آمار سفرهای نوروز 91 بالاخره اعلام شد

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
03 اردیبهشت 1391 00:00
0
شرق نوشت: آمار سفرهای نوروز 91 بالاخره اعلام شد؛ 153‌میلیون سفر با گردش مالی برابر با سه‌‌هزار و 300‌میلیارد تومان و ایجاد 10‌میلیون شغل جدید. این آمار را منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روز پنجشنبه اعلام کرد.

مسوولان کنونی سازمان میراث فرهنگی درست مانند مدیران قبلی این سازمان که هر ساله آمارهای‌شان با افزایش‌های بسیار و چندده‌درصدی همراه بود، آماری داده‌اند که در نوع خود چشمگیر است. البته مدیران جدید یک گام جدید هم برداشته‌اند و آن اعلام گردش مالی و شغل‌های تولیدشده حاصل از این سفرها بود.

آمار سفرهای نوروزی ایرانیان در تعطیلات سال نو، یک روز مانده به پایان فروردین‌ماه در مراسم تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی که با حضور محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی معاون اجرایی او در تالار وحدت برگزار شد، اعلام شد. منوچهر جهانیان همچنین در این مراسم از انجام گرفتن بیش از 250‌میلیون اقامت در سطح کشور در کمتر از 18روز خبر داد و از رشد 25درصدی آن سخن گفت. براساس سخنان این مقام مسوول با توجه به اینکه 10درصد از هزینه مسافرت‌ها مربوط به اقامت است، امسال این رقم 30درصد افزایش یافت و در مجموع سه‌‌هزار و 300‌میلیارد تومان گردش مالی در کمتر از 18روز صورت گرفت و 10‌میلیون شغل موقت در این ایام ایجاد شد. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین آمارهایی ارایه داد که نتایج آن بیشتر به پژوهشی در زمینه سفرهای نوروزی شبیه بود، چراکه براساس آن مشخص شد، 6/10‌درصد از مسافران نوروزی امسال برای اولین‌بار و 7/36‌درصد هر سال به سفر می‌رفتند. بیش از 39‌درصد برخی از سال‌ها به سفر می‌رفتند. بیش از 38‌درصد برای چندمین‌بار به یک مقصد و بیش از 33‌درصد برای اولین‌بار به یک مقصد جدید می‌رفتند. بیش از 17‌درصد بیش از یک‌بار سفر خارجی و بیش از 20‌درصد یک‌بار سفر خارجی داشتند. بیش از 69‌درصد تاکنون سفر خارجی نداشته‌اند. بیش از شش‌‌درصد با تورهای برنامه‌ریزی‌شده گروهی به سفر رفتند. بیش از 23‌درصد بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی و رزرو و بیش از 69‌درصد نیز شخصی و بدون تور به سفر رفتند. جهانیان همچنین درباره میزان رضایت مسافران نوروزی اظهار داشت: 8/49‌درصد از مسافران نوروزی از برنامه‌های نوروزی احساس رضایت داشتند. 2/8‌درصد ناراضی بودند و در مجموع بیش از 91‌درصد احساس رضایت می‌کردند.

اگرچه این آمارها از سوی مسوول اصلی و مستقیم در زمینه گردشگری کشور و در حضور بالاترین مقام اجرایی کشور اعلام شد اما در برخی موارد دارای تناقض و دچار مشکل بود، از آن جمله اینکه گفته نشد مبنا و ملاک محاسبه برای 153‌میلیون سفری که در ایام نوروز انجام شد چه شیوه محاسباتی بود، چراکه پیش از این همین مسوولان گفته بودند واحد نفرسفر که تاکنون برای این موضوع به کار گرفته می‌شد به دلیل غیرمستند و غیرعلمی بودن در نوروز امسال لحاظ نخواهد شد.

در جایی دیگر نیز در رابطه با انجام سفرهای خارجی توسط هموطنان مجموع آمارها به 106‌درصد می‌رسید که به وضوح اشتباه‌بودن این آمارها را می‌رساند. همچنین در قسمت رضایت از برنامه‌های نوروزی در جایی گفته شد میزان رضایت مردم 8/49 درصد بوده و میزان عدم رضایت نیز 2/8‌درصد، اما در همان قسمت بلافاصله گفته شد در مجموع بیش از 91‌درصد احساس رضایت داشته‌اند، که مشخص نیست چگونه میزان افراد راضی از برنامه‌های نوروزی مسوولان از 8/49 به 91‌درصد رسیده است.

همچنین در قسمت اصلی آمارها گفته شده که گردش مالی حاصل از این سفرها سه‌‌هزار و 300‌میلیارد تومان و تولید شغل در این ایام بیش از 10‌میلیون بوده است، براساس این آمار باید گفت در ایام نوروز بیکاری به صورت کامل در کشور ریشه‌کن و حتی شغل اضافه هم تولید شده است.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.