فقرگاه، دخمه سنگی چند هزارساله مهاباد

4.3
از 34 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گورستانی مرموز در دل کوه‌های ایران + تصاویر
05 فروردین 1398 08:00
6

چند روزی است که سفرهای نوروزی شروع شده و چه جایی بهتر از ایران خودمان برای گردش در فصلی که تقریبا همه‌ی مناطقش، حال و هوایی بهشتی دارد. امروز قصد داریم باهم به اثری سر بزنیم که در شهر مهاباد واقع شده است. اثری که به مرموز بودن مشهور است. اما این اثر چه نام دارد و داستانش چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه، در مورد آن بیشتر اطلاعات کسب کنیم. دخمه سنگی فقرگاه، مقبره‌ای مربوط به زمان مادهاست و در کنار روستای اگریقاش، در نزدیکی شهر مهاباد قرار گرفته‌است. این دخمه دو طبقه است و چهار ستون سنگی دارد و مرموز بودن این دخمه علاوه بر آن که در بالای کوه قرار گرفته این است که دارای ۳ گور خالی هم هست.

فقرگاه

همانطور که گفته شد، این اثر یکی از آثار برجای مانده از حکومت مادها در مهاباد است که احتمال می‌رود آرامگاه پدر دیاکو اولین پادشاه ماد باشد. از نظر حجاری و ستون بندی در رده‌ی مقبره‌های مهم دوره مادها بشمار می‌آید.دخمه سنگی فقرگاه با ارتفاع ۱۳۳۱ متر از سطح دریاها در دل صخره‌ای كنده شده است. فخریگاه دیرینگی‌ای بسیار کهن دارد، بسیاری از مورخان ساخت فقره‌قا (فخریگاه) را به فرآتیس (فرورتیش) پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند. این دخمه از لحاظ استراتژیکی و مذهبی در میان کوه ساخته شده و نام او به معنای جایگاه شکوه و فره است. همچنین از آنجایی که این دخمه در روستای اگریقاش به معنی آتش همیشه فروزان قرار گرفته است، احتمال می‌رود که آن زمان یکی از آتشکده‌های بزرگ در آن پایدار بوده باشد.

فقرگاه، دخمه سنگی چند هزارساله مهاباد

مادها بر این باور بودند که خداوند برای نخستین بار به چهره‌ای از کوه بر بشر ظاهر شده است و برکاتش را بر بشر فرستاده، رودها را روان کرده و کشاورزی و دامپروری را ممکن ساخته و دوباره به دل کوه رفته و به همین دلیل مادها شاهان خود را برای بازگشت به سوی خداوند در دل کوه به خاک می‌سپردند. آنان برای اینکه شاه در آرامگاه خویش از فروغ و روشنایی که یکی از نمادهای پدیداری خداوند بود، بهره‌مند شوند، دخمه را رو به نیم‌روز و آفتاب می‌ساختند، همچنین این کوه بیشتر به رودخانه‌ای مشرف بود تا نمادهای دینی، بیشتر جلوه‌گر شوند. این همسانی را می‌توان در سایر دخمه‌های دوران ماد به روشنی دید.

فقرگاه

فقرگاه دارای ۳ قبر است که طبق روایات تاریخی باید مربوط به فرورتیش و فرماندهان بزرگ وی باشد. فقره‌قا امروز باید به احتمال زیاد اقتباس نام گذشته باستانی‌اش فرهگه (محل بزرگ یا جایگاه بزرگان) باشد. شاه آرام گرفته از داخل فقره‌قا در حال نظاره بر دشت‌های سرسبز و حاصلخیز شهر مهاباد در آذربایجان غربی است؛ و روستای اگریقاش (آتش فروزان) همواره نگهدارنده این یادگار بزرگ برای ایرانیان بوده است.

فقرگاه

فقرگاه

فقرگاه

فقرگاه، دخمه سنگی چند هزارساله مهاباد

آیا در تعطیلات نوروز قصد ندارید به این منطقه سفر کنید؟ ایا جاذبه‌های دیگری را در مهاباد می‌شناسید که آن‌ها را در اینجا به ما و سایر همراهان لست‌سکند معرفی کنید؟ منتظر دریافت نظراتتان هستیم.