ده‌ ها زندان در هلند و سوئد تبدیل به هتل می‌ شوند

4.8
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زندان‌هایی که به شیک‌ترین هتل‌ها تبدیل شده‌اند! +تصاویر
10 آذر 1397 09:00
5

هلند هم مثل بقیه‌ی کشورهای دنیا با زندانی‌ها و زندان‌ها مشکل دارد اما مشکل هلند با دیگر کشورها متفاوت است. در حالی که خیلی از کشورهای دنیا جای کافی برای زندانی کردن قانون‌گریزان و مجرمان ندارند، هلند با بحران خالی بودن زندان‌ها مواجه است و به همین دلیل دولت هلند مجبور شده است تعدادی از زندان‌ها را تعطیل کند یا به دیگر کشورها اجاره دهد. برای استفاده‌ی بهینه از ساختمان‌ زندان‌های تعطیل شده، بعضی به هتل و برخی به محل سکونت مردم عادی تبدیل می‌شوند.

ده‌ها زندان در هلند و سوئد تبدیل به هتل می‌شوند

نرخ جرم و جنایت در هلند در حال کاهش است و این کاهش در دو دهه‌ی گذشته سرعت بیشتری گرفته است. دولت‌مردان هلند معتقدند دلیل این کاهش تغییر رویکرد از حبس مجرمان به توانبخشی و تربیت آن‌ها است.

هتل زندان های هلند

 Jan Roelof van der Spoel مسئول زندان نورگرهاون یکی از زندان‌های فوق‌امنیتی هلند اظهار داشت:

ما در هلند روی افراد تمرکز داریم، اگر فردی اعتیاد به مواد مخدر دارد او را درمان می‌کنیم، اگر فردی خشمگین بود به او مدیریت خشم آموزش می‌دهیم و اگر فردی بدهکار بود به او مشاوره می‌دهیم تا مشکلاتش را حل کند. ما به دنبال این هستیم آن چه را که سبب جرم می‌شود حذف کنیم. اگرچه باید خود فرد تمایل به تغییر داشته باشد اما در ده سال گذشته روش‌های ما به خوبی نتیجه داده‌اند.

هتل زندان های هلند

زندان نورگرهاون در شمال هلند واقع شده است و چندین فضای باز دارای درختان بلوط، میز‌های غذاخوری و زمین والیبال دارد. زندانی‌ها می‌توانند برای خودشان مرغ و خروس نگه دارند یا سبزیجات بکارند. وجود چنین فضاهایی و تنفس هوای تازه باعث می‌شود سطح استرس زندانی‌ها و همینطور کارکنان زندان کاهش پیدا کند.

هتل زندان های هلند

زندانی‌ها می‌توانند بدون نگهبان به کتابخانه، درمانگاه یا سالن غذاخوری بروند. همین خودمختاری باعث می‌شود تا برای زندگی پس از زندان هم آماده شوند. غذای زندانی‌ها توسط افرادی از میان خودشان تهیه می‌شود و در آشپزخانه می‌توانند پخت و پز را یاد بگیرند.

هتل زندان های هلند

کمتر از ۱۰ درصد زندانی‌ها بعد از آزادی دوباره به زندان می‌افتند که همین باعث می‌شود خیلی از سلول‌ها رفته رفته خالی شود. در کنار این خدمات زندان‌ها، سیاست مجازات‌های جایگزین زندان مثل خدمات اجتماعی و استفاده از ردیاب‌های الکترونیکی باعث شده تا تعداد زندانی‌ها هرچه بیشتر کاهش یابد. در حال حاضر فقط آنهایی که بسیار خطرناک هستند یا در سطح آسیب‌پذیری بالایی هستند و به کمک نیاز دارند در زندان‌ها می‌مانند.

هتل زندان های هلند

در سال ۲۰۱۵، هلند بخشی از زندان‌های خود را به نروژ و بلژیک اجاره داد. حدود ۲۵۰ زندانی از نروژ به سلول‌های خالی زندان نورگرهاون منتقل شدند. از سال ۲۰۱۳ تا به امروز ۱۹ زندان تعطیل شده‌‌اند و اگر به همین شکل پیش برود تعداد بیشتری هم تعطیل می‌شوند. بعضی از این زندان‌هایی که شکل و ساختار مناسبی دارند به هتل یا آپارتمان‌های مسکونی تبدیل می‌شوند.

هتل زندان های هلند

زندان Het Arresthuis در رومراند در سال ۱۸۶۳ ساخته شد و بعد از ۱۵۰ سال در سال ۲۰۰۷ تعطیل شد. ۴ سال بعد این زندان به هتلی با ۴۰ اتاق تبدیل شد. راهروی اصلی زندان حالا یک لانژ با مبلمان زیبا است و تعدادی از سلول‌ها به سوئیت‌های گران قیمت تبدیل شده‌اند. ۴ سوئیت گران قیمت آن نام‌های جالبی دارند: وکیل، قاضی، رئیس زندان و زندانبان نام‌هایی هستند که روی سوئیت‌ها گذاشته‌اند.

هتل زندان های هلند

زندان دیگری به نام Bijlmerbajes در آمستردام بعد از یک بازسازی اساسی به یک مجتمع مسکونی دوستدار طبیعت و سبز با ۱۳۵۰ واحد اقامتی تبدیل خواهد شد. این زندان که شامل ۶ برج بلند می‌شد در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد.

ده‌ها زندان در هلند و سوئد تبدیل به هتل می‌شوند

جالب است بدانید که دیگر کشورهای شمال اروپا مثل سوئد، فنلاند، دانمارک و نروژ هم به تقلید از هلند، تمرکزشان را روی توانبخشی، آموزش و کرامت انسانی گذاشته‌اند و سوئد هم به شکل مشابهی در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ موفق شد ۵۶ زندان را تعطیل کند.

به نظر شما آیا امکانش هست که در کشورهای آسیایی و یا در سرزمین خودمان به چنین سطحی از آموزش و فرهنگ‌سازی برسیم؟

منبع: amusingplanet.com