایع‌دستی استفاده می‌شود. 

  • آدرس خانه سوزنگر: دزفول، خیابان طالقانی، ابتدای خیابان صفری، کوچه شهدا
  • ساعت بازدید از خانه سوزنگر: 8 صبح تا 12 شب
  • قیمت بلیط خانه سوزنگر: رایگان

 

موقعیت خانه سوزنگر دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 56.jpg
خانه سوزنگر، از جاذبه های دزفول

حمام کرناسیون

حمام کرناسیون یا موزه مردم‌شناسی دزفول، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان خوزستان در شهر دزفول است که قدمتش به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار می‌رسد. دلیل نام‌گذاری این حمام، محل احداثش در محله کرناسیون واقع در شمالی‌ترین بخش بافت قدیمی دزفول است که زمانی محل زندگی عشایر کو‌ه‌های کرناس بوده است. نمای بیرونی حمام، ساده و آجری است و محیط داخلی آن، به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می‌شود که قرینه یکدیگرند. اکنون چند سالی است که محیط حمام مردانه به موزه مردم‌شناسی و محیط حمام زنانه به فروش صنایع‌دستی اختصاص داده شده است. حمام کرناسیون بام زیبایی دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید.

  • آدرس حمام کرناسیون: دزفول، خیابان ساحلی
  • ساعت بازدید از حمام کرناسیون: 8 صبح تا 6 عصر، جمعه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط حمام کرناسیون: رایگان

 

موقعیت دقیق حمام کرناسیون دزفول

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 44jpg.png
حمام کرناسیون، از جاهای دیدنی دزفول

حمام شاه رکن‌الدین

حمام شاه رکن‌الدین، یکی از جاهای دیدنی دزفول است که قدمتش به دوران صفوی می‌رسد. این بنا در مجموعه‌ای فرهنگی تاریخی شامل مسجد، مدرسه علمیه و بقعه شاه‌ رکن‌الدین، واقع شده است. سربینه، میان‌در، گرم‌خانه، آتشدان و خزینه، بخش‌هایی از این حمام سنتی هستند. حمام شاه رکن‌الدین در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است و اکنون از آن به‌عنوان کتابخانه عمومی استفاده می‌شود. این حمام تاریخی نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس حمام شاه رکن‌الدین: دزفول، میدان امام‌خمینی، خیابان امام‌خمینی جنوبی، کوچه ناجی، کوچه شیرزاد
  • ساعت بازدید از حمام شاه رکن‌الدین: از 9 صبح تا 2 بعدازظهر
  • قیمت بلیط حمام شاه رکن‌الدین: رایگان

موقعیت حمام شاه رکن‌الدین دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 47.jpg
حمام شاه رکن‌الدین، از جاهای دیدنی دزفول

قلعه شاداب

قلعه شاداب یک قلعه طبیعی است که دیواره‌های آن در اثر طغیان رودخانه و ریزش به وجود آمده‌اند. این قلعه که به قلعه شاه‌حسین هم معروف است، پیش از اسلام با اسامی دژ انوشبرد یا دژ فراموشی شناخته می‌شد. قلعه شاداب یکی از طولانی‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران و کوهی به طول 10 کیلومتر است و اطراف آن را دریاچه شهیون و دره‌های عمیق فرا گرفته است. موقعیت استراتژیک این کوه‏ و ساختار پیچیده درونی آن باعث شده تا از آن به‌عنوان قلعه استفاده شود. قلعه شاداب اکنون یکی از جاذبه های دزفول محسوب می‌شود.

  • آدرس قلعه شاداب: 45 کیلومتری شمال شهر دزفول
  • ساعت بازدید از قلعه شاداب: 24 ساعته
  • قیمت بلیط قلعه شاداب: رایگان

 

موقعیت قلعه شاداب دزفول روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 447.jpg
قلعه شاداب، از جاذبه های گردشگری دزفول

بقعه محمد بن جعفر طیار

بقعه محمد بن جعفر طیار، آرامگاهی منسوب به محمد بن جعفر بن ابی طالب، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌ها و جاهای دیدنی دزفول است. این بقعه مربوط به دوره تیموریان است و آرامگاه فرزند جعفر طیار، برادرزاده امام علی و همسر ام‌کلثوم دختر ایشان، در آن قرار دارد. این زیارتگاه یک گنبد مزین به کاشی‌های سبزرنگ و 12 ترک دارد که حاشیه‌بندی آن با نقش‌ونگارهای زیبا و قرینه تزیین شده است. در میان محوطه این بقعه که باغ بزرگی است، یک آرامگاه وجود دارد. چهار درخت قدیمی کُنار در کنار ورودی محوطه آرامگاه قرار دارد که به «چهار خواهر» معروف‌اند و بسیاری از بومیان منطقه برای حاجت گرفتن به این درختان متوسل می‌شوند.

  • آدرس بقعه محمد بن جعفر طیار: پنج کیلومتری جنوب شهر دزفول، شهرک جعفر بن طیار
  • ساعت بازدید از بقعه محمد بن جعفر طیار: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بقعه محمد بن جعفر طیار: رایگان

موقعیت بقعه محمد بن جعفر طیار روی نقشه

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 75.jpg
بقعه محمد بن جعفر طیار، از مکان های دیدنی دزفول

بقعه سبزقبا

بقعه سبزقبا زیارتگاهی معروف در مرکز شهر دزفول است. این زیارتگاه را منسوب به سیدمحمد، پسر امام موسی کاظم(ع)، می‌دانند. قدمت ساختمان اولیه این بقعه مربوط به دوران سلجوقی است؛ اما ساختمان فعلی بنایی نوسازی‌شده است و اکنون دیگر اثری از بنای اولیه نیست. این بقعه، گنبدی بلند و دو مناره دارد. از تزیینات این بنا باید به کاشی‌کاری با کتیبه‌هایی به خط نستعلیق اشاره کرد. دلیل شهرت سیدمحمد به سبزقبا، پوشیدن لباس سبز توسط او در اغلب زمان‌ها بود. این بقعه اکنون از دیدنی های دزفول است.

  • آدرس بقعه سبزقبا: دزفول، خیابان امام‌خمینی، بعد از خیابان سی‌متری
  • ساعت بازدید از بقعه سبزقبا: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بقعه سبزقبا: رایگان

موقعیت بقعه سبزقبا روی نقشه

2401460.jpg
بقعه سبزقبا، از مکان های دیدنی دزفول

آرامگاه حزقیل نبی

ذالکفلِ نبی در میان مردم دزفول با نام بابا حزقیل شهرت داشت. حزقيل نبی از سال 595 به‌مدت 22 سال، پیامبری کرد. طبق روایاتی، حزقيل پدر دانيال پيغمبر است که آرامگاهش در شوش قرار دارد. آرامگاه حزقیل نبی دزفول، بنایی ساده دارد که از آجر ساخته شده است. گنبد بنا به‌شکل هرمی است و شش ترک دارد. درباره قدمت بنای اولیه اطلاعی در دست نیست؛ اما بنای فعلی قدمت چندانی ندارد.

  • آدرس آرامگاه حزقیل نبی: دزفول، خیابان شریعتی، کوچه گنجشکی
  • ساعت بازدید از آرامگاه حزقیل نبی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آرامگاه حزقیل نبی: رایگان

موقعیت بقعه حزقيل نبی

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 97.jpg
بقعه حزقیل نبی

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری مؤسس سلسله صفاریان در سیستان بود. او نقش تاثیرگذاری در گسترش زبان فارسی داشت. آرامگاه یعقوب لیث صفاری که اکنون از جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود، در فاصله کمی از شهر واقع شده است. یک گورستان با سنگ قبرهای باستانی در اطراف مقبره مشاهده می‌شود که گواهی بر تاریخی بودن آن است. البته مورخان، قدمت این بنا را مربوط به دوره سلجوقی می‌دانند که در طول زمان نیز تغییراتی داشته است. نمای بقعه بسیار ساده است و یک گنبد مخروطی و دندانه‌دار دارد؛ اما این بنا در اوج سادگی، یکی از زیباترین جاذبه های دزفول به شمار می‌آید. در ساخت این بنا از مصالح خشت، آجر و سنگ استفاده شده است.

  • آدرس آرامگاه یعقوب لیث صفاری: ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر، روستای شاه ابوالقاسم (شاه‌آباد)
  • ساعت بازدید از آرامگاه یعقوب لیث صفاری: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آرامگاه یعقوب لیث صفاری: رایگان

روستای زراس خوزستان کجاست؟

 

موقعیت آرامگاه یعقوب لیث صفاری

Lastsecond.ir- best-dezful-attractions 42.jpg
آرامگاه یعقوب لیث صفاری، از جاهای دیدنی دزفول

بقعه شاه رکن‌الدین

بقعه شاه ركن‌الدين در مركز شهر دزفول و در بافت قدیمی آن قرار دارد. این بقعه متعلق به سیدعلی معروف به بابا رکن‌الدین یا شاه رکن‌الدین، عارف و زاهد قرن هشتم هجری قمری است. بنای بقعه از یک گنبد زیبای آبی و دو گلدسته آجری مزین به کاشی‌کاری تشکیل شده است. باغ زیبای اطراف این بقعه، آن را به یکی از جاهای دیدنی دزفول تبدیل کرده است که ماهیت زیارتگاهی دارد. یک مسجد و یک حمام قدیمی نیز در کنار این بقعه قرار دارند.

  • آدرس بقعه شاه رکن‌الدین: دزفول، میدان امام‌خمینی، خیابان امام‌خمینی جنوبی، کوچه ناجی، کوچه شیرزاد
  • ساعت بازدید از بقعه شاه رکن‌الدین: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بقعه شاه رکن‌الدین: رایگان

موقعیت بقعه شاه رکن‌الدین دزفول روی نقشه

99261b7c-5f01-4c33-9f38-8a854f95a67d-840x560.jpg
بقعه شاه رکن‌الدین، از جاذبه های دزفول

جاهای تفریحی دزفول

در بین جاهای دیدنی دزفول، مکان‌هایی در دل طبیعت وجود دارند که مناسب تفریح‌اند و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. برخی از این جاهای تفریحی دزفول عبارت‌اند از:

  • دریاچه شهیون
  • رودخانه دز
  • جنگل دز
  • آبشار شوی
  • دره چال کندی
  • دره کول خرسان
  • دره توبیرون

سفر با تور دزفول

برای دیدن شهر زیبای دزفول، به برنامه‌ریزی درست و کاملی نیاز دارید. شما می‌توانید برای سفر به این شهر که طبیعتی بکر و تاریخی غنی دارد، به صفحه تور دزفول در وبگاه لست‌سکند بروید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، تور دل‌خواهتان را پیدا کنید. این تورها امکانات مختلفی را فراهم می‌کنند و بدین‌ترتیب، با برطرف کردن بسیاری از دغدغه‌های شما، سفری به‌یادماندنی برای شما می‌سازند.

سخن آخر

در این مطلب، بهترین جاهای دیدنی دزفول را به شما معرفی کردیم. در دزفول انواع جاذبه‌ها را می‌بینید؛ از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا باغ‌های سرسبز گرمسیری، از کوه‌های دیدنی که مانندش را در هیچ‌جای ایران نخواهید دید تا دریاچه‌های فیروزه‌ای و آبشارهای زیبا. اگر تاکنون به دزفول سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی دزفول را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟ به‌نظر شما بهترین جای دیدنی دزفول کدام است؟

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!