10 مکان‌ خیره‌کننده‌ و زیبایی که کمتر شناخته شده‌ اند!

4.2
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با 10 تا از زیباترین نقاط کمتر شناخته شده ی زمین آشنا شوید! +تصاویر
23 اسفند 1398 07:00
2

جهان جای بسیار بزرگی است؛ البته به لطف پیشرفت تکنولوژی و علاقه بیشتر ما انسان‌ها به چیزهای ناشناخته، بیشتر قسمت‌های کره زمین کاملاً کاوش شده‌اند. بااین‌وجود، مکان‌هایی هستند که چشم بیشتر انسان‌ها هنوز آن‌ها را ندیده است؛ مکان‌هایی که می‌توانند با خیلی از شگفتی‌های طبیعی و مصنوعی جهان در زیبایی رقابت کنند. این نقاط، علی‌رغم زیبایی و رازآلودی شگفت‌آورشان کمتر گردشگر به خود می‌بینند و به صورتی از آن‌ها نگهداری شده است که به نظر می‌رسد مستقیماً از کتاب نویسنده‌ای با نیروی تخیل خلاقانه بیرون آمده باشند. در این فهرست نگاهی به 10 مورد از این مکان‌ها خواهیم داشت که البته به بعضی از آن‌ها نسبت به سایرین سفرهای بیشتری انجام می‌شود.

 

10- برج‌های یخی و غارهای کوه اربوس

کوه اربوس دومین کوه آتش‌فشان بزرگ در قاره قطب جنوب است و طبق مشاهدات از سال 1972 تاکنون به‌طور پیوسته فعال بوده است. به دلیل انتشار بخار ناشی از فعالیت آتش‌فشانی، تعدادی برج یخی روی نوک این کوه شکل گرفته‌اند. بسیاری از این برج‌های یخی دائماً از خود بخار منتشر می‌کنند و این آن‌ها را به لوله‌های شومینه‌ای شبیه ساخته است که از کناره‌های یخ‌زده آتش‌فشان بیرون زده‌اند. کوه اربوس افزون بر ستون‌های شومینه مانندش، انواعی از غار یخی نیز دارد که به طرق گوناگون طبیعی تشکیل شده‌اند. غارها به رنگ آبی می‌درخشند و تالارهای زیرزمینی وهم‌آور آن‌ها واقعاً دیدنی هستند.

برج‌های یخی و غارهای کوه اربوس

برج‌های یخی و غارهای کوه اربوس

 

9- سنگ‌های چادرگون کاشا کاتووه

سنگ‌های چادرگون کاشا کاتووه در ایالت نیومکزیکو هفت میلیون سال پیش در اثر خاکستر منتشر شده از جریان مواد پیروکلاستیک یک انفجار آتش‌فشانی تشکیل شدند. مانند دیگر آرایش‌های سنگی، در این مورد نیز تغییرات آب‌وهوا و فرسایش در ایجاد جغرافیای تحسین‌برانگیز منطقه اثر چشمگیری داشته‌اند. نام جالب این سنگ‌های تیز دراز از زبان بومی منطقه می‌آید و به معنی «صخره‌های سفید» است. ارتفاع سنگ‌ها از یک یا دو متر تا 30 متر متغیر است.

 سنگ‌های چادرگون کاشا کاتووه

 سنگ‌های چادرگون کاشا کاتووه

 

8- غار لچوگوئیلا

غار لچوگوئیلا یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها در میان مکان‌های ناشناخته فهرست ماست و در نیومکزیکو واقع شده است. این غار هفتمین غار طولانی جهان با طول 216 کیلومتر است. علت اصلی شهرت لچوگوئیلا آرایش‌های بلوره‌ای گچی و آرگونیتی آن است. غار تا پیش از کشفش در سال 1986 صدها میلیون سال دست‌نخورده مانده بود و در اصل یکی از ناب‌ترین و دست‌نخورده‌ترین زیست‌بوم‌های جهان به شمار می‌رود.

غار لچوگوئیلا

غار لچوگوئیلا

 

7- غار کروبرا

غار کروبرا در توده‌کوه آرابیکا در ایالت آبخازیای گرجستان واقع شده است.کروبرا عمیق‌ترین غاری است که تاکنون روی زمین کشف شده است و از ورودی تا عمیق‌ترین قسمت آن 2191 متر تنزل ارتفاع وجود دارد. به کروبرا «غار وورونیا» به معنی «غار کلاغ» نیز می‌گویند، چراکه هنگامی‌که برای نخستین بار کشف شد پر از لانه کلاغ بود.

غار کروبرا

غار کروبرا

 

6- دره گل‌ها (وَلی آو فلاوِرز)

پارک ملی دره گل‌ها (وَلی آو فِلاوِرز) در هند از ستایش‌برانگیزترین موارد فهرست ماست. شیب‌های رو به بالای آن که به‌سوی ابرها می‌روند و شیب‌های رو به پایین آن که به دره‌هایش سقوط می‌کنند و پوشیده از گل و سبزه چشم‌نواز هستند حس دل‌انگیزی در انسان ایجاد می‌کنند. این دره افزون بر آن که زیبایی طبیعی ویژه و بی‌مانندی دارد، گونه‌های جانوری درمعرض انقراضی چون خرس سیاه آسیایی، ببر برفی، خرس قهوه‌ای و گوسفند آبی را نیز در خود سکونت داده و به آغوش کشیده است.

دره گل‌ها (وَلی آو فلاوِرز)

دره گل‌ها (وَلی آو فلاوِرز)

 

5- دره کوهستانی گِلِن کو

گلن کو واقع در ناحیه شمالی اسکاتلند، دره تنگی است که معمولاً آن را به‌عنوان یکی از تماشایی‌ترین مکان‌های اسکاتلند معرفی می‌کنند. اگر اهل سفر هستید یا به عکس‌های حرفه‌ای از چشم‌اندازها علاقه دارید، احتمالاً متوجه باشید که با توجه به شمار بالای مناطق چشم‌نواز و حیرت‌انگیز اسکاتلند، بی‌دلیل این مکان را در میان برترین‌ها قلمداد نکرده‌اند. آرایه‌های بی‌نظیری از گل و گیاه در گلن کو دیده می‌شود و هر سوی آن قله‌های برج گونه‌ای سر برآورده‌اند. همچنین رودی به زلالی بلور از دل آن می‌گذرد.  

دره کوهستانی گِلِن کو

دره کوهستانی گِلِن کو

 

4- کینتا دِرگالیرا

«چاه پاگشایی» که در منطقه کینتا دِرِگالیرای شهر سینترای کشور پرتغال واقع شده است، یک پلکان مارپیچی دارد که به خروجی‌های گوناگونی می‌رسد. چاه را پاگشایی نام گذاشته‌اند، چراکه طبق باورها محل برگزاری مراسم‌های پاگشایی فراماسون‌ها بوده است. در کف چاه قطب‌نمایی هست که روی یک صلیب شوالیه‌های معبد سر برآورده است. نمادهای درون چاه نیز به مرگ و زندگی مرتبط هستند که تم رایج مراسم‌های پاگشایی است.

کینتا دِرگالیرا

کینتا دِرگالیرا

 

3- (پلیتویس لِیکس) دریاچه‌های پلیتویس

در پارک ملی پلیتویس لِیکس نماهایی تماشایی از آب‌های زلال و آبشارها را می‌توان دید و انگار دریاچه‌های آن در حال لبریز شدن هستند. تضاد رنگ آبی آب‌های عمیق آن با سبزی گیاهانش نمایی حیرت‌انگیز ایجاد می‌کند. در زمستان نیز از زیبایی نمای تماشایی آن کاسته نمی‌شود. برای دیدن این دریاچه‌ها، باید به کشور دیدنی کرواسی سری بزنید.

(پلیتویس لِیکس) دریاچه‌های پلیتویس

(پلیتویس لِیکس) دریاچه‌های پلیتویس

 

2- وولینگ یوآن

منطقه وولینگ یوآن چین، که بیش از سه هزار ستون سنگی عظیم‌الجثه در آن وجود دارد و ارتفاع بعضی از این ستون‌ها بیش از 200 متر است، یکی از حیرت‌آورترین مکان‌های طبیعی جهان است. ستون‌های برج‌مانند آن از کوارتزیت و ماسه‌سنگ تشکیل شده‌اند و آرایش‌های کارستی هستند (آرایش‌های سنگی‌ای که در نتیجه حل شدن سنگ‌های قابل‌حل در مایع‌ها به وجود می‌آیند). این منطقه اعجاب‌انگیز در شمال شرقی شهر چانگشوا و در فاصله 273 کیلومتری آن قرار گرفته است و در سال 1992 به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو ثبت شد. البته درصد فراوانی از جمعیت جهان هنوز آگاهی چندانی نسبت به آن ندارند.

وولینگ یوآن

وولینگ یوآن

 

1- صومعه کی

صومعه کی یا کی گامپا یکی از صومعه‌های بودایی تبت است که به شکلی دیدنی روی یکی از تپه‌های اطراف دهکده کوچک کیبار در هند سربرآورده است و گویا از بالا به آن می‌نگرد. این صومعه 4166 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است و گفته می‌شود که دهکده زیر آن نیز مرتفع‌ترین دهکده هند است. صومعه کی در قرن یازدهم ساخته شد؛ البته تاریخ آرامی نداشته است. چراکه در طول تاریخ بارها موردحمله واقع شده، ارتش مغول به آن تاخته و آتش و زمین‌لرزه آن را تخریب نموده است. تخریب و بازسازی پی‌درپی ساختمان آن سبب شده است این صومعه ظاهری ساده و جعبه‌مانند به خود بگیرد.

صومعه کی

صومعه کی

 

منبع: listverse.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.