دیناچال، افسانه ای در میان ارتفاعات تالش

4.5
از 16 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دیناچال، افسانه ای در میان ارتفاعات تالش + تصاویر
31 اردیبهشت 1398 08:00
0

 رودخانه دیناچال در میان دریای خزر و ارتفاعات تالش جاری‌ست و در اطراف خود، منطقه‌ی بسیار زیبایی ایجاد کرده که ارزش یک سفره کوتاه یک روزه را دارد. رودخانه‌ی دیناچال در منطقه‌ی تالش (در استان گیلان) واقع شده است. با لست سکند همراه باشید تا کمی از زیبایی‌های این رودخانه را با هم ببینیم.

رودخانه دیناچال

رشت به عنوان یازدهمین کلان شهر ایران، به شهر باران‌های نقره‌ای مشهور است. رشت روزگاری دهکده‌ای کوچک در میان رودهای سیاه رود و گوهر رود بوده که بعد از روی کار آمدن حکومت صفویان و قاجاریان، همگام با پیشرفت اروپا گسترش یافت و به یکی از زیباترین شهرهای ایران تبدیل شد. در سفرهایی که به مقصد شمال انجام می‌شود، اصولا رشت جزو گزینه‌های اول افراد است.

رودخانه دیناچال

رشت جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بیشماری دارد که در این میان از جاذبه‌های بکر و زیبایی طبیعی آن نباید چشم‌پوشی کرد. سواحل و بنادر بزرگ، جنگل‌های انبوه، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در گوشه و کنار رشت خودنمایی می‌کنند و برای رفتن به طبیعتی سبز، بهترین گزینه‌ها را در دل خود دارد. یکی از این جاذبه‌‌های بکر رشت، رودخانه دیناچال است.

رودخانه دیناچال

رود دیناچال از محلی به نام شیرگلی سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر حرکت خود شاخه‌های فرعی کوچکی به آن می‌پیوندند. شیب کوهستانی این رود ملایم است و مسیر آن پس از یک پیچ بزرگ به سوی جنوب سرازیر شده و وارد ناحیه‌ی جلگه‌ای شده و به صورت چند شاخه به سمت دریا حرکت و در انتها با دریا یکی می‌شود.

رودخانه دیناچال

در حاشیه شمالی رودخانه یکی از قدیمی ترین مساجد ایران واقع شده است. مسجد اسپی مزگت که به مسجد سفید هم شهرت دارد. گفته می شود این مکان تا قبل از ورود اسلام به این منطقه، آتشکده بود و با ورود اسلام به مسجد تبدیل شده است. این مجسد در میان مردم محلی به مسجد عبداللهی نیز مشهور است و اعتقاد دارند توسط عبدالله بن عمر ساخته شده است. رودخانه دیناچال در دهستانی به همین نام واقع شده است. این دهستان در منطقه‌ی تالش از توابع رشت قرار دارد و شامل روستاهای دیگری به نام: خالیار، چران بالا، چران پایین، صفر محله، کیشه خاله، بیگ محله، کلاب، پره‌سر، ولی‌آباد و غیره است. مردم این منطقه به زبان تالشی صحبت می‌کنند و به برنج‌کاری مشغول هستند.

رودخانه دیناچال

رودخانه دیناچال

اطراف این رودخانه که از روستاهای مختلف می‌گذرد، منطقه‌ی مناسبی برای پیک نیک در فصل تابستان است. در این فصل هوای این منطقه به نسبت خنک و مطبوع‌تر است. اما در نظر داشته باشید که به علت نزدیکی به دریا، رطوبت هوا بالاتر از حد معمول است. اطراف رودخانه درختان سبز و مراتع وجود دارد که با رعایت اصول گردشگری پایدار می‌توانید در این منطقه زیبا بچرخید و از طبیعت بکر لذت ببرید. آیا برنامه‌ای دارید که امسال سری به این منطقه‌ی زیبا بزنید؟

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی