کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

4.6
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عروس قفقاز که کمتر کسی از وجودش خبر دارد و تفریحات تمام عیارش! +تصاویر
15 اسفند 1397 07:00
0

کشور گرجستان یک مقصد توریستی فوق‌العاده است، خصوصاً برای کسانی که عاشق کوهستان و پیاده روی هستند. این کشور پر از مناطق خاص و بی‌نظیری است که یکی از آن‌هایی که کمتر شناخته شده است، جاده‌ی نظامی (Military) گرجستان، مسیر اصلی (و تنها راه) سفر به کازبگی (Kazbegi) است! با لست‌سکند همراه باشید تا در مورد این منطقه‌ی فوق‌العاده و ناشناس اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، شاید در سفر بعدیتان به گرجستان، مایل باشید سری به آن بزنید.

در اینجا، لیستی از بهترین کارهایی که می‌توانید در کازبگی انجام بدهید را در اختیارتان قرار می‌دهیم. چه با تور گرجستان سفر کنید و چه به صورت شخصی، شناخت این جاذبه‌های زیبا در کازبگی به جذابتر شدن سفرتان کمک می‌کند.

1. صعود به کلیسای تثلیث جِرجِتی

این اولین کاری است که باید انجام بدهید. اگر به کازبگی بروید و به این کلیسا سر نزنید، خیلی عجیب است! کلیسای تثلیث جرجتی (The Gergeti Trinity Church) را می‌توان به عنوان تصویر کارت پستال رسمی گرجستان انتخاب کرد. نمای نیم‌رخ این کلیسا که روی لبه‌ی یک صخره قرار گرفته، و رشته کوه‌های قفقاز (Caucasus) که پشت سر آن خودنمایی می‌کنند، باعث شده است که این محل مورد توجه عکاسان قرار بگیرد و شما مشتاق بازدید از آنجا باشید. همچنین کلیسا و محیط اطراف آن نیز یکی از بهترین مناظر کوه کازبک (Kazbek ) است.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

کلیسای مقدس تثلیث در قرن چهاردهم، در ارتفاع 2170 متری ساخته شد. این کلیسا علی‌رغم دور بودن، هنوز هم یکی از نهادهای فعال کلیسای اورتودوکس گرجستان و یکی از مقصدهای محبوب گردشگران است.

دو نوع انسان در این دنیا وجود دارد! کسانی که مسیر جاده‌ای 30 دقیقه‌ای تا کلیسا را طی می‌کنند، و کسانی که مسیر صعود/پیاده‌روی 2 تا 3 ساعته را ترجیح می‌دهند! البته که انتخاب راه سخت‌تر هیجان‌انگیزتر است. این مسیر به صعود از کوه احتیاج دارد و آسان هم نیست. اما اگر روی فرم هستید و می‌توانید از کوه بالا بروید، توصیه می‌شود حتما این کار را انجام بدهید تا لذت واقعی این مسیر را درک کنید.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

2. آبشارهای گِولِتی (کوچک و بزرگ)

آبشارهای گِوِلتی (Gveleti )، دو آبشار زیبا و دور افتاده هستند که در میان رشته کوه‌های قفقاز قرار دارند. فقط کافی است حدود 7 کیلومتر به سمت شمال اسپانتسمیندا (Stepantsminda) رانندگی کنید و بعد از آن فقط 2 کیلومتر هایکینگ (پیاده‌روی در کوه) در پیش دارید. از آنجا به بعد باید میان آبشار بزرگ (به سمت راست) یا آّبشار کوچک (به سمت چپ) یکی را انتخاب کنید.

پیاده‌‌روی به سوی آبشار بزرگ گِوِلتی 15 دقیقه وقت می‌گیرد اما شیب آن زیاد و لغزنده است. این آبشار جای بسیار زیبا و مطبوعی است. در آنجا می‌‎توانید یک پیک‌نیک خوب برپا کنید و اگر شجاعتش را داشته باشید، می‌توانید - با اینکه آّب سرد است، خیلی سرد -  شنا هم بکنید! راستی فراموش نکنید که بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به گرجستان است!

 کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

آبشار کوچک نزدیک‌تر و راه رسیدن به آن آسان‌تر است. این آبشار خیلی زیباست اما کوچک‌تر از آن یکی است و جذابیت‌های کمتری دارد. به هرحال رفتن به آنجا هم به زحمت‌اش می‌ارزد. حدود 3 ساعت را به رانندگی و هایکینگ اختصاص بدهید و به هر دو آبشار سر بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

3. هایکینگ در قفقاز

هایکینگ یکی از دلایل مهم سفر به منطقه‌ی قفقاز و کازبگی است. صدها مسیر - از آن مسیرهای کوچکی که به آبشارهای گِوِلتی می‌رسند گرفته تا مسیرهای چندین و چند روزه در سرتاسر کوهستان و دشت‌ها - در این منطقه وجود دارد. تمامی مناظر خیره‌کننده هستند و می‌توانید با آرامش بنشینید و از طبیعت وحشی و تنهایی‌تان لذت ببرید.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیاده‌روی یک روزه از اسپانتسمیندا به سوی کوهستان، مسیری است که از پشت خط‌الرأس شروع می‌شود و تا یخچال طبیعی جِرجِتی (در 3000متری) ادامه می‌یابد.

اگر پیاده‌روی طولانی‌تری می‌خواهید، پیاده‌روی از جوتا به روشکا (Roshka)، که از مسیر چاکی (Chaukhi) می‌گذرد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مسیر بخاطر مجاورت با توده سنگ عظیم چاکی که هفت رأس تیز دارد، و ارتفاع این گذرگاه که به 3431 متر می‌رسد، در میان هایکِرها از محبوبیت زیادی برخوردار است.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

4. کوه کابزبک

کوه کازبک یک آتشفشان خاموش و یکی از بزرگ‌ترین کوه‌های قفقاز است. این کوه در مرز روسیه قرار دارد. این کوه با ارتفاع 5047 متر، بارزترین ویژگی جغرافیایی این منطقه است. کوه کازبک به خوبی از شهر اسپانتسمیندا و کلیسای تثلیث مقدس مشخص است. این کوه احساسات برانگیز که بلندتر از همه‌ی کوه‌های اطراف است، منظره‌ی خیره‌کننده‌ای ایجاد کرده است. کوه کازبک به همراه کلیسای جرجتی، برای عکاسان صحنه‌ای رویایی را شکل می‌دهند.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

در کازبگی/ اسپانتسمیندا کجا اقامت کنیم

اتاق‌های هتل کازبگی (Hotel Kazbegi) بهترین پیشنهاد برای اقامت در هتلی لاکچری در اسپانتسمیندا به شما است. نمای این هتل فوق‌العاده است و احتمالاً یکی از بهترین نماهایی است که در زندگی‌تان خواهید دید. این هتل دارای استخر سرپوشیده، سونا، ماساژ و باشگاه تناسب اندام است. اتاق‌های این هتل، مدرن هستند و در آن وای-فای و تلویزیون وجود دارد. سرتاسر این هتل عالی است، اما بیشتر مناسب سفری عاشقانه برای زوجها است.

اگر به دنبال اقامتی ارزان‌تر هستید، گزینه‌های زیادی با قیمت‌های خوب در اسپانتسمیندا وجود دارد. پیشنهاد ما به شما مهمان‌پذیر مایکو (Maiko Guest House) است که با قیمت‌هایی فوق‌العاده می‌توانید حمام شخصی خودتان را در آنجا داشته باشید. نمای کوهستان از پنجره‌ی بعضی از اتاق‌ها پیداست. این یکی از بهترین کارهایی‌ست که می‌توان با پول در کازبگی انجام داد.

 

5. جاذبه‌های سفر در جاده‌ی نظامی گرجستان

حتی اگر نخواهید هیچ کدام از این کارها را انجام بدهید، این یکی را انجام خواهید داد! اصلا باید انجامش بدهید! اینجا تنها مسیر از کازبگی به سوی تفلیس است. همچنین تنها مسیر از روسیه به گرجستان و بعد به ارمنستان و غیره است. رانندگی در این جاده خیلی خوش می‌گذرد! و منظره‌ی کوه‌های قفقاز که در پیش رویتان قرار دارد، فراموش نکردنی‌ست. این مسیر از همان چیزهایی است که آدم‌ها بخاطرش عاشق رانندگی و سفر جاده‌ای می‎‌شوند!

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

6. آب‌های گوگردی در نزدیکی جواری

آب‌های گوگردی حوالی جواری (Jvari) یا آنطور که معروف هستند، «آبشارهای چسبناک» یکی از غافلگیرکننده‌ترین جاذبه‌های اتوبان نظامی گرجستان است. ممکن است قبلاً هیچ چیزی در مورد این مکان نشنیده باشید، و فقط دیده باشید که مردم کنار جاده کنار زده‌اند و چیزهایی می‌فروشند! توصیه می‌کنیم در اینجا توقف کنید. آن طرف خیابان آب‌هایی را می‌بینید که روی تخته سنگ‌هایی زرد رنگ جاری هستند و مردم به طرز عجیبی، بدون اینکه سُر بخورند روی آن سنگ‌ها ایستاده‌اند. روی سنگ‌های مایع چسبناکی وجود دارد که مانع از لیز بودنشان می‌شود. حتی اگر بنا به دلایلی نخواستید از آن سنگ‌ها بالا بروید، فرصت عکاسی بسیار خوبی در اختیار خواهید داشت.

این مکان جای خوبی برای یک استراحت 30 دقیقه‌ای، کمی تفریح وگرفتن عکس‌های زیبا و خریدن کردن از دستفروش‌های کنار جاده است.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

7. بنای یادبود دوستی روسیه-گرجستان در گذرگاه جواری

این بنای یادبود، سازه‌ای بتونی است که در بالای دشت شیطان (Devil’s Valley) قرار دارد. داخل این بنا تماماً کاشی کاری شده است و صحنه‌هایی از تاریخ گرجستان و روسیه را نمایش می‌دهد. این بنای یادبود مکان عجیب و غریبی است اما جای خوبی برای استراحت کردن و لذت بردن از بنای یادبود و منظره‌ی بی‌نظیر اطراف آن است. این محل یک رستوران بین راهی هم دارد که گوشت گریل شده‌ی خوبی با یک منظره‌‎ی عالی را به شما پیشکش می‌کند، بخاطر همین پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در اینجا میل کنید.

گذرگاه جواری با 2379 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین نقطه‌ی اتوبان نظامی گرجستان است. (یک ستون هرمی وجود دارد که بالاترین نقطه را نشان می‌دهد). نماهای این گذرگاه بسیار زیبا هستند و هوای تازه و تمیز آن به شما احساس سرزندگی خواهد داد. البته به یاد داشته باشید که این جاده ممکن است در زمستان بسته باشد.

 

8. پیست اسکی گوداوری

گوداوری (Gudauri) یک منطقه‌ی اسکی در جاده‌ی نظامی گرجستان است و اغلب شهرهای این منطقه در تابستان خالی از سکنه هستند. پیست اسکی گوداوری 57 کیلومتر مسیر اسکی و 7 ایستگاه تله کابین دارد. پایین‌ترین ایستگاه اسکی در 3279 متری قرار دارد و نام آن سادزله (Sadzele) است. این پیست اسکی یکی از ارزا‌نترین پیست‌های اسکی در اروپاست، بنابراین اگر در زمستان قصد سفر دارید، باید چند روزی آنجا بمانید و زمستان مفرحی را بگذرانید.

در تابستان تعدادی از تلکابین‌ها فعال هستند. گوداوری همچنین برای پاراگلایدر سواری هم مکان مناسبی است.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

9. مجتمع قلعه‌ای آنانوری

آنانوری (Ananuri) قلعه‌ای در کنار رود آراگوی (Aragvi) در گرجستان است که حدود 72 کیلومتر با تفلیس فاصله دارد. سر زدن به این قلعه یکی از کارهایی است که باید در مسیر جاده‌ی نظامی گرجستان انجام بدهید. قلعه، برج ناقوس، سه کلیسا و دیوارهای حکاکی شده از جذابیت‌های این منطقه هستند.

این قلعه در قرن شانزدهم و هفدهم توسط دوک آراگوی ساخته شد، گرچه تاریخ ساخت برخی از بخش‌های قدیمی آن به قرن سیزدهم هم می‌رسد. این قلعه در سال 2007 در لیست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت. این استحکامات شامل دو قلعه است که توسط دیواری به هم متصل شده‌اند. از استحکامات بالاتر که برج مربعی بزرگی دارد و نامش شپوواری است، بسیار خوب نگهداری شده است. سازه‌ی پایینی که برج گرد دارد، تقریباً در حال از بین رفتن است.

این قلعه‌ی دیدنی که منظره‌های شگفت‌انگیزی دارد، ارزش دیدن را دارد. ورودی قلعه هم رایگان است!

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

10. دریاچه‌ی بازالتی

دریاچه‌ی بازالتی (Bazaleti) دقیقاً در جاده‌ی نظامی گرجستان قرار نگرفته است، اما فاصله‌اش چندان هم دور نیست. مشهورترین مکان منطقه هم هست! معمولاً نمی‌توانید در جایی به مطلبی در مورد این مکان دسترسی پیدا کنید. بخاطر همین یکی از همان مکان‌های بکر و خلوت در گرجستان است.

دریاچه بازالتی مساحتی در حدود 1.22 کیلومتر دارد و عمق آن 30 متر است. این مکان در 900 متری سطح دریا قرار گرفته و آّبی فوق‌العاده و منظره‌ی کوهستانی شگفت‌انگیزی دارد. طلوع و غروب خورشید در اینجا بسیار زیباست و مکانی مناسب برای بازدید در تمامی فصل‌های سال است. البته حواستان باشد که آب اینجا در تابستان گرم‌تر است. در هر صورت، واقعاً ارزش یکی دو روز ماندن را دارد.

کازبگی، عروس کمتر شناخته شده گرجستان

 

بدون شک با سفر به این منطقه‌ی کمتر شناخته شده در گرجستان، عاشق این کشور خواهید شد. این طبیعت زیبا و این مناظر دیدنی باعث خواهد شد که احساس کنید به چیز دیگری نیاز ندارید. هر چند که بازدید از کلیساهای قدیمی، قلعه‌ها و حتی خرابه‌هایش هم خالی از لطف نیست. پیش از این، از وجود چنین منطقه‌ای در گرجستان مطلع بودید؟ آیا شما هم ترجیح می‌دهید به مکان‌های کمتر شناخته شده و بکرتر سفر کنید یا بیشتر دلتان می‌خواهد مناطق شلوغ‌تر را برای گشت و گذار انتخاب کنید؟ با پاسخ به این سوالات، ما را در تهیه‌ی مطالب مفیدتر یاری کنید.

منبع: traveldrafts.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.