جاهای دیدنی و تفریحی ساوه + آدرس و ساعت کاری

4.5
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی و تفریحی برای یک ساوه گردی خوب
08 فروردین 1402 07:00
1

به‌همان اندازه که از جاهای دیدنی ساوه کمتر گفته شده است، از میوه انارش بسیار شنیده‌اید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر مملو از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که بسیاری از افراد تاکنون حتی نام آن‌ها را هم نشنیده‌اند. دلیل گمنام ماندن جاذبه های گردشگری ساوه، توریستی نبودن این شهر است و حتی بسیاری از ایرانگردان، ساوه را از قلم می‌اندازند.

این شهر کوچک اما باستانی که قدمتش به دوران ساسانیان می‌رسد، در استان مرکزی واقع شده و زمانی، در مسیر راه ابریشم قرار داشته است. ساوه با حمله مغول در قرن هفتم آسیب‌های بسیاری دید، موزه‌ها و کتابخانه‌هایش سوخت و بسیاری از آثار تاریخی‌اش ویران شد؛ با این‌حال هنوز هم ساوه یک شهر مهم و تاریخی ایران است.

اگر تاکنون به فکر بازدید از این شهر نیفتاده‌اید و نام آن را در لیست شهرهایی که باید به آن‌ها سفر کنید، فراموش کرده‌اید، فرصت خوبی است که در این مطلب از لست سکند،  با بهترین جاهای دیدنی ساوه و اطلاعات مهم آن‌ها آشنا شوید و خودتان را برای یک سفر کوتاه به شهر انار ایران آماده کنید.

جاهای دیدنی تاریخی ساوه

اگر بازدید از موزه‌ها، اماکن تاریخی و باستانی برایتان جذاب است، سفر به شهر ساوه را در برنامه‌های خود قرار دهید. این شهر باستانی و تاریخی که در گذشته نیز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده، مملو از بناهای دیدنی است که قدمت آن‌ها به دوران پیش از اسلام نیز می‌رسد. در ادامه مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه را معرفی خواهیم کرد.

مسجد جامع ساوه

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه، مسجد جامع این شهر است که از نظر تاریخی، ارزش بسیاری دارد، زیرا این بنا از اولین مساجد ساخته شده در ایران است که چندین دوره تاریخی شامل دوره قبل از اسلام، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی را  گذرانده است. در هر دوره مقداری تغییرات و مرمت روی بنای اصلی انجام شده و در مجموع با این تغییرات بنای اصلی دچار تغییرات بسیاری شده است. مسجد جامع ساوه در دوره حکومت شاه‌اسماعیل صفوی در محل مسجدی از دوره سلجوقی بنا شده است.

مناره آجرکاری شده مسجد، تنها اثر باقی‌مانده از مسجد دوران سلجوقی است. ارتفاع این مناره 14 متر است و تزئینات آجرکاری و سه کتیبه به خط کوفی روی آن وجود دارد و در خارج از محیط مسجد به صورت بنایی مجزا وجود دارد. باستان‌شناسان معتقدند که در معماری این مسجد در زمان سلجوقی و ایلخانی تغییراتی صورت گرفته به طوری که در بنای آن آجر به جای خشت به‌کار رفته و از گچ نیز استفاده شده است. با توجه به ارزش تاریخی بنا، مسجد جامع ساوه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه محسوب می‌شود.

  • آدرس مسجد جامع ساوه: استان مرکزی، ساوه، انتهای خیابان سلمان ساوجی
  • ساعت کاری مسجد جامع ساوه: هر روز از ساعت 8:00 صبح تا 6:00 بعدازظهر
  • هزینه ورودی مسجد جامع ساوه: رایگان

 

موقعیت مسجد جامع ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions.jfif
مسجد جامع تاریخی از جاهای دیدنی ساوه 

مسجد سرخ ساوه

مسجد سرخ ساوه یکی از بهترین جاهای دیدنی ساوه است که علاقه‌مندان به بازدید از بناهای تاریخی، می‌توانند در سفرشان از آن دیدن کنند. این مسجد به دلیل تزئینات و کتیبه‌های قرمز رنگش، به این نام مسجد قرمز شناخته می‌شود. باستان‌شناسان با توجه به قدمت کتیبه‌های تاریخی، عقیده دارند که تاریخ ساخت مسجد قرمز به دوره شاه اسماعیل صفوی یا دوران سلجوقیان بازمی‌گردد.

مناره مسجد سرخ هم قدمتی تاریخی دارد و زمان ساختش به سال 453 هجری می‌رسد. بنای مسجد شامل گنبد، ایوان، صحن، مناره، دالان و سه رواق است. مسجد سرخ ساوه در سال 1389 و مناره آن در سال 1310 به ثبت ملی رسید و اکنون یکی از جاذبه های ساوه محسوب می‌شود. 

  • آدرس مسجد سرخ ساوه: استان مرکزی، ساوه، میدان انقلاب
  • ساعت کاری مسجد سرخ کاوه: 24 ساعته
  • هزینه ورودی مسجد سرخ کاوه: رایگان

 

موقعیت مسجد سرخ ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 2.jpg
مسجد سرخ ساوه از دیدنی های گردشگری ساوه

کاروانسرای عبدالغفارخان ساوه

کاروانسرای عبدالغفارخان که به کاروانسرای باغ شیخ معروف است یکی از جاهای دیدنی ساوه و مربوط به دوران زندیه است. این کاروانسرای دیدنی در شش کیلومتری شهر ساوه و در روستای باغ شیخ قرار دارد. در مجموعه کاروانسرا یک آب‌انبار و یک حسینیه نیز وجود دارد. این بنا به شکل چهار ایوانی و با مصالح آجر و سنگ ساخته شده است و یکی از بناهای ارزشمند ساوه محسوب می‌شود.

 ورودی این کاروانسرا به صورت دو طبقه است و در میانه ضلع جنوب شرقی بنا قرار دارد. در این ضلع از بنا و در دو طرف ورودی اصلی، طاقنماهایی به صورت قرینه و ایوان‌مانند ایجاد شده‌اند که تعداد آنها در هر طرف، هفت عدد است.

حیاط کاروانسرای عبدالغفارخان به شکل مربع است که در میانه هر ضلعش نیز ایوانی قرار دارد. کاروانسرای عبدالغفارخان در سال 1354 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید و اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ساوه است.

  • آدرس کاروانسرای عبالغفارخان ساوه: استان مرکزی، ساوه، روستای باغ شیخ به سمت جاده طراز ناهید
  • ساعت کاری کاروانسرای عبدالغفارخان ساوه: 24 ساعته
  • هزینه ورودی کاروانسرای عبدالغفارخان ساوه: رایگان

 

موقعیت کاروانسرای عبدالغفارخان

lastsecond.ir-best-save-attractions 3.jpg
کاروانسرای عبدلغفارخان، از جاهای دیدنی ساوه

امامزاده سیداسحاق ساوه

امامزاده سیداسحاق از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. آرامگاه این امامزاده، برج‌مانند است و به سبک معماری عصر سلجوقی ساخته شده و اکنون از جاذبه های گردشگری ساوه به شمار می‌آید. باستان‌شناسان قدمت بنا را نیمه قرن هفتم هجری تخمین می‌زنند همچنین قدمت کتیبه مسجد به سال 676 هجری می‌رسد. تغییرات و اصلاحاتی که در دوره صفوی در این بنا صورت گرفت شکل گنبد را تغییر داد.

این بنای آجری دو ایوان دارد و ورودی بنا نیز در ضلع شمالی آن قرار دارد. وجود کاشی‌هاى هشت‌گوش و کاشی‌های خشتى سه سانتى‌مترى فيروزه‌‌ای و کتیبه‌ای به خط ثلث، شامل سوره جمعه، از تزیینات این امامزاده است و آن را به یک جای دیدنی ساوه تبدیل کرده است. در فضای داخلی امامزاده شاهد نقاشی‌های دیواری زیبایی خواهید بود. امامزاده سید اسحاق در سال 1315 به ثبت ملی رسید.

  • آدرس امامزاده اسحاق ساوه: استان مرکزی، ساوه، میدان سرداران
  • ساعت کاری امامزاده سید اسحاق ساوه: اذان صبح تا ساعاتی بعد از اذان مغرب
  • هزینه ورودی امزاده سید اسحاق ساوه: رایگان

 

موقعیت امامزاده سید اسحاق ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 4.jpg
امامزاده سید اسحاق از جاهای دیدنی ساوه

گنبد چهارسوق ساوه (موزه چهارسوق ساوه) 

گنبد چهارسوق ساوه که با نام موزه چهارسوق نیز شناخته می‌شود، بنایی متعلق به دوره صفویه است. در گذشته این فضای مربع شکل نقطه اتصال چهار بازار دالان‌شکل کوچک بود، به همین علت نام گنبد چارسوق را بر آن نهادند. در حال حاضر از این بازارهای قدیمی، فقط بنای بازار بزرگ ساوه در شمال گنبد چهارسوق و چند مغازه کوچک در دالان جنوبی باقی مانده‌اند. در گذشته از چارسوق به عنوان تکیه استفاده می‌شد و حجره‌های که دورتادور فضای چارسوق قرار دارند این موضوع را اثبات می‌کنند.

گنبد از آجر ساخته شده است و پوشش بیرونی آن به صورت طبقه‌بندی طراحی شده و از زیباترین بخش‌های این بناست. تزئینات داخلی گنبد نیز بسیار خیره‌کننده است. گنبد چهارسوق ساوه در خرداد 1356 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. همچنین در خرداد 1386 به عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اکنون در موزه چهارسوق ساوه، کتب نفیس، ظروف و ادوات قدیمی، سکه و نسخ خطی، سنگ قبرهای قدیمی و بخشی از آداب و فرهنگ مردم ساوه در معرض نمایش قرار گرفته است.

  • آدرس گنبد چهارسوق ساوه: استان مرکزی، ساوه، ضلع شمالی میدان انقلاب، خیابان سلمان ساوجی
  • ساعت کاری گنبد چهارسوق ساوه: همه‌روزه 9:00 صبح تا 17:00
  • هزینه ورودی گنبد چهارسوق ساوه: 5،000 تومان

 

موقعیت گنبد چهارسوق ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 25.jpg
گنبد چهارسوق ساوه از جاهای دیدنی ساوه

عمارت حاکم ساوه

عمارت حاکم بخشی از قلعه عبدالله‌آباد ساوه یا قلعه عبدل‌آباد محسوب می‌شود و در گذشته مجموعه‌ای تشریفاتی بوده است که علاوه‌بر عمارت حاکم که ساختمان کوشک نامیده می‌شد، بناهایی چون دیوانخانه، مسجد، آب‌انبار و برج‌ و بارو را نیز در خود جای داده است. این قلعه توسط ایل‌ها و طوایف اطراف ساوه ساخته شده است و مکانی برای زندگی خوانین ایل خلج بوده است. باستان‌شناسان قدمت این عمارت را دوره ایلخانی و تیموری می‌دانند که البته هنوز به صورت قطعی تایید نشده است. بیشترین تغییرات و مرمتی که روی این بنا انجام شده است مربوط به دوره صفویه و بعد از آن است.

عمارت حاکم دو طبقه دارد و مساحت تقریبی آن 190 متر است. در دو ضلع شمالی و جنوبی بنا دو ایوان بزرگ قرار دارد. در محوطه بنا، یک حیاط مرکزی بزرگ با حوضی در مرکزش وجود دارد و حمام کوشک نیز در وسط حیاط عمارت واقع شده است که آب آن از جویی که از قلعه عبور می‌کرد تامین می‌شد. عمارت حاکم از سال 1398 به عنوان اقامتگاه بومگردی به بهره‌برداری رسید و اکنون یکی از جاهای دیدنی ساوه نیز محسوب می‌شود.

  • آدرس عمارت حاکم ساوه: استان مرکزی، ساوه، انتهای بسیج یک، فردوس ۳۸، پلاک ۳۰
  • ساعت کاری عمارت حاکم ساوه: 24 ساعته
  • هزینه ورودی عمارت حاکم ساوه: رایگان

موقعیت عمارت حاکم ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 7.jpg
عمارت حاکم از جاهای دیدنی ساوه

بازار ساوه

بازار ساوه در مرکز شهر ساوه، میان دو خیابان امام خمینی و میدان انقلاب قرار دارد. قدمت این بازار به دوران صفوی می‌رسد و 600 متر طول دارد. فروشگاه‌های بازار ساوه بسیار متنوع هستند و با قدم زدن در طول آن می‌توانید مغازه‌های ادویه‌فروشی، طلا فروشی و خرازی و دیگر مشاغل را مشاهده کنید. در طول راسته اصلی چندین دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه نیز وجود دارد که این قسمت‌های تاریخی بازار، آن را به یکی از جاهای دیدنی ساوه تبدیل کرده است. بازار ساوه در سال 1378 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

  • آدرس بازار ساوه: استان مرکزی، ساوه، خیابان امام خمینی
  • ساعت کاری بازار ساوه: 8:00 صبح تا 13:30 و 15:00 تا 19:30، جمعه‌ها تعطیل
  • هزینه ورودی بازار ساوه: رایگان

موقعیت بازار ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 12.jpg
بازار قدیمی ساوه

شهر زیرزمینی آوه

شهرهای زیرزمینی همیشه اسرارآمیز و دیدنی هستند. قدم زدن در یک شهر زیرزمینی باستانی با دالان‌های تودرتو، برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد؛ به همین دلیل، شهر زیرزمینی آوه در آزادراه ساوه سلفچگان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ساوه محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم از آن بازدید کنید.

باستان‌شناسان قدمت این شهر باستانی را دوران اردشیر بابکان، تخمین می‌زنند با این‌حال آثاری 7000 ساله نیز در این شهر یافت شده است. این شهر زیرزمینی که زمانی یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران بوده است، در زمان حمله مغول‌ها برای در امان ماندن جان و مال مردم ساخته شد و اکنون یکی از جاهای دیدنی ساوه است.

  • آدرس شهر زیرزمینی آوه: استان مرکزی، ساوه، آزادراه ساوه سلفچگان، خیابان امام خمینی، کوچه شهید مائیلیان
  • ساعت کاری شهر زیرزمینی آوه : ۲۴ ساعته
  • هزینه ورودی شهر زیرزمینی آوه : رایگان

موقعیت شهر زیرزمینی آوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 333.jpg
شهر زیرزمینی آوه از جاهای دیدنی ساوه

جاهای تفریحی ساوه

برخی از گردشگران علاوه بر بازدید از ابنیه تاریخی، بازدید از مکان‌های تفریحی هر شهر را هم در برنامه سفرشان قرار می‌دهند؛ از این رو شناخت مکان‌های تفریحی شهر ساوه، چاشنی هیجان را به سفرتان اضافه خوهد کرد. در ادامه با برخی از جاهای تفریحی شهر ساوه آشنا خواهید شد. 

بام ساوه

می‌خواهید تمام شهر را به یک‌باره تماشا کنید و از مناظرش، خیابان‌هایش و نمای کلی آن لذت ببرید؟ بام‌ها بهترین و مرتفع‌ترین نقاط شهرها هستند که امکان چنین بازدیدی را در اختیارتان قرار می‌دهند. بام ساوه، علاوه بر ماهیت اصلی‌اش، یکی از بهترین جاهای تفریحی ساوه نیز محسوب می‌شود. پارک احداث شده در این مکان، امکانات تفریحی خوبی دارد که شامل شهربازی سرپوشیده بزرگ، سینما، آمفی تئاتری ۶۰۰ نفره، رستوران سنتی و فست فود، نمازخانه، امکانات بدنسازی، زمین بازی کودکان، باربکیو، آبخوری، آلاچیق، میز و صندلی بتونی، آبنما، استخر، میز پینگ ‌پنگ، رستوران و دکه بوفه است.

  • آدرس بام ساوه: استان مرکزی، ساوه، بلوار طراوت
  • ساعت کاری بام ساوه: 24 ساعته
  • هزینه ورودی بام ساوه: ورودی رایگان است اما استفاده از امکانات مانند شهربازی هزینه دارد

موقعیت بام ساوه 

lastsecond.ir-best-save-attractions 99.jpg
بام ساوه، از دیدنی های گردشگری ساوه

دریاچه تفریحی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه 33 هزار مترمربع وسعت دارد و یکی از جاهای دیدنی و تفریحی شهر ساوه محسوب می‌شود. چشم‌انداز زیبا و آب‌وهوای مطبوع این دریاچه بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر این ویژگی‌ها امکانات تفریحی مانند قایق‌رانی با انواع قایق ‌های پدالی، پارویی و موتوری نیز در این دریاچه وجود دارد. در اطراف دریاچه، فضای بسیار زیبایی برای استراحت، پیاده‌روی و ورزش دیده می‌شود. همچنین در کنار دریاچه شهربازی، کافه، پارک آبی و سینمای رو باز هم احداث شده است. این مجموعه امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و پارکینگ را نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. 

  • آدرس دریاچه مصنوعی ساوه: شهر ساوه، بلوار تختی
  • ساعت کاری دریاچه مصنوعی ساوه: 24 ساعته امکاناتی مانند قایق‌رانی و شهربازی از عصر به بعد.
  • هزینه ورودی دریاچه مصنوعی ساوه: ورودی رایگان است اما استفاده از امکانات تفریحی هزینه دارد.

 

موقعیت دریاچه مصنوعی ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 565.jpg
دریاچه مصنوعی ساوه از جاهای دیدنی ساوه

پارک جنگلی شهید چمران ساوه

اگر به قدم زدن و کنکاش در طبیعت علاقه دارید، پارک جنگلی شهید چمران ساوه می‌تواند محلی جذاب برای شما باشد. این پارک جنگلی که با نام پارک جنگلی ساوه هم شناخته می‌شود، 107 هکتار وسعت دارد و در حاشیه جاده کمربندی همدان قرار دارد. در این جنگل انواع درختان مانند درخت کاج، گل ابریشم، اقاقیا، سرو، سرو نقره‌ای، ارغوان‌، زبان گنجشک‌، توت‌، پسته‌، زیتون و عرعر دیده می‌شود.

پیاده‌راه‌های موجود در این پارک، زمین را برای قدم زدن میان انبوه درختان هموار می‌کنند. این پارک جنگلی از جاهای دیدنی ساوه است که هم افراد بومی و هم گردشگران از آن بازدید می‌کنند. 

  • آدرس پارک جنگلی شهید چمران: شهر ساوه، در مجاورت جاده کمربندی همدان
  • ساعت کاری پارک جنگلی شهید چمران: 24 ساعته
  • هزینه ورودی پارک جنگلی شهید چمران: رایگان

 

موقعیت پارک جنگلی شهید چمران ساوه

lastsecond.ir-best-save-attractions 41.jpg
پارک جنگلی شهید چمران ساوه

سخن آخر

شاید شما هم قبل از جستجو در مورد شهر ساوه و جاذبه‌هایش، تصور نمی‌کردید که جاهای دیدنی ساوه تا این حد زیبا و تاریخی باشند و این شهر را فقط با عنوان شهر انارهای شیرین می‌شناختید. اکنون با مطالعه این مطلب با بهترین جاهای دیدنی ساوه آشنا شدید و ممکن است به دیدن آن‌ها علاقه‌مند شده باشید و برای یک سفر کوتاه به این شهر نیز برنامه‌ریزی کنید.

اگر سری به استان‌های مرکزی ایران می‌زنید یا در حال ترتیب دادن یک سفر یک روزه به اطراف تهران هستید، شهر ساوه را فراموش نکنید. این شهر تاریخی شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ اگر هم قبلا از این شهر بازدید کردید و می‌توانید گزینه دیگری را به لیست جاذبه های ساوه اضافه کنید، در قسمت نظرات تجربه خود را به اشتراک بگذارید.

 

تآلیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!