قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌ اند!

4.3
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قدیمی‌ترین شهرهای جهان که حتی گذر زمان هم نتوانسته آن‌ها را از بین ببرد! +تصاویر
08 آبان 1398 10:00
4

آیا تا به‌ حال از اینکه کدام شهر‌ها در جهان قدیمی‌ترین هستند شگفت‌زده شده‌اید؟ شهرهایی که در برابر سختی‌‌های دوران ایستاده‌اند و هر دو جنبه مثبت و منفی تمدن بشری را به نمایش گذاشتند. بسیاری از این شهرها برپایی و سرنگونی تمدن‌ها و امپراطوری‌ها عظیمی را به چشم دیده‌اند. عمر تعداد کثیری از این شهرها منتهی به یک مقطع زمانی بوده‌ است و برخی دیگر همچنان پابرجا هستند.

شهر گوبکلی‌ تپ که در ترکیه امروزی واقع شده است، قدیمی‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود. با اینحال این مکان باستانی ویژگی‌های یک شهر را ندارد زیرا خالی از سکنه است. بنابراین بگذارید نگاهی به قدیمی‌ترین شهرهایی که تا به امروز هم پابرجا هستند بیاندازیم.

 

  • لیسبون، پرتغال، قدمت 3200 ساله

همه‌ی ما می‌دانیم که لیسبون تمدنی غنی دارد، ولی آیا می‌دانید که قدمت این شهر چقدر است؟ درواقع حتی از رم هم قدیمی‌تر است. لیسبون جزء چهارشهر اروپایی قدیمی‌تر از رم و دومین پایتخت کهن این قاره است. اولین مهاجران فنیقی حدود 1200 سال ق.م. به لیسبون نقل‌مکان کردند، برخی باور دارند که این شهر نام خود را از دو کلمه فنیقی آلیس و اوبو به معنای بندر ایمن گرفته است.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • لارناکا، قبرس، قدمت 3400 ساله

لارناکا از شهرهای ساحلی و زیبای مدیترانه‌ای است که در ساحل جنوبی قبرس واقع‌ شده است. قدیمی‌‌ترین و سومین شهر بزرگ قبرس، دارای تمدنی چند قومیتی و چند فرهنگی است. لارناکا درگذشته به‌عنوان مقر پادشاهی کیتون شناخته می‌شد. این شهر  در سال 1300 ق.م. تأسیس‌ شده است و بعدها توسط فنیقی‌ها، آشوری‌ها و مصری‌ها تصرف شد، اما همیشه به‌عنوان شهری پر از سکنه برای سالیان دراز باقی ماند.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • بلخ، افغانستان، قدمت 3500 ساله

بلخ شهری در شمال افغانستان است و به‌عنوان جایگاه تولد آئین زرتشتی شناخته می‌شود. زرتشت اولین تبلیغ‌های آئین خود را در آنجا انجام داد و بلخ را ترک کرد. بلخ همچنین زادگاه بسیاری از پارسیان مشهور مانند مولانا و بوعلی سینا نیز هست. این شهر در گذشته بسیار بزرگ‌تر از امروزش بوده‌است. جمعیت امروز بلخ حدود 77 هزار نفر است.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • چانیا، یونان، قدمت 3700 ساله

چانیا یکی از شهرهای توریستی در جزیره کرت است ولی بسیاری از مردم نمی‌دانند که قدمت آن چقدر است. این شهر محل تولد تمدن مینوسی‌ها در عصر برنز بود و بعد از آن به ترتیب تحت سلطه یونیانیان، رومیان، بیزانسیان، اعراب، ونیزی‌ها و عثمانی‌ها درآمد. امروزه جزیره کرت مکان توریستی مشهوری با شهر باستانی زیبایی است که دارای شکل و شمایلی مدرن و دلنشین است.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • پارایاگرای (الله‌آباد)، هند، قدمت 3800 ساله

الله‌آباد یکی از مکان‌های پیدایش آئین هندو است. این شهر نقشی حیاتی برای امپراطوری‌های مختلف طی هزاران سال بازی کرده‌ است. امپراطوری‌های مانند مائوری‌ها، گوپتاها و مغول‌ها. حفاری‌ها نشان می‌دهد که وجود فیل‌های آهنین در این شهر به 1800 سال ق. م برمی‌گردد. امروزه الله‌آباد دوباره به نام قبلی خود(پارایگرای) خوانده می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین شهرها در شمال هندوستان با جمعیتی قریب به 1.2 میلیون نفر است.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • غازی‌ عینتاب، ترکیه، قدمت 3900 ساله

غازی‌ عینتاب ابتدا بخشی از پادشاهی یام‌هاد در سال 1900 ق.م بود. و امروزه جزء بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه است. شواهد حاکی از آن است که خانه‌های باستانی در این شهر به سال 3650ق.م.  برمی‌گردد. این بدان معناست که غازی‌عینتاب از استامبول بسیار قدیمی‌تر است.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • یانشی،چین، قدمت 3900 ساله

یکی از بزرگ‌ترین شهرهای چین، کنار رودخانه لوو در مرکز این کشور قرار دارد. این مکان همان محلی است که نبرد افسانه‌ای یانشی در آن اتفاق افتاده‌ و امروزه محل دوتا از مکان‌های باستانی است که ثابت می‌کند بیش از 3900 سال پیش در این شهر زندگی جریان داشته‌ است. اولی ارلیتوس که قدمت آن به 1900 ق.م. برمی‌گردد و دیگری یانشی‌ژانک به 1600ق.م برمی‌گردد.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

  • لویانگ، چین، قدمت 4000 ساله

لویانگ قدیمی‌ترین شهر آسیا است که بطور مداوم پابرجا بوده‌ است. قطعاً شهرهای قدیمی‌تر از لویانگ در این فهرست وجود دارد ولی بیشتر آن‌ها در دوره‌ای از تاریخ خود، به دلایل مختلف خالی از سکنه شده‌اند. لویانگ همچنین قدیمی‌ترین شهر چین و یکی از  هفت پایتخت باستانی آن است. این شهر در تقاطع بین دو رود واقع شده است که از لحاظ زمین‌شناسی آن را در مرکز چین قرار داده‌ است.

قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا که تا کنون پابرجا مانده‌اند

 

عجیب است که این شهرها توانسته‌اند پس از این همه سال، همچنان زنده و پابرجا بمانند!

 

منبع: passportsymphony.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.