بهترین مکان های دیدنی خاورمیانه را بشناسیم

4.8
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب‌ترین و زیباترین مکان‌های روی زمین در خاورمیانه را ببینید! +تصاویر واقعی
19 فروردین 1398 07:00
0

با وصل شدن سواحل فلسطین به بیابان‌های عربستان سعودی، خاورمیانه با شگفت‌انگیزترین چشم‌اندازها و شهرهای جهان پر شد. از پدیده‌های طبیعی هیجان‌انگیز گرفته تا آثار باستانی که منعکس‌کننده‌ی میراث و فرهنگ هر کشور هستند، در اینجا 14 مورد از بهترین مکان‌های دیدنی خاورمیانه فهرست شده‌اند که بدون شک، ایران هم یکی از آن‌هاست. باهم به این مکان‌ها سری می‌زنیم، پس همراهمان باشید.

 

دژ اربیل

در ارتفاعی که حدود 30 متر بالاتر از سطح شهر قرار دارد، دژ اربیل، مرکز باستانی شهر اربیل عراق و قدیمی‌ترین زیستگاه سکونت دائم در کل جهان، نهفته است. خانه‌هایی که در امتداد خارجی دژ هستند، ساختار قلعه‌ای شکل به خود می‌گیرند درحالی‌که داخل آن با کوچه‌های باریک، گذرگاه‌های سرپوشیده و آجرکاری‌های مرکب پر شده است. دژ اربیل در سال 2014 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و اهمیت فرهنگی و تاریخی قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است.

دژ اربیل

 

هگرا یا Hegra  (یا مدائن صالح که مکانی باستانی است)

هگرا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای قلمرو نابیتان (Nabatean) می‌باشد که در عربستان سعودی مدرن واقع‌شده است و نسبت به پترا (Petra) در اردن در مقام دوم است. این شهر در سده‌ی اول پس از میلاد ساخته‌ شده و دارای یک منطقه مسکونی و یک قبرستان می‌باشد. از این شهر، 131 مقبره غول‌پیکر شگفت‌انگیز باقی‌مانده که به‌صورت چهره‌های سنگی تراشیده شده‌اند. هگرا برای مدت طولانی لعنت شده بود و  مردم بومی و مسافران از آن دوری می‌کردند، که این امر منجر به حفظ فوق‌العاده‌ی آن شده است.

هگرا یا Hegra

 

جعیتا گروتتو یا Jeita Grotto (غاری که در لبنان واقع‌شده است)

جعیتا شامل دو غار آهکی به هم متصل شده است که در دره نهر الكلب در لبنان قرارگرفته است. غار بالا، با پیاده‌روی قابل‌دسترسی است و غار زیرین، از یک قایق تفریحی که بر روی دریاچه‌ای که دورتادور غار  پیچیده شده، دیده می‌شود. هر دو غار دارای ویژگی‌های طبیعی الهام‌بخش، ازجمله استالاگتیت و استالاگمیت، قارچ‌ها، ستون‌ها و دیوارها هستند. آب‌های منعکس‌کننده‌ی نور، سنگ‌های رنگارنگ و سازه‌های دراماتیک، فضایی جالب و عجیب را ایجاد می‌کنند که به‌ندرت در جاهای دیگر تجربه می‌شود.

جعیتا گروتتو یا Jeita Grotto

 

خر العدد یا Khor al-Udad

یکی از منحصربه‌فردترین مناظر خاورمیانه، خر العدد می‌باشد که یک نمونه فوق‌العاده‌ از مجاورت کویر و دریا را در کرانه‌ی قطری خلیج‌فارس به تصویر کشیده است. در روز، دریا به‌آرامی در میان تپه‌های شن و ماسه نرم سفید نفوذ کرده و  یک دریای شفاف و زیبا خلق می‌کند که قبل از عقب‌نشینی در شب، هنوز هم داخل کشور قرار دارد. در طول غروب آفتاب، چشم‌انداز به شکلی شگفت‌انگیزتر شده و منعکس‌کننده‌ی رنگ‌های متعددی است که از ماسه‌های درخشان و آب منشا می‌گیرند.

خر العدد یا Khor al-Udad

 

الاقصر یا Luxor

این مکان اغلب به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه فضای باز در جهان شناخته می‌شود. الاقصر مصر پرشده از ویرانه‌های زیبا، مساجد و معابدی که باهم ترکیب‌شده‌اند تا شهر را به یکی از فوق‌العاده‌ترین مناطق خاورمیانه تبدیل کنند. معبد کرناک (Karnak) با ردیف‌های نمادین از ستون‌های ماسه‌سنگ و کتیبه‌های زیبای محفوظ شناخته می‌شود، حال‌آنکه بیش از 50 مقبره در دره نمادین پادشاهان آرمیده‌اند، ازجمله‌ی این آثار آرامگاه خیره‌کننده Tutankhamen است.

الاقصر یا Luxor

 

فلات‌های موزاندام یا Musandam Fjords

علی‌رغم منطقه‌ای از عمان که متعلق به امارات متحده عربی است، فلات‌های موزاندام که در تنگه هرمز واقع‌شده‌اند، مناظر چشمگیر فلات‌های معروف نروژی را با زیبایی طبیعی شبه‌جزیره عربستان ترکیب کرده‌اند. کوه‌های سنگی ناهموار به‌صورت چهره‌های عجیب درون آب فرود آمده‌اند و روستاهای کوچک ساحلی در میان پرتگاه‌ها پراکنده هستند. اگرچه چشم‌انداز کوه پراکنده است اما آب فراوان و حیات‌ وحش، آنجا را به یکی از بهترین مکان‌های غواصی در منطقه تبدیل کرده است.

فلات‌های موزاندام یا Musandam Fjords

 

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک در شیراز، به خاطر کاشی‌کاری‌های مرکب و به‌ کارگیری فوق‌العاده از شیشه‌های رنگی در پنجره‌های آن مشهور شده و یکی از برجسته‌ترین خانه‌های عبادت در جهان است. هنگامی‌که صبح زود پرتوهای خورشید بر پنجره‌ها جاری می‌شوند، رنگ‌هایی از جواهرات روشن بر روی کاشی‌ها و فرش‌های ایرانی نقش می‌بندند و یک چهل‌تکه از نور و رنگ را خلق می‌کنند که هرگز دیده نشده است.

مسجد نصیر الملک

 

پترا یا Petra   

به خاطر رنگ تپنده‌ی ماسه‌سنگ‌هایش، تحت عنوان شهر قرمز رزی شناخته می‌شود، پترا در اردن یکی از معروف‌ترین مناطق باستان‌شناسی جهان می‌باشد و توسط بنیاد New7Wonders به‌عنوان یکی از عجایب جهان نام‌گذاری شده است. پایتخت پادشاهی نبطیان، پترا، پیش از آنکه به‌طور عمده متروکه شود، برای چندین قرن مرکز تجاری و فرهنگی بود. اگرچه بیشتر قسمت‌های شهر نابودشده‌اند، مقبره‌ها، معابد و خیابان‌های متعددی که باقی‌مانده‌اند هنوز زیبا هستند.

پترا یا Petra   

 

میدان نقش‌جهان

میدان نقش جهان در اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و چشمگیرترین میدان‌های جهان است. این میدان در اوایل قرن بیستم ساخته‌شده و نمایی از ساختمان‌های دوران صفوی است. این میدان یکی از زیباترین و مهم‌ترین مناطق فرهنگی اصفهان است که با مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ پادشاهی عالی قاپو و بازار بزرگ پرهیاهوی اصفهان تشکیل چهار ضلع مربع را می‌دهند.

میدان نقش‌جهان

 

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید در ابوظبی یکی از شگفتی‌های معماری اسلامی معاصر است. مسجد از طراحی عربی، موریشی ( وابسته به آفریقای شمالی) و فارسی الهام گرفته است، مسجد به دلیل ابعاد وسیع آن، از پیشینیان خود جداشده و برای تمکین بیش از 40،000 عبادت‌کننده ساخته‌شده است، سپیدی خالص آن به‌طوری چشمگیر در استخرهای آب انعکاس یافته و غنای تماشایی آن در داخل، با ستون‌های سنگ مرمر که با مروارید اصیل منبت‌کاری شده‌اند، لوسترهای کریستال  Swarowski و فرش‌های دستباف زیبای ایرانی، خودنمایی می‌کند.

مسجد شیخ زاید

 

مجمع‌الجزایر Socotra 

جزیره‌ای که در نزدیکی شبه‌جزیره عربستان و شاخ آفریقا نهفته است، مجمع‌الجزایر ساکوترا مجموعه‌ای از چهار جزیره کوچک متعلق به یمن است و برخی از مناظر خیره‌کننده‌ی جهان را دارد. با توجه به ماهیت مجزای آن، یک‌سوم از حیات گیاهی منحصر به جزیره می‌باشد، ازجمله درخت خون‌آشام اژدها و جزایر عجیب مرجانی! این در حالی است که سواحل بکر و آب‌های کریستالی شفاف باعث می‌شود این جزیره‌ها، بهشتی گرمسیری باشند.

مجمع‌الجزایر Socotra 

 

صحرای سفید

این صحرای سفید در گودی Farafra در مصر غربی واقع‌شده است. صحرای سفید به‌طور شگفت‌انگیزی زیباست و مایل‌ها و مایل‌ها از پدیده‌های خارق‌العاده تشکیل شده است، ازجمله سنگ‌های عجیب‌ و غریبی که میلیون‌ها سال پیش هنگامی‌که سطح بیابان با لایه‌ای از گچ پوشیده شده بود، تشکیل‌شده‌اند. امروزه آن‌ها بیشتر بر روی ماسه‌های نرم می‌غلتند و با چشم‌اندازهای متفاوتی با شکل‌های دراماتیک به چشم می‌خورند. صحرای سفید به‌ ویژه در شب چشمگیر است، زمانی که ماه و ستاره‌ها تابشی آسمانی به آن می‌بخشند.

صحرای سفید

بدون شک شما مناطق عجیب و شگفت‌انگیزی را که در این مقاله نام برده شده بود و در ایران قرار دارند را دیده‌اید، اما آیا تا به حال سایر این موارد را که البته در خاورمیانه واقع شده‌اند را هم از نزدیک تماشا کرده‌اید؟ آیا برنامه‌ای ندارید که به این مناطق سر بزنید و از زیبایی‌های خاورمیانه لذت ببرید؟

منبع: theculturetrip.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.