غار نمکدان قشم، دومین غار طولانی نمکی در جهان

4.5
از 22 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دومین غار نمکی طولانی جهان در ایران! +تصاویر
20 فروردین 1398 08:00
0

یکی از جزیره‌های زیبا در هرمزگان که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است جزیره زیبای قشم است. غار نمکی جزیره قشم را می توان یکی از جاذبه های بی همتای این جزیره دانست. این غار به طول بیش از 6 هزار و 400 متر دومین غار طولانی جهان بشمار می آید.در این مطلب قصد داریم تا شما را به درون این غار عجیب و زیبا ببریم، پس همراهمان باشید.

غار نمکدان در فاصله‌ی ۲ کیلومتری از ساحل قرار گرفته است. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، برای مشاهده استالاکتیت‌های بلورین نمک، نیاز به چراغ قوه پرنور است، زیرا نور کافی وجود ندارد. سقف غار نمک از قندیل های مرمرین و بلورین  که در اشکال مختلف هستند پوشانده شده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

ldsZJHemjwn0YL6mdVrw8LMll4K0pGZY2f4zMqLP.jpeg
عکس از آرشیو لست سکند | هادی انصاری

در کف این غار جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره‌ی فوق العاده‌ای را پدید آورده است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قندیل ها می شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقال این غار یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می‌کند.

این چشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی این غار نمکدان نیز جریان آب قابل مشاهده است. در بعضی مواقع آب نمک موجود در غار همانند آینه تصاویر را منعکس می‌کند و این خود باعث به وجود آمدن منظره‌ای زیبا و بی‌نظیر در این منطقه می‌گردد. بستر اصلی این چشمه، رنگی سرخ دارد و می‌توان رسوبات را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به‌ خصوص هماتیت هستند.

ug5u25t8ey5N9f5EJUn0D8EL2XU8LyaYBdZnVwWP.jpeg
عکس از آرشیو لست سکند | هادی انصاری

نمک هایی که از این غار نمکدان استخراج می شوند خاصیت دارویی دارند و از آنها به عنوان نمکی برای علم طب استفاده می شود. ترکیباتی که نمک های درون این غار دارند از منیزیم تشکیل شده اند. با توجه به تحقیقات و بررسی هایی که توسط زمین شناسان انجام شده نیز متوجه شدند که این غار یکی از طولانی ترین غارهای نمک جهان است. باهم به تماشای تصاویری از این غار می‌نشینیم.

ایسنا.jpg
عکس از ایسنا
هادی انصاری.jpeg
عکس از آرشیو لست سکند | هادی انصاری

آیا تا به حال این غار را از نزدیک دیده‌اید؟ آیا قصد دارید که در بهار و تا پیش از اینکه هوا گرم‌تر شود، به این منطقه سفر کنید و از این غار بازدید کنید؟ ما را از نظراتتان باخبر کنید.