آبشار پیران، آبشار سه طبقه کرمانشاه

4.3
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بلندترین آبشار ایران از عجایب کرمانشاه! +تصاویر
01 دی 1397 07:00
0

آبشار پیران، ریژاو یا ریجاب در قسمت شمال غرب شهرک ریجاب و در روستای ژالکه در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده و یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار، روستایی با نام ژالکه و قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می شود.

آبشار پیران

اختلاف ارتفاع آبشار ریژاو در نقطه بالا و پایین طبقه‌ی سوم، براساس اندازه‌گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است. آبشار ریژاو آبشاری سه طبقه است که دو طبقه‌ی بالایی آن بسیار بلند و طبقه‌ی پایینی کوتاه‌تر است.

آبشار ریژاو

طبقه‌ی سوم آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی شود. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد. از جمله جاذبه های این آبشار، صعود و سپس فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به این منطقه سفر می‌کنند تا این تجربه‌ی هیجان‌انگیز را از دست ندهند.

آبشار ریجاب

برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپل‌ذهاب حدود 9 کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه‌ی زیبایی که آبشار در آن واقع شده است، رسید. آبشار بلند و زیبای پیران، که از دل کوه‌ها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود، در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

این آبشار نام خود را از روستای واقع در پایین دست خود گرفته است که در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است. ریجاب تغییریافته‌ی کلمه "ریژآوو" به زبان کردی کرمانشاهی می باشد که "آوو" به معنی آب و "ریژ" به معنی ریختن می باشد بر این اساس آبشار پیران یا ریجاب یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران است. به گفته‌ی مهندس اسکندری (نویسنده‌ی کتاب آبشارهای ایران)، دو آبشار دیگر با ارتفاعی در همین حدود در کرمان وجود دارد که البته هنوز اندازه گیری دقیقی نشده‌اند: آبشار وروار و آبشار سرندکوه که همراه با آبشار لاتون، بلندترین آبشارهای شناخته شده‌ی ایران هستند.

آبشار ریژاو

آبشار پیران

یکی از مهمترین نکاتی که در بازدید از چنین آبشار زیبایی باید به آن توجه داشت، اول ایمنی و سپس رعایت کردن اصول بهداشتی در حفاظت از محیط زیست اطراف آبشار است تا بتواند همچنان زیبایی و شکوه خود را حفظ کرده و میزبان گردشگران ایرانی و خارجی باشد.