بهترین غذاهای هندی که باید امتحان کنید!

4.6
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در هند چه غذایی بخوریم؟
11 آبان 1401 10:00
0

در کنار تمام عجایبی که سرزمین هفتاد و دو ملت دارد، غذاهای هندی جایگاهی ویژه دارند و برای گرشگران کشورهای مختلف (خصوصاً کشورهای غربی) بسیار شگفت انگیز هستند. اگر قصد سفر به هند دارید (چه تور هند و چه به صورت شخصی)، اولین چیزی که باید در مورد غذا، مدنظر داشته باشید این است که غذای هند بسیار متنوع است و کسب اطلاعات در مورد آن‌ها از ضروریات قبل از سفر شماست. اما جای نگرانی نیست، زیرا غذاهای هندی فاصله زیادی با ذائقه ایرانی ندارند و احتمال دارد طعم بعضی غذاها برایتان آشنا باشد.

از آن‌جایی که تفکرات عامیانه اشتباهی در مورد غذاهای هندی وجود دارد، در این مطلب از بلاگ لست سکند قرار است اول از همه غذای هند در نقاط مختلف این کشور را بررسی کنیم و پس از آن به سراغ معرفی پرطرفدارترین و بهترین غذاهای هندی برویم تا ضمن این‌که یک آشنایی کلی با غذای این کشور، به سادگی تشخیص دهید در چه نقطه از هند، باید به سراغ چه غذایی بروید.

06.jpg

غذا در نقاط مختلف هند

علاوه بر فرهنگ، آب و هوا و موقعیت جغرافیایی نیز در تنوع و قیمت غذا در هند تأثیر گذار است. از آنجایی که بیشتر گردشگران هند سفر خود را از دهلی آغاز می‌کنند، باید بدانید که فرهنگ غذایی دهلی از ردپای فرهنگ غذایی سنتی در دوران امپراطوری گورکانی پیروی می‌کند و از آنجایی که رفت و آمد گردشگران دنیا در آن زیاد است، انواع غذاهای خارجی نیز در آن به چشم می‌خورد. تنوع غذای هندی در نقاط مختلف این کشور را در ادامه توضیح داده‌ایم.

لیست جدیدترین قیمت تورهای هند

غذاهای شمال هند

در نواحی شمالی هند انواع مغزیجات، فرآورده‌های لبنی، سبزیجات و میوه بسیار مصرف می‌شوند. ادویه‌جات نقش مهمی در غذای شمال هند دارند و به طور معمول در ترکیبات غذایی هندی‌ها گوجه، پیاز و سیر استفاده می‌شود. بیشتر غذاهای هندی در شمال این کشور، با نان، ماست، سس و چاشنی‌های مخصوص خورده می‌شوند. مصرف برنج در شمال هند نسبت به جنوب و شرق این کشور کمتر است.

a5EVKMO_700b - Copy.jpg
انواع غذاهای هندی

غذاهای جنوب هند

جنوب هند پرادویه‌ترین غذاها را دارد. در این قسمت غذای گیاهی کمتر طرفدار دارد و در نواحی ساحلی جنوب هند، غذای دریایی مورد پسند است. شیره نارگیل نقش مهمی در طعم غذای این مناطق ایفا می‌کند. به طور کلی در جنوب هند، به جای نان، برنج بیشتری مصرف می‌شود. همچنین، جنوبی‌ترین قسمت هند یکی از کمترین جمعیت گیاه‌خواران این کشور را دارد.

غذاهای شرق هند

در شرق هند غذای چینی و مغولی از موارد جالب توجه است و جمعیت گیاه‌خواران در آن به زیر یک درصد می‌رسد، هر چه به سمت مرکز پیش برویم، تعداد گیاه‌خواران بیشتر می‌شود. بارش باران در شرق هند به رونق کشت برنج در این منطقه کمک می‌کند و به همین دلیل، این نوع غلات نقشی اساسی در رژیم غذایی این بخش از هند دارد.

غذاهای غرب هند

بخش‌های غربی هند نیز بیشترین درصد گیاه‌خواران را دارند؛ به طوری که فقط 25 درصد از مردم راجستان از رژیم غذایی غیرگیاه‌خواری پیروی می‌کنند. از این‌رو، مواد غذایی مثل ادویه‌جات، شکر، حبوبات، ذرت و سایر غلات در رژیم غذایی مردم آن بیشترین خودنمایی را دارند.

img6 - Copy.jpg
تنوع غذاهای هندی

گیاه‌خواری در هند

هند بزرگترین جمعیت گیاه‌خواران جهان را دارد و این موضوع باعث میشود که ذهن بیشتر افراد دچار خطا شود و فکر کنند که پیدا کردن غذاهایی که با فرآورده حیوانی تهیه شده‌اند دشوار است. در صورتی که گیاه‌خواران هند حدود 25 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و به دلیل پرجمعیت بودن این کشور، حتی اگر یک چهارم آن نیز گیاه‌خوار باشند، جمعیت زیادی به نظر می‌رسند. به هر حال اگر گیاه‌خوار باشید این کشور برای شما یک بهشت است، زیرا قیمت غذا در هند برای افراد گیاه‌خوار عموماً ارزان‌تر تمام می‌شود، اما اگر گیاهخوار نباشید به هر حال غذاهای گوشتی هم هست. به خاطر داشته باشید که شمال غربی هندوستان بیشترین جمعیت گیاه‌خواران را دارد و جمعیت هر دو نوع رژیم غذایی در نواحی مرکزی تقریبا با یکدیگر مساوی است. در نواحی جنوبی و شرقی جمعیت غیر گیاهخواران هندی بیشتر است.

3uPMEDLs80VMYqGq1GzqjsYGyTA-Z5uRCxl2IZZ_O6w.jpg
نقشه جمعیت گیاه‌خواران در هند

غذای خیابانی در هند

اگر تجربه غذا خوردن در رستوران‌های هندی در ایران یا سایر کشورها را داشته باشید باید بدانید که به دلیل محدودیت منوی این رستوران‌ها، هنوز آن‌طور که باید و شاید با غذای هندی آشنا نیستید. غذاهای خیابانی هند معمولا جالب توجه گردشگران است. و علی‌رغم ارزان‌تر بودن، طعم فوق‌العاده‌ای نیز دارند. در هر شهر هند، غذای خیابانی خاصی وجود دارد که مختص همان منطقه است.

تاریخچه غذای خیابانی هند مستندات بسیاری دارد، اما بسیاری معتقدند که رواج اصلی آن به دوران انتقال پایتخت شاه جهان از آگرا به دهلی است. و امروزه غذای خیابانی هند، در بخش مهمی از فرهنگ این کشور ریشه دارد. اگر قصد دارید غذای خیابانی هند را امتحان کنید، ضمن آشنایی با انواع آن، باید به نکات ریزی توجه داشته باشید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

17181582 - Copy.jpg
غذای خیابانی در هند

توجه به بهداشت در انتخاب غذای خیابانی

مسائل بهداشتی از مواردی است که در انتخاب غذاهای خیابانی هند بسیار مهم است و کوچک‌ترین سهل‌انگاری، قطعا شما را با مشکلات گوارشی روبه‌رو می‌کند. در خرید غذای خیابانی هندی به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • همیشه به دنبال خیابان‌هایی که غرفه‌های غذای خیابانی معروف و زیادی دارد بگردید. زیرا معمولا مشتری زیاد، نشانه کیفیت است.

  • سعی کنید از غذا و نوشیدنی‌هایی که مقدار زیادی آب دارند استفاده نکنید، زیرا یکی از دلایل اصلی مشکلات گوارشی گردشگران آب هند است.

  • غذاهای سرخ شده و کبابی به طور معمول امن‌تر هستند و نوشیدنی‌های گرم خیابانی نیز به دلیل جوشیدن آب، سالم‌ترند.

  • تا حد ممکن از خرید غذاهای گوشتی از غرفه‌ها صرف نظر کنید، زیرا احتمالاً مدت زمان قابل توجهی بیرون از یخچال بوده‌اند.

  • تا حد ممکن سعی کنید از تجربیات سایر گردشگران و راهنمایان استفاده کنید تا غذا فروشی‌های بهتری را پیدا کنید.

maxresdefault.jpg
روش سرو غذای خیابانی در هند

بهترین غذاهای خیابانی هند

پیشتر اشاره کردیم که در هر شهر از هند غذای خیابانی خاصی سرو می‌شود. بنابراین انتخاب بهترین غذاهای خیابانی هند کار نسبتاً دشواری است. از این‌رو سعی کردیم بهترین و معروف‌ترین غذاهای خیابانی هند در سراسر این کشور را به شما معرفی کنیم:

  • چات (Chaat): چات معروف‌ترین غذای خیابانی در هند است که پخت آن در دهلی آغاز شد. این غذا از سیب‌زمینی، خمیر سرخ شده، عدس و انواع ادویه‌جات تهیه می‌شود.

  • سمبوسه (Samosa): غذای خیابانی سمبوسه از کشورهای آسیای میانه وارد هند و ایران شد و هم اکنون در لیست غذاهای خیابانی این کشورها قرار دارد. برخی سمبوسه را در بین بهترین غذاهای هندی می‌دانند.

  • چانا ماسالا (Chana masala): چانا ماسالا به عنوان صبحانه، میان‌وعده و حتی وعده کامل استفاده می‌شود و یکی از محبوب‌ترین غذاهای گیاه‌خواری در هند است که از ترکیب نخود و با ادویه، روغن نارگیل و گیاهان مختلف تهیه می‌شود.

  • وادا پاو (Vada Pao): وادا پاو یک غذای مسافرتی و خیابانی پرطرفدار هند و نوعی همبرگر گیاهی در این کشور است که قیمتی مقرون به صرفه دارد.

  • کاتی رول (Kathi Roll): کاتی رول از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی در کلکته هند است که انواع مختلفی دارد و محتویاتش شامل پنیر، گوشت، تخم مرغ، سیب زمینی و انواع سبزیجات است.

Papri_Chaat - Copy.jpg
غذای خیابانی چات در هند

بهترین غذاهای هندی

انتخاب بهترین غذای هندی بیشتر از هر چیز به سلیقه افراد برمی‌گردد. اما با توجه به تجربیات گردشگران، می‌توانیم معروفترین غذاهای هندی را با بهترین غذاهای هندی یکی فرض کنیم. بیشتر غذاهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در رستوران‌های هندی سراسر دنیا طبخ می‌شوند و طرفداران خاص خودشان را دارند.

مرغ ماکانی (Chicken Makhani)

مرغ ماکانی اگر بهترین غذای هندی نباشد، قطعا یکی از بهترین غذاهای هند است. به این غذا باتر چیکن هم می‌گویند. مرغ ماکانی در یک سس پرادویه خاص طبخ می‌شود و اگر به شیوه سنتی آماده شود و با اضافه شدن کره در مراحل پخت، طعم بی‌نظیری می‌گیرد. مرغ ماکانی اولین بار در کلکته پخته شد و به دلیل طعم فوق‌العاده‌ای که داشت، رفته رفته در سراسر دنیا شناخته شد.

butter-chicken-Chicken-Makhani.jpg
مرغ ماکانی، بهترین غذای هندی

آلو گوبی (Aloo Gobi)

آلوگوبی سال‌هاست که در لیست خوشمزه ترین غذاهای هندی قرار دارد و از  آن‌جایی که یک غذای گیاهی است، بیشتر در قسمت‌های غربی هند دیده می‌شود. سه عنصر اصلی این غذا سیب‌زمینی، گل کلم و ادویه‌جات هستند. اما در کنار تمام این‌ها گشنیز، پیاز و سیر نیز به این غذا اضافه می‌شود. یکی از مزایای خوردن آلوگوبی این است که شما با پرداختن هزینه‌ای نسبتاً کم، یکی از بهترین غذاهای هندی را امتحان می‌کنید.

Indian-Cauliflower-Potatoe - Copy.jpg
آلو گوبی، خوشمزه ترین غذای هندی

نان سنتی هندی (Naan)

همه در مورد طعم و عطر نان‌های هندی چیزهای زیادی شنیده‌ایم. شاید اینکه نان را به عنوان بهترین غذای هند معرفی کنیم، کمی عجیب به نظر برسد. اما چیزهایی که به این غذا اضافه می‌شود، آنقدر طعمش را دلپذیر می‌کند که هیچ گردشگری دلش نمی‌خواهد آن را از دست بدهد. نان هندی کاملا روغنی و ترد است و مکمل بسیار خوبی برای بسیاری از غذاهای هندی است.

garlic-naam - Copy.jpg
نان هندی

ماتر پنیر (Matar Paneer)

ماتر پنیر نیز یکی از غذاهای سنتی در هند است که بین گیاه‌خواران از بهترین غذاهای هندی به شمار می‌رود. این غذا نیز با یک سس خوشمزه گوجه فرنگی طبخ می‌شود و نخودفرنگی و ادویه ماسالا مواد جدایی‌ناپذیر آن هستند. بسته به شهر و منطقه‌ای که این غذا را در آن سفارش می‌دهید، در کنار غذای شما برنج یا نان قرار می‌دهند.

Matar-Paneer-Peas-and-Cooked-Cottage-Cheese.jpg
ماتر پنیر، یکی از بهترین غذاهای هندی

روغن جوش (Rogan Josh)

روغن جوش یکی از معروف‌ترین غذاهای غیرگیاهی در هند است که مختص مناطق شمال هند، خصوصاً کشمیر است. در خلاصه‌ترین حالت توصیف این غذا باید گفت که روغن جوش گوشت پخته شده بره است و شباهت زیادی به آبگوشت دارد. درست مثل بسیاری از غذاهای هندی، ادویه‌جات عضو جدایی ناپذیری از این غذا هستند. اگر به غذای تند علاقه داشته باشید، بهتر است روغن جوش را امتحان کنید، زیرا این غذا معمولا با فلفل سرو می‌شود.

curried-meat-Indian-dshes.jpg
روغن جوش هندی

مرغ تندوری هندی (Tandoori Chicken)

 مرغ تندوری نیز یکی از بهترین غذاهای شمال هند است که با ماست و ادویه آماده می‌شود. تندور به اجاق استوانه‌ای شکل و سفالی گفته می‌شود که این غذا را در آن آماده می‌کردند. گوشت مرغ تندوری از قبل در ماست خوابانده می‌شود. در ترکیبات مرغ تندوری به غیر از ادویه‌جات، پودر انبه خشک شده هم به غذا اضافه می‌کنند.

tandoori-spices-reflect-indias-culinary-heritage-1609409975 - Copy.jpg
مرغ تندوری از غذاهای هندی

چانا ماسالا (Chana Masala)

چانتا ماسالا نیز غذایی گیاهی در هند است که طعمی به یاد ماندنی دارد. اولین جایی که چانا ماسالا در آن پخته شد، شهر پنجاب در شمال هندوستان یود. در ترکیبات این غذا نخود و برنج وجود دارد. و به همین دلیل سرشار از فیبر و پروتئین است. چانا ماسالا در یک سس تند و خوش رایحه گوجه پخته می‌شود و اواسط پخت برخی ادویه‌جات مختلفی به آن اضافه می‌شود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چانا ماسالا و سمبوسه از غذاهای خیابانی هندی نیز محسوب می‌شوند.

chana-masala-3.jpg
چانا ماسالا از بهترین غذاهای هندی

سخن آخر

در کشوری که پایتخت ادویه در جهان است و بیش از 200 نوع دسر سرو می‌شود، هیچ سلیقه‌ای ناراضی نخواهد بود. همچنین غذاهای هندی در خارج از هند بسیار خوش درخشیده‌اند به طوری که امروزه در آمریکا، بیش از 20 هزار رستوران هندی غذا سرو می‌کنند. نکته جالب توجه در مورد غذاهای هندی این است که عموماً دسترسی به آن‌ها راحت است و در نزدیکی بسیاری از جاهای دیدنی هند غذای خیابانی و رستوران‌های مختلف بسیاری موجود است. در این مطلب، سعی بر این بود به شما کمک کنیم با سلایقی که دارید، خوشمزه ترین غذای هندی را پیدا کنید. اگر غذاهای هندی را مصرف کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.