تاثیر گرانی بر سفرهای نوروزی؛ کاهش یا افزایش؟

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
19 فروردین 1391 00:00
0
شرق نوشت: تعداد گردشگران نوروزی در آمارهای دولتی به‌طور کلی در حال رشد است حتی اگر وضعیت اقتصادی نامناسب، تورم بالاتر از 25‌درصد و قیمت دلار چند ماهه، دوبرابر شده باشد. این‌طور که منوچهر جهانیان رییس ستاد مرکزی تسهیلات سفرهای کشور گفته سفرهای نوروزی در سال 91 به نسبت سال قبل رشد 34‌درصدی داشته است. علاوه بر این، براساس آمارهایی که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پایان نوروز سال‌های قبل اعلام کرده‌اند، رشد این مسافرت‌ها در شش نوروز گذشته هم 460‌درصد بود. این در حالی است که برخی آمارها حاکی از کاهش سفرهای نوروزی امسال است.

امسال اما واحد نفرسفر برای شمارش مسافران نوروزی به کار نرفته اما باز هم آمارها سر باز ایستادن ندارد و همچنان در حال رشد و اوج گرفتن است. با این حال اما گفت‌وگو با مسوولان برخی هتل‌ها چیزی خلاف این را می‌گوید، نمونه هم صحبت‌های سیدناصر طباطبایی سخنگوی جامعه هتلداران یزد است. او در پاسخ به پرسشی در رابطه با وضعیت اشغال تخت هتل‌های شهر یزد در نوروز امسال می‌گوید: «وضعیتی که من در نوروز و غیرنوروز برای هتل‌ها و گردشگری می‌بینم، حاکی از افول و کاهش تعداد گردشگران است. البته ابتدا باید تکلیف‌مان را با تعریف گردشگر هم مشخص کنیم. گردشگری که شب در چادر و پارک اقامت می‌کند و هیچ تاثیری در اقتصاد گردشگری کشور ندارد را نباید و نه می‌توان جزو آمار گردشگری محاسبه کرد، چون تاثیری در صنعت گردشگری کشور ندارد. به عنوان مثال ما در هتل‌های یزد به وضوح پول نداشتن و وضعیت بد اقتصادی مردم برای گردشگری و سفر را در نوروز امسال مشاهده کردیم.»

با این حال، منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث از افزایش 34‌درصدی سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته و افزایش چشمگیر کیفیت خدمات نیز خبر داد: «همچنین میزان اقامت مسافران نوروزی نیز امسال نسبت به سال گذشته 25‌درصد رشد داشته است.»

در همین حال اما کسانی که تعطیلات نوروزی خود را در شهر تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر کشور گذراندند، معتقدند نوروز امسال تهران شلوغ‌ترین نوروز خود به نسبت همه سال‌های گذشته را داشته است، آمارها حاکی از آن است که امسال شهروندان تهرانی کمتری پایتخت را به با هدف گردش نوروزی ترک کرده‌اند. این نکته را نباید فراموش کرد که تهران، مهاجرنشین‌ترین شهر ایران است و بسیاری از ساکنان‌ میلیونی این شهر، تهران را در نوروز برای گذران تعطیلات در شهرها و روستاهای زادگاه خود ترک می‌کنند، این منهای آن بخشی از ساکنان این شهر است که به قصد سفر و گردشگری عازم دیگر نقاط می‌شوند.

در همین حال، آن‌گونه که خبرگزاری میراث گزارش داده ضریب اشغال هتل‌های استان فارس تا روز نهم فروردین صد‌درصد بود. ولی با آنکه اقامت در هتل‌های این استان با 20‌درصد افزایش اقامت نسبت به نوروز سال گذشته همراه بود، این‌ درصد اقامت در روزهای پایانی تعطیلات نوروز رو به کاهش نهاد و حدود 70‌درصد شد. همچنین خسرو منصوبی، رییس اتحادیه هتلداران کرمانشاه از ضریب اشغال 80‌درصدی هتل‌های کرمانشاه در هفته اول تعطیلات نوروزی خبر داد. به گفته او اما این‌درصد اقامت در نیمه دوم تعطیلات با کاهش همراه بود. همچنین به گفته خداکرم نصرتی، نماینده جامعه هتلداران بوشهر، ضریب اشغال هتل‌های این استان حدود 98‌درصد بود.

این خبرها، خوشایند و امیدوار‌کننده است، اما آن‌گونه که محسن قاسمی، کارشناس توریسم الکترونیک و فعال در زمینه ارایه خدمات رزرو آنلاین هتل در شهرهای ایران می‌گوید: «وضعیت خراب و رو به افول صنعت گردشگری در ایران بدیهی است، کاهش آمارها هم این را اثبات می‌کند، با این حال اما گفتن این حرف‌ها برای متولیان امور به‌خصوص مسوولان جامعه هتلداران استان‌ها هزینه‌زاست، به‌گونه‌ای که چندی پیش مسوول جامعه هتلداران یکی از استان‌های بزرگ و مهم کشور که در گفت‌وگویی با رسانه‌ها از وضعیت نامناسب ضریب اشغال هتل‌ها سخن گفته بود در پی فشارها مجبور به استعفا از سمت خود شد.»

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.