تنگ دار، هیجان بی پایان در نوشهر

4.6
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کرکرود، تجربه‌‌ای هیجان انگیز در سردترین آب‌های ایران! +تصاویر
16 دی 1397 07:00
1

دره کرکرود یا تنگ دار در استان مازندران و در جنوب شهرستان نوشهر و روستای کشک‌سرا یا کوشک سرا یا کِشکه‌سره واقع شده است. هر سه نام گفته شده مربوط به همین یک روستا است. در کف دره، رودخانه‌ی دایمی کرکرود جریان دارد که از ارتفاعات منطقه سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستای کوشکسرا و غرب شهرستان نوشهر به دریای خزر می‌ریزد. دره در مسیری کم شیب قرار گرفته و پوشش گیاهی انبوه از جمله پرسیاوشان بر دیواره‌های صخره‌ای دره قابل مشاهده است.

 تنگه دار نوشهر

پیش از هرچیز باید بگوییم که زمستان زمان مناسبی برای رفتن به تنگ دار نیست، اما می‌توانید از حالا برای تابستان برنامه‌ریزی کنید، چون در این فصل است که می‌توانید از گرمای تابستان به خنکای پاییز کوچ کرده و در تنگ دار، این سرمای لذت‌بخش را در میانه‌ی گرم‌ترین فصل سال تجربه کنید. حالا اگر به تنگ دار رسیدید، بدانید که چهارصد متر آغازش را در حالی می ‌گذرانید که پای ‌تان حداکثر تا زانو در آب فرو رفته است. هرچه پیش می‌‌روید دیوارهای تنگ دار به هم نزدیک‌تر شده و هرچه مسیر باریک‌‌تر می‌‌شود، آب عمیق‌تر می‌شود. گاهی آب با جریانی تند تا ساق پای‌تان می‌‌رسد و در قدم بعدی ناگهان تا سینه در آب فرو می‌لغزید. بنابراین بهتر است به صورت گروهی و پشت سر هم پیش بروید و خیلی مراقب باشید. حتما در بخش‌‌های عمیق از طناب استفاده کنید و حواس‌تان به اطرافیانتان باشد که در موقع لزوم بتوانید به آن‌ها کمک کنید. درطول این مسیر، حتی در کم آب‌‌ترین فصل، دست ‌کم سه ‌بار عمق رودخانه به‌ اندازه‌‌ای می ‌رسد که ناچار هستید با شنا از آن عبور کنید؛ اما اگر شنا بلد نیستید نگران نباشید؛ به کمک طناب، جلیقه نجات و همراهان ‌تان نیز می ‌توانید این مسیر را طی کنید.

تنگ دار

تنگ در حالت کلی، دره‌ای است که بیش از اندازه‌ی طبیعی ژرف و باریک باشد. دیواره‌های تنگ، اغلب قائم و فوق‌العاده پرشیب هستند. در سوی دیگر تنگ، باریکه‌ای از آب جریان دارد که دو سوی دریای مجاور را به طور طبیعی به یکدیگر متصل می‌سازد. به این پدیده، باب نیز گفته می‌شود. در ادبیات رایج تفاوتی بین تنگ و تنگه نیست، درصورتی که این دو واژه تفاوتی اساسی باهم دارند. هنوز مشخص نیست که اسم تنگ دار از کجا آمده است اما می توان حدس زد که وجه تسمیه آن، دار و درخت های فراوان اطراف تنگ است.

تنگ دار نوشهر

در بخش‌هایی از مسیر پیمایش‌ رودخانه، به حوض‌ها و استخرهایی طبیعی برمی‌خورید که ماجراجویی در این تنگ را به اوج می‌رسانند. در این قسمت‌ها با بررسی عمق مناسب و نبودن تخته سنگ در بستر رودخانه، می‌توانید یک تجربه‌ی پرهیجان از شیرجه به دل طبیعت را تجربه کنید. برای یک شیرجه‌ی خوب ابتدا در عمق آب کمی شنا و عمیق‌ترین محل مناسب برای پرش را پیدا کنید. سپس یکی دوبار از ارتفاع پایین به صورت معمولی در آب بپرید و همه چیز را بیازمایید و سرانجام از بلندترین نقطه، شیرجه در آب را تجربه کنید. این توصیه‌ها برای کسانی است که آمادگی بدنی کافی، مهارت شنا و شیرجه و تجربیات مشابه قبلی را در جاهای امن‌تر داشته‌اند.

تنگ دار

اگر قصد دارید در سال جدید، هیجان را در طبیعت کشورمان تجربه کنید، برای تابستان حتما تنگ دار را در نظر داشته باشید تا با آمادگی بدنی و راهنمایی حرفه‌ای، لحظات بی‌نظیری را برای خودتان رقم بزنید. آیا تا به حال به تنگ دار رفته‌اید؟ تجربه‌ی شما از رفتن به این مکان چطور بوده است؟

تنگ دار نوشهر

تنگ دار

تنگ دار نوشهر

تنگ دار