شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

4.3
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید + تصاویر
26 اردیبهشت 1397 22:00
0

20 فرودگاه پرجمعیت جهان که توسط شورای بین‌المللی فرودگاه انتخاب شده‌اند، از سال 2017 پذیرای 1.5 میلیارد مسافر بوده‌‌اند؛ رقمی سرسام‌آور که در مقایسه با سال گذشته 5 درصد رشد را نشان می دهد.

عجیب نیست که این رقم لرزه بر اندام بیاندازد. تمام افرادی که تاکنون در یک صف بازرسی طولانی گیر افتاده یا مجبور شده باشند چمدان به دست و حین سروکله زدن با شمار زیادی از مسافران، خود را به پرواز برسانند، درک خواهند کرد که تجربۀ پرواز در فرودگاه شلوغ تا چه اندازه دشوار است. اما نکتۀ امیدوارکننده این‌جاست که چنین خطوط هواپیمایی شلوغی، امکانات رفاهی زیادی برای رفع مشکلات سفر نیز  ارائه می‌دهند. در این‌جا با ارائۀ آمار و ارقام حقیقی مربوط به شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان، به شما کمک می‌کنیم در این مسیر راحت‌تر حرکت کنید و حتی لذت نیز ببرید.

فرودگاه بینالمللی هارتسفیلد جکسون (Hartsfield-Jackson)؛ آتلانتا؛ ایالات متحده

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

این فرودگاه که سال گذشته بیش از 100 میلیون مسافر را پذیرفته، برای 20 امین سال متوالی عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان را از آن خود کرده است. بخش بزرگی از این شلوغی به‌دلیل موقعیت فرودگاه است؛ این فرودگاه مقرر اصلی ایرلاین دلتا به حساب می آید و رفت آمد هواپیماهای خطوط هوایی ساوت‌وست (Southwest)، فرانتیر (Frontier)، و اسپیریت (Spirit) نیز اغلب از همینجا صورت می پذیرد. به علاوه 80 درصد جمعیت ایالات متحده می‌توانند با یک پرواز دو‌ساعته خود را به این فرودگاه برسانند.

اگر روزی گذر شما نیز این فرودگاه افتاد، می توانید از مجموعۀ هنری درجۀ یک آن دیدن کنید. این فرودگاه نه‌تنها میزبان نمایشگاه‌های دوره‌ای‌ست، بلکه نمایشگاه‌های دائمی چون "پیاده‌روی در تاریخ آتلانتا" را نیز برگزار می‌کند.  

فرودگاه بین‌المللی پکن؛ چین

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

این فرودگاه علاوه بر ارائه سرویس به گردشگران خارجی و تاجرانی که به پکن رفت‌و‌آمد دارند؛ آشیانه هواپیماهای شرکت هوایی ایر چاینا، خط هوایی ملی کشور چین نیز به حساب می آید. این فرودگاه سال گذشته، پذیرای 95.8 میلیون مسافر بود.

از آنجایی‌که کارایی در این فرودگاه بسیار مهم است، راهکارهایی برای غلبه بر این جمعیت نیز اندیشیده شده است. در آوریل 2018، این فرودگاه تکنولوژی اسکن چهره را در یکی از پایانه‌های خود عرضه کرد. پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی سرعت پردازش مسافر را از 160 به 266 نفر در ساعت برساند.

فرودگاه بین‌المللی دبی؛ امارات متحد عربی

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

باید شگفت‌انگیز باشد که فرودگاه در حال رشد دبی، علاوه بر رتبۀ سوم ترافیک مسافرتی، رتبۀ اول را نیز در ترافیک مسافران بین‌المللی به خود اختصاص داده است. این فرودگاه قصد ندارد سرعت رشد خود را کاهش دهد، چراکه  اخیرا بیش از 7 میلیارد دلار جهت برنامه توسعه بلند‌پروازانۀ خود تا سال 2020 اختصاص داده است. فرودگاه دبی در سال گذشته، 88.2 میلیون مسافر را پذیرفته است و تا سال 2020، انتظار می‌رود این رقم به 143 میلیون نفر نیز برسد.

اگر قبل از پرواز نیاز به کمی استراحت دارید، این فرودگاه اتاقک‌هایی برای استراحت ارائه می‌دهد که به تخت‌خواب، تلویزیون و اینترنت مجهز است.

فرودگاه بین‌المللی هِنِدا (Haneda)؛ توکیو؛ ژاپن

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

هِنِدا پایگاه اصلی بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی این کشور و خطوط هوایی آل نیپون (All Nippon) است. این مکان شلوغ‌ترین فرودگاه توکیو محسوب می‌شود و در سال گذشته پذیرای حدود 85.4 میلیون مسافر بوده است.

روی‌هم‌رفته هندا در مدیریت این حجم از مسافر بسیار خوب عمل کرده است. سایت اسکای‌ترکس (Skytrax)این فرودگاه را به‌عنوان سومین فرودگاه برتر جهان در سال 2018 برگزید و رتبۀ اول را در تمیزی و نظافت به آن اختصاص داد. امکانات این فرودگاه شامل فروشگاه‌های درجه یک و ترکیب چشمگیری از معماری تاریخی و مدرن است.

فرودگاه بینالمللی لسآنجلس؛ ایالات متحده

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

فرودگاه لس آنجلس در آمریکا، تنها فرودگاه کشور است که به‌عنوان آشیانه ای برای هر سه شرکت هواپیمایی ایالات متحده آمریکا، یعنی آمریکن (American) ، دلتا (Delta) و یونایتد (United) عمل می‌کند. با وجود پذیرش 84،6 میلیون مسافر در سال گذشته، این فرودگاه هنوز هم تنها فرودگاه در منطقۀ پرجمعیت لس‌آنجلس محسوب نمی‌شود. فرودگاه بین‌المللی بوربانک (Burbank)، فرودگاه جان‌وین (John Wayne)، فرودگاه لانگ‌بیچ(Long Beach) و فرودگاه بین‌المللی انتاریو (Ontario)
  نیز سالانه به میلیون‌ها مسافر خوش‌آمد می‌گویند.

در سال 2017، این فرودگاه برای مسافران ویژه‌اش ترمینال VIP با 13 سوئیت، خدمۀ خصوصی و خودروی BMW تدارک دید تا امکانات مناسب تری برای این مسافران ثروتمندش فراهم کرده باشد.

فرودگاه بین‌المللی اوهار(O’Hare)؛ شیکاگو؛ آمریکا

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

این فرودگاه در کنار فرودگاه میدوِی (Midway)، در سال گذشته 79.8 میلیون مسافر را به خود جلب کرده است؛ رقمی که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی افزایش یابد. در مارس 2018، فرودگاه با رشد 8.5 میلیارد دلاری، بیشترین  رقم سود در تاریخ فرودگاه‌ها را ثبت کرده است. امتیاز دیگر اوهار، وجود قطار سریع‌السیر است که طی 20 دقیقه مسیر فرودگاه تا مرکز شهر شیکاگو را طی می‌کند. در آوریل 2018، گری مک‌کارتی، نامزد شهرداری، پیشنهاد کرد اتاق‌های کازینو و پوکر را نیز در فرودگاه راه‌اندازی کنند؛ ایده‌ای که همواره به‌صورت یک فانتزی باقی ماند.

فرودگاه هیترو (Heathrow )؛ لندن؛ انگلیس

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

مرکز اصلی خطوط هوایی بریتانیا (British Airways) و پایگاه عملیاتی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) در سال گذشته پذیرای 78 میلیون مسافر بود. این فرودگاه، شلوغ‌ترین روز خود را در جمعۀ قبل از عید پاک سال 2018 و با میزبانی از 136 هزار مسافر به ثبت رساند.  هیترو در سال 2018 به لطف تنوع گزینه‌ها و فروشگاه‌های رده‌بالایی متشکل از برند های Armani، Bulgari، Hermes، Prada و غیره، توسط اسکای‌ترکس عنوان دارندۀ بهترین فروشگاه‌های جهان را از آن خود کرد.

فرودگاه بینالمللی هنگکنگ

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

فرودگاه هنگ‌کنگ بزرگ‌ترین مرکز حمل‌و نقل هوایی در جهان و مرکز اتحادیه وان‌ورلد (Oneworld) است که خطوط هوایی  آمریکن (American)، بریتیش (British)، ژاپن و کوانتاس (Qantas ) را هم میزبانی می کند. این فرودگاه در جذب جهانگردان بسیار موفق بود و در سال گذشته پذیرای 72.7 میلیون مسافر بوده است. فرودگاه هنگ‌کنگ دارای یک سینمای بوده  و از دیگر امکانات آن شبیه‌سازی بازی‌های گلف و اکتشافات هوانوردی است. بر اساس سایت اسکای‌ترکس، این فرودگاه بهترین گزینه‌های غذا‌خوری را نیز در میان تمامی فرودگاه‌ها ارائه می‌دهد.

فرودگاه بینالمللی شانگهای؛ پودونگ؛ چین

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

مرکز اصلی خطوط هوایی چین و هواپیمایی شانگهای در سال گذشته به 70 میلیون مسافر سرویس داده است. با وجود برنامه‌هایی جهت راه‌اندازی ترمینال سوم و یک ترمینال ماهواره‌ای با دو باند بیشتر، این فرودگاه به‌زودی پذیرای مسافرن بیشتری نیز خواهد بود. در این فرودگاه مسافران می‌توانند با اجارۀ اتاق‌هایی در سالن‌های استراحت از یک چرت کوتاه نیز لذت ببرند.

فرودگاه شارل دوگل؛ پاریس؛ فرانسه

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

این فرودگاه به نام اصیل و باشکوه خود می‌بالد. شارل دوگل ژنرالی بود که در طول جنگ جهانی دوم، ارتش مقاومت فرانسه علیه نازی‌ها را رهبری کرد. امروزه این فرودگاه مشهور، به‌عنوان مرکز اصلی هواپیمایی فرانسه خدمت می‌کند و تنها در سال گذشته، تعداد مسافران آن به 69.5 میلیون‌ نفر رسیده است. این فرودگاه پاریسی سالن‌های غذاخوری درجه یکی دارد و در آن‌ها غذاهای لذیذی چون خاویار سرو می‌شود.

فرودگاه شیپول (Schipol)؛ آمستردام؛ هلند

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

این فرودگاه که مرکز اصلی هواپیمایی KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij)  محسوب می‌شود، در سال گذشته پذیرای 68.5 میلیون مسافر بود. با وجود این حجم از مسافر، قرار است پروژۀ توسعه این فرودگاه با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون یورو تا سال 2023 در این فرودگاه پیاده سازی شود.

در فوریه سال 2018، فرودگاه خدمات تحویل غذا را آغاز کرد، بنابراین مسافران می‌توانند غذاهایی مانند سوشی، پیتزا و همبرگر را قبل از سفر تحویل بگیرند. شیپول اولین فرودگاه در اروپا است که چنین ایدۀ هوشمندانه‌ای را پیاده کرده است.

فرودگاه بینالمللی دالاس / فورت ورث(Dallas/Fort Worth)؛ ایالات متحده آمریکا

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

سال گذشته، دالاس / فورت‌ورث پذیرای جمعیت عظیم 67.1 میلیون مسافر بود. این فرودگاه علاوه بر جذب مسافران جهانی تگزاس، به عنوان آشیانه هواپیماهای خطوط هوایی امریکن (American Airlines) که دومین فرودگاه از نظرجذب مسافران جهانی بوده بدل گشته است. دالاس نیز مانند فرودگاه آتلانتا، مملو از آثار هنری‌ست و آثار 30 هنرمند محلی و دیگر هنرمندان از دیگر نقاط دنیا را نیز به نمایش می‌گذارد. مجسمه‌های خیره کننده، موزاییک و نقاشی‌هایی نیز در ترمینال بین‌المللی D و ایستگاه اسکای‌لینک (Skylink) نمایش داده می‌شوند.

فرودگاه بینالمللی گوانگژو بایون(Guangzhou Baiyun )؛ چین

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

گوانگژو در میان 20 فرودگاه پرجمعیت جهان، دومین فرودگاه از نظر سرعت رشد محسوب می‌شود. در سال‌های 2016 تا 2017، این فرودگاه 10.3 درصد افزایش پذیرش داشته و ظرفیت آن به 65.8 میلیون مسافر رسیده است.  فرودگاه گوانگژو به‌عنوان مرکز خطوط هوایی جنوبی چین ، فداِکس اکسپرس (FedEx Express)، 9 ایر (9 Air )، خطوط هوایی هانان (Hainan Airlines ) و خطوط هوایی شنزن (Shenzhen Airlines) شناخته می‌شود. این فرودگاه مانند همتای چینی خود در پکن، اعجوبۀ تکنولوژی به حساب می آید و اخیراً با استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره پیشرفته، سرعت پردازش ورودی خود را دوچندان کرده است.

فرودگاه فرانکفورت؛ آلمان

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

فرانکفورت نه‌تنها مرکز لوفت‌هانزا (Lufthansa)، بلکه برج نظارتی استار الینس (Star Alliance) نیز محسوب می‌شود که اعضای اصلی آن خطوط هوایی Air China، Airlines Turkey و Airlines United  هستند. لوفت‌هانزا و استار الینس روی هم رفته 77 درصد از ترافیک مسافری فرودگاه‌ها را در خود جای می‌دهند که این عدد در سال گذشته به 64.5 میلیون نفر رسیده است.

آنهایی‌که از توقف و انتظار بیزارند باید توجه داشته باشند، فرانکفورت بیش از هر فرودگاه دیگری در جهان مسیرهای بدون‌توقف ارائه می‌دهد. این فرودگاه هم‌چنین دارای ویژگی‌های متفاوتی مانند یک تراس برای تماشای پروازها و یک دیوار حصیری گرافیتی  است که نمایی از شهر را به نمایش می‌گذارد.

فرودگاه آتاتورک استانبول؛ ترکیه

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

مرکز اصلی هواپیمایی ترکیه طی سال گذشته حدود 64 میلیون مسافر را از پایانه‌های خود عبور داده است؛ اما به زودی این تعداد به صفر می‌رسد. با راه اندازی فرودگاه عظیم استانبول که فاز اول آن اواخر سال 2018 به بهره برداری خواهد رسید طولی نخواهد کشید که تمامی پرواز های تجاری فرودگاه آتاتورک به این مکان منتقل شود.

امید است فرودگاه جدید به‌طور مناسب‌تری بتواند تقاضاهای رو به رشد را برآورده کند. آتاتورک ظرفیت محدودی دارد، چراکه توسط شهر استانبول محاصره شده است؛ اما فرودگاه جدید دورتر از مرکز شهر و بین شهرهای ساحلی ینیکوی (Yeniköy)، تایاکادین (Tayakadin) و اکپینار (Akpinar) احداث خواهد شد.

فرودگاه بینالمللی ایندیرا گاندی (Indira Gandhi)؛ دهلی نو؛ هند

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

ترافیک مسافری در این فرودگاه، بین سال‌های 2016 تا 2017، 14.1٪ رشد داشته، که به طرز باورنکردنی بیشترین میزان افزایش را میان فرودگاه‌های دیگر تجربه کرده است. با در نظر گرفتن این رشد می‌توان گفت، فرودگاه ایندیرا گاندی به 63.5 میلیون مسافر خدمت رسانی کرده است. با وجود این‌که فرودگاه گاندی در حالت عادی باید بتواند از عهدۀ ادارۀ میلیون‌ها مسافر برآید، شگفت انگیز است که توانسته کیفیت خود را در میان برترین فرودگاه‌های جهان ثبت کند. احتمالاً میهمانان این فرودگاه از خدماتی نظیر اتاق‌های مخصوص خواب و  مراکز آرامش درمانی و اسپا حسابی شگفت زده خواهند شد.

فرودگاه بینالمللی سوکارنوهتا (Soekarno-Hatta)؛ جاکارتا؛ اندونزی

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

جاکارتا پرازدحام‌ترین فرودگاه در نیمکره جنوبی‌ست که در سال گذشته پذیرای 63 میلیون مسافر بوده است. باتوجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع سومین باند در این فرودگاه، احتمالاً این رقم به‌زودی تغییر و تا سال 2025، به عدد 100 میلیون مسافر در این در سال نیز خواهد رسید. کسانی‌که برنامۀ سفر سیاحتی به اندونزی را دارند، عاشق مناظر محلی فرودگاه، از جمله باغ‌های گرمسیری در میان سالن‌های انتظار و ساختمان‌های اطراف با آن معماری دیدنی خواهند شد.

فرودگاه چانگی (Changi) ؛ سنگاپور

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

 فرودگاه چانگی سالانه پذیرای حدود 62 میلیون مسافر است و پایگاه اصلی هواپیمایی سنگاپور، کارگو (Cargo) ، سیلک‌ایر (SilkAir)، اسکوت (Scoot)، جت‌استار (Jetstar)  و بی‌اُسی (BOC) محسوب می‌شود. این فرودگاه در سال 2018 توسط اسکای‌تر  به‌عنوان بهترین فرودگاه در جهان شناخته شد. کارشناسان صنعت، نه‌تنها بر عملکرد حرفه‌ای این فرودگاه بلکه بر ویژگی‌های قابل‌توجه آن مانند وجود یک پارک بر روی سقف فرودگاه و پرورش گل آفتابگردان در آن نیز تکیه می‌کنند. بزودی انتظار اضافه شدن امکانات دیگری نیز در این فرودگاه خواهد رفت، از احداث ساختمان دوم این فرودگاه گرفته تا ایجاد جاذبه های بصری مانند آبشار های مصنوعی تا به نوعی بر جذابیت های ظاهری این فرودگاه اضافه شود.

فرودگاه بینالمللی اینچون(Incheon)؛ سئول؛ کره جنوبی

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

اینچئون که در سال گذشته 62.2 میلیون مسافر را پذیرفته، مرکز اصلی هواپیماهای کره‌ای، از جمله خطوط هوایی آسیانا  (Asiana)، ججو ایر (Jeju Air) و پولار ایر کارگو (Polar Air Cargo) است. این فرودگاه از مجهزترین و بهترین های دنیا محسوب می‌شود و در رتبۀ دوم لیست استارترکس در سال 2018 قرار دارد. این تمایز با توجه به امکانات عجیب و غریب فرودگاه، از جمله پیست یخ ویژه ی ورزش اسکیت، سالن اسپا و  ماساژ درمانی، کازینو و زمین گلف، منطقی به‌نظر می‌رسد.

فرودگاه بینالمللی دنور (Denver)؛ ایالات متحده

شلوغ ترین فرودگاههای جهان را بشناسید

در سال گذشته حدود 61.4 میلیون مسافر از فرودگاه دنور سفر کردند که طبق نظرسنجی اکثر آنها از امکانات این فرودگاه رضایت کامل داشتند. این فرودگاه توسط اسکای‌ترکس به‌عنوان بهترین فرودگاه ایالات متحده (و بیست و نهمین فرودگاه برتر در جهان) برگزیده شده است. فرودگاه دنور، که به‌عنوان مرکز اولیه خطوط هوایی فرانتیر (Frontier Airlines) فعالیت می‌کند، دارای امکانات رفاهی مانند نمایشگاه‌های هنری، کافه و رستوران‌ نیز هست.

 

منبع : farandwide

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.