گردابی از جنس سنگ در خرم آباد که باید آن را از نزدیک دید!

4.4
از 87 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مراقب باشید در گرداب خرم‌ آباد بلعیده نشوید! +تصاویر
27 آذر 1398 08:00
17

 درشمال غربی شهر خرم‌ آباد و در استان لرستان، جاذبه‌ای بسیار زیبا در انتظار شما است. این بنا یادگار دوران ساسانیان است و بیشتر جهت ذخیره و هدایت آب در آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم سری به گرداب سنگی خرم آباد بزنیم، پس همراهمان باشید تا با آن بیشتر آشنا شوید.

گرداب سنگی خرم‌ آباد

گرداب سنگی از سنگ‌هایی به ابعاد ۱×۱ متر و  از جنس ساروج در پیرامون چشمه‌ای ساخته شده است تا آبی که از چشمه خارج می‌شود در آن ذخیره و از طریق کانال، به نقاط مختلف شهر باستانی هدایت شود. قطر این سازه ۱۸ متر، پهنای آن ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه، ۱۸ متر است. در قسمت شرقی گرداب، دریچه‌ای دیده می‌شود که با یک وسیله کشو مانند بسته می‌شده و آب را به جوی کناره غربی گرداب هدایت می‌کرده است.

گرداب سنگی خرم‌ آباد

چشمه‌ای که گرداب سنگی در پیرامون آن ساخته شده است، از اواسط زمستان تا اواسط تابستان پر از آب است و در سایر مواقع خشک و خاموش است. آبدهی این چشمه ۱۷۰ لیتر در ثانیه است که این میزان در اوایل فصل بهار افزایش می‌یابد. این بنای تاریخی که قدمت آن به بیش از هزار سال قبل برمی‌گردد، درست در نزدیکی خیابان هفده شهریور و پایین‌تر از میدان تختی واقع شده است و در سال ۱۳۵۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. امروز در اطراف این گرداب سنگی گردشگران زیادی را می بینید که مشغول تماشای معماری این بنای ارزشمند هستند و شیوه معماری آن را تحسین می‌کنند. بازدید از این اثر تاریخی رایگان است و امیدواریم اگر آن را دیده‌اید، تجربیاتتان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. در ادامه، تصاویر دیگری از این گرداب را باهم تماشا می‌کنیم.

گرداب سنگی خرم‌ آباد

گرداب سنگی خرم‌ آباد

گرداب سنگی خرم‌ آباد

گرداب سنگی خرم‌ آباد

گرداب سنگی خرم‌ آباد