تاثیر اینترنت در رزرو واحدهاى گردشگرى چند درصد است?

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
18 دی 1391 00:00
0
خرید اینترنتى یکى از انواع ورود به حوزه سفر است که چند سالى از جا افتادن آن در میان مردم گذشته و توانسته به قوام برسد. در این میان گفته مى شود نیمى از رزرواسیون واحدهاى گردشگرى به صورت اینترنتى انجام مى شود.به گزارش خبرگزارى میراث فرهنگى ـ گردشگرى ـ سامانه فروش و رزرواسیون مراکز گردشگرى واژه اى نام آشنا براى تمام کاربران اینترنت است که این روزها تبدیل به یکى از روش هاى خرید در حوزه سفر و گردشگرى شده است.خرید اینترنتى یکى از انواع ورود به حوزه سفر است که چند سالى از جا افتادن آن در میان مردم گذشته و توانسته به قوام برسد.

در این میان گفته مى شود نیمى از رزرواسیون واحدهاى گردشگرى به صورت اینترنتى انجام مى شود.محسن قاسمى از فعالان حوزه گردشگرى الکترونیک با اشاره به وجود دو نوع خرید در رزرواسیون اینترنتى گفت: «B2B (Business-To- Business) و B2C (Business-To- Consumer) دونوع خرید که عنوان شد درخصوص رزرواسیون اینترنتى انجام مى شود. در واقع در این بخش از یک سو شاهد خرید هایى هستیم که فعالان حوزه گردشگرى اعم از هتلداران و آژانس داران انجام مى دهند و از دیگر سو خریدهایى وجود دارند که گردشگر به صورت مستقیم انجام مى دهد.»به گفته او حدود ۸۰ درصد آژانس داران و برگزار کنندگان تور، رزرواسیون و در واقع خرید اقلام سفر خودرا از طریق اینترنت انجام مى دهند و ۹۰ درصد بلیط هاى چارتر از طریق اینترنت خرید و فروش مى شوند.

حدود ۳۵ درصد عموم جامعه در بخش B2C بسته سفر خودرا تهیه مى کنند. البته این آمار در بخش خرید بسته هاى تورهاى خارجى بیش از آنچیزى است که گفته مى شود.قاسمى درخصوص چگونگى انجام رزرواسیون اینترنتى گفت: «ورود تکنولوژى به زندگى روزمره و حضور پررنگ اینترنت در جامعه سبب سهولت در بخش خرید و فروش اقلام سفر اعم از بلیط وسایل نقیله، هتل و... شده است. از این رو شاهد حضور بیشتر هتلداران و آژانس داران در حوزه رزرواسیون اینترنتى هستیم.»به گفته این فعال حوزه گردشگرى، بیشترین تعداد فروش اینترنتى از آن بلیط اتوبوس و قطار است و هتل ها بالاترین حجم خرید را به خود اختصاص مى دهند. با توجه به نوسانات بازار ارز و کاهش سفرهاى خارجى به تبع آن رزرواسیون تورهاى خارجى کاهش چشمگیرى داشته این درحالى است که رزرو اینترنتى هتل ها همچنان یکى از مورد علاقه ترین روش هاى خرید از طریق اینترنت است.

برخى از هتل ها در رزرواسیون اینترنتى خود تخفیفاتى در نظر مى گیرند ولى در برخى از مواقع خریدهاى آنلاین با همراه شدن کارمزدى که کاربر براى انجام رزرو مى گیرد افزایش مى یابد با این حال سهولت خرید از طریق اینترنت سبب شده تا گردشگران گرایش بیشترى به این نوع خرید داشته باشند.البته گاهى اوقات خرید هاى اینترنتى به واسطه علایق افراد انجام مى شود چنانکه ممکن است اقلام موجود در بسته پیشنهادى سفر از نظر مسافر مناسب نباشد از این رو گردشگر به صورت انفرادى اقدام به خرید مى کند.در این راستا کاربران با استفاده از فضاى مجازى در صدد تهیه بسته سفر خود بر مى آیند. با این وجود هنوز بسیارى از بخش هاى گردشگرى از قابلیت هایى که در فضاى مجازى وجود دارد غافل مانده اند و بى بهره از آن به کار خود ادامه مى دهند.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.