ملایر، شهر جهانی انگور

4.5
از 27 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شهر جهانی انگور، در ایران!
24 آذر 1397 10:00
3

هر شهر ویژگی‌های خاص خودش را دارد و در این میان برخی از سرزمین‌ها نیز وجود دارند که با محصولات کشاورزی خاص و جذابشان به شهرت می‌رسند مانند پسته‌ی رفسنجان یا زعفران خراسان. امروز به شما شهری را معرفی می‌کنیم که لقب شهر جهانی انگور را به دست آورده است و در کشور عزیزمان ایران قرار دارد.

شهر جهانی انگور جایی نیست جز ملایر. این شهر زیبا در غرب کشورمان واقع شده و به داشتن انگور، کشمش و شیره‌ی انگور معروف است. اگر شما هم دوست دارید که از ملایر دیدن کنید، باید از تهران حدود 386 کیلومتر به سمت غرب بروید. ملایر پس از همدان دومین شهر بزرگ استان به حساب می‌آید و چند سالی است که گردشگران از آن بازدید می‌کنند و رفته رفته بر شمار تورهای ایرانگردی که مقصد ملایر را انتخاب می‌کنند نیز افزوده شده است.

ملایر شهر جهانی انگور

جالب است بدانید که ملایر تنها با داشتن محصولات کشاورزی به شهرت نرسیده بلکه این شهر بسیار کهن است و قدمت سکونت انسان در آن به تمدن ایلام می‌رسد و حتی بعد از ایلامی‌ها هم مادها در ملایر ساکن شدند. سفر به ملایر حال خوشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد زیرا مردمش با گویش شیرین ملایری صحبت می‌کنند و بسیار مهربان و میهمان‌نواز هستند.

هوای شهر ملایر کوهستانی است بنابراین زمستان‌های سردی دارد و در این فصل خبری از انگور در آن نیست. مردم ملایر اغلب کشاورز هستند زیرا این دیار خاک حاصلخیزی دارد اما بسیاری از آنها نیز به شغل مبلمان‌سازی مشغول می‌باشند. پیشنهاد می‌شود که در فصلی به ملایر سفر کنید که بتوانید از انگورهای نابش نوش جان کنید زیرا این شهر پر می‌شود از باغ‌هایی که انگورهای رنگارنگ دارند اما اگر به فصل برداشت انگور نیز نرسیدید باز هم جای نگرانی نیست و می‌توانید از محصولات وابسته به انگور نهایت لذت را ببرید چون در ملایر فراوان است. البته می‌توانید به بازدید از بناهای تاریخی این شهر هم بروید و از جاهایی مثل موزه خانه لطفعلیان و شهر زیرزمینی (متعلق به دوران اشکانیان) دیدن کنید.

ملایر

در شهر ملایر امکان خرید هم وجود دارد و برای تهیه‌ی سوغاتی‌های به یادماندنی می‌توانید به بازار شهر مراجعه کنید و کالاهایی مانند شمش، سایه خشک، مویز، آلو خشک، پره آلو و زردآلو، شیره انگور، باسلق، سجق، ترخینه، گردو، کلوچه ملایر و... را خریداری کنید. توصیه می‌شود که خرید کشمش‌های ملایر را فراموش نکنید که کیفیتی عالی دارند.

در فصل برداشت انگور اگر به سوی ملایر بروید، در هر گوشه و کناری می‌توانید خوشه‌های انگور را ببینید، از ویترین‌های پرزرق و برق مغازه‌ها گرفته تا درز خانه‌های خشتی که انگور را از آن‌ها آویزان می‌کنند تا خشک شوند. ملایری‌ها به قدری مهربان هستند که اگر از آنها خواهش کنید، حتما اجازه‌ی ورود به باغ‌های انگورشان را به شما می‌دهند، پس از یاد نبرید که مامن انگور در قلب کشورمان ایران است. آیا تا به حال به ملایر سفر کرده‌اید؟ به نظر شما هم انگورهای ملایر حرف ندارند؟

ملایر

منبع: برترین ها

زهرا میرزایی