زیباترین کلیساهای جهان در یک قاب!

4
از 16 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از درون اتاقتان به زیباترین کلیساهای دنیا سفر کنید! +تصاویر
08 خرداد 1399 08:00
0

لازم نیست شما فرد مذهبی باشید تا با ورود به زیباترین کلیساهای جهان شگفت‌زده شوید. معماری و جزيیات شگفت‌انگیز به کار رفته در این ساختمان‌ها باعث شده آن‌‌ها فراتر از یک مکان عبادت باشند. ​

بسیاری از کلیساها حتی گواه قدرت و خلاقیت مردم هستند. زمانی که شما طاق‌های طلایی را می‌بینید، که به سختی در میان‌ها پنجره‌های شیشه‌ای رنگی در ساختمان‌های که قدمت آن‌ها به چند قرن پیش بر‌می‌گردد، قرار داده شده، نمی‌توانید به این فکر نکنید که چطور این ساختمان در طول سال‌ها سالم باقی مانده‌ است.

در اینجا به چندتا از زیباترین کلیساهای جهان می‌رویم و داخل آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم

 

کلیسای جامع میلان، میلان

زیباترین کلیساهای جهان

با ایستادن در مقابل کلیسای جامع میلان، به شدت احساس کوچکی خواهید کرد، چرا که این ساختمان بسیار عظیم است. ساخت کلیسای جامع به سبک گوتیک در سال ۱۳۸۶ به درخواست حاکم میلان (Gian Galeazzo Visconti) شروع شد. او می‌خواست ساختمانی بسازد که عظمت شهر میلان را به رخ جهانیان بکشد. شبستان کلیسا در سال ۱۴۱۸ تکمیل شد، و در آن سال ساختمان عظیم مرمری تسخیر شد.

 ساخت کلیسا بیش از ۲۰۰ سال به طول انجامید و هزاران مجسمه ساز، هنرمند، و کارگر در آن ساخت کلیسا مشارکت داشتند. ساخت کلیسا هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده است.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیت‌های جالب در مورد کلیسای جامع میلان

  • کلیسای جامع میلان پنجمین کلیسای بزرگ مسیحیان جهان است و یک بلوک کامل شهر را پوشش می‌دهد. در این کلیسا ۱۳۵ ناودان (مجسمه‌های با تصاویر متفاوت که به منظور ناودان ساخته شده‌اند)، ۷۰۰ پیکر و ۳۴۰۰ مجسمه وجود دارد. بیش از هر ساختمان دیگری در جهان، در این کلیسا مجسمه وجود دارد.
  • یک ساعت آفتابی در کف ورودی اصلی وجود دارد که نور خورشید را از یک سوراخ بر روی دیوار دریافت می‌کند. این ساعت توسط ستاره شناسان در سال ۱۷۶۸ نصب شد. این ساعت آفتابی بسیار دقیق است و هنوز هم برای تنظیم ساعت‌ها از آن استفاده می‌شود. ​

 

ساگرادا فامیلیا، بارسلونا

زیباترین کلیساهای جهان

کلیسای ساگرادا فامیلیا (La Sagrada Familia) بارسلونا یکی دیگر از کلیساهای معروف ناتمام  در جهان است. این کلیسا سال‌ها بعد از اینکه هنرمند معروف اسپانیایی آنتونی گائودی در سال ۱۸۸۲ کار بر روی آن را شروع کرد، همچنان در حال ساخت است. این کلیسای ناتمام سالانه بیش از ۴.۵ میلیون بازدیدکننده دارد.

گائودی قبل از مرگ نابهنگام خود، سال‌ها بر روی این کلیسای جامع کار کرد. او برای ساخت کلیسا از طبیعت الهام گرفته است.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیات جالب در مورد ساگرادا فامیلیا:

  • وقتی گائودی مرد، فقط یه برج، یه دخمه، دیوار محراب کلیسا و یه دروازه کامل شده بود.
  • ​​​​​​در داخل کلیسا، گویی یک جنگل سقف را نگاه داشته، با ستون‌های رنگارنگ و با شاخه‌های که به ظاهر سایبانی توسط درختان ایجاد شده است.
  • در کلیسا ۱۷ برج وجود دارد: ۱۲ برج به نمایندگی از حواریون، یکی به نمایندگی از مریم باکره و چهار برج به نمایندگی از انجیل. ​

 

کلیسای جامع سنت باسیل- مسکو

زیباترین کلیساهای جهان

کلیسای جامع رنگارنگ مسکو در اواسط دوره اولین تزار، ایوان مخوف شروع و ساخت آن به پایان رسید.​ نام رسمی آن کلیسای شفاعت (Church of the Intercession) یا کلیسای جامع شفاعت مریم عذرا (the Cathedral of the Intercession of the Virgin) بود. با این حال، نام کنونی آن از باسیل مقدس گرفته شده، پیامبری که در سال ۱۵۵۷ در کلیسای جامع به خاک سپرده شد.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیات جالب در مورد کلیسا:

  • رنگ‌های روشن تا أواخر قرن ۱۷ به کلیسای جامع اضافه نشده بود (ساختمان سنت باسیل در ابتدا با گنبدهای طلایی و ساختمان سفید ساخته شده بود).
  • نسخه‌ای از این کلیسای جامع در ۲۰۰ مایلی غرب مسکو، نزدیک مرز چین وجود دارد.
  • گفته می‌شود که ایوان مخوف معماری که این کلیسای جامع را ساخت کور کرد تا هرگز نتواند کلیسای دیگری به این زیبایی بسازد.

 ​

نوتردام باسیلیکا- مونترال

زیباترین کلیساهای جهان

با اینکه قدمت این کلیسا به اندازه نوتردام مشهور پاریس نیست، اما بسیاری، مونترال نوتردام را زیباتر می‌دانند. فضای داخلی نوتردام باسیلیکا دارای نور آبی است که از هر جهت به داخل فضا می‌تابد.

در این کلیسای جامع، از برج‌های دوگانه پاریس تقلید شده، اما داخل آن از سبک گوتیک پیروی می‌کند که این مورد را در پنجره‌ها ساختمان که سال‌ها بعد به کلیسا اضافه شده، دیده می‌شود. پنجره‌ها در سال ۱۹۲۹ به کلیسا اضافه شدند.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیت‌های جالب در مورد کلیسای نوتردام باسیلیکا:

  • کلیسا دارای ۷ هزار لوله می‌باشد.
  • اگر چه نمای بیرونی آن مانند نوتر دام پاریس است، اما طاق آبی و طلایی آن از کلیسای سنت شاپل پاریس الهام گرفته است.
  • تنها کسی که در سرداب کلیسا دفن شده، معمار کلیسا، جیمز اودانل (James O'Donnell) است. ​

 

کلیسای سنت شاپل- پاریس

زیباترین کلیساهای جهان

در پشت دیواره‌های کوچه پس کوچه‌های پاریس، در نزدیکی نوتردام کلیسای کوچک و باشکوهی را خواهید دید که به دست لویی نهم ساخته شده تا آثار مذهبی خود را در آن جای دهد.

در کلیسا دو نمازخانه مختلف با ظاهر خاص وجود دارد.  زیبایی کلیسا سنت شاپل (Sainte-Chapelle) در طبقه پایین شروع می‌شود، جایی که سقف گنبدی با پرتوهای برگ طلایی و آسمان آبی سلطنتی دارد.

سپس به طبقات بالا رفته، جایی که ۱۵ پنجره بلند با شیشه‌های رنگی، داستان کتاب مقدس را به تصویر می‌کشند و به قرن سیزدهم باز می‌گردند!

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیات جالب سنت شاپل:

  • یکی از آثار مذهبی اصل که در کلیسا نگهداری می‌شد تاج و تخت است.
  • ۱۱۱۳ شکل از کتاب مقدس بر روی ۱۴ پنجره از ۱۵ پنجره کلیسا به تصویر کشیده شده است. آخرین پنجره، تاریخچه عتیقه‌های که در این مکان قرار دارند را نشان می‌دهد. ​
  • پنجره گل سرخ در قرن پانزدهم به نمازخانه افزوده شد.

 ​

کلیسای قلب مقدس عیسی (Church of the Sacred Heart of Jesus)- مونیخ

زیباترین کلیساهای جهان

این کلیسای مکعبی که به نام Herz Jesu Kirche نیز شناخته می‌شود، برای جشن آغاز هزاره جدید ساخته شده‌است. درهای جلویی کلیسا از پنجره عظیمی ساخته شده‌ بودند، که گویی به مردم برای ورود به کلیسا خوش آمد می‌گویند.  

درون جعبه شیشه‌ای منتظر یک جعبه چوبی باشید، در واقع فضای داخلی کلیسا با چوب درخت افرا ساخته شده‌، طوری که نور در طول روز به راحتی وارد کلیسا می‌شود. ​

زیباترین کلیساهای جهان

حقایق جالب در مورد کلیسا:

  • بیش از ۲۰۰۰ دریچه چوبی عمودی برای کمک به افزایش ورود نور خورشید به محراب وجود دارد.
  • پرده فلزی - پارچه‌ای محراب کلیسا را نشان می‌دهد.
  • در کلیسا ۴۳۶ قاب شیشه‌ای وجود دارد که دست‌های که با میخ زخم شده نشان می‌دهد و هدف از آنها نشان دادن مصیبت‌های مسیح است.

 

کلیسای سن پیترو- واتیکان

زیباترین کلیساهای جهان

ساخت کلیسای عظیم شهر واتیکان نزدیک به یک قرن طول کشیده (از سال ۱۵۰۶ الی ۱۶۱۵) و این کلیسا، کلیسای پاپ‌ها می‌باشد. کلیسای سن پیترو جایگزین کلیسای به همین نام بوده، با محرابی که بر روی زیارتگاه پطرس مقدس قرار دارد. ​

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیت‌های جالب از کلیسا:

  • در سال ۱۵۴۶، میکل آنژ معمار اصلی کلیسا شد و کار را تا زمان مرگش در سال ۱۵۶۴ ادامه داد.
  • میکل‌آنژ و دیگر هنرمندان رنسانس آثاری را برای تزیین سن پیترو ایجاد کردند و این کلیسا تا سال ۱۹۸۹ بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیان بود.

 

کلیسای ناجی در خون، سنت پترزبورگ

زیباترین کلیساهای جهان

گرچه کلیسای ناجی در خون در سنت پترزبورگ اصولا با کلیسای سنت باسیل مسکو اشتباه گرفته می‌شود، اما کلیسای ناجی در خون چیزی دیگری از نظر زیبایی دارد. ساخت این کلیسا در سال ۱۸۸۳ آغاز شد و صدها سال بعد از پسر عموی خود در مسکو در سال ۱۹۰۷ گشوده شد. معماری آن قدیمی تلقی می‌شد و توسط تزار الکساندر سوم درخواست شده بود.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیات جالب:

  • تزار الکساندر دوم دو سال قبل از اینکه زمین برای ساخت کلیسا مشخص شود، توسط بمبی در محل ترور شد.
  • بیش از ۷۲۰۰۰ فوت مربع موزاییک در تزئین کلیسا استفاده شده است.
  • این ساختمان به ندرت به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفته شده و امروزه یک موزه مذهبی محسوب می‌شود.

 

کلیسای Hallgrímskirkja در ریکیاویک، ایسلند

زیباترین کلیساهای جهان

بلندترین ساختمان در ریکیاویک، ساختمان کلیسای Hallgrímskirkja می‌باشد که با بیش از ۲۵۰ فوت در بلندترین نقطه شهر قرار دارد. نام کلیسا از نام شاعر ایسلندی (Hallgrímur Pétursson) گرفته شده است.  ساخت این کلیسا در سال ۱۹۴۵ آغاز شد و در سال ۱۹۸۶ به پایان رسید.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیات جالب:

  • این کلیسا در سال ۱۹۳۷ طراحی شد اما ساخت آن به دلیل جنگ جهانی دوم به تعویق افتاد.
  • Hallgrímur Péturssonسرود آلام را نوشته، مجموعه‌ای از ۵۰ سرود مذهبی که در طول ایام روزه در ایسلند خوانده می‌شود.
  • طراحی ساختمان برای مطابقت با طبیعت ایسلند به این شکل ساخته شده است.

 

کلیسای جامع متروپولیتن ، برزیل

زیباترین کلیساهای جهان

کلیسا جامع متروپولیتن یا کلیسای جامع برازیلیا در سال‌های ۱۹۵۸ الی ۱۹۷۰ در پایتخت برزیل ساخته شد.  کلیسای جامع برازیلیا، قطعا زیباترین کلیسای معاصر موجود در فهرست ماست.

ظاهر ساختمان کلیسا دارای شانزده ستون است که شبستان مرکزی آن با شیشه‌های رنگی آبی، سبز، سفید و قهوه‌ای پوشانده است. مجسمه‌های فرشته نیز در بالا سقف آویزان هستند.

زیباترین کلیساهای جهان

واقعیات جالب در مورد کلیسا:

  • این کلیسا اولین بنای یادبود ساخته‌شده در برازیلیا بود.
  • یک استخر که تصویر کلیسا را منعکس می‌کند اطراف کلیسا ساخته شده و مردم با تونلی که زیر استخر قرار دارد وارد کلیسا می‌شوند.
  • چهار ناقوس از اسپانیا در داخل برج ناقوس، جدا از ساختمان اصلی نگه‌داشته می‌شوند.

 

منبع: farandwide

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی