خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ هنگامی که وارد هتل میشویم نمیدانیم که ممکن است با چه قیمتهایی روبهرو شویم. البته نه آنکه ندانیم به کدام هتل با چه درجه و ستارهای قدم گذاشتایم بلکه وجود نرخهای متفاوت در هتلها سبب سردرگمی مسافران برای هزینه کرد اتاقها شده چنانچه در قیمت این نرخها در اول یا آخر هفته تفاوت مشهودی دیده میشود.
"کوروش زمانی" مدیر حسابداری یکی از هتلهای 5 ستاره مشهد است که بخش رزرواسیون و پذیرش هتل نیز زیر نظر او فعالیت میکند. وی با اشاره به این نکته که معمولا در روزهای پر تردد سفر همچون نوروز و تابستان به دلیل مشکلاتی که درخصوص تهیه بلیط هواپیما بوجود میآید، مسافران ناچار میشوند با آژانسها و تورهایی که در این روزها تعریف شده سفر کنند گفت: «در چنین روزهایی بیشتر هتلها مملو از مهمانان آژانسهای مختلف میشود چنانچه 70 درصد از مهمانان ما نیز توسط آژانسها تامین میشوند.»
زمانی در خصوص رزروهای شناور و چارترهای آژانسها و تخفیفاتی که برای آنها در نظر گرفته میشود گفت: «قیمت پایه هتلها در روزهای عادی با تخفیف ارائه میشود در حالی که در روزهای پر مسافر همچون نوروز، قیمت واقعی هتل به عنوان قیمت پایه درنظر گرفته میشود و گاه هتل بنابر استانداردهایی که در اختیار دارد میتواند نرخ آزاد خود را نیز ارائه دهد. البته برای تمام آژانسها 15 درصد تخفیف در نظر گرفته شده که با توجه به سیاستهای کاری هتلدار اعمال میشود.».
البته این نرخگذاری برای هتلها به اینجا ختم نمیشود بلکه گاه نرخ اول هفته و آخر هفته نیز در فهرست قیمتهای یک هتل جای میگیرد چنانچه نرخ آخر هفته بیشتر از اول هفته است. ولی به گفته زمانی هیچ تعرفه خاصی برای افزایش یا کاهش این قیمتها وجود ندارد و هر هتل بنابر تفسیر و صلاحدید خود نسبت به تغییر قیمتها اقدام میکند. در این میان ممکن است تخفیفات از 10 تا 30 درصد اعمال شود.
در این میان میتوان به چند نوع نرخ در هتلها اشاره کرد هرچند این نرخها بنابر گفته هتلداران از قیمت واقعی اتاقها کمتر هستند ولی هنگامی که مسافر قصد اقامت چند روزه در یک هتل را دارد با چندین قیمت مختلف به واسطه روزهای مختلف روبه رو میشود و این میتواند بی اعتمادی مسافر را به همراه داشته باشد.
زمانی با اشاره به آنکه نرخ اتاقها ثابت ولی تعاریف تخفیفات ارائه شده متفاوت است گفت: «در طول سال با توجه به شرایط فصلی نرخهای متفاوت ارائه میشود. دراین میان علاوه بر 15 درصد تخفیف، برای آژانسها امکانات دیگری نیز در نظر میگیریم. به طور مثال برای آژانسهایی که برند آنها جای خاصی در میان مسافران دارد امکانات خاصی را مد نظر قرار میدهیم چنانچه اگر در فصول مختلف تا سقفهای مشخص شده مسافر بیاورند تخفیفات بیشتری برای آنها اعمال میکنیم که به تورآورنده تعلق میگیرد.»