تهدید عجیب میراث فرهنگی برای آژانس های گردشگری

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
25 دی 1391 00:00
0
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به آژانس‌های گردشگری هشدار داده است که اگر در طول یک سال، 50 تور خارجی وارد نکنند، مجوز فعالیت آن‌ها را تمدید نمی‌کند.

این خبر ضمن نگرانی‌هایی که در میان اجراکنندگان تورهای داخلی و خارجی ایجاد کرد، عده‌ای را هم متعجب کرد که این سازمان چگونه می‌تواند آژانس‌ها را به انجام چنین کاری مجبور یا آن‌ها را به انجام یکسری فعالیت‌ها محدود کند که مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری در‌ این‌باره چنین توضیح داد: برای تمدید مجوز، دو گزینه‌ ورود 50 تور خارجی یا اجرای 100 تور داخلی را در نظر گرفته‌ایم و آژانس‌ها باید به واژه‌ «یا» توجه بیشتری نشان دهند.

به گزارش انتخاب ، مرتضی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی که در حوزه‌ ورود گردشگران خارجی کار می‌کنند، عضو جامعه‌ تورگردانان هستند که تعداد آن‌ها بین 170 تا 180 آژانس است؛ ولی ما بررسی‌هایی را انجام دادیم و متوجه شدیم دفاتری هم هستند که گردشگر خارجی وارد می‌کنند؛ اما عضو این جامعه نیستند.

وی ادامه داد: ما پیگیریم تا این دفاتر نیز به عضویت جامعه‌ی تورگردانان ایران درآیند و این جامعه را بتوان به‌عنوان مرجع یا یک تشکل صنفی مربوط به تورهای ورودی کل کشور مطرح کرد، چراکه این کار برای سامان‌دهی آمارها و آژانس‌های واردکننده‌ی تورهای خارجی مفید است.

او درباره‌ی تکلیف آژانس‌هایی که فقط تور خروجی اجرا می‌کنند طبق این بخشنامه، بیان کرد: این دفاتر باید برای تمدید مجوزشان، مستنداتی را دال بر فعالیت‌هایی که در یکی از دو حوزه‌ی ورود تور یا اجرای تورهای داخلی دارند، ارائه کنند تا براساس آن مجوز بند «ب» (اجرای تورهای گردشگری) آن‌ها تمدید شود و اگر این مستندات را نداشته باشند، مجوز آن‌ها تمدید نمی‌شود.

شریفی در عین حال تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طبق آیین‌نامه و بخشنامه‌های موجود، رفتار می‌کند و هیچ عملی را خارج از ضوابط انجام نمی‌دهد. دفاتر خدمات مسافرتی هم طبق این آیین‌نامه‌ها موظف به رعایت دستور‌العمل‌های موجود هستند.

وی گفت: خط‌ مشی و سیاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این است که دفاتر خدمات مسافرتی صرفا در تور خروجی کار نکنند تا در این شرایط، با اجرای تورهای داخلی و ورودی چرخش مالی در کشور اتفاق افتد و به اقتصاد کشور نیز کمک شود.

او در پاسخ به اظهار تعجب‌ها و نگرانی‌های برخی مدیران دفاتر خدمات مسافرتی درباره‌ی این بخشنامه، اظهار کرد: این بخشنامه براساس خط‌ مشی و سیاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین تکلیفی که ماده‌ی 30 آیین‌نامه‌ی نظارت و برنامه‌ی پنجم توسعه تعیین کرده، تعریف شده و این یک تکلیف قانونی است و سازمان هم به‌عنوان متولی صدور مجوز می‌تواند سیاست‌گذاری و نظارت داشته باشد.

شریفی سپس بیان کرد: مشکل برخی مدیران آژانس‌ها این است که آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها را درست مطالعه نمی‌کنند و وقتی مشکلی پیش می‌آید، سازمان را زیر سوال می‌برند.

او همچنین درباره‌ی معیار انتخاب عدد 50 برای تورهای ورودی در شرایطی که هجمه‌ی تبلیغات جهانی درباره‌ی جنگ و تحریم علیه ایران شدت یافته است و همچنین عدد 100 برای تورهای داخلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، گفت: ما این تعداد را براساس میانگین تورهای سال‌های قبل و به نسبت آژانس‌های فعال و پس از بررسی، تعیین کرده‌ایم و این اعداد همین‌طوری مشخص نشده‌اند.

شریفی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر آژانسی کمتر از این تعداد تور داشت، مجوز آن تمدید نمی‌شود؟ اظهار کرد: ما با آگاهی، این بخشنامه را تهیه کردیم و جلسه‌ای هم با جامعه‌ی تورگردانان داشتیم. ضمن آن‌که آمارها و جوایز صادراتی تورها دست ماست و فکر می‌کنیم اجرای این تورها در توان آژانس‌های ما باشد.

منبع : انتخاب

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.